abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71567792
quote:
'Facebook leidt tot zelfmoord'
Internationaal - door Redactie op 03-08-2009 @ 16:05

Het hoofd van de Katholieke Kerk in Engeland en Wales is niet zo te spreken over het veelvuldig gebruik van social networksites en e-mails door Britse jongeren. Volgens aartsbisschop Vincent Nichols leidt het gebruik van populaire sites als Facebook en MySpace tot "vluchtige vriendschappen" die kunnen leiden tot zelfmoord.

Nichols deed zijn uitspraken gisteren in een interview met The Sunday Telegraph. De aartsbisschop vreest dat jongeren door de almaar groeiende populariteit van e-mail en social networksites verleren hoe je een echte vriendschapsrelatie opbouwt. "Vriendschap is geen handelswaar. Vriendschap is iets waar je aan moet werken, waar tijd en aandacht in gaat zitten. Het excessieve gebruik van digitale communicatiemiddelen zorgt ervoor dat de maatschappij langzaamaan verleert hoe je een vriendschapsrelatie opbouwt," vreest Nichols.

Daar komt nog eens bij dat jongeren volgens Nichols meer waarde hechten aan de hoeveelheid digitale vrienden dan aan de kwaliteit van hun vriendschappen. "Als dan in een later stadium blijkt dat die vriendschappen lang niet zo waardevol zijn als een jongere denkt, kan dit leiden tot zelfmoord."
Eerlijk gezegd ben ik het wel met zijn argumentatie eens, jammer van de doemdenkende conclusie.

heeft de beste man gelijk? (faceboek ed. zijn ook uitermate triest) qua invloed?

[ Bericht 0% gewijzigd door boyv op 04-08-2009 00:09:52 ]
  maandag 3 augustus 2009 @ 16:48:04 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71567936
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:42 schreef boyv het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd ben ik het wel met zijn argumentatie eens, jammer van de doemdenkende conclusie.

heeft de beste man gelijk? (faceboek ed. zijn ook uitermate triest) qua invloed?
Die man kan mogelijk gelijk krijgen zodra hij eens wat wetenschappelijk onderzoek naar voren brengt. ‘Echte’ vriendschappen kunnen ook kapot gaan, doordat ouders verhuizen en vriendje of vriendinnetje mee gaat. Vakantieliefdes die verbroken worden, kinderen die naar een andere middelbare school gaan, of daarna naar een andere universiteit.

Tal van mogelijkheden hoe vrienden – die echt weg waren – nu via internet weer opnieuw gevonden kunnen worden. Ik denk dat menigeen zo via Hyves, Facebook of wat dan ook weer contact heeft kunnen leggen. Ook zijn er vast wel die mensen die ze op internet hebben leren kennen in het echt hebben ontmoet.

Ik geloof er niets van dat er je een ‘echte’ vriendschap niet van een (vluchtige) internet-variant kunt onderscheiden. Het vult elkaar aan. Ik vind het heel typisch een kijk van iemand die het niet ‘snapt’. Sociale activiteiten kunnen tal van vormen hebben, en daaronder ook internet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71568196
Klopt! slotje
pi_71568217
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:57 schreef Cahir het volgende:
Klopt! slotje
pi_71568657
Dat geldt natuurlijk alleen maar voor een klein deel van de jeugd, waar sowieso al niets meer aan te vangen valt.
Ook zonder digitale wereld zouden zij problemen krijgen.
pi_71568714
Hm.. wellicht moeten we dan "maak jij maar een facebook aan!" banbaar maken.

Ik neem het even mee naar achteren.
pi_71568755
Wat een achterlijkheid weer . Maar mischien zijn het alleen mensen, hoog opgesloten in hun donkere zolderkamertje, die Facebook zo serieus nemen dat ze mischien zelfmoord zouden willen plegen .
Cool story, Hansel.
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 17:21:44 #8
264940 8108139dpths
pi_71568776
quote:
Dat.
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:23:22 #9
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71568821
Die man heeft zeker keiweinig friends op facebook.
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:29:09 #10
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_71568955
Ben het hier deels mee eens, al denk ik dat die social-network sites niet de enige oorzaak zijn. Het begon al met de chatrooms, IM's en de invloed van games. Ik zie nu al de effecten op onze jongste generatie. Een zooitje half-contactgestoorde figuren die liever op hun kamertje zitten te chatten en gamen dan dat ze met wat vriendjes en vriendinnetjes buiten gaan spelen.

Maar er is niemand die ze er toe dwingt of probeert ze op andere ideeen te brengen, maar ik ga ervan uit dat dit eigenlijk niet helemaal de bedoeling is.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:33:20 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71569068
Het Katholieke geloof leidt tot schuldgevoel, machteloosheid, ja zelf zelfmoord.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:36:07 #12
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71569133
Een dikke neus kan ook tot zelfmoord leiden. Het is maar hoe je ermee omgaat.

Facebook kan wel de aanleiding zijn, nooit de echte oorzaak, volgens mij.
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:38:46 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71569183
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:29 schreef RedDevil085 het volgende:
Ben het hier deels mee eens, al denk ik dat die social-network sites niet de enige oorzaak zijn. Het begon al met de chatrooms, IM's en de invloed van games. Ik zie nu al de effecten op onze jongste generatie. Een zooitje half-contactgestoorde figuren die liever op hun kamertje zitten te chatten en gamen dan dat ze met wat vriendjes en vriendinnetjes buiten gaan spelen.

Maar er is niemand die ze er toe dwingt of probeert ze op andere ideeen te brengen, maar ik ga ervan uit dat dit eigenlijk niet helemaal de bedoeling is.
Hier is natuurlijk ook een ouderlijke verantwoordelijkheid. Kinderen die thuis zitten achter de computer zitten veilig en wel en maken hun kleren niet vies, terwijl kinderen die op straat spelen dat wel doen, en misschien gebeurt er ook wat naars. Met een jeugd waarbij overgewicht wel steeds meer een probleem wordt, is dat wel een punt van zorg.

Echter, ik denk dat chatrooms, IM e.d. juist voor een veelheid aan sociaal contact kunnen zorgen. Niet ter vervanging per se, maar erbij. Nog even met iemand kletsen. Buitenspelen, naar de disco gaan, e.d. dat blijf je toch wel doen. Natuurlijk, een aantal niet, maar vroeger had je ook wel de boekenwurm in je klas die er niet zo om gaf.

En wat ik vaak hoor is het gejeremieer dat games en internet allemaal maar slecht zou zijn. En dat is gewoon niet waar, voor velen is gamen (zeker online) ook een vorm van sociale interactie. Het is echter altijd de negatieve toonzetting vaak overheerst in zulke berichten, en vaak ook nog door mensen wier kwalificaties ik in twijfel durf te trekken als het om zulke stellige uitspraken gaat.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71569197
Vroeger was het de schuld van televisie, dan van games, nu van netwerksites...

Wat zou het volgende zijn?
pi_71569564
quote:

[..]

De man heeft in de eerste plaats voornamelijk last van het 'help, help, verandering'-virus zoals wel vaker gebruikelijk is bij dit soort mensen. Of de man gelijk heeft valt redelijk te onderzoeken m.i. Vergelijk mate van sociaal netwerk gebruik e.d. met zelfmoordneigingen / gevoelens of volg mensen op langere termijn om ook daadwerkelijk te kijken naar verschillen in zelfmoordstatistieken bijvoorbeeld.

Een aantal puntjes van kritiek zijn dat er te makkelijk wordt aangenomen dat er sprake is van een surrogaat in plaats van een aanvulling, dat het verbreken van 'echte' vriendschappen mij toch een stuk meer reden tot depressie / zelfmoord lijkt dan de vluchtige vriendschappen, dat de man nogal een karikatuur schetst van social network gebruikers en dat het logisch inconsistent is om te stellen dat jongeren meer waarde hechten aan aantallen online vriendjes dan de kwaliteit van die vriendschap en ze dan zelfmoordneigingen zouden krijgen als ze erachter komen hoe weinig die vriendschappen waard zijn. Lijkt me nogal vreemd als ze daar in de eerste plaats al niet veel waarde aan hechten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_71569622
De beste man heeft natuurlijk gelijk. Maar zoals altijd moet je wel erg labiel zijn om er vatbaar voor te zijn.
pi_71569698
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:39 schreef katerwater het volgende:
Vroeger was het de schuld van televisie, dan van games, nu van netwerksites...

Wat zou het volgende zijn?
En dan heb je het alleen over de nu levende generaties .. de klacht op zich, 'de jeugd dit, de jeugd dat' vindt je al terug bij Sokrates.
pleased to meet you
pi_71569731
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:55 schreef jkdjjsop het volgende:
De beste man heeft natuurlijk gelijk. Maar zoals altijd moet je wel erg labiel zijn om er vatbaar voor te zijn.
Gelukkig weet jij dat nóg beter te onderbouwen en te ondersteunen met serieus wetenschappelijk onderzoek dan de beste man.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_71570465
De beste man snapt er geen fuck van. Ik heb mijn lief en een groot deel van mijn vrienden leren kennen via internet. Dat maakt nog niet dat het nepvrienden zijn.
pi_71570550
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Gelukkig weet jij dat nóg beter te onderbouwen en te ondersteunen met serieus wetenschappelijk onderzoek dan de beste man.
Dit is gewoon commom sense. Dit voel je aan je water.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:33:27 #21
pi_71570631
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:30 schreef jkdjjsop het volgende:

[..]

Dit is gewoon commom sense. Dit voel je aan je water.
Precies! Wat heb je aan wetenschap? Iedereen weet toch dat Jazz muziek van de duivel is?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:37:05 #22
pi_71570715
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:27 schreef Isegrim het volgende:
De beste man snapt er geen fuck van. Ik heb mijn lief en een groot deel van mijn vrienden leren kennen via internet. Dat maakt nog niet dat het nepvrienden zijn.
Vrienden? Dienaren van de Duivel!
pi_71570724
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Precies! Wat heb je aan wetenschap? Iedereen weet toch dat Jazz muziek van de duivel is?
Nee nee, dat is echt "heavy metal". + haar = [headbang smily]
pi_71570728
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

We zijn nu eenmaal niet allemaal autisten die eerst alles moeten meten voordat ze iets weten. Dat is niet persoonlijk bedoeld overigens.

Sommige zaken toon je aan met wetenschap, voor andere zaken is common sense voldoende. Zoals ik er bijvoorbeeld ook geen wetenschap voor nodig heb om te weten dat morgenochtend gewoon de zon weer opkomt.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:38:55 #25
pi_71570764
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:55 schreef jkdjjsop het volgende:
Vooral gelovigen zijn erg labiel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')