Eerlijk gezegd ben ik het wel met zijn argumentatie eens, jammer van de doemdenkende conclusie.quote:'Facebook leidt tot zelfmoord'
Internationaal - door Redactie op 03-08-2009 @ 16:05
Het hoofd van de Katholieke Kerk in Engeland en Wales is niet zo te spreken over het veelvuldig gebruik van social networksites en e-mails door Britse jongeren. Volgens aartsbisschop Vincent Nichols leidt het gebruik van populaire sites als Facebook en MySpace tot "vluchtige vriendschappen" die kunnen leiden tot zelfmoord.
Nichols deed zijn uitspraken gisteren in een interview met The Sunday Telegraph. De aartsbisschop vreest dat jongeren door de almaar groeiende populariteit van e-mail en social networksites verleren hoe je een echte vriendschapsrelatie opbouwt. "Vriendschap is geen handelswaar. Vriendschap is iets waar je aan moet werken, waar tijd en aandacht in gaat zitten. Het excessieve gebruik van digitale communicatiemiddelen zorgt ervoor dat de maatschappij langzaamaan verleert hoe je een vriendschapsrelatie opbouwt," vreest Nichols.
Daar komt nog eens bij dat jongeren volgens Nichols meer waarde hechten aan de hoeveelheid digitale vrienden dan aan de kwaliteit van hun vriendschappen. "Als dan in een later stadium blijkt dat die vriendschappen lang niet zo waardevol zijn als een jongere denkt, kan dit leiden tot zelfmoord."
Die man kan mogelijk gelijk krijgen zodra hij eens wat wetenschappelijk onderzoek naar voren brengt. ‘Echte’ vriendschappen kunnen ook kapot gaan, doordat ouders verhuizen en vriendje of vriendinnetje mee gaat. Vakantieliefdes die verbroken worden, kinderen die naar een andere middelbare school gaan, of daarna naar een andere universiteit.quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:42 schreef boyv het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd ben ik het wel met zijn argumentatie eens, jammer van de doemdenkende conclusie.
heeft de beste man gelijk? (faceboek ed. zijn ook uitermate triest) qua invloed?
Dat.quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:42 schreef boyv het volgende:
Eerlijk gezegd ben ik het wel met zijn argumentatie eens, jammer van de doemdenkende conclusie.
Hier is natuurlijk ook een ouderlijke verantwoordelijkheid. Kinderen die thuis zitten achter de computer zitten veilig en wel en maken hun kleren niet vies, terwijl kinderen die op straat spelen dat wel doen, en misschien gebeurt er ook wat naars. Met een jeugd waarbij overgewicht wel steeds meer een probleem wordt, is dat wel een punt van zorg.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:29 schreef RedDevil085 het volgende:
Ben het hier deels mee eens, al denk ik dat die social-network sites niet de enige oorzaak zijn. Het begon al met de chatrooms, IM's en de invloed van games. Ik zie nu al de effecten op onze jongste generatie. Een zooitje half-contactgestoorde figuren die liever op hun kamertje zitten te chatten en gamen dan dat ze met wat vriendjes en vriendinnetjes buiten gaan spelen.
Maar er is niemand die ze er toe dwingt of probeert ze op andere ideeen te brengen, maar ik ga ervan uit dat dit eigenlijk niet helemaal de bedoeling is.
De man heeft in de eerste plaats voornamelijk last van het 'help, help, verandering'-virus zoals wel vaker gebruikelijk is bij dit soort mensen. Of de man gelijk heeft valt redelijk te onderzoeken m.i. Vergelijk mate van sociaal netwerk gebruik e.d. met zelfmoordneigingen / gevoelens of volg mensen op langere termijn om ook daadwerkelijk te kijken naar verschillen in zelfmoordstatistieken bijvoorbeeld.quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:42 schreef boyv het volgende:
[..]
heeft de beste man gelijk? (faceboek ed. zijn ook uitermate triest) qua invloed?
En dan heb je het alleen over de nu levende generaties .. de klacht op zich, 'de jeugd dit, de jeugd dat' vindt je al terug bij Sokrates.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:39 schreef katerwater het volgende:
Vroeger was het de schuld van televisie, dan van games, nu van netwerksites...
Wat zou het volgende zijn?
Gelukkig weet jij dat nóg beter te onderbouwen en te ondersteunen met serieus wetenschappelijk onderzoek dan de beste man.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:55 schreef jkdjjsop het volgende:
De beste man heeft natuurlijk gelijk. Maar zoals altijd moet je wel erg labiel zijn om er vatbaar voor te zijn.
