Ik ben gisteren teruggekomen uit Bulgarije en na een diepe slaap van liefst 18 uur weer enigsinds boven Jan. Op alles wat hier en in het andere topic is gezegd kan ik inderdaad zeggen dat het gewoon een kwestie van pech of geluk is of je een goede vakantie hebt.
We zaten in een prima appartement op Royal Sun Holiday, mooi complex en aardig personeel/beveiliging, maar ze zijn erg snel met boetes geven voor lawaaioverlast of glaswerk bij het zwembad. Zelf had ik na 5 minuten de deur uit het schanier door een 'subtiele' schop omdat dat ding niet los ging, de ligbank knapte als een kaartenhuis in elkaar als je op de verkeerde plek ging zitten (had iedereen last van). Over het hotel was ik verder goed te spreken. Grootste nadeel was dat je per appartement 1 sleutel had en we als groep van 9, 3 appartementen op een andere deel hadden, zonder sleutel kon je niet bij een ander appartement komen omdat je beneden al een deur open moest maken met zon loggertje.
Wij zijn met name naar Glade Viking geweest, leuke tent. Voelde me de eerste dagen allerminst veilig daar, en daar is ook zeker reden voor. Wel is het zo dat het met name de dronken eenlingen en mensen met een te grote waffel zijn die problemen krijgen. Loop niet alleen en dronken over straat, pas op voor hoertjes en neem geen fietstaxi, dan heb je al een stuk minder kans op problemen.
Wat betreft de prijzen; Glade Viking is niet veel goedkoper dan Nederland, 6 Lev voor Heineken, 5 lev voor Tuborg, ong 7 lev voor een cocktail. Maar bij ons hotel was een
halve liter Kamenitza (prima lokaal bier) slechts 2.5 lev, een tequila 1.3 lev (!!

). Voor mensen die nog moeten gaan en goedkoop cocktails willen drinken raad ik
'The Blue Bar' voor hotel Iskar aan, we werden naar binnen gelokt door een Bulgaar die helemaal blij was dat we kwamen zitten. Toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen, haalde hij gelijk een waterpijp op. Voor ons was het altijd happy houre (2 cocktails voor 7 lev, dus ong 1.75 euro per stuk) en op aanvraag hebben ze zelfs Aardbei-tabak besteld een paar dagen later. Hij werd helemaal blij toen we hem 40 lev fooi gaven, later heb ik een uur met hem gepraat en bleek dat hij honderden kilometers naar het westen woonde en hij zo'n 500 lev per maand verdiende en daar werkelijk 20 uur per dag voor maakte, omgerekend een halve euro per uur! Het viel dan ook wel te begrijpen dat hij dolblij was met onze fooi. We zijn er een paar dagen geweest en mochten er ook nog internetten en dergelijke, een echte aanrader. Mocht er iemand heen gaan, doe hem de groeten en zeg vooral dat je uit Nederland komt

(bleek hij stuk aardiger te vinden dan oa Engelsen)
Voor onze vakantie voor volgend jaar weten we echter één ding al zeker,
voor ons geen/nooit Bulgarije meer en ook geen Hongarije. Dat heeft slechts een klein beetje met de beperkte vrijheid te maken, maar grotendeels met de
hygiëne. Van onze groep van 9 was 1 jongen 3 dagen zo ziek als een hond, later heb ik mezelf 1 dag echt hondsziek gevoelt (terwijl ik in geen 10 jaar ziek ben geweest), en kort voor vertrek hadden 2 anderen dezelfde klachten en schreeuwden zelfs dat ze naar een ziekenhuis wouden. Bij thuiskomst bleken nog 3 anderen ziek te zijn geworden en ik heb net begrepen dat 2 maten van me naar de dokter gaan vanmiddag. Al met al zijn 7 van de 9 echt ziek geweest en heb ik zelf ook de hele overige week met een lam gevoel in mijn kop rondgelopen (geen kater, die herken ik als duizenden

). Het zou me ook geen snars verbazen als we allemaal een Mexicaanse griep als souvenir mee hebben genomen, inclusief de rest van het kuchende vliegtuig.
Kortom, je kunt het er prima hebben voor een laag prijs (als was het appartement niks te goedkoop), maar net zo goed ben je een paar dagen of achteraf zo ziek als een hond of wordt je er beroofd. Dan ga ik volgend jaar 10x liever weer naar Kroatië (Porec), waar we geen problemen gehad hebben.
EDIT: meiden hebben inderdaad een stuk minder te vrezen. Aan drugs moet je niet beginnen, of je moet van poppers houden, die zijn daar legaal, zelfs de barman snoof er van.