Nu niet en nooit in de EU. Ook is er in Nederland veel weerstand tegen toetreding van Turkije, een land waar moslims in de meerderheid zijn en dat cultureel niet tot Europa behoort.quote:ISTANBUL - In Turkije is vrijdag stilgestaan bij het feit dat het land vijftig jaar geleden een aanvraag indiende om lid te worden van de Europese Economische Gemeenschap (EEG), de voorloper van de Europese Unie (EU). Een halve eeuw later is er nog steeds geen zicht op toetreding in de nabije toekomst.
„Wij staan stil bij deze verjaardag, maar het is geen reden om te vieren”, zei vrijdag dan ook Egemen Bagis, de Turkse chef-onderhandelaar bij de toetredingsonderhandelingen met Brussel.
De eerste democratisch gekozen premier van Turkije, Adnan Menderes, diende op 31 juli 1959 een toetredingsverzoek in bij de EEG. Het jaar daarna werd Menderes opgehangen na een militaire staatsgreep. Het toetredingsverzoek werd afgewezen.
Turkije onderhandelt al jaren over toetreding. Problemen rond democratie, mensen- en burgerrechten en bescherming van de Koerdische minderheid bleken struikelblokken, evenals het feit dat Ankara weigert EU-lid Cyprus te erkennen.
Ook is er in Frankrijk en Duitsland veel weerstand tegen toetreding van Turkije, een land waar moslims in de meerderheid zijn en dat cultureel niet tot Europa zou behoren.
http://www.telegraaf.nl/b(...)tkamer_Europa__.html
Dat ontdanks er ook genoeg aan andere landen mankeert, Turkije nog lang niet klaar is voor de EU..quote:STRAATSBURG - Turkije is in 2006 het vaakst veroordeeld door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Tegen het land zijn 312 vonnissen gewezen waarbij een schending van de mensenrechten is vastgesteld.
Rechters bespeurden veelal oneerlijke rechtszaken, evenals ondeugdelijk justitieonderzoek, martelingen, dwangarbeid en gebrekkige vrijheid van meningsuiting.
Het Europees Hof is de hoogste instantie die controleert of aangesloten landen zich houden aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Het Hof wees vorig jaar totaal 1445 arresten waarbij een land werd veroordeeld, zo blijkt uit een tabel op de website zondag.
Kandidaat-lid EU
Turkije is tevens kandidaat-lid van de Europese Unie (EU), waarbij 27 landen economisch en politiek sterk samenwerken. De EU vertraagde de toetredingsonderhandelingen in december, omdat Turkije te weinig vorderingen maakt.
Na Turkije veroordeelde het Hof vooral Slovenië (185 vonnissen, bijna uitsluitend wegens te langdurige rechtsprocedures) en Polen (107 vonnissen, zowel wegens schending van vrijheid en te langdurige processen).
Dat heb ik ook gehoord van veel Turken. Die willen helemaal niet bij de EU omdat op de langere termijn geen van 2en er beter van wordt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:15 schreef thabit het volgende:
De Turken die ik persoonlijk ken denken zelf ook dat het funest voor de EU zou zijn als Turkije zou toetreden. De ontwikkelde mensen blijven dan namelijk in Turkije en het onderontwikkelde volk stroomt dan massaal naar Europa toe.
De Unie had nooit zover uitgebreid moeten worden. En al helemaal niet zo snel. Ze gingen voor kwantiteit boven kwaliteit.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weet nog wat corrupte Oost-Europese landen die ook nog wel wat langer in de wachtkamer hadden gemoeten.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weet nog wat corrupte Oost-Europese landen die ook nog wel wat langer in de wachtkamer hadden gemoeten.
Ik kan mij ook in deze twee standpunten volledig vinden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:56 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De Unie had nooit zover uitgebreid moeten worden. En al helemaal niet zo snel. Ze gingen voor kwantiteit boven kwaliteit.
Dat.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:14 schreef kiwiholland het volgende:
Nog maar 50 jaar erbij dan.......................
De Sowjet-Unie kun je natuurlijk niet zomaar vergelijken met de EU. De EU heeft nooit staten met militair geweld en tegen hun zin ingelijfd, de SU zeker wel. Maakt nogal verschil voor de sfeer binnen zo'n unie, denk je niet?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:00 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
[..]
Ik kan mij ook in deze twee standpunten volledig vinden.
De Soyjert Unie was ook een kunstmatig bij elkaar gezette Unie en is uiteindelijk ook uit elkaar gevallen, nu dat voorspel ik met de EU ook.
Volgens mij ziet Rusland, de VS en de EU dat al helemaal niet zitten.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:45 schreef qonmann het volgende:
Die Turken moeten zich gewoon bij Azie aansluiten, richt maar iets op daar.
Nu niet nee, maar nooit niet is absoluut geen enkele zinnige reden voor te geven.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:10 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
Nu niet en nooit in de EU. Ook is er in Nederland veel weerstand tegen toetreding van Turkije, een land waar moslims in de meerderheid zijn en dat cultureel niet tot Europa behoort.
Er komt ook echt NOOIT een pro Islam zin uit je toestenbord, zelfs niet per ongeluk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:15 schreef buachaille het volgende:
Ze moeten niet zeiken die turken, er zijn al 50 jaar geleden speciale douane verdragen met ze gemaakt.
Jawel, heb hem eenmaal betrapt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Er komt ook echt NOOIT een pro Islam zin uit je toestenbord, zelfs niet per ongeluk.²
Bij mij ook niet, zoiets heet gezond realisme.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Er komt ook echt NOOIT een pro Islam zin uit je toestenbord, zelfs niet per ongeluk.²
Zwart-wit is nou niet bepaald gezond.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:29 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
Bij mij ook niet, zoiets heet gezond realisme.
Deze eeuw nog!quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:00 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
[..]
Ik kan mij ook in deze twee standpunten volledig vinden.
De Soyjert Unie was ook een kunstmatig bij elkaar gezette Unie en is uiteindelijk ook uit elkaar gevallen, nu dat voorspel ik met de EU ook.
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:32 schreef Hukkie het volgende:
Voor mij hoeft Turkije er ook niet bij, maar ik denk wel dat turken an sich meer te bieden hebben dan Bulgaren/Roemenen/Polen/.....
Schuld bij zichzelf zoeken, dat doen ze never nooit; zie oa de Armeense Genocide kwestie ..quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 14:11 schreef HiZ het volgende:
. Het zou wel eens leuk zijn als de Turken de schuld voor hun niet-lidmaatschap een beetje bij zichzelf zouden zoeken.
Daarom denk ik dat het goed is dat Turkije een geprivilegieerde partner van Europa blijft, met een speciaal statuut enzo, en een mooie bufferfunctie tussen Europa en de buurlanden aan de andere kant.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:32 schreef Hukkie het volgende:
Voor mij hoeft Turkije er ook niet bij, maar ik denk wel dat turken an sich meer te bieden hebben dan Bulgaren/Roemenen/Polen/.....
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:15 schreef thabit het volgende:
De Turken die ik persoonlijk ken denken zelf ook dat het funest voor de EU zou zijn als Turkije zou toetreden.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:14 schreef kiwiholland het volgende:
Nog maar 50 jaar erbij dan.......................
Bwhahahaha.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:10 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
Nu niet en nooit in de EU. Ook is er in Nederland veel weerstand tegen toetreding van Turkije, een land waar moslims in de meerderheid zijn en dat cultureel niet tot Europa behoort.
Ja, ze kwamen zomaar op voor hun eigen mensen ten tijde van een dreigende invasie van Cyprus door het toen ultra rechtse dictatoriale Griekenland.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 14:11 schreef HiZ het volgende:
Ten eerste zijn ze pas begonnen in 1963, en in mijn hoofd betekent dat dat er nog lang geen 50 jaar voorbij zijn. Daarnaast heeft Bulent Ecevit persoonlijk de kans voor Turkije om in de EG te komen tegelijk met de Grieken verneukt. Het zou wel eens leuk zijn als de Turken de schuld voor hun niet-lidmaatschap een beetje bij zichzelf zouden zoeken.
De Turken hebben een enorm groot ego, nog vele malen erger dan bijvoorbeeld de nationalistische Polen. Toelating van Turkije zou een bom leggen onder de EU, men zou ten onder gaan in eindeloos gekissebis en de hele boel zou polariseren..quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:32 schreef Hukkie het volgende:
Verlicht jij ons dan eens met jouw zeer doorwrochte mening over dit onderwerp?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:10 schreef Igen het volgende:
Ah, het is weer eens tijd om vanaf de zijlijn met de volste overtuiging vooroordelen te spuien over landen waar je totaal niks vanaf weet?
In het Duits zegt men wel: Wenn man keine Ahnung hat, einfach mal die Fresse halten!
Dat zouden we in Nederland ook wel eens mogen doen.
Zo'n heel doorwrochte mening heb ik niet. Maar vooruit:quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:15 schreef Lkw het volgende:
[..]
Verlicht jij ons dan eens met jouw zeer doorwrochte mening over dit onderwerp?
Ga je nou persoonlijk worden, er is niets mis met mijn egoquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 14:55 schreef Lkw het volgende:
[..]
De Turken hebben een enorm groot ego, nog vele malen erger dan bijvoorbeeld de nationalistische Polen. Toelating van Turkije zou een bom leggen onder de EU, men zou ten onder gaan in eindeloos gekissebis en de hele boel zou polariseren..
Laat die Turken in vredesnaam buiten Europa, waar ze horen.
Dus jij hebt slechts een mening over dingen die je zelf hebt gezien of meegemaakt? Wel eens van boeken, kranten, radio en televisie gehoord?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo'n heel doorwrochte mening heb ik niet. Maar vooruit:
Als ik met de trein door Roemenie rijdt, en de internationale sneltrein stopt bij een paar stoeptegels in het gras naast een paar golfplaten hutjes die blijkbaar een dorp moeten voorstellen, dan betwijfel ik of Roemenie wel zo goed bij de rest van Europa past.
Als de trein de Bulgaarse grens over rijdt, en vanaf daar de dorpjes weer gewoon uit fatsoenlijke huizen bestaan en de treinstations gewone perrons hebben, dan wordt me wel duidelijk dat deze twee landen totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.
En in Turkije ben ik nog nooit geweest. En omdat ik mijn mening over of Turkije wel of niet bij de EU moet niet ga baseren op een paar dingen die de kebapverkoper in Amsterdam roept, voeg ik de daad bij mijn woord en zeg:
Geen mening.
De een noemt het 'niet over zich heen laten lopen', de ander noemt het 'stuitend nationalisme'. Maar goed, we hebben het over hetzelfde en zijn het eens over het feit dat Turkije niet bij de EU hoort. Mooi manquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:32 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ga je nou persoonlijk worden, er is niets mis met mijn ego![]()
Die bom kan wel kloppen, omdat Turkije dan in één klap het grootste land van Europa wordt, met alle gevolgen van dien. En het feit dat turken inderdaad niet zo snel over zich heen laten lopen kan ook wel kloppen, maar dat lijkt me juist een positieve eigenschap. En wat dat betreft heb je misschien inderdaad gelijk, in het huidige Europa moet je vooral slikken en je schikken naar de regels die Brussel je oplegt.
Beter dus dat Turkije buiten de EU blijft.
Moet Igen toch wel gelijk geven. Kranten, Radio en Televisie laten enkel de dingen zien/horen die je wil horen/zien.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:43 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dus jij hebt slechts een mening over dingen die je zelf hebt gezien of meegemaakt? Wel eens van boeken, kranten, radio en televisie gehoord?
Stuitend nationalisme nog wel. Het feit dat ik redelijk sterk in mijn schoenen sta heeft niets met nationalisme te maken. Ik ben in Nederland geboren en getogen en voel me ook nederlander, maar als ik door iets of iemand genaaid dreig te worden dan heb ik de neiging om mijn kont in de krib te gooien. Lijkt me een vrij normale reactie toch?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:46 schreef Lkw het volgende:
[..]
De een noemt het 'niet over zich heen laten lopen', de ander noemt het 'stuitend nationalisme'. Maar goed, we hebben het over hetzelfde en zijn het eens over het feit dat Turkije niet bij de EU hoort. Mooi man
Ben ik voor. Wat zal het dan heerlijk rustig worden in het wilders kampquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:10 schreef Igen het volgende:
Ah, het is weer eens tijd om vanaf de zijlijn met de volste overtuiging vooroordelen te spuien over landen waar je totaal niks vanaf weet?
In het Duits zegt men wel: Wenn man keine Ahnung hat, einfach mal die Fresse halten!
Dat zouden we in Nederland ook wel eens mogen doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |