quote:“Die Holländer haben keine Freunden, nur Handelskorrespondenten.”
http://www.rnw.nl/nl/nede(...)-cultuur-goed-slechtquote:Is de Westerse cultuur goed of slecht?
Gepubliceerd : 4 augustus 2009 - 1:52pm | door Redactie RNW
Hoe denkt de islamitische wereld over het Westen? De Nederlandse arabist Robbert Woltering schreef er een proefschrift over. Lang niet alle islamitische denkers zien het Westen als het ultieme kwaad.
Naar westerse beeldvorming over de islam is al veel onderzoek gedaan. Andersom nauwelijks. Waarom haten ze ons, was de vraag die na de aanslagen van 11 september 2001 weerklonk in de Verenigde Staten. Maar klopte dat eigenlijk wel, wordt het westen in de islamitische wereld wel zo gehaat?
Tijdens zijn studie Arabisch aan de Universiteit van Amsterdam kreeg Robbert Woltering veel te horen over westerse beeldvorming over de islam. Tot zijn verbazing ontdekte hij dat er nog nauwelijks onderzoek gedaan was naar het omgekeerde: de beeldvorming over het Westen in de islamitische wereld. Hij besloot er een promotieonderzoek aan te wijden. "Juist in deze tijd leek het me heel nuttig om dat eens te gaan onderzoeken."
Duivelse Westen
De Palestijnse schrijver Edward Said veroorzaakte in de jaren zeventig met zijn boek 'Oriëntalisme' een ware revolutie in de academische studie van het Midden-Oosten. Said betoogde dat de westerse beeldvorming over wat hij 'de oriënt' noemde in dienst stond van het verlangen om dat deel van de wereld te overheersen: Het Westen werd voorgesteld als verlicht, rationeel en democratisch; de oriënt als achterlijk, irrationeel en tiranniek.
In de schrijfsels van islamisten als Sayyid Qutb en Mohammed Imara vond Woltering een getrouw spiegelbeeld van het oriëntalisme van Said. "Net als bepaalde oriëntalisten dat met de islam doen, beschrijven zij een Westen dat in essentie, vanuit haar diepste wezen, de islam vijandig gezind is. Qutb en Imara betogen dat de islam in gevaar is en dat moslims zich teweer moeten stellen tegen de dreiging die uit het westen komt."
Westerse moderniteit
Maar Woltering ontdekte dat er in het Midden-Oosten veel meer beelden van het Westen bestaan en dat lang niet al die beelden zo rabiaat anti-westers zijn. Ondanks de frustratie over westerse overheersing bestaat er in de moslimwereld tenslotte ook een breed gedragen behoefte om westerse wetenschap, democratie en mensenrechten over te nemen. De 19e eeuwse modernistische auteur Mohammed Abduh voorziet in die behoefte door te betogen dat het Westen eigenlijk islamitisch is.
"Abduh betoogt dat het westen tijdens de kruistochten in contact kwam met de islamitische beschaving. De kennis en cultuur die daar werd opgedaan leidde vervolgens in Europa tot de renaissance en de verlichting. En uiteindelijk tot het economisch en politiek succes van vandaag." Moslims kunnen volgens Abduh dus met een gerust hart een voorbeeld nemen aan de westerse moderniteit, want die moderniteit is uiteindelijk van de islam afkomstig.
Dat betekent volgens Abduh echter niet dat de islamitische wereld net als Europa moet seculariseren, vertelt Woltering. "In Europa kon die wetenschappelijke kennis volgens hem alleen maar tot bloei komen doordat men zich ontdeed van de beknellende invloed van religie. Maar in de islamitische wereld was dat helemaal niet nodig. Want de islam is volgens Abduh een rationele religie die, in tegenstelling tot het christendom, heel goed samengaat met wetenschappelijk denken."
Ideale Westen
Naast het duivelse Westen van radicale islamisten als Qutb en het islamitische westen van modernisten als Abduh is er volgens Woltering nog een derde belangrijk beeld, namelijk dat van het ideale Westen. "Liberaal-seculiere denkers als de Egyptische auteur Rida Hilal vinden dat het Westen in essentie goed is. En met die goedheid bedoelen ze dan de westerse idealen van kritisch denken, democratie en mensenrechten."
Tegelijkertijd, stelt Woltering, bestaat er onder die liberale denkers ook grote onvrede met de westerse politiek in het Midden Oosten: de steun aan Israël, de oorlogen in Irak en Afghanistan etc. "Het probleem met de westerse wereld is volgens zulke auteurs dus eigenlijk dat het zijn eigen idealen niet in de praktijk brengt. Zo stelt Rida Hilal dat het enige dat Amerika hoeft te doen om de crisis in het Midden Oosten op te lossen, is naar zijn eigen principes leven."
quote:Want de islam is volgens Abduh een rationele religie die, in tegenstelling tot het christendom, heel goed samengaat met wetenschappelijk denken.
quote:Climate researchers have long viewed clouds' reaction to greenhouse warming as the key to understanding the world's climatic fate. As rising carbon dioxide strengthens the greenhouse, will some clouds thicken and spread, shading the planet and tempering the warming? Or will they thin and shrink, letting in more sunshine to amplify the warming? The first reliable analysis of cloud behavior over past decades suggests—but falls short of proving—that clouds are strongly amplifying the warming. If that's true, then almost all climate models have got it wrong.
The new study "confirms with observations that low clouds are critical for the climate system's response," says climate modeler Gerald Meehl of the National Center for Atmospheric Research in Boulder, Colorado. But "it's really a challenge for models" to simulate that response, he adds. If real-world cloud amplification works the way the study indicates, researchers say, global warming could be even worse than the typical model predicts.
Clouds have been a climate conundrum in part because no one has been keeping an eye on them the way the weatherman has been recording temperature for more than a century. On page 460, climate researcher Amy Clement of the University of Miami in Florida and colleagues consider the two best, long-term records of cloud behavior over a rectangle of ocean that nearly spans the subtropics between Hawaii and Mexico. Other researchers had compiled one of the records from eyeball estimates of cloud cover made by mariners who passed through the region from 1952 to 2006. The other record, which runs from 1984 to 2005, came from satellite measurements, which Clement and her colleagues adjusted to account for calibration shifts from one satellite to the next.
Between them, the observations recorded the two major climate shifts that roiled the North Pacific during the periods they covered. In a warming episode that started around 1976, the ship-based data showed that cloud cover—especially low-altitude cloud layers—decreased in the study area as ocean temperatures rose and atmospheric pressure fell. One interpretation, the researchers say, is that the warming ocean was transferring heat to the overlying atmosphere, thinning out the low-lying clouds to let in more sunlight that further warmed the ocean. That's a positive or amplifying feedback. During a cooling event in the late 1990s, both data sets recorded just the opposite changes—exactly what would happen if the same amplifying process were operating in reverse. "All of the elements of a positive feedback are there," Clement says.
Even so, positive low-cloud feedback was only a supposition until the group looked at another sort of satellite measurement of the second natural climate shift. That showed that when decreasing cloud cover let the sun leak through, the additional solar heating was large enough to account for much of the ocean warming. A positive feedback operating in the decades-long climate shifts "is real," Clement concludes. And other studies link cloud changes in the northeastern tropical Pacific to atmospheric changes across the Pacific.
But is such a feedback actually working to amplify global warming? To get some indication, Clement and her colleagues checked the archives of a study in which the international Coupled Model Intercomparison Project compared the results of 18 global climate models run under standardized conditions. Clement and her colleagues tested whether each model was properly simulating each element of the positive cloud feedback they had found in the northeastern Pacific.
When the results were in, only two models showed low clouds producing a positive feedback as observed. One of them stood out from the pack. The HadGEM1 model from the U.K. Met Office's Hadley Center in Exeter produced patterns of warming and circulation changes during greenhouse warming that resembled those of all 18 models averaged together—the best guide available. The group also concluded that HadGEM1's simulation of meteorological processes in the lowermost kilometer or two of the atmosphere—where the key low-lying clouds reside—is particularly realistic.
As it happens, the HadGEM1 model is among the most sensitive of the 18 models to added greenhouse gases. When carbon dioxide is doubled, the model warms the world by 4.4°C; the median of the models for a doubling is 3.1°C. That gap raises a red flag for Clement. "We tend to focus on the middle of the range of model projections and ignore the extremes," she says. "I think it does suggest serious consideration should be given to the upper end of the range."
Climate researchers agree that Clement and her colleagues may be on to something. "There's been a gradual recognition that this rather boring type of [low-level] cloud is important in the climate system," says climate researcher David Randall of Colorado State University, Fort Collins. "They make a good case that in [decadal] variability there is a positive feedback. The leap is that the same feedback would operate in global climate change." The study tends to support an important role for marine low clouds in amplifying global warming, he says, but it doesn't prove it.
One clear contribution of the study, Randall says, is to point the way toward more reliable climate models. The paper "is definitely a reasonable approach to deciding which models to pay the most attention to," he says. In its previous international assessments, Randall notes, the Intergovernmental Panel on Climate Change assumed that all models are created equal. "I think we have to get away from that."
Een beetje een vreemde passage inderdaad. De islamitische gebieden hebben op het gebied van wetenschap helemaal niets gepresteerd.quote:
Graag verneem ik van Abduh waarom de Islamitische wereld al eeuwen geen denker van betekenis heeft voortgebracht.quote:"Abduh betoogt dat het westen tijdens de kruistochten in contact kwam met de islamitische beschaving. De kennis en cultuur die daar werd opgedaan leidde vervolgens in Europa tot de renaissance en de verlichting. En uiteindelijk tot het economisch en politiek succes van vandaag." Moslims kunnen volgens Abduh dus met een gerust hart een voorbeeld nemen aan de westerse moderniteit, want die moderniteit is uiteindelijk van de islam afkomstig.
Dat betekent volgens Abduh echter niet dat de islamitische wereld net als Europa moet seculariseren, vertelt Woltering. "In Europa kon die wetenschappelijke kennis volgens hem alleen maar tot bloei komen doordat men zich ontdeed van de beknellende invloed van religie. Maar in de islamitische wereld was dat helemaal niet nodig. Want de islam is volgens Abduh een rationele religie die, in tegenstelling tot het christendom, heel goed samengaat met wetenschappelijk denken."
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:01 schreef DrWolffenstein het volgende:
De islamitische gebieden hebben op het gebied van wetenschap helemaal niets gepresteerd.
Vrij veel moslims schijnen er dan weer wat meer moeite mee te hebben.quote:Want de islam is volgens Abduh een rationele religie die, in tegenstelling tot het christendom, heel goed samengaat met wetenschappelijk denken."
En waarom zo'n beetje alle respectabele wetenschappers uit de moslimwereld naar het Westen gaan om daar onderzoek te doen. Ze zijn er wel, maar zodra het kan zijn ze daar weg. Met goede redenen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:47 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Graag verneem ik van Abduh waarom de Islamitische wereld al eeuwen geen denker van betekenis heeft voortgebracht.
Hier wordt wetenschap verwart met technologie. De basis van wetenschap, die vereist dat alle natuurlijke fenomenen verklaard dienen te worden met natuurlijke oorzaken, wil men het betrouwbare kennis noemen, is helemaal niet populair in de moslimwereld.quote:Ondanks de frustratie over westerse overheersing bestaat er in de moslimwereld tenslotte ook een breed gedragen behoefte om westerse wetenschap, democratie en mensenrechten over te nemen.
Iemand kent zijn geschiedenis niet zo goed.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:01 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Een beetje een vreemde passage inderdaad. De islamitische gebieden hebben op het gebied van wetenschap helemaal niets gepresteerd.
Beetje het idee 'We willen heel graag kernenergie en -wapens, maar we gaan natuurlijk niet accepteren dat de aarde miljarden jaren oud is." inderdaad.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:41 schreef Autodidact het volgende:
Hier wordt wetenschap verwart met technologie. De basis van wetenschap, die vereist dat alle natuurlijke fenomenen verklaard dienen te worden met natuurlijke oorzaken, wil men het betrouwbare kennis noemen, is helemaal niet populair in het de moslimwereld.
dat zal moeilijk gaan vrees ik, de beste man is al 104 jaar geleden overledenquote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:47 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Graag verneem ik van Abduh waarom de Islamitische wereld al eeuwen geen denker van betekenis heeft voortgebracht.
Dan heeft-ie alle tijd.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:51 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat zal moeilijk gaan vrees ik, de beste man is al 104 jaar geleden overleden
het waren moslims die de huidige wetenschappelijke methode hebben ontwikkeld. Dat de moslimwereld op het moment achterlijke leiders hebben die machtsgeil zijn betekent totaal niet dat de islam niet te verenigen valt met wetenschap. Zelfde met het Christendom. De grootste wetenschappers die we hebben gekend waren Christelijk.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:41 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En waarom zo'n beetje alle respectabele wetenschappers uit de moslimwereld naar het Westen gaan om daar onderzoek te doen. Ze zijn er wel, maar zodra het kan zijn ze daar weg. Met goede redenen.
[..]
Hier wordt wetenschap verwart met technologie. De basis van wetenschap, die vereist dat alle natuurlijke fenomenen verklaard dienen te worden met natuurlijke oorzaken, wil men het betrouwbare kennis noemen, is helemaal niet populair in de moslimwereld.
Ik vrees dat hij hier bedoelt op de verhalen dat vers X de relativiteitstheorie voorspelt, en dat vers Y Newtowns mechanica impliceert.
En in beide gevallen hebben we met uitzonderingen te maken: zoals ook de Griekse denkers uitzonderingen waren. Dat het zoeken van louter natuurlijke verklaringen noch onder Christenen, noch onder Moslims een geliefde bezigheid is, lijkt me een te verdedigen stelling.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:52 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
het waren moslims die de huidige wetenschappelijke methode hebben ontwikkeld. (...) De grootste wetenschappers die we hebben gekend waren Christelijk.
Daarbij staat de wetenschap inmiddels een heel stuk haakser op religieuze dogma's.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:55 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
En in beide gevallen hebben we met uitzonderingen te maken: zoals ook de Griekse denkers uitzonderingen waren. Dat het zoeken van louter natuurlijke verklaringen noch onder Christenen, noch onder Moslims een geliefde bezigheid is, lijkt me een te verdedigen stelling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |