abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:23:46 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71608168
Ik ben gisteren wat wezen rondkijken en meten bij een afgedankte uranium/radium mijn in Cornwall (UK). Ik was toch wel verbaasd door de hoeveelheid straling die ik daar gemeten heb. Op een bepaalde hotspot was dat ca 400x het normale level.

Tevens heb ik voor het eerst van m'n leven een YouTube filmpje gemaakt, zie hieronder:

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 04-08-2009 23:41:02 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71608308
Gefeliciteerd, u hebt nu een gratis tumor

Ontopic: leuk filmpje en het lijkt me zeer zeker interessant om er eens een kijkje te gaan nemen!
Ben je trouwens ook nog in de mijn geweest of niet meer?
pi_71608448
Mooi filmpje.
Op dinsdag 11 augustus 2009 01:08 schreef iszinloos het volgende:
Mijn spelling en grammatica mag wel wat beter.
pi_71608463
Wel grappig, hoe kwam je erbij om zoiets te testen?

Bij de laatste uitslag die 400x ligt het apparaat plots op de grond, is daar een speciale reden voor?
Is de uitslag dichtbij/op de grond misschien hoger? of was dit in de lucht hetzelfde? :p

edit: verder een keurig filmpje inderdaad
pi_71608711
Leuk filmpje. Goeie bijpassende muziek
pi_71608891
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:32 schreef Luvjah het volgende:

Bij de laatste uitslag die 400x ligt het apparaat plots op de grond, is daar een speciale reden voor?
Is de uitslag dichtbij/op de grond misschien hoger? of was dit in de lucht hetzelfde? :p

edit: verder een keurig filmpje inderdaad
Het wordt opgenomen in de bodem/gewassen etc.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:45:36 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71609138
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:28 schreef thesystem het volgende:
Ben je trouwens ook nog in de mijn geweest of niet meer?
Ja, in een tinmijn!
Edit: dus niet in deze mijn (daar kun je niet in voor zover ik weet)
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:32 schreef Luvjah het volgende:
Nieuwsgierigheid. Het is ook leuk om dingen te kunnen waarnemen die je niet kunt zien. Zuidwest Engeland is sowieso tamelijk radioactief (van nature) en het is interessant als je tijdens een wandeling langs het kustpad in Cornwall plotseling het stalingsniveau ziet verdubbelen. Kennelijk loop je dan over een uranium deposit ofzo. Ook sommige steden zijn erg radioactief (St Ives bijvoorbeeld), dan meet je opeens 2,5x zoveel straling. Voornamelijk door de gebruikte bouwmaterialen (denk ik).

De straling die ik in het filmpje heb gemeten is echter extreem imo. Ook bij andere mijnen heb ik bij lange na niet deze niveaus gemeten. Ik denk dat het voornamelijk komt doordat ze daar radium hebben gewonnen en waarschijnlijk lokaal hebben geconcentreerd. Radiumzouten lossen goed op in water dus dat heeft zich aardig verspreid (is mijn gok).
quote:
Op die specifieke plek was echt een hotspot en vlak boven de grond was de straling het hoogst.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 04-08-2009 23:21:30 ]
Mijn reisverslagen
pi_71664631
Moet je zoiets niet melden dan? Lijkt me niet echt gezond als je daar elke dag je hond uit laat ofzo. Ik weet ook of er huizen vlakbij zijn hoor, maar toch..
Er gaat niets boven Groningen
  donderdag 6 augustus 2009 @ 22:27:59 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71665095
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:14 schreef sander-3 het volgende:
Moet je zoiets niet melden dan? Lijkt me niet echt gezond als je daar elke dag je hond uit laat ofzo. Ik weet ook of er huizen vlakbij zijn hoor, maar toch..
Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie is . Ben benieuwd of ik later nog een reactie krijg

De site is redelijk afgelegen, maar wel direct naast een boerderij. Het is geen plek waar 'toevallig' mensen komen, afgezien van de bewoners van die boerderij. Zij weten ongetwijfeld van de mijn, maar of ze ook weten dat de straling plaatselijk zo hoog is? Ik vraag me ook af in hoeverre radioactieve isotopen in eventuele gewassen en beesten terecht kunnen komen.
Mijn reisverslagen
pi_71668417
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik HEB dit dinsdag al gemeld (met GPS coordinaten en een link naar het filmpje) en kreeg een automatisch mailtje dat de betreffende persoon tot 10 augustus op vakantie is . Ben benieuwd of ik later nog een reactie krijg

De site is redelijk afgelegen, maar wel direct naast een boerderij. Het is geen plek waar 'toevallig' mensen komen, afgezien van de bewoners van die boerderij. Zij weten ongetwijfeld van de mijn, maar of ze ook weten dat de straling plaatselijk zo hoog is? Ik vraag me ook af in hoeverre radioactieve isotopen in eventuele gewassen en beesten terecht kunnen komen.
Maar hoe hoog is het bijvoorbeeld in de buurt van Tsjernobyl? Want 400 keer zo veel lijkt me wel erg hoog.. vandaar de vraag

Edit:

Dit is in chernobyl.. en dat is de hoogste meting die hij tegen kwam. http://www.reactor4.be/terra-p.php

[ Bericht 5% gewijzigd door sander-3 op 07-08-2009 00:02:53 ]
pi_71669381
tvp
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 01:17:14 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71670515
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 23:57 schreef sander-3 het volgende:
Dit is in chernobyl.. en dat is de hoogste meting die hij tegen kwam. http://www.reactor4.be/terra-p.php
Holy crap!
Ik meet dus 3x zoveel

Mijn hoogste meting:
(en dat is dan nog alleen gamma straling! Als ik beta straling ook meet dan is het nog veel hoger, en alpha straling kan ik niet meten)

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 07-08-2009 01:54:23 ]
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 01:59:44 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71671114
.

[ Bericht 51% gewijzigd door SeLang op 07-08-2009 02:07:43 ]
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:15:07 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_71678133
Kijk eens naar buiten, staat er een zwart busje voor de deur geparkeerd?
The truth was in here.
pi_71680173
Whoa, interessant!
Nu, alfastraling is (maar dat weet je ongetwijfeld) zo zwak dat 't door je kleding en vaak ook opperhuid tegengehouden wordt.

Man, cool filmpje!
Heb ooit eens iets gevonden van een tocht door Tjernobyl, ff zoeken!
pi_71682162
Btw, Selang, gammastraling zijn golven, zonder massa, alfa en beta darentegen zijn deeltjes. Daar je je meter op de grond gelegd hebt en hij gevoelig is voor betastraling heb je 'm eigenlijk gecontamineerd. Nu stond hij denk ik wel op gamma-modus dus maakt 't niet zoveel uit. Maar ik hoop dat je 'm ontsmet hebt
pi_71683765
quote:
Dat hele verhaal blijkt een hoax te zijn.
pi_71685343
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:13 schreef rgras het volgende:

[..]

Dat hele verhaal blijkt een hoax te zijn.
Really? Bron? Info?
pi_71689070
Thx, vind ik wel interessant, direct eens doornemen!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:12:01 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71692001
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:24 schreef tony_clifton- het volgende:
Btw, Selang, gammastraling zijn golven, zonder massa, alfa en beta darentegen zijn deeltjes. Daar je je meter op de grond gelegd hebt en hij gevoelig is voor betastraling heb je 'm eigenlijk gecontamineerd. Nu stond hij denk ik wel op gamma-modus dus maakt 't niet zoveel uit. Maar ik hoop dat je 'm ontsmet hebt
De Geiger teller buis is omgeven met een mantel van lood (paar tienden van mm dik) om te zorgen dat beta deeltjes buiten blijven. Er zit echter ook een klepje aan de achterkant en als je dat opent dan zit er een opening in de lood afscherming en kun je beta meten. Alfa komt uberhaupt de buis niet binnen, daarvoor zou je een speciale buis moeten hebben met een mica venster.

Het is mij bekend dat gamma EM straling is, beta zijn hoog energetische electronen en alfa deeltjes zijn heliumkernen. Btw, het klepje aan de achterkant hou ik meestal dicht omdat ik inderdaad bang ben dat er radioactief stof binnenkomt. Maar goed, als hij besmet zou zijn dan merk je dat snel genoeg omdat je dan een verhoogde achtergrondstraling zou meten in niet-radioactieve omgeving.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:20:45 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71692245
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Whoa, interessant!
Nu, alfastraling is (maar dat weet je ongetwijfeld) zo zwak dat 't door je kleding en vaak ook opperhuid tegengehouden wordt.
Alfa straling is vooral een probleem als radioactieve deeltjes zich in je lichaam nestelen (bijvoorbeeld longen of botten, via radioactieve isotopen) omdat ze dan in direct contact met weefsel staan. Een alfa deeltje richt ongeveer 20x zoveel schade aan als beta of gamma. Maar alfa straling van buitenaf is bijna nooit een probleem omdat het inderdaad niet/ nauwelijks door je huid komt.

Op zich zou ik wel een meter willen hebben met een mica venster omdat je dan ook richtingsgevoelig bent. Nu is het heel moeilijk om precies vast te stellen waar straling vandaan komt. Bijvoorbeeld in St Ives meette ik af en toe ook redelijk hoge waarden (ca 2,5x normale levels) maar je kunt dan niet vaststellen of het uit de straat komt of uit de stenen muur waar je langs loopt.
Mijn reisverslagen
pi_71693548
Interessant filmpje en leuke muziek. Ik ga ook nog eens een Geigerteller kopen.
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 23:57 schreef sander-3 het volgende:
[ afbeelding ]

Het kan natuurlijk ook dat Chernobyl nogal overschat is qua ernst, het is een angstaanjagend scenario wat zich voltrokken heeft maar dat hoeft niet te beteken dat het ook zo ernstig is. Ik heb eens een BBC Horizon uitzending gezien waarin werd gesteld dat er naar aanleiding van Chernobyl maar enige tientallen doden zijn gevallen, veelal soldaten die in (!) de reactor moesten werken om reactor in te kapselen en om radioactief materiaal in de reactor terug te scheppen.

Edit: Gevonden, (5 delen in een afspeellijst):

[ Bericht 7% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-08-2009 21:16:16 ]
pi_71694492
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Interessant filmpje en leuke muziek. Ik ga ook nog eens een Geigerteller kopen.
[..]

Edit: Gevonden, (5 delen in een afspeellijst):
Cool, die ga ik even kijken Al zie ik geen playlist, maar dan laad ik de filmpjes wel handmatig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')