Vrienden, begrijp me goed ze zijn echt heel gezellig. Maar soms, vooral wanneer het op eten aankomt.
De afgelopen 2 weken zijn we met zijn allen op vakantie gegaan. Heel mooi huisje, fantastische omgeving! Allemaal super. Maar dan wordt het wat later op de avond en krijg je honger. Dus eerst met zijn allen (5) naar de plaatselijke XXL supermarkt. En dan begint het drama.
"Wat zullen we vanavond eten?" Vraagt degene met het meeste lef.
"Aardappels, groente, vlees?" oppert de meest Nederlandse.
"Neeeee! Dat eet ik thuis ook al." De eigenwijs.
"Pizza?' de vreetzak,
"Gadver, alweer?" de variabele eter.
"En wat moet ik dan eten?" de vegetariër.
Zie alhier het eerste probleem, we hebben een vegetariër, die allergisch is voor noten. Een oer-Hollands, wat de boer niet kent dat ie vreet ie niet, aardappels vlees groente type. Een eigenwijs persoon, die alleen maar lokaal eten wil eten. Een variabele eter, die voornamelijk zegt dat ze daar vanavond geen zin in heeft. En een echte bourgondiër, die dol is op vlees en pizza, maar geen vis eet.
Als er dan uiteindelijk na eeuwig durende discussie en onderhandelingen, toch tot een overeenstemming gekomen is (meestal een mengelmoes), staan we voor de volgende problemen. Wat gaan we uitgeven en is het er überhaupt wel? Natuurlijk zijn we allemaal studenten, alleen de één wat armer dan de ander. De bourgondiër en de eigenwijs geven liever geld uit aan goed eten, terwijl de rest liever wat goedkoper kiest. Gelukkig moet ieder etenswaar ook nog gecontroleerd worden op noten en sporen van. Wat in een ander taal natuurlijk nog makkelijk te vinden is! Na lang zoeken en vele teleurstelling is onze boodschappenkar volgeladen. Waarna we de weg vervolgen naar de zelfkassa, omdat deze wel Engels kan (

).
Na betaald te hebben (en het was weer duur!) gaan wij weer op weg naar het huisje, daar aangekomen, wordt alles uitgepakt en begint het koken. Opgesplitst in een corvee en een kookgroep, maakt één van beide de keuken tot een absolute puinzooi, inclusief aanbranden, dingen vergeten, en nog niet gare producten. Waarna de andere groep later zijn best mag doen om alles weer schoon te krijgen.
Als afsluiter van deze vakantie zou ik de hele zeur groep graag eens meenemen om met zijn allen toch eens echt van eten te gaan genieten, zonder discussies over geld, wat te kiezen, welke wijn, hoeveel per persoon, bla, bla bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla bla, bla, bla, bla, bla, bla.
Daarom zou ik (de eigenwijs) graag een groep van 5 Groningse studenten aan willen melden om mee te dingen naar 2 dinercheques. Beschikbare avonden zijn alle avonden, met uitzondering van 24 augustus. Woensdag 26 augustus zou ideaal zijn.