Het mooie is dat niet alle ouders meer hoeven te werken. Stel dat we een deel van het OCW (erg onlogisch dat cultuur iets met O&W te maken heeft) budget ter beschikking stellen aan "thuisblijfouders", die een stel kinderen in de gaten houden, die met z'n allen in de woonkamer zelf gaan leren.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:10 schreef Isdatzo het volgende:
Waar is 't hele sociale aspect van naar school gaan als iedereen maar thuis achter z'n pc'tje zit. Ook erg onpraktisch voor de ouders die overdag gewoon moeten werken. Dat zie je nu ook al met die vakanties.
Met laptops ben je er niet. Ik bedoel, geef mij een laptop en ik zit de hele dag Civ te spelen of BF2. Je moet die koters wel achter hun broek zitten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:09 schreef Tijger_m het volgende:
Ok, eerste shot; toon eens aan dat dit soort onderwijs daadwerkelijk succes heeft. Ik kan mij namelijk herinneren dat toen een county in de VS laptops kocht voor alle leerlingen hun GPA feitelijk omlaag ging.
Dat klopt. Dat soort software zou nog ontwikkeld moeten worden. Maar je kunt MI gemakkelijk op hetzelfde platform bouwen. De software legt iets uit, en de student laat zien of de stof begrepen wordt. Een enorm voordeel van deze methode is dat de software iedere paar minuten feedback krijgt of de student iets gesnapt heeft of niet. In een normale lesomgeving kan het dagen duren voordat een leraar weet of de studenten de stof hebben begrepen. En dan is het al vaak te laat.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:18 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Maar leert die software je ook de niet-talen? Vakken als wiskunde en natuurkunde vergen vaak veel meer uitleg dan de talen.
Koppel je die ook aan een systeem van elektrocutie als ze niet 'vrijwillig' en 'zelfstandig' met het pakket bezig zijn? Anders voorspel ik een komende generatie die nog beter is in het spelen van CoD 7 en verder FTW!!! N00bZ0rS!!!EINZ!!! niet eens meer kunnen spellen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:04 schreef Lyrebird het volgende:
Mijn eerste voorstel zou dus zijn om deze software voor taalonderwijs op middelbare scholen te introduceren. Kunnen de leerlingen lekker thuis met de computer leren.
Je kunt je afvragen of dat "lekker met zijn allen" in een omgeving met weinig sociale controle (zeg nu zelf, we hebben echt lopen kutten op de middelbare school) de beste leerschool is voor jonge mensen. En zo'n leraar - die z'n loon toch wel krijgt - die zal het ook aan z'n reet roesten of studenten wel de juiste sociale vaardigheden krijgen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:24 schreef SicSicSics het volgende:
Verder mis je een beetje de sociale factor die een school speelt. Het 'lekker met zijn allen' is dan volledig weg en dan krijg je nog veel meer eenzame en dikke kindertjes dan die er nu zijn.
Dat 'lopen kutten op de middelbare school' is gek genoeg wel een factor waardoor je geworden bent wie je bent. En een grote at that. Vergeet niet dat je veelal samen aan het kutten was. Samen ongein uithalen en samen proberen niet in de problemen te komen of er weer uit te komen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:30 schreef Lyrebird het volgende:
Je kunt je afvragen of dat "lekker met zijn allen" in een omgeving met weinig sociale controle (zeg nu zelf, we hebben echt lopen kutten op de middelbare school) de beste leerschool is voor jonge mensen. En zo'n leraar - die z'n loon toch wel krijgt - die zal het ook aan z'n reet roesten of studenten wel de juiste sociale vaardigheden krijgen.
Vergelijk dat eens met een omgeving waarin ouders (en ouders van vriendjes of vriendinnetjes) een belangrijkere rol spelen.
Ik heb mijn middelbare schooltijd op een van de betere VWOs doorgebracht, maar met die gein en ongein die we in en buiten de klas uithaalden, ben ik echt helemaal niets opgeschoten. D'r waren ook klasgenoten die het daar nog veel moeilijker mee hadden, en uiteindelijk naar de HAVO zijn afgezakt. Ik kan me bijna niet voorstellen wat voor een bende het op het VMBO moet zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:43 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat 'lopen kutten op de middelbare school' is gek genoeg wel een factor waardoor je geworden bent wie je bent. En een grote at that. Vergeet niet dat je veelal samen aan het kutten was. Samen ongein uithalen en samen proberen niet in de problemen te komen of er weer uit te komen.
En verder kun je volgens mij net zoveel kutten bij ouders die niet (of minder) geschikt zijn als bij leraren die niet (of minder) geschikt zijn.
Verder ook wat Hexagon zegt!
Ik denk dat je het onderschat. Ik heb het op de HAVO gedaan en het 4 jaar volgehouden, toen gestopt met de HAVO omdat ik bleef zitten. Ben MBO gaan doen en uiteindelijk prima op mijn pootjes terecht gekomen. Ik beschouw verder mijn HAVO tijd zeker niet als verloren.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:53 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb mijn middelbare schooltijd op een van de betere VWOs doorgebracht, maar met die gein en ongein die we in en buiten de klas uithaalden, ben ik echt helemaal niets opgeschoten. D'r waren ook klasgenoten die het daar nog veel moeilijker mee hadden, en uiteindelijk naar de HAVO zijn afgezakt. Ik kan me bijna niet voorstellen wat voor een bende het op het VMBO moet zijn.
Op sommige scholen kan het beter. Maar om nou de school helemaal op te doeken?.. Ik zou niet snel voor zijn.quote:Is dat de beste omgeving voor een kind om les te krijgen?
Ah, dat ben ik met je eens. Dat vertelde iedereen mij in die tijd ook. Weet je wat ik deed!?!quote:Achteraf gezien was het veel beter geweest om minder te kutten, en meer te integreren. Van de onzekerheid die ik met het belabberde wiskundeonderwijs heb meegekregen, heb ik nu nog steeds last.
Dat "lopen kutten" is zwaar overrated.
Vooral leuk voor kinderen van analfabete ouders.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:30 schreef Lyrebird het volgende:
Vergelijk dat eens met een omgeving waarin ouders (en ouders van vriendjes of vriendinnetjes) een belangrijkere rol spelen.
Hmm, als vriend KK dit een dom topic vindt, dan moet het wel een goed topic zijn!quote:
De ouders geven geen les, dat doet de computer, of beter nog, het kind zelf. Het enige wat de ouders doen, is op de kinderen passen. En dat doen die ouders toch echt een stuk beter dan een leraar die het liefst een kop koffie in de lerarenruimte zou gaan drinken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Vooral leuk voor kinderen van analfabete ouders.
Diezelfde kinderen maken nu ook geen huiswerk, terwijl ze dat wel zouden moeten doen. Via de computer is heel gemakkelijk te achterhalen wie wel of niet z'n taak heeft volbracht, veel beter dan nu het geval is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:17 schreef nuget het volgende:
Denk je nou echt dat als een kind thuis op de computer zit, zich gaat bezig houden met school werk...![]()
ik zou er niet op rekenen![]()
Wellicht dat het in de Verenigde Staten anders is, maar mijn ervaring is niet dat leraren de kantjes eraf lopen. Integendeel zelfs, over het algemeen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De ouders geven geen les, dat doet de computer, of beter nog, het kind zelf. Het enige wat de ouders doen, is op de kinderen passen. En dat doen die ouders toch echt een stuk beter dan een leraar die het liefst een kop koffie in de lerarenruimte zou gaan drinken.
Toch is dat blijkbaar geen wet van meden en perzen; Finland, een van de Europese landen waar leerlingen tot op relatief hoge leeftijd compleet gemengd blijven, levert zo ongeveer de beste technici ter wereld (zie ook deze tabel van de OECD).quote:Verder geloof ik helemaal niet in een "sociale liftfunctie" van scholen, integendeel. De grootste klojo's in een klas trekken het niveau naar beneden, ipv dat de betere leerlingen het niveau van de rest naar boven brengen.
Dat is ook iets dat ik in de VS heb gezien: een van de redenen waarom het Amerikaanse high school onderwijs zo bedroevend slecht is, is omdat kinderen van alle niveau's bij elkaar op 1 school zitten.
Tja, dan heb je dus gewoon nog steeds leerkrachten nodig. Leerlingen zullen ook vragen hebben over de stof die niet in het materiaal staan. Onderwijs digitaliseren is prima maar de gedachte dat dit zal leiden tot kostenbesparing en beter opgeleide leerlingen is, mijns inziens en gebaseerd op de projecten op dit gebied tot dusverre, een verkeerde.quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met laptops ben je er niet. Ik bedoel, geef mij een laptop en ik zit de hele dag Civ te spelen of BF2. Je moet die koters wel achter hun broek zitten.
Nou nou, zo erg was het allemaal niet.quote:
O, ik heb me best vermaakt. Maar efficient was die opleiding niet. Als ik terugdenk aan de uren die ik voor nop in een klaslokaal heb doorgebracht, de uren die ik heb verknald met het bestuderen van hele slechte natuurkundeboeken (... we laten het aan de lezer over om aan te tonen waarom dit zo is ... ja hallo, doe het zelf, daar heb ik dit boek toch voor gekocht?) dan was dat weggegooide tijd. Dure weggegooide tijd. De enige reden dat ik het zo ver heb geschopt, is omdat ik de afgelopen 14 jaar meer dan 10 uur per dag met m'n vak bezig ben geweest.quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:21 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Nou nou, zo erg was het allemaal niet.
Denk eens aan al die vriendjes die je toentertijd had gemaakt. Je eerste vriendinnetje, etc. etc.
En waar ben je nu terechtgekomen, in Japan, met een baan.. dus dit was schijnbaar het juiste pad.
Bij de taalcursus die ik op de computer volg, word ik gedwongen om actief mee te doen. Zelfs bij de uitleg van iets nieuws kan ik niet lui achterover gaan zitten, nee ik moet actief aangeven dat ik het snap. Een leraar kan dat ook doen, als 1 op 1 lesgeven mogelijk is. Dan vraagt een leraar Engels mij bijvoorbeeld: Lyrebird, did you go house or did you go home? Het antwoord dat verwacht wordt is dan niet "home", nee pas bij "I went home" mag je verder. En dat iedere 10 seconden met een nieuwe vraag. Het is veel actiever dan een hoorcollege.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:52 schreef Darrus het volgende:
Ik denk dat je idee nooit volledig het onderwijs zal kunnen vervangen om een aantal redenen.
Om te beginnen, je geeft aan dat het huidige onderwijssysteem gebaseerd op hoorcolleges te passief is en dat niemand daarbij zijn aandacht kan houden. Ik vraag me hierbij dan af, wanneer dit het probleem volgens jou is, hoe kan de oplossing dan het enigste zijn wat nog passiever is dan een hoorcollege? Begrijp me niet verkeerd ICT is enorm nuttig en onmisbaar, maar een programma zal altijd passiever blijven dan een persoon.
Dat is natuurlijk nog steeds vervelend, maar ik heb zelf altijd ontzettend veel moeite gehad met de motivatie om iets te doen. Het enige wat me motiveerde was een proefwerk, en daarom begon ik dus vaak pas de avond voor het proefwerk met echt serieus te leren. De software motiveert om bij de les te blijven. Pas als je iets snapt, mag je verder gaan. Dat ontbreekt in het huidige onderwijs.quote:Verder ga je ervan uit dat een scholier niets opsteekt van het huidige onderwijs omdat hij er niet wil zijn, waarom zou deze scholier dan wel een hele dag achter de pc willen doorbrengen?
Zeker, het creatieve gedeelte is (nog lang) niet te vervangen. Maar daar is verder niks mis mee. Laten we deze eerste stap zetten, dan kijken we daarna wel verder.quote:Het programma wat jij noemt als substituut voor het onderwijs kan nooit een alle vakken vervangen. Natuurlijk kan het van pas komen bij een vak als Nederlands bij een onderdeel als grammatica, maar een computer kan niet beoordelen of argumenten hout snijden in een essay.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:05 schreef Harlon het volgende:
Never nooit niet. Momenteel wordt in het onderwijs bijvoorbeeld met de grafische rekenmachine gewerkt. Je vraagt aan de leerling: Zeg, hoe los je die vergelijking op? Leerling: "nou ik druk eerst op dit knopje, daarna dat knopje en dan op dat knopje". Docent: Ja maar wat doe je dan eigenlijk? En wat doet de rekenmachine voor je? Leerling: "nou ik druk eerst op dit knopje, daarna dat knopje en dan op dat knopje" "en de rekenmachine geeft dan het antwoord". Oh en doe geen moeite om dan te zeggen dat het uitgelegd moet worden of wat dan ook, ze weten hoe het op de rekenmachine moet, dat wordt getoetst dus de rest boeit niet meer.
Software etc kan gebruikt worden ter verdieping of verbreding van het onderwijs, niet ter vervanging zoals nu is gebleken bij de 2e fase.
Het kan met weinig tekst. Mijn taalcursus gebruikt heel veel foto's, en een voice over. BTW mods, dit is echt geen verkapt reclame topic voor een taalcursus, maar oordeel zelf. Google op Rosetta Stone.quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:43 schreef lyolyrc het volgende:
Een ding dat dan wel echt vermeden moet worden, is de hoeveelheid tekst. Lezen vanaf een computerscherm blijft vervelend. Het zal vooral interactief moeten zijn, waardoor de leerling gedwongen wordt om zijn aandacht erbij te houden. Volgens mij zit er best toekomst in het idee van Lyrebird, maar alleen als het in de juiste mate wordt toegepast.
Absoluut dat begrijp ik, een computer kan je continue met vragen bestoken om erachter te komen of je oplet. Maar wat een computer bijvoorbeeld niet kan is signaleren waarom je niet zit op te letten. Of signaleren dat je niet zo lekker in je vel zit. Dit is denk ik ook een belangrijke functie van het onderwijs.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:17 schreef Lyrebird het volgende:
Bij de taalcursus die ik op de computer volg, word ik gedwongen om actief mee te doen. Zelfs bij de uitleg van iets nieuws kan ik niet lui achterover gaan zitten, nee ik moet actief aangeven dat ik het snap. Een leraar kan dat ook doen, als 1 op 1 lesgeven mogelijk is. Dan vraagt een leraar Engels mij bijvoorbeeld: Lyrebird, did you go house or did you go home? Het antwoord dat verwacht wordt is dan niet "home", nee pas bij "I went home" mag je verder. En dat iedere 10 seconden met een nieuwe vraag. Het is veel actiever dan een hoorcollege.
Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Voor mij bijvoorbeeld is de motivatie voor mij om te studeren om kennis op te doen waar ik misschien nog een keer nut van heb. Daarom denk ik ook dat hetgeen wat jij voorstelt wellicht wel te gebruiken is, maar (voorlopig) absoluut niet als vervanging van het gehele onderwijssysteem.quote:Dat is natuurlijk nog steeds vervelend, maar ik heb zelf altijd ontzettend veel moeite gehad met de motivatie om iets te doen. Het enige wat me motiveerde was een proefwerk, en daarom begon ik dus vaak pas de avond voor het proefwerk met echt serieus te leren. De software motiveert om bij de les te blijven. Pas als je iets snapt, mag je verder gaan. Dat ontbreekt in het huidige onderwijs.
Hier ben ik het niet mee eens, en hier zit ook de zwakte van je plan. Mensen die ervoor betaald worden om te zorgen dat kinderen leren, en die gedwongen zijn in die ruimte te verblijven en een poging te doen tot kennis overdragen, zullen het áltijd beter doen dan ouders die nog 100 andere dingen te doen hebben, en ergens nog wel een uurtje vrij hebben om op hun kind te letten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De ouders geven geen les, dat doet de computer, of beter nog, het kind zelf. Het enige wat de ouders doen, is op de kinderen passen. En dat doen die ouders toch echt een stuk beter dan een leraar die het liefst een kop koffie in de lerarenruimte zou gaan drinken.
Verder geloof ik helemaal niet in een "sociale liftfunctie" van scholen, integendeel. De grootste klojo's in een klas trekken het niveau naar beneden, ipv dat de betere leerlingen het niveau van de rest naar boven brengen.
Dat is ook iets dat ik in de VS heb gezien: een van de redenen waarom het Amerikaanse high school onderwijs zo bedroevend slecht is, is omdat kinderen van alle niveau's bij elkaar op 1 school zitten.
Dit is ook zeker een belangrijk punt. School is een deel van je opvoeding, maar ook een plek waar je terecht kan met je problemen. En dan moet je niet zeggen dat de ouders dat ook kunnen oplossen, want de helft van de tijd gaan die problemen juist over de thuissituatie. Denk aan scheiding, ouders met losse handjes, dat soort dingen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:41 schreef Darrus het volgende:
[..]
Absoluut dat begrijp ik, een computer kan je continue met vragen bestoken om erachter te komen of je oplet. Maar wat een computer bijvoorbeeld niet kan is signaleren waarom je niet zit op te letten. Of signaleren dat je niet zo lekker in je vel zit. Dit is denk ik ook een belangrijke functie van het onderwijs.
Met alle respect, leren op afstand, online leren of via software is niet voor iedereen, ik durf zelfs te stellen voor de meerderheid, geschikt. Ja, ICT'ers doen het meestal goed met deze lesmethode maar, laten we eerlijk zijn, ICT'ers zijn dan ook meestal niet de meest sociaal vaardigen onder ons. Ik ben overigens zelf ICT'er, voor alle duidelijkheid.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:20 schreef Lyrebird het volgende:
Dat is simpelweg verkeerd ontworpen onderwijs. Dit soort software is er juist op gericht om studenten iets aan te leren, door het hen ook echt te laten snappen. Vergeet niet dat je de software kunt laten ontwerpen door de beste leraren, mensen die iets heel goed uit kunnen leggen.
Helemaal voor. En we noemen het: TELEAC24quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:15 schreef raptorix het volgende:
Ik zou ook voor een integratie kanaal zijn waar 24 uur per dag nederlands gerelateerde informatie wordt aangeboden in de vorm van lessen over taal en cultuur.
Sluit ik me volledig bij aan.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:39 schreef sneakypete het volgende:
Van een conservatief (?) als LB vind ik dit een gewaagde actie.
Scholen zijn natuurlijk geen studiefabrieken. Zo kan het idd gaan bij iemand die al heel wat studies heeft gehad, ergens in de dertig (iemand als LB), maar niet bij een kind.
Kom op LB, weet je niet dat je alle échte lessen leert op het schoolplein? Als je die ene tough guy op z'n gezicht durft te timmeren? Als je je eerste sigaretje rookt? Als je dat ene meisje eindelijk 'hallo' zegt, en ze je uitlacht?
Tot zover mijn gaten, verder mag een tweespan tussen software en educatie voor de klas wel.
Immers het onderwijs van nu is ook fabriekswerk dat niks meer met opvoedkundig onderwijs te maken heeft.
Dat kan allemaal nog. Wie weet ben je met het nieuwe onderwijs wat LB voorstelt minder tijd kwijt aan het leren zodat je meer tijd hebt om te vechten met die koters van de andere school, om te experimenteren met drugs & meisjes en om de grenzen van normaal sociaal gedrag op te zoeken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:39 schreef sneakypete het volgende:
Kom op LB, weet je niet dat je alle échte lessen leert op het schoolplein? Als je die ene tough guy op z'n gezicht durft te timmeren? Als je je eerste sigaretje rookt? Als je dat ene meisje eindelijk 'hallo' zegt, en ze je uitlacht?
Ja, maar wat wij allemaal 'ziek' vinden, vinden zij heel normaal. Niet zo gek dat die lui zeer wantrouwend tegenover een regering staan als die hun kinderen bepaalde zaken wil vertellen. Er is immers geen verbod op het kortzichtig, bekrompen en/of dom zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:53 schreef en_door_slecht het volgende:
En nog een kleine aanvulling: die lui in de VS die hun kind zelf les geven, die doen dat vaak omdat ze niet willen dat ze verteld wordt over Devil Darwin. Die ouders zijn ziek tot op het bot en verdienen het niet om onderdeel te zijn van een positief argument.
Ik geloof niet in versneld onderwijs in minder tijd. Dat probeert men al jaren lang en de realiteit is dat vooral de kwaliteit vermindert en de leerlingen minder nodige aansturing krijgen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:00 schreef waht het volgende:
[..]
Dat kan allemaal nog. Wie weet ben je met het nieuwe onderwijs wat LB voorstelt minder tijd kwijt aan het leren zodat je meer tijd hebt om te vechten met die koters van de andere school, om te experimenteren met drugs & meisjes en om de grenzen van normaal sociaal gedrag op te zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |