abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76813564
Ik begrijp best dat IJsland andere voorwaarden wil bedingen. Ik zie dit gewoon als een stukje onderhandelingsruimte die ze willen innemen om voor zichzelf betere voorwaarden te krijgen.

Maar wat is er dan mis met de huidige voorwaarden?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 14 januari 2010 @ 18:05:55 #152
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76815656
@ DVR;

Ja, IJsland heeft fouten gemaakt. Ook gewone burgers hebben -achteraf gezien- verkeerde dingen gedaan. Echter, andere volken hebben ook fouten gemaakt, van een heel andere orde. Duitsland en Japan bijvoorbeeld, zijn na de tweede wereldoorlog ook niet uitgekleed (herstelbetalingen) of verdeeld (opsplisten in kleine landen, ik geloof dat sommige landen dit wilden).

Bovendien gaat het niet alleen om de schulden van Icesave, dit is zoals je ook al aangeeft maar een deel van de schuldenlast. Economen die er verstand van hebben- " Van Wijnbergen, begin jaren 90 zelf betrokken bij heronderhandelingen over zware schuldenlasten"- geven dit ook aan.

"De schuld van IJsland bedraagt zonder de bankschulden twee tot drie keer het complete bruto binnenlands product (bbp) van het land en mét de bankschulden bijna negen keer het bbp. Dat is gewoon te veel. Je kunt een land weliswaar niet liquideren, je kunt het wel vijftien jaar op een nulgroei houden. En daar is niemand bij gebaat, ook de schuldeisers niet."

http://www.telegraaf.nl/d(...)centen__.html?p=32,1

@ Pool:

Tuurlijk zijn er ook andere landen die hulp nodig hebben, daar geven we jaarlijks miljarden ontwikkelingshulp aan. Toch gaat een deel van die hulp naar landen, die er al tientallen jaar een bende van maken", of naar corrupte leiders. En Ijsland helpen is ook in ons eigenbelang.

En om nou te zeggen, laten we IJsland aftakelen, totdat het een arme versie van de Faroer eilanden wordt, met 80.000 bejaarden en kinderen (Braindrain is nu al een serieus issue daar), vind ik ook zonde. Voordeel is dat het ons niet veel hoeft te kosten om ze te helpen.

@Capricia:

Wat betreft de andere voorwaarden kan je denken aan:

- lagere rente: is nu 5,5 %
- terugbetaling koppelen aan economische groei

En bovendien Ijsland tegemoet treden als een bevriende natie en niet met populistische spierballentaal het land voor blok te zetten, het is al jaren een navo-bondgenoot.

Hier trouwens een kritische beschouwing, eerder geplaatst in het NRC :

http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,671797,00.html

[ Bericht 1% gewijzigd door Zweistein op 14-01-2010 18:15:11 ]
pi_76818433
Zweistein, we moeten een keer ophouden met die instinctieve, d.w.z. hersenloze, neiging om iedereen maar zielig te vinden en uit de brand te willen helpen. Besef je wel dat IJslanders, met het op 5 na hoogste bruto nationaal product (per capita) ter wereld, welvarender zijn dan Nederlanders? IJslanders hebben ten opzichte van de buitenwereld een collectief Calimero-complex en ze zijn heel goed in zielig doen, maar ze wonen in duurdere huizen dan wij en ze hebben meer en vooral ook duurdere auto's dan Amerikanen.

Nogmaals, die schuld is feitelijk maar zo'n 10% van de 12.000 euro/IJslander die overal wordt aangehaald, d.w.z. hij bedraagt 1.200 euro per persoon als ze een beetje spoed maken met de afhandeling van het faillissement (want tot die tijd betalen ze 5,5% rente over het volledige bedrag). Dat is peanuts vergeleken met IJsland's overige verplichtingen. En ter vergelijking: Als ING's internationale spaarbank 'ING Direct' omvalt, gaan wij Nederlanders per persoon voor het drievoudige het schip in.
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:23:29 #154
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76818591
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:18 schreef dvr het volgende:
Zweistein, we moeten een keer ophouden met die instinctieve, d.w.z. hersenloze, neiging om iedereen maar zielig te vinden en uit de brand te willen helpen. Besef je wel dat IJslanders, met het op 5 na hoogste bruto nationaal product (per capita) ter wereld, welvarender zijn dan Nederlanders? IJslanders hebben ten opzichte van de buitenwereld een collectief Calimero-complex en ze zijn heel goed in zielig doen, maar ze wonen in duurdere huizen dan wij en ze hebben meer en vooral ook duurdere auto's dan Amerikanen.

Nogmaals, die schuld is feitelijk maar zo'n 10% van de 12.000 euro/IJslander die overal wordt aangehaald, d.w.z. hij bedraagt 1.200 euro per persoon als ze een beetje spoed maken met de afhandeling van het faillissement (want tot die tijd betalen ze 5,5% rente over het volledige bedrag). Dat is peanuts vergeleken met IJsland's overige verplichtingen. En ter vergelijking: Als ING's internationale spaarbank 'ING Direct' omvalt, gaan wij Nederlanders per persoon voor het drievoudige het schip in.
Inderdaad, net alsof ze ineens geen eten meer zouden hebben ofzo. Ze hebben het over zichzelf afgeroepen, dus dan moeten ze ook niet zeuren. We hebben het niet over Haiti, maar over Range Rover rijdende rijke stinkerts.
I am not impressed by your performance
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:29:44 #155
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76821576
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:18 schreef dvr het volgende:

Ik hoop dat het meevalt, maar ik ga dan toch af op zo'n van Wijnbergen, die ervaring heeft met dit soort kwesties, en stelt dat hun schuld niet te betalen is. En ja, ze waren inderdaad (virtueel) rijk maar dat is iets van het verleden.

Maar goed, bovenstaande reden zou er dan voor pleiten om de terugbetaling afhankelijk te maken van de economische groei, maw terugbetalen als ze het kunnen. Ik denk dat je met wat wijzigingen in de terugbetalingsvoorwaarden een eind komt.
pi_76837197
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:29 schreef Zweistein het volgende:

[..]

Ik hoop dat het meevalt, maar ik ga dan toch af op zo'n van Wijnbergen, die ervaring heeft met dit soort kwesties, en stelt dat hun schuld niet te betalen is. En ja, ze waren inderdaad (virtueel) rijk maar dat is iets van het verleden.

Maar goed, bovenstaande reden zou er dan voor pleiten om de terugbetaling afhankelijk te maken van de economische groei, maw terugbetalen als ze het kunnen. Ik denk dat je met wat wijzigingen in de terugbetalingsvoorwaarden een eind komt.

Ervaring, het is de eerste keer sinds wo2 dat er een westers land failliet dreigt te gaan, hoezo heeft hij ervaring met dit soort kwesties
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:24:08 #157
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76841622
Overigens ben ik er bij onderhandelingen wel altijd voorstander van dat degene die iets te vorderen heeft niet alleen met oogkleppen op zijn vordering doorzet (de koek verdelen), maar dat beide partijen ook kijken of de koek te vergroten valt vanuit gezamenlijke belangen.

Misschien hebben wij nog wat leuke wensen omtrent de walvisvaart of bepaalde visrechten, die ons wel wat geld waard zijn. Of hebben zij bepaalde kennis/expertise/laboratoria op gebied van duurzame energie waar wij iets mee kunnen. En vreemd vermogen omzetten in eigen vermogen hoeft ook niet slecht te zijn, als we er maar niet op achteruit gaan.

Dus nee, voor liefdadigheid heb je Giro 555 voor Haïti. Maar creatief onderhandelen op grond van gezamenlijke belangen is altijd wenselijk.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:27:01 #158
279329 GSP
pi_76841724
Zweinstein zullen we een petitie beginnen om Madoff uit de gevangenis te halen? Het is zo'n lieve oude man en hij heeft het nooit zo willen doen achteraf. Hij heeft heel veel spijt en hij heeft ook geen geld meer
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:38:17 #159
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76842127
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 04:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ervaring, het is de eerste keer sinds wo2 dat er een westers land failliet dreigt te gaan, hoezo heeft hij ervaring met dit soort kwesties
"Van Wijnbergen, begin jaren 90 zelf betrokken bij heronderhandelingen over zware schuldenlasten, ziet dit heel anders. "Dat werd destijds ook beweerd van landen als Mexico, Egypte en Polen, toen die hun schulden niet meer konden aflossen. Maar die landen worden toch allerminst als paria beschouwd. Mexico betaalt nu een veel lagere risicopremie dan bijvoorbeeld Griekenland, en Polen betaalt niet eens zo veel meer dan ons land."

En, benadrukt hij, de schuld van IJsland als percentage van het bbp is nog veel hóger dan die van de genoemde landen destijds was. "

http://www.cq-link.sr/modules.php?name=News&file=article&sid=54083&new_topic=10

Het is wel iemand om serieus te nemen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sweder_van_Wijnbergen
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:41:08 #160
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76842223
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:24 schreef Pool het volgende:
Overigens ben ik er bij onderhandelingen wel altijd voorstander van dat degene die iets te vorderen heeft niet alleen met oogkleppen op zijn vordering doorzet (de koek verdelen), maar dat beide partijen ook kijken of de koek te vergroten valt vanuit gezamenlijke belangen.

Misschien hebben wij nog wat leuke wensen omtrent de walvisvaart of bepaalde visrechten, die ons wel wat geld waard zijn. Of hebben zij bepaalde kennis/expertise/laboratoria op gebied van duurzame energie waar wij iets mee kunnen. En vreemd vermogen omzetten in eigen vermogen hoeft ook niet slecht te zijn, als we er maar niet op achteruit gaan.

Dus nee, voor liefdadigheid heb je Giro 555 voor Haïti. Maar creatief onderhandelen op grond van gezamenlijke belangen is altijd wenselijk.
Zo'n benadering klinkt al beter. Die dreigementen naar Ijsland zijn helemaal niet nodig. Lijkt een beetje op het intimideren van een jochie van 5 door een stoer jochie uit groep 8.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:42:27 #161
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76842261
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:27 schreef GSP het volgende:
Zweinstein zullen we een petitie beginnen om Madoff uit de gevangenis te halen? Het is zo'n lieve oude man en hij heeft het nooit zo willen doen achteraf. Hij heeft heel veel spijt en hij heeft ook geen geld meer
Madoff heeft willen en wetens zijn klanten belazerd, en zich aan strafbare feiten schuldig gemaakt. Totaal andere situatie.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:44:13 #162
279329 GSP
pi_76842324
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:41 schreef Zweistein het volgende:

[..]

Zo'n benadering klinkt al beter. Die dreigementen naar Ijsland zijn helemaal niet nodig. Lijkt een beetje op het intimideren van een jochie van 5 door een stoer jochie uit groep 8.
Doet niet ter zaken. Schuld=schuld en schulden moet je aflossen. De duimschroeven moeten worden aangedraaid, want wanneer je ze de kans geeft om te ontsnappen zullen ze dat zeker niet laten.
pi_76842724
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:29 schreef Zweistein het volgende:

[..]

Ok hier kan ik wel inkomen, maar dan zullen we hierna wel het economisch systeem zo moeten gaan inrichten dat landen geen bedrijven kunnen huisvesten die meer schulden kunnen veroorzaken dan het land ooit kan terugbetalen. En aangezien we dat nooit gaan doen, neig ik nog steeds naar het spreekwoord wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:58:17 #164
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76842902
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:44 schreef GSP het volgende:

[..]

Doet niet ter zaken. Schuld=schuld en schulden moet je aflossen. De duimschroeven moeten worden aangedraaid, want wanneer je ze de kans geeft om te ontsnappen zullen ze dat zeker niet laten.
Ik vind dat bepaalde principes, wel degelijk, uitgangspunt van het buitenlands beleid dienen te zijn, "zoals anderen behandelen zoals je zelf behandeld wil worden"

Duimschroeven aandraaien ? Het is toch geen Iran of Noord-Korea ??
Volgens mij is het een bevriende natie, die al jaren Navo bondgenoot is. Bovendien suggereer je dan ze voor hun verplichtingen weg willen lopen.

Het gedrag naar IJsland toe lijkt een beetje op dat van een deurwaarder met oogkleppen op.
Het gaat mijn er niet om dat ze niet hoeven terug te betalen, ik krijg wel het idee dat het zowel in ons eigen belang als het belang van IJsland is om eens kritisch en nuchter, naar de voorwaarden te kijken waaronder kan worden terugbetaald. Daar lijkt nu geen ruimte toe.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 11:08:52 #165
279329 GSP
pi_76843359
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:58 schreef Zweistein het volgende:

[..]

Ik vind dat bepaalde principes, wel degelijk, uitgangspunt van het buitenlands beleid dienen te zijn, "zoals anderen behandelen zoals je zelf behandeld wil worden"

Duimschroeven aandraaien ? Het is toch geen Iran of Noord-Korea ??
Volgens mij is het een bevriende natie, die al jaren Navo bondgenoot is. Bovendien suggereer je dan ze voor hun verplichtingen weg willen lopen.

Het gedrag naar IJsland toe lijkt een beetje op dat van een deurwaarder met oogkleppen op.
Het gaat mijn er niet om dat ze niet hoeven terug te betalen, ik krijg wel het idee dat het zowel in ons eigen belang als het belang van IJsland is om eens kritisch en nuchter, naar de voorwaarden te kijken waaronder kan worden terugbetaald. Daar lijkt nu geen ruimte toe.
Ik begrijp dat je de kip met de gouden eieren niet moet slachten, maar juist goed moet verzorgen. Met de huidige voorwaarden denk ik dat we de "kip" op een juiste manier verzorgen. Ik zie dat dat IJsland massaal aan het calimeroën is. Niemand vindt inkomensval leuk, ik heb er zelf door de crisis ook mee te maken. Alleen denk ik niet dat Eneco veel begrip zal tonen als ik even een paar maanden niet wil betalen. Met duimschroeven bedoel ik natuurlijk, de diplomatieke duimschroeven. Want 1,5 miljard (120 euro per Nederlander) is geen klein bier.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 11:36:59 #166
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76844435
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 11:08 schreef GSP het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je de kip met de gouden eieren niet moet slachten, maar juist goed moet verzorgen. Met de huidige voorwaarden denk ik dat we de "kip" op een juiste manier verzorgen. Ik zie dat dat IJsland massaal aan het calimeroën is. Niemand vindt inkomensval leuk, ik heb er zelf door de crisis ook mee te maken. Alleen denk ik niet dat Eneco veel begrip zal tonen als ik even een paar maanden niet wil betalen. Met duimschroeven bedoel ik natuurlijk, de diplomatieke duimschroeven. Want 1,5 miljard (120 euro per Nederlander) is geen klein bier.

Als dit tot een aanvaardbare inkomensval zou leiden, dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Het beeld dat ik echter krijg is dat de last voor IJsland zo hoog is dat, ze in een negatieve spiraal komen, waardoor ze de schuld niet meer kunnen terugbetalen. Dat ze allerlei maatregelingen moeten nemen die (op termijn) funest zijn voor de welvaart.

-verdubbeling belastingen
- bezuinigingen onderwijs
- bezuinigingen gezondheidszorg
- braindrain (Las al dat er 8000 hoogopgeleide waren vertrokken)
  vrijdag 15 januari 2010 @ 11:53:46 #167
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76845160
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:41 schreef Zweistein het volgende:

[..]

Nou ja, een beetje dreigen hoort wel bij onderhandelen hè. Je moet de ander wel duidelijk maken dat z'n BATNA niet zo hoog is. Dat versterkt de eigen positie. Net zoals het calimeroën van de IJslanders ook onderhandelingsgedrag is.

Zolang ze maar blijven praten en een beetje aan creatieve oplossingen willen denken.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:42 schreef Zweistein het volgende:

[..]

Madoff heeft willen en wetens zijn klanten belazerd, en zich aan strafbare feiten schuldig gemaakt. Totaal andere situatie.
Inderdaad een veel ergere situatie. Je moet alleen ook niet vergeten hoe de IJslandse toezichthouder heeft gehandeld. Niet alleen hebben ze het zelf uit de hand laten lopen, maar ze hebben ook niet aan de informatieverplichtingen richting DNB voldaan. DNB heeft de hele zomer van 2008 aan ze lopen trekken, maar kreeg steeds nul op het rekest.

[ Bericht 32% gewijzigd door Pool op 15-01-2010 12:01:30 ]
  vrijdag 15 januari 2010 @ 12:11:06 #168
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_76845831
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 11:53 schreef Pool het volgende:

[..]

Nou ja, een beetje dreigen hoort wel bij onderhandelen hè. Je moet de ander wel duidelijk maken dat z'n BATNA niet zo hoog is. Dat versterkt de eigen positie. Net zoals het calimeroën van de IJslanders ook onderhandelingsgedrag is.

Zolang ze maar blijven praten en een beetje aan creatieve oplossingen willen denken.
[..]

Inderdaad een veel ergere situatie. Je moet alleen ook niet vergeten hoe de IJslandse toezichthouder heeft gehandeld. Niet alleen hebben ze het zelf uit de hand laten lopen, maar ze hebben ook niet aan de informatieverplichtingen richting DNB voldaan. DNB heeft de hele zomer van 2008 aan ze lopen trekken, maar kreeg steeds nul op het rekest.
Ijsland staat nu wel erg zwak, dus teveel dreigen vind ik niet netjes.

-grote schuld
- beperkte economie
- geen EU lid
- klein

Het beeld dat ik krijg is trouwens dat beide toezichthouders fouten hebben gemaakt
  vrijdag 15 januari 2010 @ 13:01:28 #169
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76847631
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:11 schreef Zweistein het volgende:
Het beeld dat ik krijg is trouwens dat beide toezichthouders fouten hebben gemaakt
Dat is een ietwat vertekend beeld. Binnen het Europese systeem van home state control ligt het voornaamste toezicht bij de toezichthouder van het hoofdkantoor, niet bij de toezichthouder van het land van het bijkantoor.

Uit het evaluatierapport:
http://www.minfin.nl/Actu(...)06/Evaluatie_Icesave
quote:
1. Onze belangrijkste conclusie is dat de kern van de problemen rond Icesave is gelegen in de opstelling van Landsbanki en de IJslandse toezichthouder FME binnen het Europese stelsel van home state control en daarmee aan de tekortkomingen van dat stelsel.
2. Onze belangrijkste aanbeveling is dat het Europese stelsel grondig moet worden herzien. In ieder geval moet een situatie waarin een land wel het risico van de deconfiture van een financiële instelling draagt, via het DGS, maar nauwelijks zeggenschap heeft over de bewaking van dat risico, voorkomen worden. Dat kan door de toezichthouders van de ontvangende lidstaten meer bevoegdheden te geven – een terugkeer naar vroeger tijden – of door op Europees niveau te voorzien in toezicht of in betere samenwerking en conflictbeslechting tussen toezichthouders. Daarbij moet de neiging om in noodsituaties voor het nationale belang te kiezen, niet worden onderschat.
3. Wij concluderen dat het DNB niet was toegestaan te waarschuwen voor de situatie bij Landsbanki/Icesave. Wij bevelen aan dat onderzocht zou moeten worden in hoeverre de beperkingen die hierbij voor DNB en anderen, zoals het ministerie van Financiën, gelden bij het publiek voldoende bekend zijn, zodat eventuele valse verwachtingen worden voorkomen.
70
4. Wij stellen vast dat uit het dossier voor ons niet voldoende duidelijk is geworden waarom DNB a) niet minder welwillend is opgetreden ten aanzien van de aanvullende deelname van Landsbanki aan het Nederlandse DGS; b) niet krachtdadiger heeft opgetreden toen in de loop van de zomer 2008 bij haar grote zorgen over Landsbanki ontstonden, en zowel Landsbanki als de FME weigerden die zorgen te erkennen en daarnaar te handelen; c) niet met voortvarendheid gevolg heeft gegeven aan het aanbod van Landsbanki om schuldpapier in depot te geven naar rato van de rekeningsaldi bij Icesave. Wij stellen verder vast dat in al deze drie gevallen goede redenen voor de handelswijze van DNB kunnen worden aangevoerd, zoals ook goede redenen voor de tegengestelde handelwijze kunnen worden aangevoerd, maar dat uit het dossier onvoldoende blijkt op welke gronden DNB gekozen heeft voor de voorzichtige gedragslijn die zij heeft gevolgd.
5. Wij bevelen aan dat a) wordt nagegaan in hoeverre de interne besluitvormingsprocedures van DNB waarborgen dat tijdig een integrale beoordeling plaatsvindt en b) DNB voorziet in betere verslaglegging van de afwegingen die zij maakt, zowel om die afwegingen voor haarzelf te expliciteren als om controle daarop beter mogelijk te maken.
6. Wij benadrukken dat DNB moest handelen binnen de beperkingen van het Europese stelsel en met onzekere informatie. Dat achteraf geconcludeerd kan worden dat een andere handelwijze het nadeel dat door Icesave is ontstaan geheel of gedeeltelijk had kunnen voorkomen, impliceert niet dat DNB, binnen dat kader en naar de wetenschap die zij toentertijd had, beleidsmatig verkeerde keuzes heeft gemaakt en nog minder dat DNB rechtens gehouden zou zijn geweest anders te handelen.
pi_76847864
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:01 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat is een ietwat vertekend beeld. Binnen het Europese systeem van home state control ligt het voornaamste toezicht bij de toezichthouder van het hoofdkantoor, niet bij de toezichthouder van het land van het bijkantoor.

Uit het evaluatierapport:
http://www.minfin.nl/Actu(...)06/Evaluatie_Icesave
Ik kan me niet aan voorstellen dat wij van de DNB iets anders zouden schrijven als de opdracht komt van wij van de DNB.

De DNB wast samen met de AFM constant hun handen in onschuld, maar iets aanpakken zien we ze ook weinig doen.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 13:39:30 #171
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76849027
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik kan me niet aan voorstellen dat wij van de DNB iets anders zouden schrijven als de opdracht komt van wij van de DNB.

De DNB wast samen met de AFM constant hun handen in onschuld, maar iets aanpakken zien we ze ook weinig doen.
De opdracht komt van het Ministerie van Financiën, na aandringen van de Tweede Kamer. De opdracht is verstrekt aan prof.mr. A.J.C. de Moor – van Vugt en prof.mr. C.E. du Perron van het Centrum voor Financieel Recht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam. Twee onafhankelijke wetenschappers met een reputatie die minstens zo goed is als die van Sweder van Wijnbergen.

In dit soort rapporten krijgen overheidsinstanties er vaak genoeg van langs hoor. Daarnaast is het gewoon een feit dat het systeem van de EU/EER is gebaseerd op geïnstitutionaliseerd vertrouwen in de toezichthouders van de andere lidstaten. Een vertrouwen dat de IJslandse toezichtshouder niet heeft kunnen waarmaken.
pi_76882523
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 02:39 schreef dvr het volgende:
Ik vind ons voorstel aan IJsland heel netjes: we lenen jullie het bedrag tegen een lage rente en jullie betalen het langzaam terug. We hadden ze ook kunnen uitkleden, de visrechten in hun territoriale wateren kunnen opeisen of Björk tien jaar lang in Carré kunnen zetten. Ze hebben niks te klagen daar hoor. Rijden allemaal in een dikke Landrover en hun kids verdienen in de zomer 40 euro per uur met het schoonkrabben van vissekoppen. Bovendien spelen ze allemaal schaak en hebben ze allemaal een bibliotheekabonnement, dus ze komen de donkere dagen heus wel door.

Er is een paar maanden geleden ook een tegenlicht aflevering op tv geweest over deze kwestie: http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/42543468/ . Ik heb hem opgenomen, maar moet hem nog bekijken. Via de bovenstaande link is de aflevering ook te zien.
  Moderator zaterdag 16 januari 2010 @ 10:59:42 #173
236264 crew  capricia
pi_76883878
Ik krijg er een soort "Verdrag van Versailles" gevoel bij...wanneer gaan we stukken annexeren?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76913501
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 08:48 schreef femmeChantal het volgende:

Er is een paar maanden geleden ook een tegenlicht aflevering op tv geweest over deze kwestie:
Dank, was leuk om te zien, vooral omdat hij mijn beeld bevestigde. Ze moeten niet zeuren maar gewoon weer lekker gaan vissen, boeren en truien breien, waarde creëren waarmee ze hun eigen failliete boedel kunnen opkopen en weer opbouwen. Dan hebben ze dadelijk een voorsprong als de rest van het Westen op z'n gat ligt.
pi_76913731
Wat een soft gedoe weer allemaal. Schuiven met schulden en belangen, pappen en nathouden, ik zou er als IJslander geen boodschap aan hebben. Geen cent van mijn belastinggeld naar Nederland en Groot-Brittannië, het zijn overheden die afspraken gemaakt hebben en er is geen sprake van een vrijwillige overeenkomst met de IJslanders zelf, al gaan Bos en Brown op hun kop staan.

Uiteindelijk doel is wat mij betreft het wereldwijd afschaffen van het depositogarantiestelsel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')