Gratis service van mij voor alle FOK!ers. Vanaf nu is er een ICT-opleiding voor autisten

__!!! Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door een berichtje te sturen naar de account van ROC Rotterdam in World of Warcraft. NIET ALLEMAAL TEGELIJK!!!!
quote:
Speciale ICT-opleiding voor autistische jongeren
Een ICT-opleiding speciaal voor autistische leerlingen. Daar beginnen de ROC’s Albeda en Zadkine in Rotterdam komend schooljaar mee. Jan van der Staaij, beleidsadviseur van ROC Albeda, heeft hoge verwachtingen: ‘Bedrijven willen straks per se een werknemer uit deze klas!’
‘Autisten zijn betrouwbaar, komen al hun afspraken na, zijn altijd op tijd en doen hun werk uitstekend. Logisch toch dat bedrijven in de ICT-sector deze mensen maar al te graag aan het werk willen hebben?’ Aan het woord is Jan van der Staaij van het Rotterdamse ROC Albeda. Hij is medeoprichter van de speciale mbo-klas waarin autistische jongeren komend schooljaar worden opgeleid tot ICT’er. ‘Hoewel we de opleiding uit de publiciteit hebben gehouden, is er nu al een wachtlijst.’
Waarom is er een speciale ict-opleiding voor autistische leerlingen nodig?
‘De ICT-sector is altijd een plek geweest waar mensen met autisme makkelijk hun weg konden vinden. Hoewel het vaak om ingewikkelde technische handelingen ging, was het werk ook duidelijk en voorspelbaar. Dat is erg belangrijk voor deze groep. De afgelopen jaren is het werk in de sector echter veranderd. Als ICT’er zit je niet meer alleen op kantoor te programmeren, het draait tegenwoordig ook om het contact met klanten. Veel communiceren dus. En dat is voor autisten lastig. Te lastig? Zeer zeker niet. Maar er moet dan wel op een andere manier les gegeven worden.’
Hoe gaan jullie dat doen?
‘Hoewel het niveau van deze opleiding precies hetzelfde is als die van een reguliere mbo-opleiding, ligt de nadruk hier niet op zelfstandigheid en samenwerken. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat dat lukt, maar het moet in kleine stapjes. In de klas waar we mee starten, is plek voor twaalf jongeren. Er komt een vast lokaal waar ze les krijgen en de leraren hebben extra scholing gehad om deze lessen te kunnen geven. Ook proberen we er op te letten dat deze leerlingen zo weinig mogelijk last hebben van roosterwijzigingen en ziekte van leraren. Zo veel mogelijk structuur dus. Naast de ‘normale’ lessen krijgen de jongeren anderhalve dag per week training in vaardigheden van De Steiger, een behandel- en expertisecentrum voor autisme. Aan het einde van de opleiding krijgen de leerlingen een normaal diploma. Net zoals de rest.’
Moeten de leerlingen ook op stage?
‘Jazeker. Ik weet zeker dat deze jongeren met de juiste combinatie van onderwijs en zorg hun plek daar zullen vinden. Want hoewel ze in de omgang dan misschien iets anders zijn, als ICT’er zijn ze vaak ontzettend goed! Misschien is de opleiding straks wel zo’n groot succes dat bepaalde bedrijven alleen nog maar deze jongeren in dienst willen nemen.’
Er is inmiddels een wachtlijst voor de opleiding. Kunnen jullie niet nog een klas beginnen?
‘Nee, we starten met één klas. Hoewel we er veel vertrouwen in hebben, blijven we voorzichtig en willen we eerst bekijken hoe dit allemaal loopt. Ik vind het trouwens wel heel bijzonder dat er meteen al zo veel aanmeldingen zijn. We hadden een persbericht gemaakt, maar nog voordat we hem konden versturen hadden, was de klas al vol. De behoefte is blijkbaar heel erg groot!’ (HE)
Bron:
http://www.psy.nl/nieuws/meer-nieuws/nieuwsbericht/article/speciale-ict-opleiding-voor-autistische-jongeren/?no_cache=1&cHash=8ae6d4438eKlacht: speciale opleidingen voor autistische jongeren

, zo leer je natuurlijk nooit met een ander omgaan
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.