abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71535981

Een korte inleiding

Operation Flashpoint: Dragon Rising is het officiële vervolg van Operation Flashpoint: Cold war Crisis. De originele Operation Flashpoint werd in 2001 gereleased. Deze game werd, tegen de verwachtingen in, een groot succes. De game won meerdere prijzen voor originaliteit en gameplay. Een shooter, maar dan in realistische variant was destijds nog nooit gedaan. Operation Flashpoint: Dragon Rising werd vlak voor de E3 van 2003 aangekondigd. Sindsdien is de game in ontwikkeling by Codemasters.

Onenigheid tussen de ontwikkelaar en uitgever

Omdat Operation Flashpoint: Cold War Crisis zo'n succes werd, wouden de ontwikkelaar (Bohemia Interactive) en de uitgever (Codemasters) er beide een flink zakcentje aan verdienen. Ook hadden ze beide een heel ander idee over hoe het vervolg eruit zou moeten gaan zien. In 2005 barstte de bom, en gingen Codemasters en Bohemia Interactive hun eigen weg. Bohemia Interactive kwam in 2006 met hun eigen variant op Operation Flashpoint, ArmA: Combat Operations. Helaas werd deze game niet zo'n succes als de oude Operation Flashpoint: Cold war Crisis.

Behalve dat de game niet succesvol was in de verkopen, bezat de game veel bugs, fouten en haperde de game teveel. In Juni 2009 werd ArmA 2 uitgegeven, de directe concurrent van Operation Flashpoint: Dragon Rising. Deze game liep vloeiender, en bezat minder bugs. Toch moeten er waarschijnlijk nog een hoop patches worden uitgegeven totdat deze game zich volwassen kan noemen. (Bij ArmA: Combat Operations kostte dat 6-8 patches)

Wat voor soort game wordt Operation Flashpoint: Dragon Rising?

Operation Flashpoint: Dragon Rising wordt een game met een sterk realistisch tintje. Je zou het als Battlefield 2 kunnen beschouwen, maar dan een veel grotere map (220 vierkante kilometer), en als je geraakt wordt door een kogel ben je minstens immobiel, en misschien zelfs al dood. Toch zullen Battlefield en Call of Duty spelers zich niet compleet op hun gemak voelen vanwege de realistische gameplay

Een paar belangrijke features van het spel:

• Men kan in een level voorwerpen uit de omgeving beschadigen, en deze schade is gedurende de rest van het SPEL(!) blijvend.
  • Het spel zal zich afspelen op het eiland Kiska, hoewel dit in het spel Skira wordt genoemd.
  • Wapens kunnen worden uitgerust met een vizier of een granaatlanceerder.
  • Er zullen meer dan 70 wapens voorkomen in het spel.
  • Er zullen meer dan 50 voertuigen voor zowel land, zee als lucht beschikbaar zijn in het spel.
    (wikiquote)

Wat kunnen we van de multiplayer verwachten?

PC:
    32 spelers online
    4 player Campaign Co-op (Houdt in dat de singleplayer campaign ook met vrienden online kan worden gespeeld)
    Bovendien zal de PC versie de bekende "Mission Editor" krijgen, hiermee kunnen eigen missies worden geconstrueerd. De mission editor zal hetzelfde zijn als de mission editor van de ontwikkelaars, waardoor er veel mogelijk word voor de mensen die graag hun eigen missies bouwen.

Consoles:
    4VS4 (Wordt waarschijnlijk 8VS8)
    4 player Campaign Co-op

De aantallen van de multiplayer op de console zijn laag, dit valt te wijten aan de intensieve netcode. Ook zullen er veel computergestuurde vijanden/vrienden zijn, dat nummer kan oplopen boven de 200.

Wat kunnen we grafisch van Operation Flashpoint: Dragon Rising verwachten?

Alhoewel gameplay natuurlijk op de eerste plek staat, zal Operation Flashpoint: Dragon Rising gebruik maken van de EGO engine (Dit is dezelfde grafische engine als de engine die gebruikt werd in Race Driver: Grid, maar dan een verbeterde variant).

De meningen over deze engine zijn nogal verschillend. Sommige reviewers vinden het "een echte Crysis beater" terwijl andere reviewers licht teleurgesteld zijn. Toch denk ik dat we ons hier geen zorgen over moeten gaan maken. Operation Flashpoint: Dragon Rising is namelijk nog steeds niet klaar, en er is waarschijnlijk veel gebeurd in de tussentijd.

En het geluid dan?

de audiovisuele ervaring is volgens Codemasters een van hun hoogste prioriteiten. Ze hebben een groot audio team gehuurd dat van ieder wapen in de game het geluid opmeet, van verschillende afstanden wel te verstaan.

Ook de voertuigen, helikopters en misschien wel vliegtuigen (nog niet zeker) zullen ruimschoots opgenomen worden door het geluidsteam van Codemasters. Een klein voorproefje kan hier gevonden worden:

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=359302&highlight=Flashpoint+Audio+team

Releasedatums?

Op het moment staat Operation Flashpoint: Dragon Rising gepland op de verschillende data:

Noord Amerika: 6 Oktober 2009
    EPAC gebieden: 8 Oktober 2009
    Verenigd koninkrijk: 9 Oktober 2009

Na wat research vond ik dat Nederland waarschijnlijk ook een van de EPAC landen is, dat betekend dus dat Operation Flashpoint: Dragon Rising vanaf 8 Oktober 2009 beschikbaar zal zijn in ons landje.

Nuttige links

Operation Flashpoint: Dragon Rising beschikt over een grote, professionele achterban. Er zijn daarom ook verschillende fansites opgezet die zo vaak als mogelijk worden ge-update.

Belangrijke Fansites (Constante nieuws updates, simpelste manier om up-to-date te blijven):
    http://operationflashpoint2.org/ (Helaas doodgespamt door turkse spambots)
    http://www.ofp2.info/

Operation Flashpoint: Dragon Rising Niewsbrief:
    http://operationflashpoint2.list-manage.com/subscribe?u=9611701a44284addcd3b16f1f&id=29c3411346

Helaas kennen wij een chronisch tekort aan Nederlandse members op het officiële forum, extra Nederlanders zou erg leuk zijn :
    http://community.codemasters.com/forum/forumdisplay.php?f=112

Operation Flashpoint Flickr page (alle nieuwe screenshots kun je hier als eerste vinden):
    http://www.flickr.com/photos/sir_polaris/

Operation Flashpoint: Dragon Rising wikipedia pagina's (Engelse aan te raden):
    Nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/Operation_Flashpoint_2:_Dragon_Rising
    Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Flashpoint:_Dragon_Rising

Positieve toevoegingen, Replies en vragen zijn natuurlijk altijd welkom, en ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden

[ Bericht 0% gewijzigd door ubermachtig op 02-08-2009 13:55:50 ]
  • Het officieele Operation Flashpoint: Dragon Rising forum:
    http://community.codemasters.com/forum/forumdisplay.php?f=112
      zondag 2 augustus 2009 @ 14:01:23 #2
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_71536309
    Operation Flashpoint
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
      zondag 2 augustus 2009 @ 14:08:17 #3
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_71536525
    Hier moet ik posten.
    Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:15:34 #4
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_71800985
    OMG,.... die filmpjes,... heb er nu twee bekeken. Dit is SERIEUS cool Operation Flashpoint is van mij als die uitkomt. Super SP game en 4 player co-op!! Die tactiek,... dat laden van die RPG, dat geluid, 220 km2

A discovery is said to be an accident meeting a prepared mind.
    pi_71801131
    15 minuten duurt het om van de ene kant naar de andere kant te komen MET!! de heli.
    Deze moet ik hebben, laatst OPF weer eens geinstalleerd en die is nog steeds fantastisch.
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:21:44 #6
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_71801204
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 21:19 schreef VoreG het volgende:
    15 minuten duurt het om van de ene kant naar de andere kant te komen MET!! de heli.
    Deze moet ik hebben, laatst OPF weer eens geinstalleerd en die is nog steeds fantastisch.
    9 uur te voet hoorde ik
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:27:35 #7
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:43:57 #8
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_71802012
    En net die andere twee bekeken,... tering zeg,... wat een spel! Ziet er zo fucking goed uit!
    pi_71802124
    tvp voor dé game van het jaar.
    pi_71804105
    Ik heb een week of 2 geleden ArmA II gekocht, maar deze lijkt me toch toffer. Ik vond OPF1 altijd wel goaf.
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:33:31 #11
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_71805465
    Wat een helden .
    OPF is ook het enige spel wat ik origineel heb . De GOTH E. .
    Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
    pi_71810544
    Deze ga ik denk ik weer eens kopen voor de PC en niet voor de Xbox. Max 4VS4 lijkt me namelijk echt heel erg KUT.
    pi_71811222
    4v4 ?

*schrapt van wanted-lijstje.
    Let's drop some acid and go to a titty bar.
      woensdag 12 augustus 2009 @ 10:10:55 #14
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_71811448
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 10:00 schreef PBateman1978 het volgende:
    4v4 ?

*schrapt van wanted-lijstje.

Maar daar doe ik het niet voor. Het gaat mij om de SP en co-op ervaring. Als je echte MP wilt moet je voor MW2 gaan denk ik!
    pi_71811556
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 10:10 schreef Chocobo het volgende:

[..]

Maar daar doe ik het niet voor. Het gaat mij om de SP en co-op ervaring. Als je echte MP wilt moet je voor MW2 gaan denk ik!
    Dat ga ik dan ook maar doen ja.

Want sinds BF1943 en het feit dat vrienden EINDELIJK ook online gamen, ben ik verslaafd aan online shooters.
    pi_71811579
    Lijkt me een erg tof spel! Lekker tactisch en met beleid spelen
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
      woensdag 12 augustus 2009 @ 10:33:49 #17
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_71811987
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 10:17 schreef Strolie75 het volgende:
    Lijkt me een erg tof spel! Lekker tactisch en met beleid spelen
    Zo waar,... die presentatie heeft me helemaal overgehaald
    pi_71812683
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 10:33 schreef Chocobo het volgende:
    Zo waar,... die presentatie heeft me helemaal overgehaald
    Dat geluid in het spel ook!
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
      woensdag 12 augustus 2009 @ 11:20:27 #19
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_71813183
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 10:59 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Dat geluid in het spel ook!
    Opgenomen bij Special Forces oefeningen,... in zowel de UK als US

Tevens de afstand in geluid he Gijs,... granaatinslag zie je eerst en hoor je later! Tevens schreeuwen de mannetjes tijdens schietpartijen en fluisteren ze tijdens stealth SUPER!!
      woensdag 12 augustus 2009 @ 11:48:01 #20
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_71814004
    Erg vet ja, dat de afstand van de explosie of wat dan ook wordt berekend met de snelheid van het geluid
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_71815461
    Ik denk dat dit spel BF2 en COD4 vele malen overtreft in graphics en gameplay. Kan niet wachten tot hij hier in Nederland uitkomt.
    75 topics = FIN
      woensdag 12 augustus 2009 @ 12:45:33 #22
    50634 Houniet
    ik ruik vet lekker
    pi_71815866
    Die trailers zijn ZIEK.
      woensdag 12 augustus 2009 @ 13:00:25 #23
    182714 RitseB
    Walking like a lucky charm
    pi_71816333
    Ga ik zeker in de gaten houdn
    Do androids dream of electric sheep?
    pi_71823079
    Ziet er erg goed uit. OPF 1 heb ik ook aardig wat gespeeld. Ik vraag me alleen af of de multiplayer voor de consoles leuk wordt met zo weinig spelers.
    pi_71823279
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 16:55 schreef Gewas het volgende:
    Ziet er erg goed uit. OPF 1 heb ik ook aardig wat gespeeld. Ik vraag me alleen af of de multiplayer voor de consoles leuk wordt met zo weinig spelers.
    Vergeet alleen niet dat de makers van OPF1 helemaal niets met dit spel te maken hebben.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')