Dit is gewoon commom sense. Dit voel je aan je water.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gelukkig weet jij dat nóg beter te onderbouwen en te ondersteunen met serieus wetenschappelijk onderzoek dan de beste man.
Precies! Wat heb je aan wetenschap? Iedereen weet toch dat Jazz muziek van de duivel is?quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:30 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
Dit is gewoon commom sense. Dit voel je aan je water.
Vrienden?quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:27 schreef Isegrim het volgende:
De beste man snapt er geen fuck van. Ik heb mijn lief en een groot deel van mijn vrienden leren kennen via internet. Dat maakt nog niet dat het nepvrienden zijn.
quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies! Wat heb je aan wetenschap? Iedereen weet toch dat Jazz muziek van de duivel is?
We zijn nu eenmaal niet allemaal autisten die eerst alles moeten meten voordat ze iets weten. Dat is niet persoonlijk bedoeld overigens.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies! Wat heb je aan wetenschap? Iedereen weet toch dat Jazz muziek van de duivel is?
Vooral gelovigen zijn erg labiel.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:55 schreef jkdjjsop het volgende:
De beste man heeft natuurlijk gelijk. Maar zoals altijd moet je wel erg labiel zijn om er vatbaar voor te zijn.
Eensch. Des te meer gelijk heeft de man, want die preekt natuurlijk vooral voor eigen parochie.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vooral gelovigen zijn erg labiel.
Alleen jammer dat ie dat niet zegt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:41 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
Eensch. Des te meer gelijk heeft de man, want die preekt natuurlijk vooral voor eigen parochie.
Ik kom ook uit Rotterdam , hoe oud ben je en hoe zie je er uit ?quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:27 schreef Isegrim het volgende:
De beste man snapt er geen fuck van. Ik heb mijn lief en een groot deel van mijn vrienden leren kennen via internet. Dat maakt nog niet dat het nepvrienden zijn.
Zal ik lachen als het morgen niet gebeurd!quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:37 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
We zijn nu eenmaal niet allemaal autisten die eerst alles moeten meten voordat ze iets weten. Dat is niet persoonlijk bedoeld overigens.
Sommige zaken toon je aan met wetenschap, voor andere zaken is common sense voldoende. Zoals ik er bijvoorbeeld ook geen wetenschap voor nodig heb om te weten dat morgenochtend gewoon de zon weer opkomt.
Bij wet mag er in Engeland geen Katholiek op de troon. De koningin is lid van de Anglicaanse kerk. Onze Willem-Alexander is b.v. ook uitgesloten van troonsopvolging omdat hij met een Katholieke getrouwd is.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:41 schreef Boze_Appel het volgende:
Het hoofd van de Katholieke kerk in Engeland en Wales is helemaal niet die aartsbisschop. Dat is hun Koningin.
Ik heb hierboven nota bene een aantal voor de hand liggende 'common sense' argumenten gegeven waar de man even makkelijk aan voorbij gaat. Ik acht jou ook niet bijster gekwalificeerd om te bepalen wanneer 'common sense' gerechtvaardigd is en wanneer er wetenschappelijk onderzoek aan te pas dient te komen. In jouw geval lijkt het er meer op dat common sense daar gerechtvaardigd is waar het jou uitkomt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:37 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
We zijn nu eenmaal niet allemaal autisten die eerst alles moeten meten voordat ze iets weten. Dat is niet persoonlijk bedoeld overigens.
Sommige zaken toon je aan met wetenschap, voor andere zaken is common sense voldoende. Zoals ik er bijvoorbeeld ook geen wetenschap voor nodig heb om te weten dat morgenochtend gewoon de zon weer opkomt.
Kop jij eens een trein is toch ook toegestaan? Dat is wel zo direct.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:18 schreef OldJeller het volgende:
Hm.. wellicht moeten we dan "maak jij maar een facebook aan!" banbaar maken.
Ik neem het even mee naar achteren.
Je hebt groot gelijk, maar een boel mensen gaan die zin niet begrijpenquote:Op maandag 3 augustus 2009 19:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bij wet mag er in Engeland geen Katholiek op de troon. De koningin is lid van de Anglicaanse kerk. Onze Willem-Alexander is b.v. ook uitgesloten van troonsopvolging omdat hij met een Katholieke getrouwd is.
Goed gezien. Ik snap er maar weinig van! Willem-Lex uitgesloten van troonsopvolging? Ik dacht dat hij onze nieuwe koning zou worden.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:28 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je hebt groot gelijk, maar een boel mensen gaan die zin niet begrijpen
Snap hem ook niet, plz explain?quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:28 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je hebt groot gelijk, maar een boel mensen gaan die zin niet begrijpen
Inderdaad , maar met post versturen is het makkelijk , foto's e.d.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:49 schreef jkdjjsop het volgende:
Ik houd helemaal niet van die netwerksites. Mensen die te lam zijn om af en toe ff de telefoon op te nemen om persoonlijk te informeren hoe het ermee staat (doe ik ook bij hen), die verdwijnen vanzelf uit m'n aandachtszone.
Tsja, ik chat nu dagelijks met mensen die ik anders niet zo vaak zou spreken. Je maakt niet dagelijks telefoontjes naar Engeland, Finland, Spanje, Polen, Griekenland, Japan, etc.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:49 schreef jkdjjsop het volgende:
Ik houd helemaal niet van die netwerksites. Mensen die te lam zijn om af en toe ff de telefoon op te nemen om persoonlijk te informeren hoe het ermee staat (doe ik ook bij hen), die verdwijnen vanzelf uit m'n aandachtszone.
Chatten vind ik op zich ook wel oké. Da's voor mij een beetje hetzelfde als telefoneren. Maar zo'n berichtje neerplempen op zo'n netwerksite en er dan nooit meer naar omkijken, nee, dat doet me helemaal niks. Hetzelfde heb ik met sms.quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:05 schreef Caspian het volgende:
[..]
Tsja, ik chat nu dagelijks met mensen die ik anders niet zo vaak zou spreken. Je maakt niet dagelijks telefoontjes naar Engeland, Finland, Spanje, Polen, Griekenland, Japan, etc.
Berichtjes achterlaten op het profiel van een ander doe ik zelf ook nooit. Dan stuur ik wel een mailtje. Facebook heeft echter ook een chatfunctie, en aangezien ik nooit MSN gebruik, zijn dat, email en Skype m'n primaire communicatie middelen met mensen in het buitenland. Zoals ik al zei, het is ook de makkelijkste manier om foto's uit te wisselen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:19 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
Chatten vind ik op zich ook wel oké. Da's voor mij een beetje hetzelfde als telefoneren. Maar zo'n berichtje neerplempen op zo'n netwerksite en er dan nooit meer naar omkijken, nee, dat doet me helemaal niks. Hetzelfde heb ik met sms.
Jij bent duidelijk van de generatie van Alexander Bell.quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:49 schreef jkdjjsop het volgende:
Email beschouw ik niet echt als een communicatiemiddel, omdat het geen ruimte geeft voor directe feedback. Het is maar de vraag of je antwoord krijgt op vragen etc. Het liefste bel ik gewoon mensen op en hebben we een direct gesprek. Zo doe ik het in m'n werk ook het liefst. Dat werkt veel efficienten: in plaats van 10 emails heen en weer te sturen om tot de beste oplossing te komen, is één telefoongesprek meestal ook genoeg.
Telefoon werkt sneller, of het efficienter is weet ik soms niet. Een telefoon gesprek kan soms lang duren en als het over lastige discussies gaat is het makkelijk om gestructureerd een mailtje met een aantal punten van discussie die kant op te sturen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:49 schreef jkdjjsop het volgende:
Email beschouw ik niet echt als een communicatiemiddel, omdat het geen ruimte geeft voor directe feedback. Het is maar de vraag of je antwoord krijgt op vragen etc. Het liefste bel ik gewoon mensen op en hebben we een direct gesprek. Zo doe ik het in m'n werk ook het liefst. Dat werkt veel efficienten: in plaats van 10 emails heen en weer te sturen om tot de beste oplossing te komen, is één telefoongesprek meestal ook genoeg.
Hele ingewikkelde dingen met een hoog theoretisch gehalte doe ik inderdaad wel per email. Dat heeft ook minder haast en dan hebben mensen meer tijd om erover na te denken.quote:Op maandag 3 augustus 2009 23:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Telefoon werkt sneller, of het efficienter is weet ik soms niet. Een telefoon gesprek kan soms lang duren en als het over lastige discussies gaat is het makkelijk om gestructureerd een mailtje met een aantal punten van discussie die kant op te sturen.
Dat is dus maar de vraag. Zoek de defintie van communicatie maar eens op. Die vereist feedback, en die is bij email op geen enkele wijze gegarandeerd. Je gooit iets in een zwart gat en hoopt dat er iets terugkomt. Maar meer dan hopen kun je eigenlijk niet.quote:Op maandag 3 augustus 2009 22:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Natuurlijk is e-mail een communicatiemiddel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |