Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 22:05 |
Ik heb een probleem.. Mijn scooter uitlaat zat los die is nu vast gemaakt door mijn moeders vriend en paar maten van hem (zijn handig daarin) en nu start de scooter wel maar als we gas geven dan doet ie het niet en dat had ie daarvoor niet! Wat kan de oorzaak hier van zijn? Ben er niet blij mee want had morgen een koper. Had hem net maar verteld wat er aan de hand is en hij wou hem nog als ik hem aan de praat krijg. | |
Foxy-lady | maandag 3 augustus 2009 @ 22:08 |
Weet de vriend van je moeder het niet? Of blijkt hij er toch niet zo handig in te zijn? ![]() | |
Chinless | maandag 3 augustus 2009 @ 22:10 |
quote: | |
Dulk | maandag 3 augustus 2009 @ 22:11 |
uitlaatpakking half op de flens, zodat de uitlaatpoort geblokkeerd is. controleer dat eerst maar eens. injectie of 2-takt trouwens? | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 22:11 |
Ja ze weten het, hij ging met de scooter naar de loods rijden waar elke maandag een vaste club bij elkaar komt om wat te sleutelen aan hun Harley Davidsons enz (hij heeft er zelf een) en scooters. En hij kwam hier terug met; ''Hij start niet meer'' nja hij start wel, maar als je gas geeft gebeurd er niks en slaat ie na een tijdje uit. | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 22:11 |
quote:Toevallig hebben ze een uitlaatpakking erin gezet net! En Injectie. Maar injectie doet het gewoon. | |
FokYouTwo | maandag 3 augustus 2009 @ 22:12 |
Handige jongens..die maten van de vriend van je moeder ![]() Hebben die slimmerikken soms aan die uitlaat zitten trekken waardoor deze bij de cilinder los is gaan zitten of misschien wel de cilinder los hebben gerukt waardoor er geen optimale compressie meer is ![]() Ennuhh..injectie op een bromscooter ![]() ![]() | |
Dulk | maandag 3 augustus 2009 @ 22:17 |
quote:eerst maar eens computerfouten resetten en uitlezen. volgorde: gas vol open -> contact op "on" zetten -> injectie lampje gaat aan -> injectielampje gaat uit -> injectielampje gaat aan -> nu gas terug draaien. nu gaat het lampje knipperen (aantal keer knipperen staat gelijk aan een foutcode) met pauzes tussen de verschillende foutcodes. als een storing niet meer aanwezig is, dan verdwijnt de foutcode na 4x voorbij gekomen te zijn. | |
Dulk | maandag 3 augustus 2009 @ 22:19 |
quote:dat zijn ditech scooters (direct injection technology) rijden 1 op 40 ofzo ![]() maar als je storingen hebt kan het wel eens lastig zijn ![]() | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 22:20 |
Het is inderdaad een Aprilia SR Di-Tech. Dulk ik doe het nu meteen momentje! | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 22:37 |
Dulk! Het werkte! Ik kreeg steeds een aantal knippertjes en dan een pauze door middel van een lampje die niet knippert en daarna komen er weer een andere aantal knippertjes; Eerst kreeg ik: 8 knippertjes Daarna: 6 Daarna: 7 Daarna: 11 Daarna: 12 Daarna: 15 En elke keer met een pauze van een vast lichtje. Ik heb daarna niet meer bijgehouden. En nu? En hij weet zeker dat de pakking goed zit. | |
FokYouTwo | maandag 3 augustus 2009 @ 22:39 |
quote:Ik heb een Kymcie Aclitoris ![]() ![]() Loopt ook 1:40 ![]() | |
badboynova | maandag 3 augustus 2009 @ 22:40 |
uitlaat verstopt, plus dat je moeders vriend en ze maten het hebben afgeraffelt omdat ze een orgie wilden houden met je moeder.:) | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 22:44 |
quote:Er komt toch uitlaatgas uit en hou je kanker smoel kneus tyf lekker een eind op. ![]() | |
badboynova | maandag 3 augustus 2009 @ 22:56 |
je zus uitlaat los= verbranding kan weg. uitlaat is vast = verbranding kan niet weg | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 23:02 |
Oke tyf nou maar weer op achterlijke gladiool. Ik heb een totale lijst van de getallen die ik kreeg met pauzes er tussen (daarna herhaalde hij alles) 8 6 7 11 12 15 5 14 17 18 20 21 | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 23:08 |
Ik heb gevonden wat met wat hoort aan de hand van de codes die ik kreeg http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=236702 Hier word ik totaal niet blij van. | |
badboynova | maandag 3 augustus 2009 @ 23:10 |
leer eerst de techniek van een verbrandings motor voor je iemand een gladiool noemt, en kom dan terug. want waarschijnlijk zorg die nieuwe pakking er voor dat je verbradings gassen niet tijdig de verbrandings kamer kunnen verlaten, of is je uitlaat verstopt ondanks je er een wolk je uit ziet komen.<--- zie je die punt | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 23:14 |
quote:Ik zal morgen eens kijken, als je gelijk hebt neem ik mijn woorden terug. | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 23:14 |
quote:En hoe 'ontstop' ik mijn uitlaat? Als ie echt verstopt zit. | |
kievit19 | maandag 3 augustus 2009 @ 23:23 |
quote:gewoon heel goed zoeken!! (sorry kon hem niet voor me houden) | |
Dionysiou | maandag 3 augustus 2009 @ 23:24 |
Maakt niet uit ![]() Maar ik lees net dat je hem eerst moet resetten voordat je een nieuwe ''ECU'' gaat uitvoeren. Misschien is dit nog van de vorige eigenaar, dus ik reset hem morgen, doe een nieuwe test en hopelijk krijg ik niet weer 12 foutcodes.. ![]() | |
mistermaniac | dinsdag 4 augustus 2009 @ 00:35 |
Anders niet gewoon ergens een stekker los liggen, veel codes kom ik uit op check wiring... | |
Dionysiou | dinsdag 4 augustus 2009 @ 01:15 |
Oke thanx voor je reactie waardeer ik echt. Zal morgen als eerst dit checken - Uitlaat verstopt en of de pakking goed zit - Bedrading - Opnieuw ECU test uitvoeren en resetten | |
FokYouTwo | dinsdag 4 augustus 2009 @ 07:38 |
quote:uhhhh....BINGO ![]() ![]() | |
Dulk | dinsdag 4 augustus 2009 @ 11:42 |
quote:als een storing niet meer aanwezig is, dan verdwijnt deze als hij 4x voorbij gekomen is. ![]() edit: je hebt wel kans dat je je accu leegtrekt, dus misschien starten met een auto erbij [ Bericht 5% gewijzigd door Dulk op 04-08-2009 11:48:25 ] | |
Dionysiou | dinsdag 4 augustus 2009 @ 12:48 |
Merci zal het zo even doen met een auto erbij inderdaad en laat hem even 4x voorbij komen en dan opnieuw zo'n test uitvoeren. Bedankt voor je duidelijke hulp, daar heb ik teminste wat aan ![]() | |
renedis | dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:25 |
de scooter start wel maar als je gas geeft slaat die uit? wat voor geluid maakt hij als de uit slaat? - gesputter/stotteren of gebrekkig = verstopping/teveel benzine - een "bwoooooaaaaaaappppp" geluid is te veel lucht en kan op een scheur of valse lucht wijzen. | |
Dulk | dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:18 |
quote:ik heb hier zelf ook nog een sr50 ditech staan, en heb ook al eens problemen gehad ![]() ![]() het was uiteindelijk een kapotte luchtcompressor ![]() | |
Dionysiou | dinsdag 4 augustus 2009 @ 15:07 |
quote:Ik had dit vroeger was 'ineens' over en niet meer gehad, oorzaak nooit achterhaald of opgelost: Ennuh, als ik hem nu start loopt ie 'gewoon' maar als je gas geeft dan slaat ie niet meteen uit maar na een tijdje (ook al je geen gas geeft). | |
Dionysiou | dinsdag 4 augustus 2009 @ 15:08 |
quote: Aw, dat ziet er niet echt fijn uit ![]() Ik heb hem gereset ennn... geen foutmeldingen! Dus het is zeker weten dat het na de nieuwe uitlaatpakking kwam dus net mijn moeders vriend opgebeld en die gaat weer naar de loods vanavond ![]() | |
renedis | dinsdag 4 augustus 2009 @ 15:31 |
quote:ik zie een andere uitlaat. is het wel een ditech uitlaat? zo niet, daar is je probleem! de ditech zal wel lopen maar uit eindelijk kapot gaan. dat hij na een tijdje uitvalt lijkt te wijzen op een compressie probleem. Dan zit er of een scheur, hij trekt valse lucht of er zit iets niet goed aangesloten (ook weer met de valse lucht te maken.) Ik zou eerst maar eens naar de luchtcompressor kijken. alles netjes los halen en weer vast zetten. Misschien is die niet goed vast gezet (scheef oid) en kan die daardoor geen goede compressie opbouwen. | |
Dulk | dinsdag 4 augustus 2009 @ 15:51 |
quote:ik hoop voor je dat dat het is. hoe komt het eigenlijk dat je uitlaat los zat? | |
Dulk | dinsdag 4 augustus 2009 @ 15:52 |
quote:er zit standaard een terugloop op, dus ik denk dat het de originele is. TS: start de scoot makkelijk? | |
Dionysiou | dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:41 |
quote:Ik hoop het ook, accu zit vol en hij start dus er zijn geen foutmeldingen thanks god. Ik werd even helemaal niet blij gisternacht toen ik al die foutmeldingen zag ![]() De schroefjes zaten redelijk los en tijdens rijden nog losser gegaan (denken we). | |
Dionysiou | dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:45 |
quote:Het is de originele klopt. De scooter start na 1 seconde, eerst hoor je dat ie wilt starten zeg maar en dan start ie netjes. Vroeger liep ie stationair ook niet lekker, viel ie vanzelf uit als je effen geen gas gaf als je bijv stond te wachten voor een stoplicht en wou die pas weer na 5-6 minuten starten. | |
Hr-Flip | dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:48 |
zucht ik wordt oud. Waar is de tijd gebleven dat brommers geen foutcode displays hadden. Mijn brommert had vroeger maar 2 lampjes, de koplamp en het achterlicht. Een Tomos A35, beetje eraan sleutelen en daar denderde Hr-Flip over neerlands wegen gammel zwabberend frame met 70km/h, en had je pech dan ff sleutelen met een hamer een bahco en het deed het allemaal weer. | |
Dionysiou | woensdag 5 augustus 2009 @ 17:35 |
Hello Ik heb weer een probleem uitlaat zit erop. Als ik hem wil starten dan krijg ik de hele tijd dat start geluid na een tijdje start ie maar slaat ie af, ik krijg ook af en toe van die poefjes uit mijn uitlaat. Wat kan dit nou weer zijn? | |
Dionysiou | woensdag 5 augustus 2009 @ 18:10 |
En de bovenkant van de bougie was aardig zwart en als je met schuurpapier er langs ging gaf ie geen vonk: Kan het dat dit het is: quote: | |
FokYouTwo | woensdag 5 augustus 2009 @ 20:09 |
quote:Ik heb een Kymcie Aclitoris zonder digi-display met een gewone carbie zonder ejaculatie Loopt ook 1:40 ![]() Zo zuinig liepen die zundapps,kreidlers,yamaha's en puchs niet hoor ![]() Maar wie lette daar toen op...snelheid en er meiden mee versieren ![]() | |
Dulk | woensdag 5 augustus 2009 @ 21:12 |
quote:dat was ik alweer vergeten inderdaad. Deze scoots kunnen nogal veel bougie's verbruiken, zet er eens een nieuwe in. als het goed is is het een NGK PMR7A | |
Dionysiou | vrijdag 7 augustus 2009 @ 18:50 |
Oke update, er zat een stekkertje los dicht bij de accu die deden we vast toen startte ie zonder problemen stukje gereden, toen kwam de koper (hij wilt hem graag) en toen ging ie een proefritje maken, startte perfect maar op de terugweg sloeg ie af en hoorde hij meteen de brandstof pomp en zei die dat injection check lichtje brande. We hebben nu de luchtfilter open gehaald, ziet er goed uit van binnen. Bougie vonkt, uitlaat zit goed, benzine komt er door. We zijn echt radeloos, we zaten misschien met de theorie dat er iets elektronisch niet goed is afgesteld. Qua lucht etc. of dat het mengsel niet goed is. Of iets met cooling liquid maar daar weet ik echt niks van of hoe je dat nakijkt. Want de de cooling liquid op de dasboard waar de kilometer teller staat etc. die werkt niet. En de benzine pijl wel. Enige tips nog, we zijn echt radeloos. Alles zat ook goed vast etc. zat er goed bij.. EDIT: Net weer geprobeerd hij wou wel starten (iets van 6x geprobeerd) net maar als je een beetje gas geeft slaat ie uit en hoor je een poefje. En als je geen gas geeft blijft ie soms even stationair lopen. EDIT op EDIT: Nu wou ik hem starten, hij sloeg meteen aan, ik gaf meteen gas en toen had ie een paar haperingen daarna niet meer nu loopt ie al zo'n 5 minuten stationair zonder problemen zonder aan het gas te zitten. Na de 5 minuten stationair te lopen uit gezet, 4 keer gestart en zonder problemen geen haperingen normaal krijg ik hem 1x gestart en als ik hem dan uit doe dan start ie een half uur niet meer daarna wel met moeite. Wat kan dit toch zijn, dit ding is hartstikke onverwachts? [ Bericht 6% gewijzigd door Dionysiou op 07-08-2009 20:40:14 ] | |
Dulk | zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:41 |
quote:Het enige stekkertje dat bij je accu in de buurt zit is de fuelinjector, maar als dat stekkertje niet vastgezeten heeft dan doet de scoot helemaal niets. De afstelling wordt helemaal door de ecu geregeld, dat is dus ook gewoon in orde. De temp meter komt bijna nooit omhoog met deze motorblokken, aangezien de radiator te goed koelt ![]() als je ongeveer 1/3 van de radiator zou afplakken, dan zou je de meter moeten zien reageren. Het zou kunnen dat je compressorslang (de slang die van achteren naar voren loopt) verstopt is met sludge (olie/water mengsel) als het goed is zit de slang met slangenklemmen vast en kan je deze gewoon loshalen en er doorheen kijken. als dit zo is dan zit er ook in je injectorbakje (rond bakje aan de onderkant van je injectorhuis) sludge, dat dien je dan ook schoon te maken. Probeer bovenstaand dus eerst even [ Bericht 0% gewijzigd door Dulk op 08-08-2009 09:00:40 ] | |
Dionysiou | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:57 |
Bedankt voor je advies Dulk! Gister avond deed ie het nog steeds niet super, maar ondanks dat wou die kerel hem nog steeds kopen hij heeft voor de 3e keer een proefritje gemaakt en viel uit en wou er alsnog 900 euro voor neertellen (echt geld). Staat ook 27.000 KM op de teller dus ik ben er best wel blij mee dat ik er vanaf ben! ![]() Bedankt voor je goeie hulp en adviezen Dulk! ![]() | |
Sjibble | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:20 |
27.000km ![]() Dat is net zo veel als een auto met 270.000km ![]() Sowieso scooters ![]() ![]() Goede ouwe brommerts ![]() ![]() Misschien een citta of een tomos erbij voor de fun ![]() | |
Sjibble | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:24 |
quote:Als het goed is heeft de cilinderkop een thermostaat waar het koelvloeistof doorheen gaat, en het lijkt me dat die pas open gaat bij een bepaalde temperatuur. De bedoeling is juist dat het te goed koelt, zodat het blok op een constant ideaal temperatuur draait. Door de goede koeling zal het niet boven de 70 graden uitkomt, maar door de thermostaat niet boven de 60. Want hoe lang gaat zo'n blokje mee als het constant op 20 graden draait, of 80 graden als ie niet goed genoeg koelt? ![]() Of de thermostaat is stuk/niet aanwezig, of je temperatuurmeter is stuk. Dit is simpel te fixen, je kan een sensor in de cilinderkop schroeven, waarbij je de draden van de sensor op je dashboard aansluit en je temperatuurmeter het weer doet. | |
Dionysiou | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:45 |
quote:Ja ik weet het, het is enorm veel dat was voor mij al een reden om de scooter te verkopen met in mijn achterhoofd dat als het injectie systeem het ooit begeeft (hij heeft al veel KM's erop zitten) dat je dan echt de sjaak bent als je naar een dealer gaat, als je er al een vind die di-techs wilt repareren. Ik neem inderdaad een Citta of een Tomos voor de kleine afstanden ga toch met de trein naar school ![]() Maarja, ondanks dat ie best onbetrouwbaar is zei die: Als ie start neem ik hem mee. Nou ik ben er blij mee, net vrijwaringsbewijs gekregen en gaf ik het eigendomsbewijs af en net even de verzekering stop gezet ![]() | |
Dionysiou | zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:34 |
http://link.marktplaats.nl/268715401 http://link.marktplaats.nl/268123080 http://link.marktplaats.nl/267188297 Deze zijn zo tof! | |
Dulk | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:03 |
quote:met 27K weet ik wel waar je probleem zit, waarschijnlijk zit er speling op je krukas, na gem. 25K zijn je lagers gewoon op (aan de kant van de vario) hierdoor trekt hij dus valse lucht. en gaat hij instabiel draaien. maar je bent er vanaf, goed bezig ![]() | |
Dulk | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:04 |
quote:ik heb er nog zo eentje staan, jammer genoeg niet geschouwd ![]() kopen? | |
Dulk | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:05 |
quote:is een bekend probleem bij deze blokken (morini) icm met waterkoeling en injectie. | |
Dionysiou | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:18 |
quote:Tomos Revival? Fotos/KM stand/gebreken/motorisch elektrisch in orde? Je woont zeker heel ver? [ Bericht 2% gewijzigd door Dionysiou op 08-08-2009 17:24:58 ] | |
Dulk | zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:39 |
quote:20km onder Rotterdam ik zal eens foto's maken en gegevens erbij zoeken, ding staat al een jaar of 4 stof te happen in de schuur | |
greavy | zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:55 |
Ga naar een motorzaak, en laat hem repareren ![]() Ben je sneller klaar.. Als je dan denk " Mot k duwe zeker? " Nein! Een goede motorzaak haalt voor een tientje je scoot op, en brengt hem terug ![]() Of leen van iemand een kar, en laat hem door je ma ofzo met de auto wegbrengen.. | |
Dulk | zaterdag 8 augustus 2009 @ 23:01 |
quote:er zijn maar bar weinig motor/scooterzaken die een di-tech durven te repareren | |
Dionysiou | zaterdag 8 augustus 2009 @ 23:12 |
En als ze dat doen krijg je een dikke vette rekening thuis er zit zoveel werk in. En ik heb net een Tomos Revival gekocht ben zo blij! Wel wat geld maar ben er blij mee! ![]() ![]() [ Bericht 36% gewijzigd door Dionysiou op 08-08-2009 23:45:05 ] |