Bron: http://www.psy.nl/nieuws/meer-nieuws/nieuwsbericht/article/speciale-ict-opleiding-voor-autistische-jongeren/?no_cache=1&cHash=8ae6d4438equote:Speciale ICT-opleiding voor autistische jongeren
Een ICT-opleiding speciaal voor autistische leerlingen. Daar beginnen de ROC’s Albeda en Zadkine in Rotterdam komend schooljaar mee. Jan van der Staaij, beleidsadviseur van ROC Albeda, heeft hoge verwachtingen: ‘Bedrijven willen straks per se een werknemer uit deze klas!’
‘Autisten zijn betrouwbaar, komen al hun afspraken na, zijn altijd op tijd en doen hun werk uitstekend. Logisch toch dat bedrijven in de ICT-sector deze mensen maar al te graag aan het werk willen hebben?’ Aan het woord is Jan van der Staaij van het Rotterdamse ROC Albeda. Hij is medeoprichter van de speciale mbo-klas waarin autistische jongeren komend schooljaar worden opgeleid tot ICT’er. ‘Hoewel we de opleiding uit de publiciteit hebben gehouden, is er nu al een wachtlijst.’
Waarom is er een speciale ict-opleiding voor autistische leerlingen nodig?
‘De ICT-sector is altijd een plek geweest waar mensen met autisme makkelijk hun weg konden vinden. Hoewel het vaak om ingewikkelde technische handelingen ging, was het werk ook duidelijk en voorspelbaar. Dat is erg belangrijk voor deze groep. De afgelopen jaren is het werk in de sector echter veranderd. Als ICT’er zit je niet meer alleen op kantoor te programmeren, het draait tegenwoordig ook om het contact met klanten. Veel communiceren dus. En dat is voor autisten lastig. Te lastig? Zeer zeker niet. Maar er moet dan wel op een andere manier les gegeven worden.’
Hoe gaan jullie dat doen?
‘Hoewel het niveau van deze opleiding precies hetzelfde is als die van een reguliere mbo-opleiding, ligt de nadruk hier niet op zelfstandigheid en samenwerken. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat dat lukt, maar het moet in kleine stapjes. In de klas waar we mee starten, is plek voor twaalf jongeren. Er komt een vast lokaal waar ze les krijgen en de leraren hebben extra scholing gehad om deze lessen te kunnen geven. Ook proberen we er op te letten dat deze leerlingen zo weinig mogelijk last hebben van roosterwijzigingen en ziekte van leraren. Zo veel mogelijk structuur dus. Naast de ‘normale’ lessen krijgen de jongeren anderhalve dag per week training in vaardigheden van De Steiger, een behandel- en expertisecentrum voor autisme. Aan het einde van de opleiding krijgen de leerlingen een normaal diploma. Net zoals de rest.’
Moeten de leerlingen ook op stage?
‘Jazeker. Ik weet zeker dat deze jongeren met de juiste combinatie van onderwijs en zorg hun plek daar zullen vinden. Want hoewel ze in de omgang dan misschien iets anders zijn, als ICT’er zijn ze vaak ontzettend goed! Misschien is de opleiding straks wel zo’n groot succes dat bepaalde bedrijven alleen nog maar deze jongeren in dienst willen nemen.’
Er is inmiddels een wachtlijst voor de opleiding. Kunnen jullie niet nog een klas beginnen?
‘Nee, we starten met één klas. Hoewel we er veel vertrouwen in hebben, blijven we voorzichtig en willen we eerst bekijken hoe dit allemaal loopt. Ik vind het trouwens wel heel bijzonder dat er meteen al zo veel aanmeldingen zijn. We hadden een persbericht gemaakt, maar nog voordat we hem konden versturen hadden, was de klas al vol. De behoefte is blijkbaar heel erg groot!’ (HE)
Dat dus. Of mensen die het graag willen worden.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:47 schreef Kopbal het volgende:
Een ICT-opleiding is sowieso voor autisten.
Nee, mensen met een financiele beroep zijn 'quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:48 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dat dus. Of mensen die het graag willen worden.
Liever een ICT'er dan een kantoorkneusje die financiele kutproducten moet verkopen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:48 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dat dus. Of mensen die het graag willen worden.
Nee, idioot.quote:
Is dat niet een soort pleonasme..? Net zoiets als "een opleiding astrologie voor zweverige types"quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:44 schreef Hetiszover het volgende:
Vanaf nu is er een ICT-opleiding voor autisten
Iemand 'quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:49 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Nee, mensen met een financiele beroep zijn '' zeker. Dat zijn pas prutsers.
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:47 schreef Kopbal het volgende:
Ja, want ICT-ers zitten nooit op kantoor.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:50 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Liever een ICT'er dan een kantoorkneusje die financiele kutproducten moet verkopen.
Mijne ook.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte.
Nee, over het algemeen zijn zij intelligenter (heb het voornamelijk over HBO'ers en WO'ers), en vereist hun werk meer intellect.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:52 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ja, want ICT-ers zitten nooit op kantoor.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:52 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ja, want ICT-ers zitten nooit op kantoor.
quote:Uitlevering van Britse hacker dichtbij
Uitgegeven: 31 juli 2009 13:40
Laatst gewijzigd: 31 juli 2009 13:40
LONDEN - De uitlevering aan de Verenigde Staten van de Britse hacker die volgens de Amerikanen ''de grootste militaire hack aller tijden'' heeft gepleegd, is een stuk dichterbij gekomen.
© ANP
De Hoge Raad in Londen oordeelde vrijdag dat de 43-jarige Gary McKinnon mag worden uitgeleverd. De VS willen de man uit Green Wood in Noord-Londen berechten omdat hij in 2001 en 2002 illegaal is binnendrongen in 97 computers van het Pentagon, de Amerikaanse landmacht en marine, en ruimtevaartorganisatie NASA.
Hij bracht de systemen voor 700.000 dollar (bijna 500.000 euro) schade toe.
Autisme
Op een latere datum wordt bepaald of McKinnon in beroep mag gaan, liet de Hoge Raad weten. De hacker wil in Groot-Brittannië worden berecht. Hij vreest dat zijn gezondheid ernstig zal lijden als hij in Amerika zijn straf moet uitzitten. Bij McKinnon is onlangs Asperger geconstateerd, een vorm van autisme.
In de VS hangt de geboren Schot maximaal zeventig jaar gevangenisstraf boven het hoofd.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Iemand '' vinden op basis van zijn beroep...
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:54 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Nee, over het algemeen zijn zij intelligenter (heb het voornamelijk over HBO'ers en WO'ers), en vereist hun werk meer intellect. minder (/geen) sociale competenties.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:54 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Nee, over het algemeen zijn zij intelligenter (heb het voornamelijk over HBO'ers en WO'ers), en vereist hun werk meer intellect.
Tuurlijk, vriend.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:57 schreef Echo99 het volgende:
[..]
![]()
Wat een autistisch wereldbeeld heb jij.
Dat wilde ik niet expliciet zeggen, maar bedankt!quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:58 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Beroep: HypotheekadviseurGelukkig heb jij het wel gemaakt in het leven.
Nog een ICT-er denk ik.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:58 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Beroep: HypotheekadviseurGelukkig heb jij het wel gemaakt in het leven.
'Kantoorkneusjes die financiele kutproducten verkopen' vind ik redelijk expliciet hoorquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:59 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Dat wilde ik niet expliciet zeggen, maar bedankt!
Alsof mijn computer niet op een kantoor staatquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:50 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Liever een ICT'er dan een kantoorkneusje die financiele kutproducten moet verkopen.
ik zeg niks, maar die gasten ken ikquote:
Ja want groot geld verdienen is stomquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:49 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Nee, mensen met een financiele beroep zijn '' zeker. Dat zijn pas prutsers.
Ironisch, want ICT'ers zijn al de aids van de samenleving.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:24 schreef Penisbaard het volgende:Wanneer komt de ICT-opleiding voor mensen met aids?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:02 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Nog een ICT-er denk ik.![]()
Jij vind blijkbaar ook dat je kan opmaken aan functie of 'iemand het gemaakt heeft in het leven'
Ik hanteer mijn eigen standaard wel oke?
Today is my lucky day.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:30 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Wat tref je het vandaag toch of niet?
Maar je hebt wel gelijk hoor, alle icters zijn lelijke stinkende autisten.
nee ik ben he tnietquote:
want die verwerken informatie anders??quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:24 schreef Penisbaard het volgende:Wanneer komt de ICT-opleiding voor mensen met aids?
Nee, die doen een verkorte opleiding.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:43 schreef Exoteria het volgende:
[..]
want die verwerken informatie anders??
ik moest lachen.... neem het mij niet kwalijkquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:44 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Nee, die doen een verkorte opleiding.
Hij was gewoon slim 10 jaar geleden, heeft natuurlijk niks met een ICT opleiding te maken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:32 schreef DirkZz het volgende:
[ afbeelding ]
Check die lelijke autisten kop dan
Inderdaad, website's maken gebeurt niet door ICTers.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:47 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Hij was gewoon slim 10 jaar geleden, heeft natuurlijk niks met een ICT opleiding te maken.
Nee. ICTers zijn die freaks die altijd de computer zaken oplossen als ik weer eens een probleem heb.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:48 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Inderdaad, website's maken gebeurt niet door ICTers.
Dat was ook mijn eerste reactie bij het lezen van de TT.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:47 schreef Kopbal het volgende:
Autisme is niet af te lerenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:44 schreef Hetiszover het volgende:
Klacht: speciale opleidingen voor autistische jongeren, zo leer je natuurlijk nooit met een ander omgaan
Afleren niet, maar door deze mensen op zo'n manier af te zonderen leren andere mensen ook niet omgaan met autisten.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:53 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Autisme is niet af te leren![]()
Daarom onterechte klacht.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Afleren niet, maar door deze mensen op zo'n manier af te zonderen leren andere mensen ook niet omgaan met autisten.
Gedeeltelijk terechte klacht dus.
Bij reguliere lessen komen de autisten waarschijnlijk erg moeilijk mee. Op deze manier kunnen deze mensen makkelijker een diploma halen. Een reguliere opleiding zullen ze niet zo snel afmaken en zitten dus al gauw thuis (met uitkering?) Ik heb liever dat ze een diploma halen, in dit geval wegen de voordelen op tegen de nadelen.quote:Waarom is er een speciale ict-opleiding voor autistische leerlingen nodig?
‘De ICT-sector is altijd een plek geweest waar mensen met autisme makkelijk hun weg konden vinden. Hoewel het vaak om ingewikkelde technische handelingen ging, was het werk ook duidelijk en voorspelbaar. Dat is erg belangrijk voor deze groep. De afgelopen jaren is het werk in de sector echter veranderd. Als ICT’er zit je niet meer alleen op kantoor te programmeren, het draait tegenwoordig ook om het contact met klanten. Veel communiceren dus. En dat is voor autisten lastig. Te lastig? Zeer zeker niet. Maar er moet dan wel op een andere manier les gegeven worden.’
Hoe gaan jullie dat doen?
‘Hoewel het niveau van deze opleiding precies hetzelfde is als die van een reguliere mbo-opleiding, ligt de nadruk hier niet op zelfstandigheid en samenwerken. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat dat lukt, maar het moet in kleine stapjes. In de klas waar we mee starten, is plek voor twaalf jongeren. Er komt een vast lokaal waar ze les krijgen en de leraren hebben extra scholing gehad om deze lessen te kunnen geven. Ook proberen we er op te letten dat deze leerlingen zo weinig mogelijk last hebben van roosterwijzigingen en ziekte van leraren. Zo veel mogelijk structuur dus. Naast de ‘normale’ lessen krijgen de jongeren anderhalve dag per week training in vaardigheden van De Steiger, een behandel- en expertisecentrum voor autisme. Aan het einde van de opleiding krijgen de leerlingen een normaal diploma. Net zoals de rest.’
Moeten de leerlingen ook op stage?
‘Jazeker. Ik weet zeker dat deze jongeren met de juiste combinatie van onderwijs en zorg hun plek daar zullen vinden. Want hoewel ze in de omgang dan misschien iets anders zijn, als ICT’er zijn ze vaak ontzettend goed! Misschien is de opleiding straks wel zo’n groot succes dat bepaalde bedrijven alleen nog maar deze jongeren in dienst willen nemen.’
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:33 schreef Jahr00n het volgende:
dragenshirts
Jouw geliefde FOK!, waar jij geen dag zonder lijkt te kunnen, is er dankzij die mensen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:29 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Ironisch, want ICT'ers zijn al de aids van de samenleving.
Verdiep je eens in de materie voordat je wat roept.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:44 schreef Hetiszover het volgende:
Klacht: speciale opleidingen voor autistische jongeren, zo leer je natuurlijk nooit met een ander omgaan
Mja ik ken iemand die écht heel tof is, (Indo, knap (no homo) , regelt veel chicks, kan zwaar goed basketballen, houdt van hiphop en dance) en die heeft een Informatica opleiding gedaan (is er alleen wel mee gestopt omdat ie oa de mensen erop niks vondquote:
Oh, goed dat je het erbij vermeldt, want een man die een andere man complimenteert met zijn voorkomen zal hoogstwaarschijnlijk wel een homoseksueel zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:47 schreef Roscovitch het volgende:
knap (no homo)
Ik heb er ook een hekel aan als jongens niet durven toegeven over een andere jongen dat ie knap is (heb er zelfs ergens een keer een post over geplaatst dus ik lul niet ofzo) maar ik wou ff reacties voor zijn en het blijft natuurlijk wel een beetje gay klinken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:50 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Oh, goed dat je het erbij vermeldt, want een man die een andere man complimenteert met zijn voorkomen zal hoogstwaarschijnlijk wel een homoseksueel zijn.
Je bent gewoon ''quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:53 schreef Roscovitch het volgende:
[..]
Ik heb er ook een hekel aan als jongens niet durven toegeven over een andere jongen dat ie knap is (heb er zelfs ergens een keer een post over geplaatst dus ik lul niet ofzo) maar ik wou ff reacties voor zijn en het blijft natuurlijk wel een beetje gay klinken.
Natuurlijk, ik begrijp dat je bepaalde te verwachten reacties voor wilt zijn. Maar ik vind zelf dat het zo gay klinkt als je zelf gelooft. Ik vind het in ieder geval niet gay klinken. Als ik een andere man mooi vind om te zien, dan heeft dat geen enkele seksuele waarde. Vergelijk het maar met het zien van een mooi huis of mooie boom.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:53 schreef Roscovitch het volgende:
[..]
Ik heb er ook een hekel aan als jongens niet durven toegeven over een andere jongen dat ie knap is (heb er zelfs ergens een keer een post over geplaatst dus ik lul niet ofzo) maar ik wou ff reacties voor zijn en het blijft natuurlijk wel een beetje gay klinken.
Wat jij wilt jongen.quote:
Een vrouw naar mijn voorbeeld...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:50 schreef Verlicht het volgende:
[..]
ICT'ers zijn de shit. Mensen zoals jij die van die pretstudies doen voegen niets toe.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:29 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Ironisch, want ICT'ers zijn al de aids van de samenleving.
Pretstudiesquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:02 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
ICT'ers zijn de shit. Mensen zoals jij die van die pretstudies doen voegen niets toe.
Hiermee is alles al gezegd.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:47 schreef Kopbal het volgende:
Was geen generalisatie, Ritmo lulde gewoon dom.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:03 schreef Siniti het volgende:
[..]
Pretstudies
Mensen kennen die ICT-ers zijn als je PC weer eens verneukt is
Mensen die inhoudelijk op Ritmo reagerenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:07 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Was geen generalisatie, Ritmo lulde gewoon dom.
Haha ik hoef ook niets toe te voegen, heb liever een leven.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:02 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
ICT'ers zijn de shit. Mensen zoals jij die van die pretstudies doen voegen niets toe.
Misschien zijn deze ICT-ers wel gelukkiger dan jou. Zou zomaar eens kunnenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:12 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Haha ik hoef ook niets toe te voegen, heb liever een leven.Mogen jullie m'n PC maken als ie kapot is.
Kan best, maar dat zijn mensen met het syndroom van down en dieren ook dus dat zegt niet zoveel.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:15 schreef Siniti het volgende:
[..]
Misschien zijn deze ICT-ers wel gelukkiger dan jou. Zou zomaar eens kunnen
Hoezo niet?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:16 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Kan best, maar dat zijn mensen met het syndroom van down en dieren ook dus dat zegt niet zoveel.
Wat is je punt?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:26 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Nou, dus jij zou als je de keuze had liever zwakzinnig zijn?
Kijk daar lult hij weer dom.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:16 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Kan best, maar dat zijn mensen met het syndroom van down en dieren ook dus dat zegt niet zoveel.
Uh ja? Dat zeg ik toch? Ik zou dan misschien nog liever down hebben dan zwaar autistisch zijn.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:42 schreef Siniti het volgende:
Maar heb je er ooit over nagedacht dat bepaalde vormen van autisme werkelijk belemmeren in de sociale omgang?
Maar waarom zou deze geestelijke handicap gelukkigheid in de weg staan? Dat snap ik dus niet. Vanuit ons oogpunt lijkt het misschien dat je nooit gelukkig zou kunnen zijn als je down hebt of autistisch bent, maar die mensen zelf weten niet beter en zijn vaak ontzettend gelukkig.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:05 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Uh ja? Dat zeg ik toch? Ik zou dan misschien nog liever down hebben dan zwaar autistisch zijn.
Down-mensen schijnen juist wel vaak gelukkig te zijn. Voor veel autisten lijkt me dat anders, die zijn in staat nog door te hebben dat ze iets mankeert.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:09 schreef Siniti het volgende:
[..]
Maar waarom zou deze geestelijke handicap gelukkigheid in de weg staan? Dat snap ik dus niet. Vanuit ons oogpunt lijkt het misschien dat je nooit gelukkig zou kunnen zijn als je down hebt of autistisch bent, maar die mensen zelf weten niet beter en zijn vaak ontzettend gelukkig.
Eigenlijk wel, maar als jij een gast die zich een beetje verwijft gedraagt voor homo uitmaakt dan wil je daarmee ook niet direct zeggen dat ie op mannen valt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:12 schreef Siniti het volgende:
Dan moet je deze mensen ook semi-autisten noemen
Och, er zijn autisten die een bibliotheek uit hun hoofd kunnen leren, dus waarom geen studie noemenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |