Het verschilt zoveel per studie of je ernaast kunt werken of niet. Tijdens mijn jaar op de Uni heb ik niet gewerkt omdat ik elke dag colleges en practica had van 9 tot 5, en daarnaast nog veel moest doen om de punten te halen. (niet gelukt trouwens) Mijn zus daarentegen heeft naast haar universitaire studie ontzettend veel kunnen werken omdat ze maar erg weinig colleges had, en geen practica.quote:Op donderdag 30 juli 2009 23:59 schreef Leinonlein het volgende:
Tijdens mijn HBO heb ik altijd wel 20 uur gewerkt, was prima te doen naast sociaal leven, hobbies en andere verplichtingen. De eerste jaren winkelwerk, later bij marketingbureau's.
Waarom? Om studie, buitenlandstages en hobbies te bekostigen.
Nu diploma en een goede, leuke en studiegerelateerde baan waar ik veel leer. Komend jaar ga ik beginnen aan een schakeljaar aan de VU en wil 24 uur blijven werken (16 uur absoluut minimum). Ik vraag me af of dat realistisch is maar ik wil mijn werk niet opgeven vanwege de werkervaring maar ook de inkomsten natuurlijk... Vrij lastige keuze wel.
Zitten hier schakeljaarstudenten en hoeveel werken jullie?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:08 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je van plan bent op de VU. Maar het licht dus aan de studie of die 24 uur realistisch is...
Het is laat en de spellingscontrole vond het goedquote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:12 schreef Leinonlein het volgende:
[..]
![]()
Maar ik ben van plan communicatiewetenschappen te doen.
Mijn zus is afgestudeerd orthopedagogequote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:25 schreef Leinonlein het volgende:
Hehe. Van wat ik zo heb gelezen is het niet een van de zwaardere studies dus ik hoop echt dat het te doen is, vind werken gewoon ook erg leuk en nuttig. De studie lijkt me leuk en interessant dus probeer het als een soort hobby te zien, dan lijkt het me ook makkelijker om er energie voor op te brengen naast werk. Wel is het lastig om nu met mijn huidige werkgever af te spreken hoeveel ik blijf werken en met hoeveel verantwoordelijkheden.... De tijd zal uitwijzen of het lukt.
Wat doet jouw zus voor studie bioloogje?
Niet om te persoonlijk te worden, maar hoe betaal jij dan je vakanties (neem aan dat jij ook wel eens de behoefte hebt om er even tussenuit te gaan?) en kledij. Daar heb je volgens mij echt wel meer dan 1½ maand werken voor nodig.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 02:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik werk niet naast mijn studie, ik doe twee studies (Economie en Werktuigbouwkunde) en ik heb geen zin om daarnaast ook weer te gaan werken, ik wil ook nog vrije tijd over houden. Ook kan ik mij niet goed richten op meerdere taken, ik haal echt betere resultaten als ik mij gewoon volledig op de studie kan richten of volledig op het werk. Werken doe ik meestal wel in de vakantie, een weekje tijdens de kerstvakantie en dan een maand in de zomervakantie, ik probeer altijd fulltime werk te doen zodat ik meestal in de zomer mijn hele studie kan verdienen inclusief aanschaf van boeken en nog een klein beetje over hou.
Mijn ouders hebben een bootje en daar ga nog wel eens mee zeilen (Waddenzee, Noordzee, IJsselmeer, Friese Meren), zowel met mijn vader als gewoon met een paar vrienden. Daarnaast ga ik wel eens een paar dagen fietsen op de racefiets, meestal regel ik het zo dat ik dan kan logeren bij kennissen/vrienden die verspreid door het land wonen (scheelt ook weer bagage). Aan kleding geef ik niet echt veel geld uit, maar dat betaal ik dus uit het geld wat ik destijds in een jaar werken bij elkaar heb verdiend en van het geld dat ik ontvang uit giften.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 02:38 schreef Muzz_ het volgende:
Niet om te persoonlijk te worden, maar hoe betaal jij dan je vakanties (neem aan dat jij ook wel eens de behoefte hebt om er even tussenuit te gaan?) en kledij. Daar heb je volgens mij echt wel meer dan 1½ maand werken voor nodig.
Same, ik werk ook niet tijdens de studie ( ik consider beleggen als een hobby ) en werk alleen tijdens de vakanties als het een baan betreft waar ik wat aan heb betreffende mn studie die ik volg.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 02:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik werk niet naast mijn studie, ik doe twee studies (Economie en Werktuigbouwkunde) en ik heb geen zin om daarnaast ook weer te gaan werken, ik wil ook nog vrije tijd over houden. Ook kan ik mij niet goed richten op meerdere taken, ik haal echt betere resultaten als ik mij gewoon volledig op de studie kan richten of volledig op het werk. Werken doe ik meestal wel in de vakantie, een weekje tijdens de kerstvakantie en dan een maand in de zomervakantie, ik probeer altijd fulltime werk te doen zodat ik meestal in de zomer mijn hele studie kan verdienen inclusief aanschaf van boeken en nog een klein beetje over hou.Overigens krijg ik ook nog wel eens wat toegestopt van m'n ouders en familie, en ik teer al jaren op het geld wat ik tijdens een jaar werken heb verdiend.
![]()
Niet voor deze zomer, maar het zit wel snor voor volgende zomer. Uiteraard moet ik nog door de interviews en dergelijke heen maar aan m'n p + cv zal het niet liggen denk ikquote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:51 schreef Matthijs- het volgende:
Heb je trouwens nog een leuke internship weten te regelen voor de zomer s_e?
Het feit dat je er naast kunt werken wil niet zeggen dat dus ook maar moet. Ik beschouw de studententijd + begin van je carriere 18 - 25 als een periode waar ik juist zoveel mogelijk wil doen en van vrije tijd wil genieten. We moeten na onze studie toch al zo veel werken en ik zie de fun er niet van in om nu op jonge leeftijd zoveel uur te maken naast je studie ( uitgaande van het feit dat je het geld gebruikt voor extras en niet voor de noodzakelijke dingen als huur / voedsel )quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:02 schreef Renesite het volgende:
10 uur per week bij een To Go omdat ik graag naast mijn stufi die standaard op gaat wat geld ernaast wil hebben voor extra's. Mijn ouders sponsoren mij niet omdat ik ook nog een broer heb Sowieso kan ik er naast werken dus doe ik dat ook.
Maakt dat nou zoveel uit, een 36/38 of 40 uren durende werkweek? Ik ben blij dat als ik later groot ben gewoon aan het werk kan, hoeveel uur dat is kan me eigenlijk niet zoveel schelenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:41 schreef motorbloempje het volgende:
'later als ik groot ben' wil ik weer een 36 uur per week baan.. dat was fulltime waar ik werkte.. dat was fijn
Welke variant? Behalve die speciale pre-master vakken heb ik alle vakken gehad die er in de premasters zitten, en geen van die vakken is écht moeilijk. Je zult wel redelijk wat practica hebben, in ieder geval bij Methoden & Technieken, Kwantitatieve Onderzoeksmethoden en bij de thesis (en afhankelijk van welke variant je doet, kunnen er bij die variant-specifieke vakken ook practica zitten).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:12 schreef Leinonlein het volgende:
[..]
![]()
Maar ik ben van plan communicatiewetenschappen te doen.
Volgens mij staat het in ieder geval wel netjes op je CV dat je zeven jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt, dat zegt ook wel watquote:Op zondag 2 augustus 2009 19:59 schreef Lennox het volgende:
Sinds VWO 5 werk ik al bij dezelfde bijbaan. Nu in totaal 7 jaar, waarbij aangetekend moet worden dat ik vorige week ben afgestudeerd. Aan de ene kant is het jammer dat ik nooit iets studiegerelateerds heb gedaan, maar ik verdiende gewoon veel geld daar. Op een zaterdag verdiende ik nu op het laatst ruim 81 euro netto, excl fooien en overuren. Voor een bedrijf verzorg(de) ik transport. Betalingen in ontvangst nemen en spullen netjes bij klanten brengen.
Mediapsychologie (aan de VU dus), ik zie dat ik in mijn premasterjaar in ieder geval Methoden & Technieken en Kwantitatieve Onderzoeksmethoden heb (daarnaast Marketing- en persuasieve communicatie , Interpersonal Communication en Media en Entertainment). Hoe zitten die practica precies in elkaar en hoeveel tijd was jij ongeveer kwijt aan de studie en de practica? Alvast bedankt voor de reactiequote:Op zondag 2 augustus 2009 16:42 schreef Horloge het volgende:
[..]
Welke variant? Behalve die speciale pre-master vakken heb ik alle vakken gehad die er in de premasters zitten, en geen van die vakken is écht moeilijk. Je zult wel redelijk wat practica hebben, in ieder geval bij Methoden & Technieken, Kwantitatieve Onderzoeksmethoden en bij de thesis (en afhankelijk van welke variant je doet, kunnen er bij die variant-specifieke vakken ook practica zitten).
Dat dus en dan kun je ook eventueel vermelden hoe je bent gegroeid in dat bedrijf, heeft bij mij ook gewerkt.quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:18 schreef Viezze het volgende:
[..]
Volgens mij staat het in ieder geval wel netjes op je CV dat je zeven jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt, dat zegt ook wel wat
Ik vind dat eerder afwachtend en niet getuigen van leergierigheid, tenzij je natuurlijk echt ieder jaar promotie maakt. Je moet je zelf juist prikkelen door telkens weer een andere baan te zoeken, dan zie je meer van de wereld, heb je met meer organisaties ervaring (iedere organisatie is weer anders, er zijn flinke cultuurverschillen), en je bouwt een wat uitgebreider netwerk op. Ik doe een vakantiebaan natuurlijk ook primair voor het geld, maar ik vind het wel goed/leuk als je iedere keer weer een andere baan probeert te krijgen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:18 schreef Viezze het volgende:
Volgens mij staat het in ieder geval wel netjes op je CV dat je zeven jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt, dat zegt ook wel wat
Ik denk niet dat het echt veel uitmaakt. Lang bij dezelfde werkgever kan betekenen dat men tevreden over je is en je goed werk levert. En veel kortere baantje kan ook een wispelturig karakter betekenen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind dat eerder afwachtend en niet getuigen van leergierigheid, tenzij je natuurlijk echt ieder jaar promotie maakt. Je moet je zelf juist prikkelen door telkens weer een andere baan te zoeken, dan zie je meer van de wereld, heb je met meer organisaties ervaring (iedere organisatie is weer anders, er zijn flinke cultuurverschillen), en je bouwt een wat uitgebreider netwerk op. Ik doe een vakantiebaan natuurlijk ook primair voor het geld, maar ik vind het wel goed/leuk als je iedere keer weer een andere baan probeert te krijgen.
En ik merk dat het werkt, ieder jaar krijg ik weer een betere vakantiebaan te pakken, die meer betaald en meer verantwoordelijkheden kent (vorig jaar heb ik zelfs leiding gegevenaan jongere vakantiekrachten in een klein project dat ik op moest zetten bij een verzekeraar). Eigenlijk wil het alleen dit jaar niet zo vlotten, ik vermoed toch dat het economisch tij daar wat invloed op heeft aangezien ik meestal bij een bank of verzekeraar werk.
Ik kom heel veel vacatures tegen van bedrijven die voor een korte project in de zomer programmeurs zoeken, en waarbij je na de zomer 10-15 uur per week kan blijven werken. Ik heb er helaas weinig kaas van gegeten maar als je kan redelijk kan programmeren, dan heb je de baantjes voor het oprapen volgens mij, was mij nog nooit zo opgevallen eigenlijk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:15 schreef Libris het volgende:
Tijdens mij studie heb ik vanaf mijn 2e jaar gewerkt. Eerst een software product voor de faculteit en daarna zo'n 2 jaar de PR en Voorlichting gedaan. Ook nog 2 jaar student tutor geweest. Dus zo'n 3 jaar student assistent geweest, niet direct gelinkt aan mijn opleiding maar in mijn ogen wel nuttig geweest.
Dat doe ik ook meestal, een mooie aankoop in het vooruitzicht stellen ter motivatie.quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:29 schreef kepler het volgende:
Voordeel was dat ik wist waarom ik het deed: een wereldreis
Dat scheelt echt een boel, zeker als je soms saai uitzendwerk moet doenquote:Op maandag 3 augustus 2009 02:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat doe ik ook meestal, een mooie aankoop in het vooruitzicht stellen ter motivatie.
Bijbaan voor Bolkesteijn student-docent micro-economie eur 12 tot 15 euro per uurquote:Op maandag 3 augustus 2009 02:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Studentassistent dat is een goed idee, nooit aan gedacht.Ik heb nu een aantal goede cijfers voor een aantal vakken die over micro-economie gaan, dus maar eens kijken of ze daar iemand voor zoeken. Tweede helft van komend collegejaar heb ik meer tijd, dus het zou leuk zijn als ik op dat gebied dan wat kan vinden.
Mijn werk zou hoogstens 40 uur per week zijn. Daarbij vind ik die vrije tijd bij tijd en wijle veelste saai. Neemt niet weg dat ik toch nog het hele weekend vrij zal zijn, mijn werk ligt doordeweeks.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het feit dat je er naast kunt werken wil niet zeggen dat dus ook maar moet. Ik beschouw de studententijd + begin van je carriere 18 - 25 als een periode waar ik juist zoveel mogelijk wil doen en van vrije tijd wil genieten. We moeten na onze studie toch al zo veel werken en ik zie de fun er niet van in om nu op jonge leeftijd zoveel uur te maken naast je studie ( uitgaande van het feit dat je het geld gebruikt voor extras en niet voor de noodzakelijke dingen als huur / voedsel )
Komt bij dat ik als ik afgestudeerd ben waarschijnlijk meer dan 50/60 uur per week moet werken omdat dat in de branche normaal is. Vrije tijd is mooi! en werken kan altijd nog.
Ik moest alles vanaf mijn 18e zelf betalen, dus dat heb ik ook gedaan door vanaf mijn 16e te werken. Tijdens mijn studies (tot aan mijn 25e notabene) heb ik altijd werk gehad, of zo niet, een volwaardig betalende stageplek. De noodzaak voor geld veranderde na de eerste paar jaar naar een passie voor financiële onafhankelijkheid. Het antwoord op de vraag waarom in de TT is dan ook: ambities. Dat had een hoge prioriteit voor mij. Als je desondanks dan toch wacht, terwijl je sowieso genoeg tijd overhoudt om je sociale leven te behouden, dan leg je gewoon de bouwstenen voor een toekomstig gebrek aan discipline.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:02 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe combineer jij werken en je studie? Wat doe je voor werk, op welke dagen valt dit en wat schuift het?
Doe je het puur voor de lol (leuke dingen) of is het noodzakelijk dat je er bij klust om zo te kúnnen studeren?
Vrij veel studenten hebben geen rijke ouders, en 6 jaar lang maximaal lenen is ook geen fijn idee. Jij hebt 'geluk' gehad.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het feit dat je er naast kunt werken wil niet zeggen dat dus ook maar moet. Ik beschouw de studententijd + begin van je carriere 18 - 25 als een periode waar ik juist zoveel mogelijk wil doen en van vrije tijd wil genieten. We moeten na onze studie toch al zo veel werken en ik zie de fun er niet van in om nu op jonge leeftijd zoveel uur te maken naast je studie ( uitgaande van het feit dat je het geld gebruikt voor extras en niet voor de noodzakelijke dingen als huur / voedsel )
Komt bij dat ik als ik afgestudeerd ben waarschijnlijk meer dan 50/60 uur per week moet werken omdat dat in de branche normaal is. Vrije tijd is mooi! en werken kan altijd nog.
Ik vond het heerlijk ontspannend werk. Een welkome afwisseling als je een week in de collegebanken had gezeten. Verantwoordelijkheden heb ik ook genoeg, en in feite ben ik eigen baas. Plus dat ik op een gemiddelde zaterdag 100/110 euro meeneem naar huis.quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind dat eerder afwachtend en niet getuigen van leergierigheid.
Juist op zaterdag en zondag krijg ik die toeslag. Op zaterdag is dat 47% erop en op zondag 72%quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:06 schreef motorbloempje het volgende:
krijg je als weekendhulp ook die toeslag? Ik dacht dat je die alleen kreeg als je ook doordeweeks werkte zeg maar..
als je puur voor het weekend wordt aangenomen loop je vaak die toeslag mis dacht ik
Dus da's wel lekker!
Interessant. Type werk? (Ik zoek nog een baantje.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:46 schreef Addict89 het volgende:
Ik studeer Rechtsgeleerdheid en werk 12 uur per week bij een Rechtbank. Voornamelijk voor de ervaring, maar dat het ook nog eens goed verdient is natuurlijk mooi meegenomen.
Tijdens mijn studie (HBO Accountancy) heb ik 8 - 16 uur per week gewerkt in het laatste half jaar college wat ik had. Was geen probleem en prima te combineren. Ik ben blijven plakken na mijn stage, maar wellicht zijn er ook kantoren die mensen zoeken voor een beperkt aantal uren per weekquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:17 schreef borisz het volgende:
Ben nog zoekende naar iets zinnigs. Het liefst iets richting accountancy. Voor 8-12 uur. Heb mijn eerste twee studiejaren niet echt een vaste bijbaan gehad. Ik woon nog thuis, studiegeld en boeken worden betaald. Ik geef ook niet erg veel uit. Maar iets opzij zetten lukt ook niet echt.
Bijvoorbeeld zie KLIK. Alleen is dat geen optie omdat ik op vrijdag straks de hele dag les heb. Had dat al gecontroleerd, maar ze zochten iemand speciaal voor de vrijdag.
Wat is dat voor een baan? Tegenwoordig bestaat er toch gewoon cargo voor pakketpost? Of moet je poedersuiker rondbrengen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 14:26 schreef JDude het volgende:
De laatste maanden ook nog bijgeklust als internationaal koerier
Ooit wel eens een auto op de post gedaan bijv.?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:32 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Wat is dat voor een baan? Tegenwoordig bestaat er toch gewoon cargo voor pakketpost? Of moet je poedersuiker rondbrengen?
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:06 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ooit wel eens een auto op de post gedaan bijv.?
ik heb precies hetzelfdequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:23 schreef de_Druif het volgende:
Naast mijn studie SPH werk ik gemiddeld 40 uur in de maand. Als groepsleider van mensen
met een verstandelijk beperking binnen een woonvorm. De uren zijn flexibel, ik heb een 0-urencontract, daarnaast is mijn werk een 24 uurs bedrijf'. Ik werk 's ochtends voor school, 's middags/'s avonds na school, doe slaapdiensten en werk in de weekenden en schoolvakanties.
Makro, Delft! Op welke afdeling zit je dan? Niet de kassa's mag ik hopenquote:Op maandag 3 augustus 2009 02:29 schreef kepler het volgende:
Genoeg naast mijn studie gewerkt
oa als Barman, badmeester en de laatste jaren bij de Makro. Verder ook veel uitzendwerk gedaan in de tijden dat ik geen vaste baan had
Het ging meestal om ongeveer 10-15 uur per week en ik vond het eigenlijk altijd wel prima. Natuurlijk heb je dan minder vrije tijd, maar je komt ook weer nieuwe mensen tegen, je verdiend wat (extra) geld en je leert nieuwe dingen. Volgens mij staat het ook niet eens slecht op je CV, als je kan laten zien dat je geen probleem hebt met werken en ervaring hebt op de werkvloer
Tijdens mijn afstuderen (40 uur per week) ben ik ook gewoon bij de Makro blijven werken, en dat was wel iets zwaarderHad ik maar 1 dag per week vrij en soms was de Makro ook open op die dag en kon ik wat extra uren draaien (tegen 300% loon). Voordeel was dat ik wist waarom ik het deed: een wereldreis
Wat voor soort bedrijfjes had je als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:02 schreef eleusis het volgende:
Ik heb altijd eigen bedrijfjes opgezet. Dat begon met een beetje beunen maar groeide al snel uit, waardoor de verhouding werk/studie nogal scheef kwam te liggen (d.w.z.: altijd 6 weken werken 1 a 2 weken blokken..)![]()
Na mijn bachelor ben ik maar gestopt met studeren, de praktijk was veel spannender dan saaie mastervakken en op 'de zaak' was ik eigenlijk full time+ nodig. Bedrijf is inmiddels 8 man groot en nu redelijk op de rails dus ik hoef niet meer elke dag brandjes te blussen. Twee andere bedrijven heb ik mijn aandelen in verkocht. Nu ga ik dus, na een schakeljaar, weer aan een master beginnenWant het jeukt toch wel.
Combineren van werk en studie gaat wel, maar je moet wel een beetje de truukjes leren. Voordeel als je (serieuze) werkervaring hebt is dat plannen, discipline, scheiden van hoofd/bijzaken, en taken als schrijven/groepjes/presenteren natuurlijker gaan.
Nadeel - van een eigen bedrijf tenminste - is dat het moeilijk is om de rem op werk te zetten. Werken maakt opdrachtgevers en collega's blij zodat je direct veren in je reet krijgt, het levert snel geld op (zeker voor studentenbegrippen), en het is vaak ook leuker dan blokken. Verder lijkt het zonder consequenties om studeren uit te stellen. Dus je werkt gemakkelijk te veel...
Desondanks zou ik studenten met een passie voor ondernemen zeker aanraden om tijdens de school/studietijd al een eigen bedrijf te beginnen. Studentenbedrijfjes hebben een unieke positie: je kan met weinig kapitaal, relatief lage transactiekosten, en praktisch gratis hooggeschoolde arbeid leuke nieuwe dingen uitproberen. Wat langer studeren en IBG trekken is echt geen ramp. Als je later een hypotheek hebt, jezelf en werknemers een marktconform salaris moet uitbetalen, kun je niet makkelijk meer zo vrij experimenteren. Dat zou een gemiste kans zijn!
Dat is altijd een beetje in de technische hoek van software/internet geweest, wat wel compatible was met mijn studie. Maar ik ken veel voorbeelden in mijn kennissenkring: talenstudenten met een vertaalbureautje, rechtenstudenten die juridisch advies geven, accountancy-mensen die 1 dag bedrijven helpen met de boeken, filmstudenten die video compositing doen, etc.. Het hoeft natuurlijk ook niet per se met je studie te maken te hebben, maar dat maakt het wel makkelijker om op goede ideeen te komen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:23 schreef McDucky het volgende:
[..]
Wat voor soort bedrijfjes had je als ik vragen mag?
Dat zijn dan ook meer de studentenbijbaantjes voor MBO-studenten, vooral die tweedequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:31 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het is zo jammer van de meer "traditionele" studentenbaantjes in winkels en callcenters dat je ten eerste stilstaat in je ontwikkeling, en ten tweede: die bedrijven krijgen voor een spotprijs een HBO/academisch georienteerd type met goede hersens, en de student moet door zijn slechte onderhandelingspositie maar akkoord gaan met een slavenbaantje voor een pauperbeloning... Zonde... Toegegeven, horeca kan wel weer een investering zijn in je netwerk
Bij de helpdesk (locatie waar ik werkte) van een grote kabelaar werkten veel HBO-WO studenten hoorquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:02 schreef THS het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook meer de studentenbijbaantjes voor MBO-studenten, vooral die tweede
Ook wel bekend als de knokploeg.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:12 schreef Taxidude het volgende:
Ik klus bij als taxichauffeur in de nachtdienst
Ik werk als student-tutor op de zelfde uni waar ik studeer. Ik verdien 12.34 per uur (ik heb een 5 jarig contract) . Dit is werkelijk het fijnste baantje dat ik me kan voorstellen op dit moment, puur omdat ik zélf kan bepalen wanneer ik werk, hoeveel ik werk en de werkgever (in dit geval de uni dus) rekening houdt met mijn lesroosters. Kortom, mijn weekenden zijn altijd vrij, en ik heb gewoon vakanties die gelijk lopen aan die van onderwijsinstellingen en studenten (zomervakantie vanaf begin juli tot augustus en alle andere vakanties voor studenten). Het is ook nog eens leuk om te doen en ik maak keer op keer nieuwe sociale contacten. Omdat mijn werk georienteerd is op studeren, hoef ik totaal geen vrije tijd op te offeren.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:02 schreef motorbloempje het volgende:
Na het topic 'Studeren naast je werk' nu even een 'Werken naast je studie' topic.
Het kan zijn dat je een bijbaan wilt of hebt naast je studie.
Dit kan bij de ene studie en persoon makkelijker dan bij de andere.
Het kan zijn dat je flink moet werken voor je studie en daardoor weinig tijd hebt om te werken als je ook nog een sociaal leven wilt hebben. Het kan ook zijn dat je heel veel contact-uren hebt en daarom alleen in de avonden kan werken waardoor het aanbod aan baantjes wellicht wat beperkt is.
De één werkt om de studie überhaupt te kunnen betalen, de ander wordt bijvoorbeeld door ouders gesteund en doet het alleen om leuke dingen van te kunnen doen.
Kortom, vele verschillende varianten.
Bij mij is het zo dat ik moet werken om mijn studie te kunnen betalen. Daarom kan het zijn dat ik niet nominaal zal afstuderen, aangezien het geld er überhaupt moet zijn voordat ik kan gaan studeren
Op het moment werk ik 12 uur en ga dit waarschijnlijk terugbrengen naar 8 uur, aangezien ik ook een bestuursjaar ga doen, wat tijd gaat kosten. Ik verdien ¤12,12 per uur en werk bij een softwarebedrijf, hoofdzakelijk als vertaler en tester.
Mijn prioriteit ligt in die zin bij studeren, dat ik zoveel mogelijk wil studeren en zo min mogelijk wil werken ernaast. Omdat het echter wel een noodzakelijk iets is, kan het zijn dat ik dus wat vakken niet in het daarvoor bestemde studiejaar zal halen.
Hoe combineer jij werken en je studie? Wat doe je voor werk, op welke dagen valt dit en wat schuift het?
Doe je het puur voor de lol (leuke dingen) of is het noodzakelijk dat je er bij klust om zo te kúnnen studeren?
Het grote werken-naast je studie-topique
Je had natuurlijk de drie/vier jaar voor je co-schappen alvast een baantje in het ziekenhuis kunnen regelen waardoor je had kunnen sparen. Leen je dus zes jaar lang al maximaal? Dan duurt het toch wel even voordat je die schuld hebt betaald, want als ANIOS of AIOS zonder ervaring verdien je niet de vetpot die je verwacht bij een dokter.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 02:10 schreef DR878 het volgende:
Ik doe nu co-schappen dus heb doordeweeks sowieso geen tijd om echt te werken. Na mijn stage ben ik meestal op en kan ik niet nog eens gaan werken die avond. Plus moet ik nog veel aan zelfstudie doen.
In het weekend wil ik graag mijn vrije tijd behouden, dus leen ik nu maximaal ( krijg niks van ouders) en kom daar goed van rond. En straks zal ik ook weinig problemen hebben met het terugbetalen van die lening. Ik leef nu liever stressloos door bij te lenen dan dat ik op elke cent moet rekenen en zuinig moet gaan doen om daarbij ook naast mijn zware studie (in principe full time overwerk) nog extra bij moet gaan werken.
DIe drie/ vier jaar heb ik niet geleend, en wel gewerkt. Ik heb het nu over de co-schappenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 02:17 schreef Seam het volgende:
[..]
Je had natuurlijk de drie/vier jaar voor je co-schappen alvast een baantje in het ziekenhuis kunnen regelen waardoor je had kunnen sparen. Leen je dus zes jaar lang al maximaal? Dan duurt het toch wel even voordat je die schuld hebt betaald, want als ANIOS of AIOS zonder ervaring verdien je niet de vetpot die je verwacht bij een dokter.
Ook tijdens mijn studie bij de Makro gewerkt. 's avonds vakkenvullen van (9 tot 12).quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:29 schreef kepler het volgende:
Genoeg naast mijn studie gewerkt
oa als Barman, badmeester en de laatste jaren bij de Makro. Verder ook veel uitzendwerk gedaan in de tijden dat ik geen vaste baan had
Het ging meestal om ongeveer 10-15 uur per week en ik vond het eigenlijk altijd wel prima. Natuurlijk heb je dan minder vrije tijd, maar je komt ook weer nieuwe mensen tegen, je verdiend wat (extra) geld en je leert nieuwe dingen. Volgens mij staat het ook niet eens slecht op je CV, als je kan laten zien dat je geen probleem hebt met werken en ervaring hebt op de werkvloer
Tijdens mijn afstuderen (40 uur per week) ben ik ook gewoon bij de Makro blijven werken, en dat was wel iets zwaarderHad ik maar 1 dag per week vrij en soms was de Makro ook open op die dag en kon ik wat extra uren draaien (tegen 300% loon). Voordeel was dat ik wist waarom ik het deed: een wereldreis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |