Het wordt opgenomen in de bodem/gewassen etc.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:32 schreef Luvjah het volgende:
Wel grappig, hoe kwam je erbij om zoiets te testen?
Bij de laatste uitslag die 400x ligt het apparaat plots op de grond, is daar een speciale reden voor?
Is de uitslag dichtbij/op de grond misschien hoger? of was dit in de lucht hetzelfde? :p
edit: verder een keurig filmpje inderdaad
Ja, in een tinmijn!quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:28 schreef thesystem het volgende:
Ben je trouwens ook nog in de mijn geweest of niet meer?
Nieuwsgierigheid. Het is ook leuk om dingen te kunnen waarnemen die je niet kunt zien. Zuidwest Engeland is sowieso tamelijk radioactief (van nature) en het is interessant als je tijdens een wandeling langs het kustpad in Cornwall plotseling het stalingsniveau ziet verdubbelen. Kennelijk loop je dan over een uranium deposit ofzo. Ook sommige steden zijn erg radioactief (St Ives bijvoorbeeld), dan meet je opeens 2,5x zoveel straling. Voornamelijk door de gebruikte bouwmaterialen (denk ik).quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:32 schreef Luvjah het volgende:
Wel grappig, hoe kwam je erbij om zoiets te testen?
Op die specifieke plek was echt een hotspot en vlak boven de grond was de straling het hoogst.quote:Bij de laatste uitslag die 400x ligt het apparaat plots op de grond, is daar een speciale reden voor?
Is de uitslag dichtbij/op de grond misschien hoger? of was dit in de lucht hetzelfde? :p
Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie isquote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:14 schreef sander-3 het volgende:
Moet je zoiets niet melden dan? Lijkt me niet echt gezond als je daar elke dag je hond uit laat ofzo. Ik weet ook of er huizen vlakbij zijn hoor, maar toch..
Maar hoe hoog is het bijvoorbeeld in de buurt van Tsjernobyl? Want 400 keer zo veel lijkt me wel erg hoog.. vandaar de vraagquote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie is. Ben benieuwd of ik later nog een reactie krijg
De site is redelijk afgelegen, maar wel direct naast een boerderij. Het is geen plek waar 'toevallig' mensen komen, afgezien van de bewoners van die boerderij. Zij weten ongetwijfeld van de mijn, maar of ze ook weten dat de straling plaatselijk zo hoog is? Ik vraag me ook af in hoeverre radioactieve isotopen in eventuele gewassen en beesten terecht kunnen komen.
Holy crap!quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:57 schreef sander-3 het volgende:
Dit is in chernobyl.. en dat is de hoogste meting die hij tegen kwam.http://www.reactor4.be/terra-p.php
Dat hele verhaal blijkt een hoax te zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:31 schreef tony_clifton- het volgende:
http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/chapter1.html
Really? Bron? Info?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 15:13 schreef rgras het volgende:
[..]
Dat hele verhaal blijkt een hoax te zijn.
De Geiger teller buis is omgeven met een mantel van lood (paar tienden van mm dik) om te zorgen dat beta deeltjes buiten blijven. Er zit echter ook een klepje aan de achterkant en als je dat opent dan zit er een opening in de lood afscherming en kun je beta meten. Alfa komt uberhaupt de buis niet binnen, daarvoor zou je een speciale buis moeten hebben met een mica venster.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 14:24 schreef tony_clifton- het volgende:
Btw, Selang, gammastraling zijn golven, zonder massa, alfa en beta darentegen zijn deeltjes. Daar je je meter op de grond gelegd hebt en hij gevoelig is voor betastraling heb je 'm eigenlijk gecontamineerd. Nu stond hij denk ik wel op gamma-modus dus maakt 't niet zoveel uit. Maar ik hoop dat je 'm ontsmet hebt
Alfa straling is vooral een probleem als radioactieve deeltjes zich in je lichaam nestelen (bijvoorbeeld longen of botten, via radioactieve isotopen) omdat ze dan in direct contact met weefsel staan. Een alfa deeltje richt ongeveer 20x zoveel schade aan als beta of gamma. Maar alfa straling van buitenaf is bijna nooit een probleem omdat het inderdaad niet/ nauwelijks door je huid komt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Whoa, interessant!
Nu, alfastraling is (maar dat weet je ongetwijfeld) zo zwak dat 't door je kleding en vaak ook opperhuid tegengehouden wordt.
