abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71599817
In de serie "Jongeman loopt op tegen politievuist" een nieuw topic:
quote:
Student aangeslagen na ruwe arrestatie Spoorwegpolitie

De 25-jarige Rotterdamse student Baris Ozturk overweegt een klacht in te dienen tegen de Spoorwegpolitie vanwege buitensporig geweld. Hij werd maandag op Rotterdam CS hardhandig aangepakt door de Spoorwegpolitie en vervolgens enkele uren vastgehouden op het bureau.
Zijn broer heeft de arrestatie van Baris met zijn mobiele telefoon gefilmd.

Het incident gebeurde tussen zeven en acht uur ’s avonds in de tunnel van het Rotterdamse Centraal Station. Volgens de jongens was de reactie van de politie 'volkomen buitensporig'. Baris kwam aanlopen toen zijn broer en een vriend in gesprek waren met de politie en werd vervolgens door een agente gesommeerd het station te verlaten. Toen hij dat niet meteen deed, werd hij geduwd, geschopt en geslagen en vervolgens gearresteerd.

Een dag na de hardhandige aanhouding zijn de broers nog duidelijk aangeslagen van wat er de avond ervoor gebeurde. Meer op de website van rijnmond.
Bron: RTV Rijnmond

Filmpje, ik hoop dat ie het doet, surf anders naar de bronsite

Eerder verscheen o.a.:
- forum.fok.nl/topic/1181314
- forum.fok.nl/topic/1313537
- forum.fok.nl/topic/1145923
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
pi_71599856
Ow boehoe, tuurlijk is het gelijk weer discriminatie. Er zijn wel meer mensen hardhandig opgepakt door de politie.

Uhm maar waar staat dat eigenlijk in het verhaal? Of heb je daarom racistiche tussen haaksjes gezet?
pi_71599922
Tsja, als een agent vordert dat je weg moet gaan, moet je gewoon weggaan en niet gaan zeiken.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:57:50 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71599928
Tis een tikje overdreven allemaal inderdaad. Kijken welk staartje dit krijgt.

Tevens terugvindpolitie.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  PR/Manusje van alles dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:57:52 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71599929

racistische ...... daar ben ik gestopt met lezen.

kut lui die denken alles te mogen doen. Lekker vervelend gaan doen en dan worden ze terecht aangepakt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:58:09 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_71599938
In dat filmpje heeft die vrouwelijke agent haar wapenstok al getrokken, en dus waarschijnlijk al vele waarschuwingen gegeven. Als je dan nog steeds niet wegloopt wordt je hardhandiger aangepakt ja.

Wel mooie trap trouwens van die andere agent
  PR/Manusje van alles dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:59:27 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71599967
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:

Inderdaad.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_71599979
Ik zweer het op mn moeder.
pi_71600031
En eerst studeert hij rechten en daarna makelaardij. whehe
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:02:28 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71600036
Die agenten zijn ook weer het typische schoolvoorbeeld van fysieke top fitheid(!)

Sneue actie van de politie, al weet je natuurlijk niet wat ervoor is gebeurd. Ik neem aan dat er op het station genoeg camera's hangen die dit ook geregistreerd hebben.

Mocht die gozer niets gedaan hebben, die agenten per direct ontslaan en vervolgen natuurlijk.

... maar de rechtbank zal de agenten wel weer gelijk geven.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:03:37 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71600070
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 17:58 schreef Hephaistos. het volgende:
In dat filmpje heeft die vrouwelijke agent haar wapenstok al getrokken, en dus waarschijnlijk al vele waarschuwingen gegeven. Als je dan nog steeds niet wegloopt wordt je hardhandiger aangepakt ja.

Een simpele loopkick, dat kan me moeder ook nog wel.
pi_71600097
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 17:57 schreef swollywood het volgende:
Tsja, als een agent vordert dat je weg moet gaan, moet je gewoon weggaan en niet gaan zeiken.
Maar als ze vervolgens achter je aan blijven lopen, steeds een duwtje in je rug gevende, dan word ik als brave blanke burger ook een beetje pissig. Sommige politieagenten zijn nu eenmaal niet erg tactisch en bereiken het tegendeel van wat ze willen. Namelijk dat iemand normaal vertrekt.

Zeker die schop van de agent was niet nodig. Respect dwing je niet af je niet door geweld te gebruiken.
pi_71600112
Goed dat ze niet met zich laten dollen en actie ondernemen als iemand na meerdere waarschuwingen nog niet doet wat er gezegd wordt. Wel netjes hoe die broer er mee omging trouwens. Voor hetzelfde geld was hij er als een malle bovenop gevlogen. Alleen een beetje vaag om steeds maar te blijven melden dat hij een HBO opleiding doet en dat zijn broer net van zijn werk komt. Alsof hij aan wil geven niet de stereotype allochtoon te zijn.

Politie doet hier keurig waar ze voor betaald krijgen. Die jongen houdt er niets aan over, maar zal volgende keer wat eerder doen wat er van hem gevraagd wordt.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_71600132
waarom waren ze in gesprek met de politie?
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:06:02 #15
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_71600137
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:03 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Een simpele loopkick, dat kan me moeder ook nog wel.
Dus?

Het was gewoon een mooi, efficiente actie. Gast op de grond, zonder gevaar of gezeur. Prima
pi_71600161
Wat een huilie.
Die verdient nog een pak slaag.
pi_71600170
En maar opkijken dat de allochtone jeugd geen respect voor blanke agenten heeft. Opflikkeren. Zienswijze kom er maar in.
pi_71600190
Zouden ze vaker zo moeten doen.
Al die kutventjes met hun grote muil. Voortaan gelijk meppen, leren ze het vanzelf wel een keer af.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:08:31 #19
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_71600196
dat was een schwalbe
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:08:43 #20
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_71600200
Ik vind het wel een beetje overdreven hoe de politie reageert. De jongen loopt al weg in het filmpje. Daarnaast blijft de filmer netjes praten (wel met een Marokkaans accent, ondanks dat hij Turks is ) en wordt hij schreeuwend afgesnauwd door de politie.
2000 light years from home
pi_71600205
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:07 schreef Meh7 het volgende:
En maar opkijken dat de allochtone jeugd geen respect voor blanke agenten heeft. Opflikkeren. Zienswijze kom er maar in.
Turkse of Marokkaanse agenten doen precies hetzelfde hoor.
pi_71600223
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:08 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het wel een beetje overdreven hoe de politie reageert. De jongen loopt al weg in het filmpje.
Misschien maar om dan weer gelijk te beginnen over discriminatie.
pi_71600236
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:08 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat achterlijke landen waren.
pi_71600238
Vroeger sloeg de wijkagent elke dag wel iemand lens en dan stonden de mensen erbij te juichen.
If you speak about the evil that the government does. The Patriot Act'll track you to the type of your blood.
pi_71600247
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:10 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat achterlijke landen waren.
Ik heb het dan ook over NL.
pi_71600273
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:08 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Euh... zoek een sop youtube op "turkish police brutality" brrrrr
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
pi_71600303
quote:
Het blijkt dat deze gasten voor deze arrestatie al geen respect voor de agenten hadden.
Niet gehoorzamen, maar tegen de agenten in kwestie ingaan.

Dan vraag je er zelf om.
Wat jij dus doet is de situatie omkeren, niet terecht lijkt me.
pi_71600318
Maar goed, hoeveel van de toejuichers in dit topic zouden zelf zo behandeld willen worden door de politie ? Ondanks dat de aanleiding niet duidelijk is zijn er vaak genoeg situaties waar je zelf in kan belanden en deze situatie voor je kiezen krijgt.

Agent vraagt je weg te gaan, prima dat doe je, maar voor de agent gaat het niet snel genoeg en begint je te porren met een wapenstok. Dan zeg je ook van "ja agent, je hebt helemaal gelijk" ? Ik zou me ook omdraaien en vragen of het wat minder kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2009 18:14:33 ]
pi_71600353
Ach ja, de spoorwegpolitie.
quote:
ROTTERDAM De 26-jarige Monique heeft excuses gekregen van de spoorwegpolitie, over het ongenadig harde optreden van twee agenten 2,5 jaar geleden. De twee voortanden van de Rotterdamse braken begin 2003 af, toen zij met haar hoofd twee keer tegen de celmuur werd gegooid.

Door een onafhankelijke klachtencommissie werden de agenten op de vingers getikt. ,,Maar zij moeten worden vervolgd voor mishandeling, net als elke burger,’’ meent Monique.Het geweld tegen de Surinaamse studente zou gepaard zijn gegaan met discriminerende opmerkingen.

,,Je moet een lesje leren’’ en ,,ga eens op cursus Nederlands’’, zouden de twee agenten haar hebben toegevoegd. De korpschef van de KLPD, waar de spoorwegpolitie onder valt, onthoudt zich van een oordeel over deze aantijgingen. ,,Gelet op de tegenstrijdige verklaringen.’’ De korpschef vindt wel dat ’het politieoptreden in deze zaak niet correct’ was.

Het begon die 24ste januari 2003 allemaal met een kleine akkefietje. De Rotterdamse had haar OV-studentenkaart vergeten en wilde een kaartje bij de conducteur kopen. Die riep de hulp van de spoorwegpolitie in. De reizigster werd naar buiten getrokken en viel. Haar pinpas viel uit haar zak en haar bril van de neus. Toen zij riep: ’Geef mij mijn fucking pasje terug’ kreeg ze een vuist in haar gezicht. Een andere reiziger zag dat zij met haar handen geboeid in de lift een klap kreeg. Geschokt door wat hij zag, diende hij zelf een klacht in bij de politie.

Het Openbaar Ministerie bekeek de zaak en besloot de agenten niet te vervolgen. De Rotterdamse zelf werd veroordeeld tot een voorwaardelijke straf voor het verzet tegen haar arrestatie.De zaak dreigde in de doofpot te komen. ,,Ik had me er eigenlijk bij neergelegd dat ik nooit gelijk zou krijgen,’’ zegt Monique. ,,Ik wilde er ook niet steeds aan worden herinnerd. Nog elke dag als ik mijn tanden zie, denk ik eraan.’’Maar de Rotterdamse Anti-discriminatie Raad (RADAR) had zijn tanden gezet in de klacht en liet, geschokt door het geweld, niet meer los. Directeur Cyriel Triesschijn vermoedt dat werd gepoogd hen te ontmoedigen door de procedure niet goed te volgen. Volgens de KLPD waren deze fouten, waardoor de klachtenprocedure zo lang duurde, geen opzet.Monique voelt zich beter nu zij, 2,5 jaar na dato, toch gelijk heeft gekregen.

,,Men deed of de mishandeling mijn fout was. Dat maakte het extra pijnlijk. Dit is rechtvaardiger.’’ Tergelijkertijd is zij nog niet tevreden. ,,Er is alleen een hartig woordje met hen gesproken. Eigenlijk krijgen ze dus nog niets. De volgende keer doen ze het weer. Ik vind dat zij moeten voorkomen. Waarom worden ze anders behandeld dan burgers?’’

Voor RADAR is de strijd ook nog niet ten einde. De raad wil het liefst zien dat de schade wordt vergoed, de Rotterdamse haar strafblad kwijt raakt, het OM de agenten alsnog vervolgd voor de mishandeling én voor meineed. Volgens een woordvoerder van de KLPD zijn de agenten er echter niet ’zonder kleerscheuren vanaf gekomen’. Zij bestempelt het geweld als ’een incident’. ,,Maar de politie hoort beheerst op te treden. Dat is hier niet gebeurd.’’

Bron AD/Rotterdams Dagblad 08/09/05
Die agent heeft gewoon meineed gepleegd, waardoor zij een strafblad heeft en hij niet. Alleen door het toeval dat werkelijk de allerbraafste burger van het meest onbesproken gedrag, getuige was en zelf actie heeft ondernomen is het naar buiten gekomen. En dan komt het naar buiten en wordt iemand die geboeide meisjes de tanden uit de bek slaat en meineed pleegt niet gestraft en mag zelfs in uniform blijven lopen.

Zo krijg je ook een verrot korps van leugenachtige deeltijdfascistjes die er lekker op slaan. Dit incident valt dan nog mee, maar is ook helemaal geen voorbeeld van correct politieoptreden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71600356
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:13 schreef gelly het volgende:
Maar goed, hoeveel van de toejuichers in dit topic zouden zelf zo behandeld willen worden door de politie ? Ondanks dat de aanleiding niet duidelijk is zijn er vaak genoeg situaties waar je zelf in kan belanden en deze situatie voor je kiezen krijgt.

Agent vraagt je weg te gaan, prima dat doe je, maar voor de agent gaat het niet snel genoeg en begint je te porren met een wapenstok. Dan zeg je ook van "ja agent, je hebt helemaal gelijk" ? Ik zou me ook omdraaien en vragen of het wat minder kan.
Al hij idd wegloopt slaat het nergens op dat ze zo doen maar het gaat er mij op dat gelijk weer de discriminatie kaart wordt getrokken.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:15:37 #31
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71600357
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:07 schreef Lekiamh het volgende:
Wat een huilie.
Die verdient nog een pak slaag.
Dus als jij rustig aan komt lopen voor je trein, en je wordt even gesommeerd zonder dat je je misdraagt om het station te verlaten, en vervolgens krijg je klappen etc van de politie, dan vind je dat allemaal OK!?

Ok...(!)
pi_71600360
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 17:55 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ow boehoe, tuurlijk is het gelijk weer discriminatie. Er zijn wel meer mensen hardhandig opgepakt door de politie.

Uhm maar waar staat dat eigenlijk in het verhaal? Of heb je daarom racistiche tussen haaksjes gezet?
Oh nou dan is het goed.

Die jongen kan toch moeilijk weglopen als hij aan zijn kraag naar achter getrokken wordt of denk ik nou zo onlogisch? En dan ook die filmende jongen nog duwen en het flimen proberen te beletten.

Slechte beurt van onze beschermers in nood, de sterke arm der wet de lasercowboys.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71600365
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:12 schreef badwurm het volgende:

[..]

Euh... zoek een sop youtube op "turkish police brutality" brrrrr
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:16:20 #34
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_71600370
Ik studeer rechten swa, kan alleen niet recht filmen. Dat is moeilijk weet je
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:16:24 #35
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71600372
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:15 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Al hij idd wegloopt slaat het nergens op dat ze zo doen maar het gaat er mij op dat gelijk weer de discrinatie kaart wordt getrokken.
Zou het een brave blonde jongen in pak met brilletje op en koekjes voor zijn oma ook zijn overkomen!?
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:16:26 #36
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_71600373
Heh hoe die agent zijn zwarte handschoentjes aantrekt lol
Zichtbaar nerveus is hij.

Anyway, zoals gezegd weten we niet wat er eerder aan vooraf is gegaan dus is het koffiedik kijken.
Wat er echter "racistisch" aan is weet ik niet. Ik ben ook zo eens opgepakt als gewone blanke Nederlander. Doet ff auw ja. Verder niet zeiken en op het bureau je verhaaltje doen.

Op zich wat ik zag was het een goede actie van de politie. Geen buitensporig geweld gezien.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_71600384
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:15 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Al hij idd wegloopt slaat het nergens op dat ze zo doen maar het gaat er mij op dat gelijk weer de discrinatie kaart wordt getrokken.
Discriminatie maakt niet uit, het optreden van de politie is gewoon fout vind ik. Als ik mishandeld word en klaag over de slechte adem van de dader, staat de mishandeling nog steeds.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71600399
Ik vond alleen die schop van meneer agent niet nodig. Die jongen was al genoeg gewaarschuwd met kennelijk eerst een gewone waarschuwing en vervolgens om die kracht bij te zetten d.m.v een wapenstok omdat die jongen kennelijk niet luisterde.

Ik zie niet in wat er racistisch aan is.
pi_71600415
quote:
Doe normaal man. Kutventje heeft het zelf uitgelokt. Als de pliesie verzoekt of je wilt gaan dan ga je, en niet als een kutturk, -marokkaan of -hollander stoer lopen doen. Dan verdien je trappen te krijgen. De pliesie heeft geen respect omdat ze dit niet vaak genoeg doen bij ventjes die het verdienen. Waaronder het turkje uit dit filmpje.

edit: En over het vermeende racisme:
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_71600444
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:16 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Zou het een brave blonde jongen in pak met brilletje op en koekjes voor zijn oma ook zijn overkomen!?
Nou het is mijn vriend ook overkomen, ja blond haar, alleen geen brilletje.
pi_71600461
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:18 schreef waht het volgende:

[..]

Doe normaal man. Kutventje heeft het zelf uitgelokt. Als de pliesie verzoekt of je wilt gaan dan ga je, en niet als een kutturk, -marokkaan of -hollander stoer lopen doen. Dan verdien je trappen te krijgen. De pliesie heeft geen respect omdat ze dit niet vaak genoeg doen bij ventjes die het verdienen. Waaronder het turkje uit dit filmpje.
Als ik als forens op mijn trein sta te wachten en ineens op die manier te horen krijg dat ik weg moet, dan zeg ik er ook wat van (terwijl ik wegloop). Precies wat deze jongen deed zo te zien.
Stel je dit filmpje even voor met een chagrijnige vijftiger die achter een bureau vandaan komt. Zouden ze die ook zo onder zijn hol geschopt hebben en aan zijn kraag van achter naar de grond getrokken?
pi_71600470
Hij kreeg alle tijd om zich te verplaatsen maar koos er voor stoer te zijn en de confrontatie met die agente aan te gaan.

Logisch dat haar collega te hulp schoot en de schavuit onderuit werkte.
pi_71600505
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:21 schreef 16meter het volgende:
Hij kreeg alle tijd om zich te verplaatsen maar koos er voor stoer te zijn en de confrontatie met die agente aan te gaan.
BEFEHL IST BEFEHL!
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:23:22 #44
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71600522
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:19 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Nou het is mijn vriend ook overkomen, ja blond haar, alleen geen brilletje.
In welke situatie?
pi_71600527
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:22 schreef Meh7 het volgende:

[..]

BEFEHL IST BEFEHL!
De politie mag inderdaad burgers sommeren een stationstunnel te verlaten.
pi_71600529
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:15 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dus als jij rustig aan komt lopen voor je trein, en je wordt even gesommeerd zonder dat je je misdraagt om het station te verlaten, en vervolgens krijg je klappen etc van de politie, dan vind je dat allemaal OK!?

Ok...(!)
Ik had het daar over de bewering dat dit een "racistische" daad zou zijn van de politie.
Het was een trollerige opmerking van mij om hiermee de spot te drijven.
pi_71600535
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Heh hoe die agent zijn zwarte handschoentjes aantrekt lol
Zichtbaar nerveus is hij.
Het lijk wel zo'n Amerikaanse agent uit COPS. Die trekken ook altijd eerst hun handschoentjes aan.
pi_71600538
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:18 schreef waht het volgende:

[..]

Hoe lok je zoiets zelf uit ? Je geeft gehoor aan de vordering om het station te verlaten, agenten hebben dan niet het recht om je daarbij te "helpen" mocht het ze niet snel genoeg gaan. Ik zie de jongen ook niet tegenstribbelen, hij draait zich enkel om omdat ie steeds een por in z'n rug krijgt. Een normale reactie lijkt me. Maar jij zou dat gewoon over je heen laten komen ? Als agent krijg je geen respect door dit soort gedrag hoor, integendeel.
pi_71600550
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:23 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

In welke situatie?
Beetje hetzelfde verhaal, hij moest doorlopen en deed dat niet snel genoeg.
pi_71600551
- knip -

[ Bericht 88% gewijzigd door sp3c op 04-08-2009 19:08:00 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')