Het wordt opgenomen in de bodem/gewassen etc.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:32 schreef Luvjah het volgende:
Wel grappig, hoe kwam je erbij om zoiets te testen?
Bij de laatste uitslag die 400x ligt het apparaat plots op de grond, is daar een speciale reden voor?
Is de uitslag dichtbij/op de grond misschien hoger? of was dit in de lucht hetzelfde? :p
edit: verder een keurig filmpje inderdaad
Ja, in een tinmijn!quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:28 schreef thesystem het volgende:
Ben je trouwens ook nog in de mijn geweest of niet meer?
Nieuwsgierigheid. Het is ook leuk om dingen te kunnen waarnemen die je niet kunt zien. Zuidwest Engeland is sowieso tamelijk radioactief (van nature) en het is interessant als je tijdens een wandeling langs het kustpad in Cornwall plotseling het stalingsniveau ziet verdubbelen. Kennelijk loop je dan over een uranium deposit ofzo. Ook sommige steden zijn erg radioactief (St Ives bijvoorbeeld), dan meet je opeens 2,5x zoveel straling. Voornamelijk door de gebruikte bouwmaterialen (denk ik).quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:32 schreef Luvjah het volgende:
Wel grappig, hoe kwam je erbij om zoiets te testen?
Op die specifieke plek was echt een hotspot en vlak boven de grond was de straling het hoogst.quote:Bij de laatste uitslag die 400x ligt het apparaat plots op de grond, is daar een speciale reden voor?
Is de uitslag dichtbij/op de grond misschien hoger? of was dit in de lucht hetzelfde? :p
Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie isquote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:14 schreef sander-3 het volgende:
Moet je zoiets niet melden dan? Lijkt me niet echt gezond als je daar elke dag je hond uit laat ofzo. Ik weet ook of er huizen vlakbij zijn hoor, maar toch..
Maar hoe hoog is het bijvoorbeeld in de buurt van Tsjernobyl? Want 400 keer zo veel lijkt me wel erg hoog.. vandaar de vraagquote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie is. Ben benieuwd of ik later nog een reactie krijg
De site is redelijk afgelegen, maar wel direct naast een boerderij. Het is geen plek waar 'toevallig' mensen komen, afgezien van de bewoners van die boerderij. Zij weten ongetwijfeld van de mijn, maar of ze ook weten dat de straling plaatselijk zo hoog is? Ik vraag me ook af in hoeverre radioactieve isotopen in eventuele gewassen en beesten terecht kunnen komen.
Holy crap!quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:57 schreef sander-3 het volgende:
Dit is in chernobyl.. en dat is de hoogste meting die hij tegen kwam.http://www.reactor4.be/terra-p.php
Dat hele verhaal blijkt een hoax te zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:31 schreef tony_clifton- het volgende:
http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/chapter1.html
Really? Bron? Info?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 15:13 schreef rgras het volgende:
[..]
Dat hele verhaal blijkt een hoax te zijn.
De Geiger teller buis is omgeven met een mantel van lood (paar tienden van mm dik) om te zorgen dat beta deeltjes buiten blijven. Er zit echter ook een klepje aan de achterkant en als je dat opent dan zit er een opening in de lood afscherming en kun je beta meten. Alfa komt uberhaupt de buis niet binnen, daarvoor zou je een speciale buis moeten hebben met een mica venster.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 14:24 schreef tony_clifton- het volgende:
Btw, Selang, gammastraling zijn golven, zonder massa, alfa en beta darentegen zijn deeltjes. Daar je je meter op de grond gelegd hebt en hij gevoelig is voor betastraling heb je 'm eigenlijk gecontamineerd. Nu stond hij denk ik wel op gamma-modus dus maakt 't niet zoveel uit. Maar ik hoop dat je 'm ontsmet hebt
Alfa straling is vooral een probleem als radioactieve deeltjes zich in je lichaam nestelen (bijvoorbeeld longen of botten, via radioactieve isotopen) omdat ze dan in direct contact met weefsel staan. Een alfa deeltje richt ongeveer 20x zoveel schade aan als beta of gamma. Maar alfa straling van buitenaf is bijna nooit een probleem omdat het inderdaad niet/ nauwelijks door je huid komt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Whoa, interessant!
Nu, alfastraling is (maar dat weet je ongetwijfeld) zo zwak dat 't door je kleding en vaak ook opperhuid tegengehouden wordt.
Het kan natuurlijk ook dat Chernobyl nogal overschat is qua ernst, het is een angstaanjagend scenario wat zich voltrokken heeft maar dat hoeft niet te beteken dat het ook zo ernstig is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:57 schreef sander-3 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is in chernobyl.. en dat is de hoogste meting die hij tegen kwam.http://www.reactor4.be/terra-p.php
Cool, die ga ik even kijkenquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Interessant filmpje en leuke muziek.Ik ga ook nog eens een Geigerteller kopen.
![]()
[..]
Edit: Gevonden, (5 delen in een afspeellijst):
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |