’We kwamen met hoge snelheid neer, de brandweer reed al mee’
Piloot verloor controle over Thais toestel
door Coen Springelkamp
KOH SAMUI, woensdag
„We kwamen veel te hard aanvliegen en klapten hard op de baan. Daarna schoof het toestel door het gras en stopte met een klap. Stoelen schoten los, handbagage kwam naar beneden. Iedereen begon te krijsen en te gillen. Ik ben op blote voeten naar buiten gehold”, zegt Merel Kramer (23) uit Amsterdam. Ze liep gisteren bij de crash van het toestel van Bangkok Airways in Thailand geen schrammetje op. Andere passagiers waren minder gelukkig. De gezagvoerder kwam om het leven.
De ATR 72-500 gleed gistermiddag Nederlandse tijd na een korte binnenlandse vlucht van Krabi naar Koh Samui bij de landing van de baan en kwam tegen een oude verkeerstoren tot stilstand. Aan boord waren zeker negen Nederlanders, drie van hen raakten gewond. Ook veel andere passagiers en bemanningsleden liepen letsel op. In totaal zaten 72 mensen in het vliegtuig.
Volgens Kramer, lerares op een basisschool in Amstelveen, verliep de circa 50 minuten durende vlucht heel onrustig. „Ik vind vliegen niet eng, maar had er een naar gevoel bij. Het waaide hard en er was veel turbulentie”, zegt Kramer. „We vlogen snel en laag over het water. We kwamen voor mijn gevoel met veel te hoge snelheid neer. De brandweer reed al mee. Het vliegtuig gleed door en je merkte dat de piloot de controle verloor. Het toestel zwiepte naar links, reed door het gras en stond met een klap stil. Alle handbagage kwam naar beneden, stoelen voor mij schoten los”, vertelt Kramer.
Volgens de Nederlandse brak er direct paniek uit aan boord. „Stewardessen waren aan het krijsen en zeiden dat we moesten blijven zitten. Ik wilde maar een ding: het toestel uit. Ik was bang voor brand en hoorde iets sissen.” Volgens Kramer klonk de piloot vlak voor de landing gehaast: „Zitten, zitten, zei hij tegen de stewardessen.”
De ravage in het toestel was groot. Alle stoelen voor die van Kramer – stoelrij 1 tot 9 – waren naar voren geklapt. Ze zag gewonde passagiers die beklemd zaten. Volgens Kramer duurde het even voordat de deur open was. „We gingen er via de achterkant uit. Het was duwen en trekken. De brandweer stond al klaar.”
De lerares ving de twee kinderen op van een Nederlands gezin, die een paar stoelen voor haar zaten. ,,De vader was gewond. Hij zat bekneld, had een open beenbreuk en zijn neus was kapot. Ik heb de kinderen opgevangen, terwijl de moeder de vader hielp.”
• In het vliegtuig is grote paniek. Gewonde passagiers liggen klem en stoelen zijn losgeschoten of naar voren geklapt. Het duurde ook even voordat de deur openging.
FOTO: BRUNO PRESS
![]()
• De neus van het gecrashte toestel van Bangkok Airways komt tot stilstand in de oude verkeerstoren van Koh Samui. De piloot kwam bij het ongeluk om het leven, drie Nederlanders raakten gewond.
FOTO: REUTERS
![]()
• Merel Kramer
…met de boot naar Bangkok… Volgens Kramer waren er in totaal negen of tien Nederlanders aan boord, onder wie ambassade-medewerkster Marion Wismeijer met familieleden. De lerares is door de plaatselijke autoriteiten opgevangen en met andere passagiers ondergebracht in een hotel in de buurt. „Ik zou zondag terugvliegen naar huis. We gaan met een boot terug naar Bangkok. Dat heeft de mevrouw van de ambassade geregeld. Ik stap hier nooit meer in een klein vliegtuigje.”
De Thaise luchtvaartautoriteiten vermoeden dat het toestel door harde zijwind van de baan is geraakt.