Het kan natuurlijk ook dat Chernobyl nogal overschat is qua ernst, het is een angstaanjagend scenario wat zich voltrokken heeft maar dat hoeft niet te beteken dat het ook zo ernstig is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:57 schreef sander-3 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is in chernobyl.. en dat is de hoogste meting die hij tegen kwam.http://www.reactor4.be/terra-p.php
Cool, die ga ik even kijkenquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Interessant filmpje en leuke muziek.Ik ga ook nog eens een Geigerteller kopen.
![]()
[..]
Edit: Gevonden, (5 delen in een afspeellijst):
Chernobyl was ernstig, er kwam duizenden malen meer straling vrij dan bij de aanvallen op Japan. De 'overheid' heeft ginder gewoon stralingsziekte als doodsoorzaak verboden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
![]()
[..]
Het kan natuurlijk ook dat Chernobyl nogal overschat is qua ernst, het is een angstaanjagend scenario wat zich voltrokken heeft maar dat hoeft niet te beteken dat het ook zo ernstig is.Ik heb eens een BBC Horizon uitzending gezien waarin werd gesteld dat er naar aanleiding van Chernobyl maar enige tientallen doden zijn gevallen, veelal soldaten die in (!) de reactor moesten werken om reactor in te kapselen en om radioactief materiaal in de reactor terug te scheppen.
BBC Horizon heeft serieus onderzoek gedaan hoor, die laten zich echt niet om de tuin leiden door wat Oostblok-administratie. In de uitzending worden rapporten van bijvoorbeeld de VN aangehaald.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:55 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Chernobyl was ernstig, er kwam duizenden malen meer straling vrij dan bij de aanvallen op Japan. De 'overheid' heeft ginder gewoon stralingsziekte als doodsoorzaak verboden.
Nu, het was inderdaad overschat in de zin dat de ramp gebeurde doordat men van de 20 veiligheidsmechanismen nummer 20 wou testen en daarvoor de 19 voorgaande heeft uitgeschakeld. Dit gebeurt niet weer. Maar da's een ander topic.
Sellafield is een eind weg van waar ik woon, maar volgende keer dat ik er ben ga ik wel even meten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Sellafield
Dat zou leuk zijn, want Greenpeace beweert maar al te graag dat de zee daar bijna licht geeft in het donker.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 23:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Sellafield is een eind weg van waar ik woon, maar volgende keer dat ik er ben ga ik wel even meten.
Overigens denk ik dat je daar niets meet.
Van wat ik begrepen heb:quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
![]()
[..]
Het kan natuurlijk ook dat Chernobyl nogal overschat is qua ernst, het is een angstaanjagend scenario wat zich voltrokken heeft maar dat hoeft niet te beteken dat het ook zo ernstig is.Ik heb eens een BBC Horizon uitzending gezien waarin werd gesteld dat er naar aanleiding van Chernobyl maar enige tientallen doden zijn gevallen, veelal soldaten die in (!) de reactor moesten werken om reactor in te kapselen en om radioactief materiaal in de reactor terug te scheppen.
Röntgenstraling is eigenlijk hetzelfde als gamma straling. Alleen gebruikt men verschillende namen voor verschillende bronnen. Over Röntgenstraling praat je meestal als het wordt gegenereerd door verandering van energieniveau van elektronen en gammastraling als het wordt gegenereerd door verandering in energieniveau van een nucleus.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 23:27 schreef Fixers het volgende:
Is de straling die je daar hebt gemeten met je dosimeter te vergelijken met die van bijvoorbeeld een Röntgenfoto? Ik heb niet echt een beeld hoeveel een µSv nu eigenlijk is.
Vroeger werd er radiumverf gebruikt voor wijzers en cijfers die licht blijven geven in het donker. radium werd gemengd met een fosfor en de alfastraling van de radium deed het fosfor oplichten. Tegenwoordig wordt dat niet meer gemaakt (maar het duikt nog wel op op rommelmarkten en in antiekwinkels).quote:Ik heb eens een artikel gelezen van iemand die knutselde met oude horloges, maakte er sierraden van. Dat soort zaken zijn in steampunkkringen erg populair. Heeft ooit eens wat metingen gedaan en blijkt dat veel van dat soort oude horloge onderdelen niet geheel ongevaarlijk bleken te zijn en als licht radioactief afval afgevoerd diende te worden. Neem je geigerteller eens mee naar een rommelmarkt.![]()
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:14 schreef sander-3 het volgende:
Moet je zoiets niet melden dan? Lijkt me niet echt gezond als je daar elke dag je hond uit laat ofzo. Ik weet ook of er huizen vlakbij zijn hoor, maar toch..
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie is. Ben benieuwd of ik later nog een reactie krijg
Ik ga het filmpje dus maar (tijdelijk) verwijderen...quote:Thank you for your informative video. I apologies for the delay in answering in that I only work part time .This location has been known to the Environment Agency for many years but your actions as a concerned citizen are welcomed. Wider dissemination of your video may not be prudent until I have consulted with colleagues.
Is that OK?
Regards
Radioactive Waste & Emergencies Technical Advisor
Ze hebben al van de kracht van Youtube gehoord blijkbaarquote:Op maandag 10 augustus 2009 11:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
Vandaag antwoord op mijn mail ontvangen:
[..]
Ik ga het filmpje dus maar (tijdelijk) verwijderen...
quote:Thank you for your action. My colleagues in the Environment Agency have now been alerted by me & would probably appreciate sight of the video, so please send it to me.
Sampling and analysis, if undertaken by the EA, may take a while to organise but I will keep you informed of the significance of their investigations.
Best regards
Die indruk heb ik ook een beetje. Het is een afgelegen plek waar volgens mij bijna niemand komt en een cleanup is natuurlijk erg duur... Maar op sommige plekken 3x chernobyl niveau meten, daar schrok ik wel een beetje van.quote:Op maandag 10 augustus 2009 12:52 schreef tony_clifton- het volgende:
Klinkt een beetje als
'bleh, someone found out, now we have to actually do something'
Eerst eens afwachten wat hier uitkomt. Maar ik zou het niet zo gauw aan de grote klok hangen. Eerlijk gezegd is het grootste risico dat ik zie niet zozeer volksgezondheid (want zeer afgelegen plek) maar meer dat een paar Pakistanen met een graafmachine langsgaan voor 'vuile bom' materiaal. Ik heb die mogelijkheid ook naar de betreffende instantie gesuggereerd. Zelf heb ik één kleine bodemsample genomen (brooddoosje vol) en dat straalt meer dan die Chernobylfoto een paar posts hierboven...quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:27 schreef Bastard het volgende:
Waarom hang je het niet 'aan de grootte klok' ?
Althans, je zou nu mogen verwachten binnen 2 maanden een antwoord te krijgen (dat het ongevaarlijk is blabla). Misschien eens een mailtje aan een krant sturen? The sun?
Heb je dat gewoon in huis staan? of veilig verpakt?quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Eerst eens afwachten wat hier uitkomt. Maar ik zou het niet zo gauw aan de grote klok hangen. Eerlijk gezegd is het grootste risico dat ik zie niet zozeer volksgezondheid (want zeer afgelegen plek) maar meer dat een paar Pakistanen met een graafmachine langsgaan voor 'vuile bom' materiaal. Ik heb die mogelijkheid ook naar de betreffende instantie gesuggereerd. Zelf heb ik één kleine bodemsample genomen (brooddoosje vol) en dat straalt meer dan die Chernobylfoto een paar posts hierboven...
Thuis, in een broodtrommeltjequote:Op maandag 10 augustus 2009 14:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Heb je dat gewoon in huis staan? of veilig verpakt?
Misschien moet ik zelf ook maar eens zo'n meter kopen. Ik bezoek graag oude mijnen. Of zal de straling meevallen in bijv. een kopermijn ofzo? Ben laatst wel in een oude kopermijn in Portugal geweest in een gebied waar ze nu bezig zijn met uraniumprojecten. Ik had daar graag gemeten, of er iets van te merken is.quote:Op maandag 10 augustus 2009 15:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Thuis, in een broodtrommeltje
Maar op > 1 meter afstand is de straling erg laag. Ik maak me vooral zorgen over ontsnappend radioactief radon gas, dus misschien moet ik het maar op het balkon bewaren.
Die straling is in en rond andere mijnen vaak ook hoger want koper, tin, zink, uranium etc komen vaak op dezelfde soort plaatsen voor.quote:Op maandag 10 augustus 2009 15:33 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Misschien moet ik zelf ook maar eens zo'n meter kopen. Ik bezoek graag oude mijnen. Of zal de straling meevallen in bijv. een kopermijn ofzo? Ben laatst wel in een oude kopermijn in Portugal geweest in een gebied waar ze nu bezig zijn met uraniumprojecten. Ik had daar graag gemeten, of er iets van te merken is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |