Waarvoor afgekeurd?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:04 schreef Kekaa het volgende:
Mn vriend is voor 80 tot 100% afgekeurd en krijgt een wajong uitkering.
Werk? Of bedoel je de reden van zijn afkeuring?quote:
Je kunt toch niet voor al het werk zijn afgekeurd?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:10 schreef denthemen het volgende:
[..]
Werk? Of bedoel je de reden van zijn afkeuring?
Als bijvoorbeeld je handicap dusdanig is dat je op dat moment geen werk kunt doen dan zul je afgekeurd worden. Ik ben zelf ook voor 100% afgekeurd voor het moment, door mijn spierziekte. Ik ben afgekeurd omdat ik nu met mijn opleiding bezig ben en daarnaast niet kan werken (energie tekort door de spierziekte). Wanneer ik klaar ben met mijn opleiding zal ik ook gewoon full time gaan werken. Maar dit is mijn geval, ik weet niet hoe het bij TS het geval isquote:Op woensdag 29 juli 2009 20:12 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Je kunt toch niet voor al het werk zijn afgekeurd?
Afgekeurd voor pallets sorteren betekent nog niet dat je niet achter de kassa kunt zitten en vice versa.
Of is hij gewoon vies van 'werk' in het algemeen?
Ja, dankjewel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:12 schreef draaijer het volgende:
[..]
Wat een instelling.. Zucht.. Hiervoor moeten we dus belasting betalen
Aha, dankjewel!!!quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:21 schreef Exoteria het volgende:
hoe het precies zit meot ik even nakijken, maar jij kan dan wel een bijstandsuitkering krijgen.
Je wordt dan gewoon gekort.
Ze nemen het inkomen van de huisgenoot mee.
Ja...quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:24 schreef lezzer het volgende:
Begrijp ik nou goed dat je onder de 27 bent?
Je vriend heeft een wajong uitkering en jullie wonen samen?
Onzin, TS heeft gewoon recht op die uitkering. TS geeft aan dat ze er alles aan doet om werk te vinden, en ik neem aan dat iemand die een hbo opleiding heeft gedaan daar niet mee thuis achter de geraniums gaat zitten. Bijstand is een vangnetregeling. Er wordt heel veel mee gefraudeerd, maar er zijn ook gewoon mensen die het nodig hebben. TS zit waarschijnlijk in de rats, want de studiebijlage houdt op, en als ze geen baan heeft kunnen vinden (wat in deze tijd echt niet raar is) heeft ze een enorm tekort. Een tekort dat echt onder het bestaansminimum gaat. M.a.g. mogelijke schulden en alleen maar meer ellende. Dat wil helemaal niemand lijkt me.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Gratis geld" schreeuwt om misbruik...
- Zelfs als student zijnde kun je in de bijstand komen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik had eens een keertje gelezen dat studenten niet gelijk een uitkering mogen aanvragen. Geen idee of het waar is, maar ik vond het wel logisch klinken en eindelijk eens iets goeds van deo verheid.
Verder krijg je alleen bijstand als er verder geen gezinsinkomen is. En Wajong is een inkomen. Woon je samen en krijgt je vriend wajong, dan kan je geen bijstand aanvragen.
Terwijl bijstand wel afhangt van het gezinsinkomen, hangt wajong daar niet vanaf. Wajong blijf je houden, ook al verdient je partner miljoenen.
Thanx!quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef lezzer het volgende:
[..]
Onzin, TS heeft gewoon recht op die uitkering. TS geeft aan dat ze er alles aan doet om werk te vinden, en ik neem aan dat iemand die een hbo opleiding heeft gedaan daar niet mee thuis achter de geraniums gaat zitten. Bijstand is een vangnetregeling. Er wordt heel veel mee gefraudeerd, maar er zijn ook gewoon mensen die het nodig hebben. TS zit waarschijnlijk in de rats, want de studiebijlage houdt op, en als ze geen baan heeft kunnen vinden (wat in deze tijd echt niet raar is) heeft ze een enorm tekort. Een tekort dat echt onder het bestaansminimum gaat. M.a.g. mogelijke schulden en alleen maar meer ellende. Dat wil helemaal niemand lijkt me.
Het werkt als volgt:
Je hebt in principe samen recht op ongeveer 1200 euro uitkering. Voorwaarde is natuurlijk wel dat jullie allebei op hetzelfde adres in geschreven staan, maar ik neem aan dat dat zo is als je samenwoont.
De meest voor de hand liggende versie is dat het UWV (dus de Wajong), gaat aanvullen tot de norm gehuwden (dat heet nou eenmaal zo).
Versie twee is dat de sociale dienst jou een bijstandsuitkering verstrekt van een hoogte die jullie gezamenlijk inkomen tot die norm van 1200 euro brengt. Jij krijgt dan dus 400 euro bijstand (WWB).
Wat je het beste kunt doen is je melden bij het UWV werkbedrijf, in jouw woonplaats, en je daar in laten schrijven. Zij kunnen je ook vertellen waar je dan moet zijn. Of bij UWV, of bij de gemeente.
Veel succes met het vinden van een baan. Het levert je meer geld op, en veel meer voldoening.
Dat is niet helemaal waar.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef Lastpost het volgende:
weer niet als het gewoon een vriendin is zonder dat je er een relatie mee hebt, dat laatste geld weer niet als samenwonende in een eigen woning)
Kijk, daar zit dus het probleem! 1200 euro is belachelijk veel geld voor stomweg niets doen! Tel daar de huursubsidies en andere ongein bij op, en het is heel logisch dat veel mensen hun bed niet meer uit willen om te gaan werkenquote:Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef lezzer het volgende:
[..]
Je hebt in principe samen recht op ongeveer 1200 euro uitkering.
Welk deel van arbeidsongeschikt snap je niet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kijk, daar zit dus het probleem! 1200 euro is belachelijk veel geld voor stomweg niets doen! Tel daar de huursubsidies en andere ongein bij op, en het is heel logisch dat veel mensen hun bed niet meer uit willen om te gaan werken
Ga eerst maar eens kijken bij mensen die al jaren in de bijstand zitten. Dan piep je wel anders.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kijk, daar zit dus het probleem! 1200 euro is belachelijk veel geld voor stomweg niets doen! Tel daar de huursubsidies en andere ongein bij op, en het is heel logisch dat veel mensen hun bed niet meer uit willen om te gaan werken
Ik schreef het denk ik verkeerd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:43 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar.
Voor de wwb geldt de gezamenlijke huishouding, en niet of je daadwerkelijk het bed deelt.
Als je met iemand woont waarmee je samen eet, boodschappen doet en de rekeningen betaalt, dan voer je een gezamenlijke huishouding. Daarvoor hoef je elkaar niet leuk of meer te vinden.
Om je vragen nog even te beantwoorden:quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef Lastpost het volgende:
Maar nogmaals de vraag:
- Hoe oud ben jij en hoe oud is je partner?
- Werkt/studeert hij verder naast zijn Wajong?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |