abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71468021
Ik had een discussie met een collega over het "Kwartier van tevoren aanwezig zijn".
Deze wist te melden dat ondanks dit in je contract staat, dit wettelijk niet verplicht is.

is dit zo, of kletst ie slap uit zijn nek.

(zo ja, is daar bewijs van)
groetjes
oink!
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_71468090
Als ik een kwartier eerder aanwezig moet zijn, dan betalen ze dat kwartier ook maar.
Maar dat zouden ze niet doen, dus ben ik ook niet een kwartier voor aanvang op m'n werk. Simpel.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71468131
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:49 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik een kwartier eerder aanwezig moet zijn, dan betalen ze dat kwartier ook maar.
Maar dat zouden ze niet doen, dus ben ik ook niet een kwartier voor aanvang op m'n werk. Simpel.
Dus jou pauze is ook strikt 30 minuten, je rookt niet en je doet echt NOOIT wat voor jezelf. Toch?
Anders mogen ze dat gewoon lekker van je salaris afpakken
  donderdag 30 juli 2009 @ 19:50:34 #4
3185 Adelante
To let it go now
pi_71468141
Als het in je contract staat en je hebt dat met je volle verstand getekend, heb je je er ook aan te houden.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_71468156
Persoonlijke meningen interesseren mij niet zoveel. Je bent hiermee akkoord gegaan toen je je contract tekende, als je het bezwaarlijk zou vinden, had je dat toen moeten aangeven.

Maar is hier een wettelijke regel tegen?
pi_71468169
Een kwartier eerder je nest uitkomen om vervolgens te gaan zitten browsen met een kop koffie tot 8:00?

De enige verplichting die je hebt is vanaf 8:00 (dat je betaald wordt) je werk te doen.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71469062
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:51 schreef Chain_Reaction het volgende:
Een kwartier eerder je nest uitkomen om vervolgens te gaan zitten browsen met een kop koffie tot 8:00?

De enige verplichting die je hebt is vanaf 8:00 (dat je betaald wordt) je werk te doen.
Ook als dit in je contract staat?
pi_71469186
Het lijkt me heel moeilijk om om 8u op je werk toe te komen en dan om 8u te beginnen werken. Bij mij zou het alvast niet lukken : goeiendag zeggen tegen de collega's, jas uitdoen, pc opstarten, glas pakken, ...

En zoals hier al gezegd werd: mijn middagpauze duurt niet altijd stipt 45 minuten en af en toe sta ik overdag wel eens te kletsen tegen iemand. De tijd dat ik voor 8u op het werk ben (en vaak zelfs al aan het werk ben) zal ik dus nooit opschrijven Maar dan hoeven ze ook niet te zeuren als ik eens met iets anders bezig ben (hetzelfde trouwens met de tijd na bv 17u (of het zou om meer dan een half uur moeten gaan) ).
pi_71469239
vlgs mij is dat bij sommige bedrijven zo, en ook contractueel vastgelegd? Dit ivm omkleden? ik meen dat mc Donalds ook zulk beleid heeft, zij willen niet dat je met je hamburgerkleding eerst over straat komt fietsen, die willen dat je je eerst netjes gaat omkleden, ja wel in je eigen tijd...
pi_71469248
Bij mij werd het ook verwacht. Maarja ik deed het nooit. Wtf moet ik een kwartier eerder doen? Beetje koffie drinken en slap ouwehoeren met collega's? Ik kan die tijd wel beter besteden.
En ik zat gewoon, toen de werktijd begon, op mijn plek en ging aan de slag, terwijl die figuren die een kwartier lang buiten staan te roken vaak nog even een laatste peukje doen en 10 minuten later beginnen.
pi_71469293
Als er in je contract vermeld staat dat je 15 minuten van te voren aanwezig moet zijn dan heb je je daar gewoon aan te houden.

it is that simple
No Guts, No Glory
pi_71469598
heb ik t over mc donalds, dient zich een Nuget aan
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:55:07 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71470448
Bij de McDonalds moet je al pissen in je eigen tijd, die zijn echt heel erg. Ik ben uit mezelf wel wat eerder op mijn werk aanwezig zodat ik even rustig naar het toilet kan etc en dan relaxed kan beginnen aan de dag.

Maar zolang het niet officieel is vastgelegd kan inderdaad niemand het je verplichten volgens mij.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_71470560
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:30 schreef Babbelzz het volgende:
heb ik t over mc donalds, dient zich een Nuget aan
Wel een Nugget met 1 g, maar toch..
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71471523
Ik denk niet dat ze je erom mogen ontslaan als je het niet doet. Het lijkt me dat een werkgever de volledig werktijd moet uitbetalen, en dat het dus niet onder werktijd valt.

Ik ken het wel van bijbaantjes van vroeger. Toen is me dat ook een keer verzocht door de ploegchef, en ik snapte dat ook wel, want hij moest weten dat iedereen er was, je moest de andere ploeg ook naadloos aflossen, dus dan is dat ook een redelijk verzoek. Ik vind het ook normaal dat als je bijvoorbeeld een prikklok hebt, dat je dan pas klokt als je ook echt aan het werk kunt, en uitklokt zodra je niet meer aan het werk bent. Dus dan ben je omgekleed. Als je per uur betaald wordt, dan zijn die uren ook de netto werktijd lijkt me. Daar moet je niet te moeilijk over doen, net als je baas dan niet moeilijk moet doen als je een keer maar net op tijd bent. Je moet ook een beetje meewerken met je werkgever.

Voor de McDonalds geldt dat natuurlijk niet. Dat is gewoon tuig want altijd probeert zijn werknemers een extra dubbeltje uit de zak te schudden. Maar goed, daar ben ik ooit ook al na 2 dagen ontslagen. Als je werkgever gewoon een redelijk verzoek doet wat die werkgever een boel gedoe scheelt dan moet je dat gewoon doen, zeker als het afgesproken is. Als je dat teveel eer vindt moet je een werkgever zoeken voor wie je dat wel wilt doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71471778
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef karr-1 het volgende:
Bij de McDonalds moet je al pissen in je eigen tijd, die zijn echt heel erg. Ik ben uit mezelf wel wat eerder op mijn werk aanwezig zodat ik even rustig naar het toilet kan etc en dan relaxed kan beginnen aan de dag.

Maar zolang het niet officieel is vastgelegd kan inderdaad niemand het je verplichten volgens mij.
Hoe lager het salaris, hoe meer werknemers worden onderdrukt is mijn idee.
pi_71472210
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:50 schreef draaijer het volgende:
Dus jou pauze is ook strikt 30 minuten, je rookt niet en je doet echt NOOIT wat voor jezelf. Toch?
Anders mogen ze dat gewoon lekker van je salaris afpakken
Ik doe genoeg overwerk. En dat doe ik graag, geen probleem mee.
Maar als ze mij gaan verplichten om een kwartier voor aanvang aanwezig te zijn, dan ga ik ook stipt de pauzes en de eindtijd aanhouden. Het probleem voor mijn werkgever is dan dat het werk niet af komt.

Gelukkig heb ik een fijne werkgever die dit soort onzindingen nooit zal eisen. 'k Heb sowieso variabele werktijden.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71473770
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:47 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik had een discussie met een collega over het "Kwartier van tevoren aanwezig zijn".
Deze wist te melden dat ondanks dit in je contract staat, dit wettelijk niet verplicht is.

is dit zo, of kletst ie slap uit zijn nek.

(zo ja, is daar bewijs van)
groetjes
oink!
Wat is dit voor logica? In mijn contract staat dat mijn werkgever mijn studiekosten vergoedt. Dit zijn ze echter niet wettelijk verplicht. Hoeven ze het dan ook niet te doen?

Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:53:49 #19
46794 Berkery
Fat bastard
pi_71474812
Ik had 't ook een keer, bij een bijbaantje. Altijd om zes uur beginnen, 4 uur werken met een kwartier pauze dus normaal gesproken om kwart over elf klaar. Tot ze op een dag besloten de pauze te schrappen en iedereen verplichtten om kwart voor zes aanwezig te zijn ('dan houden we eerst pauze' ). In mijn geval betekende dat een trein eerder nemen en dus ruim een half uur van te voren aanwezig zijn, en ik heb me er nooit aan gehouden.

Maar goed, hier stond dan ook niks over in mijn arbeidsovereenkomst.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_71475704
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:28 schreef dddour het volgende:

[..]

Wat is dit voor logica? In mijn contract staat dat mijn werkgever mijn studiekosten vergoedt. Dit zijn ze echter niet wettelijk verplicht. Hoeven ze het dan ook niet te doen?

Ik bedoel het meer andersom,

Mijn collega vertelde dat ergens in de wet stond, dat je niet mag eisen dat iemand een kwartier van tevoren aanwezig is onbetaald. Nu lijkt mij, dat als dat zo is. Ondanks dat het in je arbeidsovereenkomst staat, je dan niet onwettig bezig mag zijn.
pi_71476374
De wet gaat boven datgene wat een werkgever in de arbeidsovereenkomst zet. Anders raakt het einde zoek. Werkgever kan dus de boom in, en bij ontslag sta je in principe in je recht.

Een werkgever kan in een contract ook wel zetten dat je maar 10 vakantiedagen hebt, als 20 het wettelijk minimum is, overtroeft de wet datgene wat in de arbeidsovereenkomst staat.
pi_71476757
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 23:39 schreef sempron2400 het volgende:
De wet gaat boven datgene wat een werkgever in de arbeidsovereenkomst zet. Anders raakt het einde zoek. Werkgever kan dus de boom in, en bij ontslag sta je in principe in je recht.

Een werkgever kan in een contract ook wel zetten dat je maar 10 vakantiedagen hebt, als 20 het wettelijk minimum is, overtroeft de wet datgene wat in de arbeidsovereenkomst staat.
Dit snap ik allemaal,

maar staat dus in de wet ergens dat dit niet mag?
pi_71476870
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 23:52 schreef oinkoink12 het volgende:
Dit snap ik allemaal,

maar staat dus in de wet ergens dat dit niet mag?
Nee, er staat nergens dat een werkgever niet in een contract mag zetten dat zijn werknemers 15 minuten voor aanvang op het werk moeten zijn.
Of het geldig is en of de werknemers er iets op doen, is een andere zaak.
  donderdag 30 juli 2009 @ 23:57:33 #24
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_71476877
zeiken over 15minuten

In mijn contract: Reistijd is onbetaald
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_71476919
Dit vind ik dus van die onzin-eisen van de werkgever. Laat hem lekker opflikkeren. Je werkt het aantal uren wat in je contract staat, voor het salaris wat er staat. Wil de werkgever meer dan past hij het maar lekker aan naar meer uren en meer geld. Jij mag toch ook niet 15 minuten eerder naar huis?

Kijk, als je een leuke baan hebt met leuke collega's en een prima werkgever die niet op elke 5 minuten kijkt is het ook wat anders. Ik werk zelf ook meer dan mijn contract en schrijf alleen serieus overwerk, daarentegen kan ik ook rustig 4 uur eerder naar huis zonder dat dit mij vakantie uren kosten. Dat is geven en nemen. Echter, als de werkgever zich zo strak opstelt, dan zou hij bij mij aan het verkeerde adres zijn. Crisis of geen crisis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')