abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71466562
N.a.v. een topic in WGR Wajong en bijstand, kan dat eigenlijk wel?

Ik krijg de kriebels van het feit dat iemand overweegt een uitkering aan te vragen omdat die persoon niet het werk kan vinden wat het best aansluit bij haar studie (echt net afgestudeerd)

Wat vinden jullie?

• Mag je als net afgestudeerde een uitkering aanvragen als je geen werk kan vinden wat aansluit op je studie. Dat je lekker blijft zoeken omdat je liever geen schoonmaak werk doet,
  • of vinden jullie dat je gewoon niet moet zeiken en het werk moet aanpakken wat er is en dan vandaar verder zoeken?
  • pi_71466656
    Ik vind dat het wel kan... voor misschien een maand of 3, als een soort van verlengde studiefinanciering die je kunt gebruiken om een passende baan te vinden. Als dat na 3 maand nog niet gelukt is, moet je gewoon alles aanpakken wat je kunt krijgen.
    pi_71466670
    quote:
    Mag je als net afgestudeerde een uitkering aanvragen als je geen werk kan vinden wat aansluit op je studie. Dat je lekker blijft zoeken omdat je liever geen schoonmaak werk doet
    Uiteraard niet, luie uitkeringstrekkers in Nederland. De boer heeft altijd werk.
    pi_71466736
    Ik vind dat ik jouw auto moet krijgen.

Maar OT : Waar houdt het op, wat zijn de volgende voorwaarden? Je eigen loonschaal bepalen of ik werk niet, mijn eigen vrije dagen en vrije uren bepalen of ik werk niet, ik doe wat ik wil en wanneer ik het wil of ik werk niet? Iedereen moet bijdragen en als je dat niet kan op de door jou gewenste manier dan doe je het maar op een ander mogelijk manier, maar profiteren door laks en luiheid mag niet.
    pi_71466743
    Het zijn overigens vooral de Marokkanen en Turken.
      donderdag 30 juli 2009 @ 19:07:47 #6
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_71466753
    Ik vind dat het mag. Je hebt ook veel jaren en moeite en geld in een studie gestoken, en dan hoef je niet het eerste het beste baantje aan te nemen omdat er buiten je schuld even geen werkgelegenheid op jouw vakgebied is.

Sowieso draag je later al meer dan genoeg belasting af zodra je wel die baan aanneemt die aansluit bij je opleiding.
      donderdag 30 juli 2009 @ 19:09:10 #7
    159092 Tyr80
    Nani ka hoka ni?
    pi_71466798
    Ken het verhaal, na m'n studie ook niet direct een baan kunnen vinden en dus maar een uitkering aan gaan vragen om de dagelijkse kosten te kunnen...bekostigen...had op dat moment (was een jaar of 21) al 3-4 jaar dik 20 uur per week belasting betaald, niet eens met een vakkenvullers loon ofzo, maar kreeg lekker niks. Ik moest maar bijrijder worden in een vrachtwagen ofzo. Met m'n ICT opleiding. Snap nu wel waarom ze bij die kantoren zoveel beveiliging hebben.

Maar ik vind toch dat ze dat lekker zo moeten houden. Anders was ik veeel te lang thuis op m'n reet blijven zitten wachten tot het ideale baantje aan kwam waaien. En dat is niet de gedachte achter zo'n uitkering lijkt me.

Edit: Idee van erikkll is misschien een beter compromis bij nader inzien...
    "We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
    pi_71466820
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:04 schreef erikkll het volgende:
    Ik vind dat het wel kan... voor misschien een maand of 3, als een soort van verlengde studiefinanciering die je kunt gebruiken om een passende baan te vinden. Als dat na 3 maand nog niet gelukt is, moet je gewoon alles aanpakken wat je kunt krijgen.
    Wat een onzin! Dan leuk dat je na je studie drie maanden wilt chillen, maar niet op onze kosten! Je bent gezond en kunt werken, en aangezien je nog de studenten-levensstandaard hebt, hoeft dat nieteens fulltime om gelijk uit te komen. Dus je hebt ook nog eens genoeg tijd om te solliciteren.
    pi_71466851
    Het is doodzonde van het geld dat er in de opleiding is gestoken (door alle belastingbetalers) als je vervolgens schoonmakker wordt. Echter zijn er natuurlijk wel grenzen. Het hoeft natuurlijk geen jaren te duren om een baan te vinden. Paar maandjes moet kunnen, maar dan wel heel actief zoeken naar een baan. Lukt dat niet, dan zal je toch verder moeten kijken.
      donderdag 30 juli 2009 @ 19:13:22 #10
    222922 Fortune_Cookie
    I sit and ponder... Huh?
    pi_71466936
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:01 schreef draaijer het volgende:
    N.a.v. een topic in WGR Wajong en bijstand, kan dat eigenlijk wel?

Ik krijg de kriebels van het feit dat iemand overweegt een uitkering aan te vragen omdat die persoon niet het werk kan vinden wat het best aansluit bij haar studie (echt net afgestudeerd)

Wat vinden jullie?

• Mag je als net afgestudeerde een uitkering aanvragen als je geen werk kan vinden wat aansluit op je studie. Dat je lekker blijft zoeken omdat je liever geen schoonmaak werk doet,
  • of vinden jullie dat je gewoon niet moet zeiken en het werk moet aanpakken wat er is en dan vandaar verder zoeken?

• Optie 2: werk aanpakken.

Ben het helemaal met je eens.
    Intelligent, but fucked up.
    pi_71466947
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:07 schreef Yi-Long het volgende:
    Ik vind dat het mag. Je hebt ook veel jaren en moeite en geld in een studie gestoken, en dan hoef je niet het eerste het beste baantje aan te nemen omdat er buiten je schuld even geen werkgelegenheid op jouw vakgebied is.

Sowieso draag je later al meer dan genoeg belasting af zodra je wel die baan aanneemt die aansluit bij je opleiding.
    Y right

Je bent toch nooit verplicht om die studie te gaan doen? Als jij een studie doet en vervolgens geen werk vindt in het veld waar je voor hebt geleerd, is dat toch lekker je eigen probleem. Of moet de belastingbetaler maar voor gaan opdraaien omdat jij geen werk kunt vinden die bij je studie past? Eigen verantwoordelijkheid lijkt mij.
    pi_71466960
    quote:

En je kan niet even een baantje nemen bij het uitzendbureau en intussen doorzoeken?
    Ik vind dat echt zo een flauwekul, van werken gaat niemand dood, tussen 2 goede banen in, heb ik ooit wel eens 2 weken als postsorteerder gewerkt, is ook nog eens goed voor je achtergrond als je eens iets totaal anders doet.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
    pi_71466992
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:04 schreef erikkll het volgende:
    Waarom wel voor een bepaalde periode?
    pi_71467009
    Je bent niet helemaal goed bij je hoofd als je werk gaat weigeren "omdat ik vind dat het niet goed bij me past" opflikkeren... accepteren of doodgaan.

Of je accepteerd de baan, of je krijgt helemaal niets.
    No Guts, No Glory
    pi_71467052
    quote:

Buiten je schuld geen werkgelegenheid op jouw vakgebied is?!?! WTF, je geeft anderen de schuld van iets wat jij gekozen hebt.
    Studie is een vakantie vergeleken bij normaal werken..
    pi_71467100
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:10 schreef Tja..1986 het volgende:
    Het is doodzonde van het geld dat er in de opleiding is gestoken (door alle belastingbetalers) als je vervolgens schoonmakker wordt. Echter zijn er natuurlijk wel grenzen. Het hoeft natuurlijk geen jaren te duren om een baan te vinden. Paar maandjes moet kunnen, maar dan wel heel actief zoeken naar een baan. Lukt dat niet, dan zal je toch verder moeten kijken.
    Ja, maar een hand ophouden of je verantwoordelijkheid nemen vind ik voor mijzelf super belangrijk. Ik zal nooit mijn hand ophouden en ik zou met plezier gaan schoonmaken met de wetenschap dat je er toch weer komt. Maar de hand ophouden sorry hoor
    pi_71467133
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:13 schreef boyv het volgende:

[..]

Y right

Je bent toch nooit verplicht om die studie te gaan doen? Als jij een studie doet en vervolgens geen werk vindt in het veld waar je voor hebt geleerd, is dat toch lekker je eigen probleem. Of moet de belastingbetaler maar voor gaan opdraaien omdat jij geen werk kunt vinden die bij je studie past? Eigen verantwoordelijkheid lijkt mij.
    Ja straks blijven ze weigeren omdat ze in hun vakgebied kunnen werken, maar omdat het opeens te weinig inkomsten kan genereren
    pi_71467145
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

En je kan niet even een baantje nemen bij het uitzendbureau en intussen doorzoeken?
    Ik vind dat echt zo een flauwekul, van werken gaat niemand dood, tussen 2 goede banen in, heb ik ooit wel eens 2 weken als postsorteerder gewerkt, is ook nog eens goed voor je achtergrond als je eens iets totaal anders doet.
    FULLY agree
    pi_71467220
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:17 schreef draaijer het volgende:

[..]

Buiten je schuld geen werkgelegenheid op jouw vakgebied is?!?! WTF, je geeft anderen de schuld van iets wat jij gekozen hebt.
    Studie is een vakantie vergeleken bij normaal werken..
    Uhm.. in 4 jaar tijd kan er best veel veranderen op ene bepaald vakgebied. Dat hebben we een tijdje terug in de ICT bijvoorbeeld gezien. Als er redelijke kans is dat de persoon binnen een paar maanden wel iets kan vinden zie ik het probleem niet. Liever dat dan dat iemand met een goede opleiding vervolgens de rest van zijn leven schoonmaker is, en zo ook nog een baan bezet houdt voor iemand zonder (goede) opleiding).

Daarnaast zijn bedrijven denk ik niet zo blij met iemand die even 1 a 2 maandjes komt werken en ondertussen door zoekt naar passend werk. Dit kost de samenlevening trouwens ook nog eens geld want de kosten die het inwerken van zo'n persoon kost worden dan niet terugverdient door die persoon (die is immers weer vertrokken voordat dat kan), en zullen in de prijs van het product dat het bedrijf levert worden doorgerekend. Het is ook nog eens uitermate irritant voor collega's en eventueel zelfs voor klanten.
      donderdag 30 juli 2009 @ 19:32:15 #20
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_71467490
    In principe zou een pas afgestudeerde geen uitkering mogen krijgen, maar uitzonderingssituaties zijn altijd te bedenken. Evenwel is het nog steeds zo dat iedereen die een uitkering aanvraagt en fysiek in goede staat is, een bezem en oranje hesje mag krijgen om vanaf de volgende dag de straat aan te vegen; een dergelijke work first-achtige regeling heeft als gevolg dat mensen die enigszins in staat zijn op andere manieren inkomsten te genereren (desnoods door callcenterwerk of orderpicken) uberhaupt geen uitkering aanvragen, wat kosten en overhead scheelt, en dat je als overheid laat zien dat de bijstand geen luxe regeling is.

Het is dan wel weer zo dat net-afgestudeerden mbt bijstandsuitkeringen een makkelijk te weren, maar ook erg kleine, groep vormen; het is altijd makkelijk om laaghangend fruit te plukken, maar de grote verschillen maak je pas als je het aantal professionele uitkeringstrekkers terugdringt. Mensen vanaf de eerste dag dat ze een uitkering aanvragen (op aanvaardbare wijze) lastig vallen en stimuleren snel uit te stromen is dan weer een goede manier om zulk soort gevallen te voorkomen. Uiteindelijk is dat voor alle partijen ook de beste oplossing.
    pi_71467504
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:23 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Uhm.. in 4 jaar tijd kan er best veel veranderen op ene bepaald vakgebied. Dat hebben we een tijdje terug in de ICT bijvoorbeeld gezien. Als er redelijke kans is dat de persoon binnen een paar maanden wel iets kan vinden zie ik het probleem niet. Liever dat dan dat iemand met een goede opleiding vervolgens de rest van zijn leven schoonmaker is, en zo ook nog een baan bezet houdt voor iemand zonder (goede) opleiding).

Daarnaast zijn bedrijven denk ik niet zo blij met iemand die even 1 a 2 maandjes komt werken en ondertussen door zoekt naar passend werk. Dit kost de samenlevening trouwens ook nog eens geld want de kosten die het inwerken van zo'n persoon kost worden dan niet terugverdient door die persoon (die is immers weer vertrokken voordat dat kan), en zullen in de prijs van het product dat het bedrijf levert worden doorgerekend. Het is ook nog eens uitermate irritant voor collega's en eventueel zelfs voor klanten.
    Dat ben ik niet met je eens. Als je een goede opleiding hebt genoten om wat voor reden dan ook moet je alsnog kunnen doen wat je zelf zou willen. (maar misschien is dat zelfs nog een andere leuke discussie)

Als je via een uitzendbureau gaat werken, verwachten ze waarschijnlijk ook niet dat je lang blijft werken. Je kan de perceptie ook managen als je ergens gewoon gaat werken. Ik heb nog nooit iets geweigerd en ik denk serieus dat dat voor mij het verschil heeft gemaakt.
    pi_71467776
    Het zoeken van werk gaat soms beter als je al werk hebt. Je toont tenminste inzet.
    Als je bij een solicitatie zegt dat je vanaf school nog niks gedaan hebt komt dat soms slecht over bij een nieuwe werkgever.
    pi_71467797
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:32 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Als je een goede opleiding hebt genoten om wat voor reden dan ook moet je alsnog kunnen doen wat je zelf zou willen. (maar misschien is dat zelfs nog een andere leuke discussie)

Als je via een uitzendbureau gaat werken, verwachten ze waarschijnlijk ook niet dat je lang blijft werken. Je kan de perceptie ook managen als je ergens gewoon gaat werken. Ik heb nog nooit iets geweigerd en ik denk serieus dat dat voor mij het verschil heeft gemaakt.
    Tuurlijk kan je niet verplicht worden iets met je opleiding te doen. Echter vind ik het wel asociaal om eerst een opleiding te doen die veel geld kost (voor de belastingbetaler) en dan schoonmaker te worden. Maarja, ieder zijn leven en keuzes.
    Verder werd zo juist door iemand gezegd dat hij 2 weken post gesorteerd had. Daar schiet niemand wat mee op. Ik heb zelf naast mijn school 6 jaar op zaterdag bij de post gewerkt, geloof mij, die gast heeft het tempo alleen maar vertraagd, in de weg gelopen, en iemand tijd gekost om hem alles uit te leggen om vervolgens na 2 weken weer weg te zijn.
      donderdag 30 juli 2009 @ 19:43:46 #24
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_71467856
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:42 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je niet verplicht worden iets met je opleiding te doen. Echter vind ik het wel asociaal om eerst een opleiding te doen die veel geld kost (voor de belastingbetaler) en dan schoonmaker te worden. Maarja, ieder zijn leven en keuzes.
    Verder werd zo juist door iemand gezegd dat hij 2 weken post gesorteerd had. Daar schiet niemand wat mee op. Ik heb zelf naast mijn school 6 jaar op zaterdag bij de post gewerkt, geloof mij, die gast heeft het tempo alleen maar vertraagd, in de weg gelopen, en iemand tijd gekost om hem alles uit te leggen om vervolgens na 2 weken weer weg te zijn.
    Dan moet een werkgever zo'n persoon niet aannemen; dat dat toch gebeurt, betekent blijkbaar dat een dergelijk persoon ergens toch meerwaarde.
    pi_71467887
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 19:43 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Daar neig ik ook naar. Bijstand is voor als je niet kan werken (omdat er geen werk te vinden is of omdat je ziek bent) niet voor als je niet wil werken onder je niveau.
    Ik heb in verband met de crisis al een ver-onder-mijn-niveau-baan geregeld mocht het misgaan want ik ga echt niet langs dat loket zolang het niet anders kan. En ja, ik ben ooit werkloos geweest en dat is ontzettend heel zwaar kut vooral omdat je aangekeken wordt op het gedrag van mensen die "liever niet" werken onder hun niveau, ook als je wel ontzettend je best doet om aan werk te komen.
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')