abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:06:36 #26
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71440054
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:00 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Om je vragen nog even te beantwoorden:
beiden 24.
Hij werkt/studeert niet.
Begint binnenkort wel met een traject/begeleiding iets. Wajong heeft ie ook nog maar net, en ook die mensen doen aan vakantie in de vakantieperiode, dus ik gok zo eind augustus dat ie een eerste echte afspraak heeft met zn begeleider. Dan gaan ze kijken wat ie kan, wat ie wil en hoe ze dat dan gaan begeleiden enzo. Beroepentest/interessetest van het UWV heeft ie al gedaan, bevat handige informatie.
Aangezien jullie beiden 24 zijn zul je vast en zeker nog wel een extra bedrag krijgen bovenop die Wajong, ligt er natuurlijk aan hoe hoog die Wajong netto is.
Buiten dat zul je nog 10% toeslag krijgen (normaliter) bovenop je bijstandsbedrag als samenwonende.
Let er wel op dat zodra er eentje gaat studeren (IBG kwestie), je nogal flink gekort wordt op de bijstand, dit bedrag is dan hoger dan het daadwerkelijke bedrag dat je ontvangt als uitwonende.
Het is maar dat je het weet en dit geld voor beiden trouwens.

Al is het echt geen pretje die bijstand, mocht het echt om enkele 'tientjes' gaan adviseer ik je toch echt om gewoon een krantenwijk te nemen, doe ik nu namelijk ook.

Je moet het gewoon zo zien:

Vriend heeft Wajong, dat zijn nu de enige inkomsten buiten toeslagen om.
Is dat bedrag gelijk aan of hoger dan 1.230,32, dan hoef je sowieso geen bijstand aan te vragen omdat je dan teveel verdient/ontvangt.
Alles wat het lager is wordt aangevuld tot het bijstandsniveau van bovenstaand bedrag met bijbehorende verplichtingen.
pi_71440124
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:06 schreef Mylene het volgende:
Ik vind dat als je geen schoonmaak en productiewerk wil doen, je ook geen bijstand hoort te krijgen.
Ja, vind ik ook.
Daarom schrijf ik ook 'gelieve geen'.
Op dit moment doe ik productiewerk via het uitzendbureau (dit is in mijn ogen een bijbaantje voor mij, geen echte baan. Al is dat misschien wel zo voor andere mensen). Maar daar zie ik mijn toekomst toch niet echt liggen als HBOer.

Ik ben benieuwd waar ik recht op heb. Zodat ik misschien een stukje extra zekerheid heb in tijden van geen baan, en in die tijd op zoek kan gaan naar een bij mijn opleiding passende baan voor langere tijd. Zonder dat ik me heel erg druk moet maken over of ik het einde van de maand wel haal met het beschikbare geld en ondertussen uitzendbaantjes als schoonmaakwerk en productiewerk moet doen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:12:59 #28
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71440206
Je hebt dus gewoon recht op die bijstand zodra je geen werk hebt of zelfs mét werk en zijn Wajong onder het bijstandsniveau blijft hangen.
Vergeet niet dat het niet zo is dat wanneer je de bijstand in gaat je (normaliter) verplicht wordt om iedere baan aan te nemen die ze je aanbieden (algemeen geaccepteerd werk, staat gelijk aan klote werk) namens het UWV werkbedrijf of de gemeente zelf.

Natuurlijk mág je in de tussentijd gewoon zoeken naar een baan die beter bij je HBO opleiding past, maar zo simpel werkt het helaas niet.
Ik heb het wel getroffen wat dat betreft en heb hier vrijstelling van, al is de reden dan weer minder prettig.
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:14:35 #29
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_71440250
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:10 schreef Kekaa het volgende:
Ja, vind ik ook.
Daarom schrijf ik ook 'gelieve geen'.
Dan moet je schrijven 'liever geen'.
Nu zeg je in feite: 'alsjeblieft geen'.
En dat werkt zoals je ziet verwarrend.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_71440583
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef lezzer het volgende:

[..]

Onzin, TS heeft gewoon recht op die uitkering.
Dat is maar de vraag...
quote:
TS geeft aan dat ze er alles aan doet om werk te vinden, en ik neem aan dat iemand die een hbo opleiding heeft gedaan daar niet mee thuis achter de geraniums gaat zitten.
Maar wel uren besteden aan het aanvragen van een bijstandsuitkering terwijl met het besteden van die tijd aan solliciteren en uitzendbureaus langsgaan minstens even veel geld binnengehaald kan worden.
quote:
TS zit waarschijnlijk in de rats, want de studiebijlage houdt op, en als ze geen baan heeft kunnen vinden (wat in deze tijd echt niet raar is) heeft ze een enorm tekort. Een tekort dat echt onder het bestaansminimum gaat. M.a.g. mogelijke schulden en alleen maar meer ellende. Dat wil helemaal niemand lijkt me.
800 euro voor 2 personen waarvan er 1 net student af is lijkt me niet direct onder het bestaansminimum hoor. Beetje zuinig aan doen en per maand een paar dagen er bij werken voor een uitzendbureau en je kan leuk rondkomen.
quote:
Veel succes met het vinden van een baan. Het levert je meer geld op, en veel meer voldoening.
Inderdaad . Minder gezeur, meer geld en met wat geluk wordt ze als geld bedelende student toch direct naar een werkbegeleidingstraject geschopt waar ze tussen de sollicitatietrainingen gezellig gordijnhaakjes in elkaar mag zetten .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_71440624
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:31 schreef iszinloos het volgende:

[..]

Je wil lekker gaan generaliseren.?
Kunnen wij ook hoor 3 auto's voor de deur zie ik al, je houd van golf en hebt een bmw met leren bekleding.
Zo te horen weet je echt hoe het is om geen geld te hebben/ niet te kunnen werken.
Daar zal ik ook nooit achterkomen. Ik zal altijd werken. Ik ken mijn verantwoordelijkheden. Ziekte is wat anders. Maar je te goed voelen om schoon te maken. Als dat het enige zou zijn wat ik zou kunnen doen om vanuit die positie verder te kijken, dan doe ik dat zeker....
pi_71440661
Wordt schoonmaakwerk e.d. voor net afgestudeerden ook niet gewoon als passende arbeid gezien?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_71440754
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef lezzer het volgende:

[..]

Onzin, TS heeft gewoon recht op die uitkering. TS geeft aan dat ze er alles aan doet om werk te vinden, en ik neem aan dat iemand die een hbo opleiding heeft gedaan daar niet mee thuis achter de geraniums gaat zitten. Bijstand is een vangnetregeling. Er wordt heel veel mee gefraudeerd, maar er zijn ook gewoon mensen die het nodig hebben. TS zit waarschijnlijk in de rats, want de studiebijlage houdt op, en als ze geen baan heeft kunnen vinden (wat in deze tijd echt niet raar is) heeft ze een enorm tekort. Een tekort dat echt onder het bestaansminimum gaat. M.a.g. mogelijke schulden en alleen maar meer ellende. Dat wil helemaal niemand lijkt me.

Het werkt als volgt:
Je hebt in principe samen recht op ongeveer 1200 euro uitkering. Voorwaarde is natuurlijk wel dat jullie allebei op hetzelfde adres in geschreven staan, maar ik neem aan dat dat zo is als je samenwoont.
De meest voor de hand liggende versie is dat het UWV (dus de Wajong), gaat aanvullen tot de norm gehuwden (dat heet nou eenmaal zo).
Versie twee is dat de sociale dienst jou een bijstandsuitkering verstrekt van een hoogte die jullie gezamenlijk inkomen tot die norm van 1200 euro brengt. Jij krijgt dan dus 400 euro bijstand (WWB).
Wat je het beste kunt doen is je melden bij het UWV werkbedrijf, in jouw woonplaats, en je daar in laten schrijven. Zij kunnen je ook vertellen waar je dan moet zijn. Of bij UWV, of bij de gemeente.

Veel succes met het vinden van een baan. Het levert je meer geld op, en veel meer voldoening.
Alles aan doet.. WTF wat is er aan de hand met jullie?! Ik voel me echt helemaal niet te goed om wat dan ook te doen. Als ik geen werk heb, dan ga ik echt niet mijn handje ophouden en excuses verzinnen. Jemig en dat moet onze economie draaiende houden. Ik ben echt furieus
pi_71440834
quote:
Ik vind dat als je geen schoonmaak en productiewerk wil doen, je ook geen bijstand hoort te krijgen.
Fully agree!
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:34:45 #35
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71440868
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:49 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ga eerst maar eens kijken bij mensen die al jaren in de bijstand zitten. Dan piep je wel anders.
Ik ken ze wel hoor... En van mij mag het hoognodig op de schop!
censuur :O
pi_71440878
TS, Hoe oud ben je?
pi_71440961
volgens mij geeft ts aan dat ze het wil weten als zekerheid. Zo vreemd vind ik dat niet. Word je boos op iedereen die bijstand aanvraagt.
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:38:50 #38
263440 birrrd
letterpret
pi_71441009
Callcenterwerk verdient wel goed. Ik heb een paar jaar als callcenteragent gewerkt en heb dat een tijdje full-time gedaan: ik verdiende 1300 netto als 20-jarige.
one day I fly awaaaaaaay
pi_71441018
Zonder vervelend naar TS te willen doen verbaas ik mij ook wel een beetje...
wat dat betreft begrijp ik draaijer deels.

Het systeem en hoe het werkt....... is vreselijk krom!

Veel mensen die een inkomen hebben of verschillende kansen om in eigen onderhoud te voorzien krijgen zonder al te veel gedoe een uitkering.
Situaties die echt schreinend of vanuit overmacht ontstaan zijn heb ik volledig uit de hand zien lopen, omdat betreffende mensen géén steun of inkomen kregen.

Het is bizar.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:42:05 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_71441116
quote:
Denken veel gemeentes daar niet gewoon hetzelfde over?
Volgens mij bemiddelen die vaak genoeg mensen naar productiebaantjes of naar de gemeentelijke plantsoenendienst. Zij regelen alles en als je er niet op in gaat korten ze je op je uitkering.
Da's overigens wel per gemeente verschillend.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_71441271
Probleem is alleen vaak dat als je zo'n baantje hebt, je niet zomaar meer kunt gaan solliciteren. Dan moet je vrij gaan vragen (en de vraag is of je dat dan krijgt), en je kunt niet per direct bij een eventuele nieuwe baan die je wel wilt, beginnen. Opzegtermijnen enzo.
En dan nog... Denk je dat er momenteel zo veel banen zijn of zo? Overal moeten mensen uit... Dat er twee jaar geleden overal op alle winkels enzo bordjes hingen met "Medewerkers gevraagd" is echt wel voorbij hoor...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:47:07 #42
263440 birrrd
letterpret
pi_71441301
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:46 schreef Pandora73 het volgende:
Probleem is alleen vaak dat als je zo'n baantje hebt, je niet zomaar meer kunt gaan solliciteren. Dan moet je vrij gaan vragen (en de vraag is of je dat dan krijgt), en je kunt niet per direct bij een eventuele nieuwe baan die je wel wilt, beginnen. Opzegtermijnen enzo.
En dan nog... Denk je dat er momenteel zo veel banen zijn of zo? Overal moeten mensen uit... Dat er twee jaar geleden overal op alle winkels enzo bordjes hingen met "Medewerkers gevraagd" is echt wel voorbij hoor...
Daarom callcenterwerk. Lekker flexibel in te plannen.
one day I fly awaaaaaaay
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:50:21 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_71441413
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:46 schreef Pandora73 het volgende:
Wat een lariekoek. Zo werkt het toch ook gewoon voor mensen die al werk hebben en die ander werk zoeken? Voor het leeuwendeel van de bedrijven is dat geen enkel probleem om effe een maandje (max. 2) te wachten voordat de geschikte medewerker kan beginnen. Verder bouw je gewoon snipperdagen op die je kunt opnemen. Kortom, dit mag nooit in de weg staan van het aannemen van een productiebaantje. Bovendien is zoiets vaak via 't uitzendbureau, dan kun je elke volgende dag weg.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:53:54 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_71441540
Je bent 24 zie ik?
quote:
Werkleerplicht voor jongeren tot 27 jaar

Jongeren onder de 27 jaar kunnen geen beroep meer doen op de bijstand, maar moeten werken, leren of een combinatie hiervan. Gemeenten worden verplicht jongeren tot 27 jaar die niet werken of naar school gaan én die zich melden voor een voorziening (bijvoorbeeld een uitkering) een aanbod te doen. Dit kan een werkaanbod, een leeraanbod of een combinatie van beide zijn. Het aanbod wordt afgestemd op de situatie van deze jongeren. Als ze het aanbod niet accepteren dan krijgen zij ook geen uitkering van de gemeente. Jongeren zijn niet verplicht zich te melden als ze geen werk of opleiding hebben.

De ministerraad heeft ingestemd met een plan hiervoor van staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mede namens minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, minister Bos van Financiën en minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin. De werkleerplicht was aangekondigd in het Coalitieakkoord. Het kabinet wil zoveel mogelijk jongeren stimuleren een baan te vinden of een opleiding te volgen.

Het doel van deze maatregelen is jongeren betere kansen te bieden op een baan en te voorkomen dat jongeren afhankelijk zijn van de bijstand. Het streven is dat jongeren die een startkwalificatie kunnen halen dit ook doen. Een startkwalificatie is een diploma op havo, vwo of mbo-2 niveau.

Een uitzondering geldt voor jongeren die niet kúnnen werken of leren. Dit kunnen redenen zijn zoals alleenstaand ouderschap of een handicap. Deze groep jongeren komt wel in aanmerking voor financiële ondersteuning. Bij de vaststelling van de hoogte van die ondersteuning wordt gekeken naar de hoogte van andere voorzieningen.

Jongeren van 18 tot 27 jaar kunnen nu nog een beroep doen op de bijstand. Eind april 2007 hadden ongeveer 29.000 jongeren tot 27 jaar een bijstandsuitkering, hiervan zijn ongeveer 4.275 jonger dan 21 jaar.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:59:27 #45
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_71441758
En hier staat iig wat info over jouw gemeente:
http://www.zwolle.nl/cms/(...)10_7_dd_19_11_07.pdf

Let vooral even op artikel 6a:
quote:
Artikel 6. Vierde categorie
De volgende gedragingen leiden tot een verlaging van de uitkering met 20% voor de duur van 2
maanden:
a. het niet aantoonbaar naar vermogen trachten algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen of
blijk geven van gedragingen die de inschakeling in de arbeid belemmeren, waarbij geen
gebruik wordt gemaakt van een voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a
van de wet (artikel 9 WWB)
Een gedicht over Maanvis
pi_71442215
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Denken veel gemeentes daar niet gewoon hetzelfde over?
Volgens mij bemiddelen die vaak genoeg mensen naar productiebaantjes of naar de gemeentelijke plantsoenendienst. Zij regelen alles en als je er niet op in gaat korten ze je op je uitkering.
Da's overigens wel per gemeente verschillend.
In veel gemeenten is er een Direct Werk project. Dan ga je voor 20 uur per week aan de slag bij... de groenvoorziening of productiewerk. Voor een productiebaantje bij een reguliere werkgever word je niet zo snel aangenomen en mocht je dat toch moeten gaan doen in voltijd, dan kun je dat nog altijd op je dooie gemak doen. Formeel word je geacht op alle geaccepteerde arbeid te solliciteren, maar de mensen van het reïntegratiebureau zijn daar over het algemeen vrij soepel in.
pi_71442415
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef Lastpost het volgende:

[..]

- Zelfs als student zijnde kun je in de bijstand komen.
- Als je net klaar bent met een studie mag je wel degelijk in de bijstand, al zijn er gemeenten die er moeilijk bij doen.
- Je krijgt ook bijstand als er in het 'gezin' verdere inkomsten zijn, zolang die onder het bijstandsniveau zitten en die personen relevant zijn voor je uitkering (thuiswonenden worden dus niet gekort, wel wanneer je je vriendin er bij inschrijft op het woonadres van je ouders en weer niet als het gewoon een vriendin is zonder dat je er een relatie mee hebt, dat laatste geld weer niet als samenwonende in een eigen woning)
- Je kunt dus gewoon bijstand aanvragen én krijgen wanneer je vriend Wajong krijgt, mits hij niet boven het bijstandsbedrag ontvangt dat voor jullie situatie geldt.

Kortom, zeg dan liever niets als je het gewoon niet weet.

Maar nogmaals de vraag:
- Hoe oud ben jij en hoe oud is je partner?
- Werkt/studeert hij verder naast zijn Wajong?
Ik weet er genoeg vanaf, omdat ik ook in zo'n situatie heb gezeten. Ik en mijn partner moesten van 75% van het minimum rondkomen en hadden geen recht op aanvulling.

Ik ben er al maar al blij om, want mijn huidige werkgever had het niet zo met bijstandtrekkers en die proviteurs, als je niet zielig bent. Waarschijnlijk had ik die baan dan ook niet gekregen.
Als je totaal aan de grond zit, en niks kan dan is de bijstand voor jouw. Mensen met een mbo of hoger moeten gewoon werken. Werk zat.

Studenten kunnen pas in de bijstand komen als je geen geld mer kan krijgen van de IBG, daar vallen leningen ook onder. Als je dan nog studeert, dan moet je je eens afvragen waar je mee bezig bent. Daar heb ik totaal geen medeleven mee, en die zouden ze gewoon geen geld meer moeten geven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_71442619
Het kan zijn dat er mensen zijn die posts missen

Het geneuzel over het al dan niet terecht zijn van een uitkering of wie er allemaal belasting betalen is hier niet relevant. Die posts knal ik dan ook direct het topic uit. Open een topic in [POL] ofzo.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:44:19 #49
3542 Gia
User under construction
pi_71455599
Je kunt aanvullende bijstand krijgen, volgens mij. Het inkomen van de partner wordt volledig gekort.

Ik heb zelf WAO. Mocht mijn man overlijden, dan wordt het nabestaandenpensioen dat ik krijg, ook weer volledig gekort op mijn uitkering.
pi_71467843
quote:
Daar neig ik ook naar. Bijstand is voor als je niet kan werken (omdat er geen werk te vinden is of omdat je ziek bent) niet voor als je niet wil werken onder je niveau.
Ik heb in verband met de crisis al een ver-onder-mijn-niveau-baan geregeld mocht het misgaan want ik ga echt niet langs dat loket zolang het niet anders kan. En ja, ik ben ooit werkloos geweest en dat is ontzettend heel zwaar kut vooral omdat je aangekeken wordt op het gedrag van mensen die "liever niet" werken onder hun niveau, ook als je wel ontzettend je best doet om aan werk te komen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')