Op de terugreis van mijn vakantie kwam ik middenin de nacht zonder diesel te staan op de grens van Frankrijk-Luxemburg, aangezien ik in Luxemburg wilde tanken (15 cent de liter goedkoper, jeweetz).
Na de ANWB te hebben gebeld en een uur te hebben gewacht kwam er een Luxemburgse wegenwachtjongen met de zo broodnodige diesel a 3 euro de liter of daaromtrent.

Iedereen weet natuurlijk dat je een diesel nooit moet leegrijden aangezien er dan lucht en troep vanuit de tank in de motor komt, wat dus niet erg bevordelijk is voor de motor. Het starten van de motor wilde daarom ook niet lukken.
Toen de wegenwachtjongen tot 3x toe de startmotor flinke optaters had gegeven, gebeurde er de 4de keer helemaal niks meer "Battery is leer" wist hij ons te vertellen. Hij pakte er een andere accu bij en sloot deze aan, probeerde te starten, weer niks. Het lachen was ons al wel vergaan en toen hij vertelde over "Das wird afsleppen!" daalde de stemming tot nul graden kelvin. De sleepwagen kwam een klein uurtje later en tijdens de rit naar de dichtsbijzijnde Peugeotgarage wist de erg aardige chauffeur te vertellen dat Peugot's een pompje (om de motor luchtvrij te krijgen) in/bij de motor hebben, speciaal voor dit soort gevallen. Iets wat wij, en belangrijker nog, de wegenwachtjongen dus niet wisten

.
Na een paar uurtjes op de parkeerplaats bij de garage te hebben gestaan kwamen om half 8 de eerste monteurs die ons graag wilden helpen. We legden ons probleem uit en meteen werd de beschermkap van de motor eraf gehaald en tadaaaa daar was het pompje! Er werd vakkundig gepompt, accu aangesloten, auto gestart en.... weer niks!
"Startmotor kaputt!" was hun oordeel. "JA GODVER DE GODVER!" was onze reactie. Het kon daar gerepareerd worden voor 350 euro, maar daar kozen we maar niet voor. We vroegen of ze ons even konden aanslepen en toen zijn we maar in 1 ruk naar huis gereden (ook niet geheel vlekkeloos, maar dat is een ander verhaal). Nu is de auto gefixt en is de rekening een kleine 300 euro.
Deze week maar eens naar de ANWB kijken of we de schade kunnen verhalen, want we stonden immers stil met een lege tank en niet met een kapotte startmotor.
Klacht: Incompetente wegenwachtjongen molt onze startmotor!
Bonusklacht: 2x geflitst in Frankrijk
Antiklacht: ANWB heeft ons prima geholpen onderweg
Antiklacht 2: Halve liter blikken Heineken in Luxemburg bij een tankstation maar 1,20 euro