abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71438314
Even een vraag... kun je naast wajong ook bijstand krijgen?

Mn vriend is voor 80 tot 100% afgekeurd en krijgt een wajong uitkering.
Ik ben sinds eind juni afgestudeerd en druk op zoek naar een baan passend bij mijn opleiding.
Vanaf 31 augustus ben ik ook daadwerkelijk uitgeschreven bij de IBgroep, en dan krijg ik dus geen geld meer van ze.

Stel ik heb dan nog geen baan, is er dan bijstand aan te vragen?
Ik dacht eerst dat het een optie was, maar nu weet ik het niet zeker meer.
(aangezien wajong van vriend enzo).

Nee, ik heb geen recht op WW, want ik heb niet een half jaar achter elkaar gewerkt.
Ja, ik ben ook op zoek naar banen die niet bij mijn opleiding passen, maar nog niet heel actief.
Ja, ik sta ingeschreven bij Werk.nl als werkzoekende.
Ja, ik sta ingeschreven bij verscheidene uitzendbureaus, en werk af en toe voor ze.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:09:02 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71438426
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:04 schreef Kekaa het volgende:
Mn vriend is voor 80 tot 100% afgekeurd en krijgt een wajong uitkering.
Waarvoor afgekeurd?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_71438450
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:09 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Waarvoor afgekeurd?
Werk? Of bedoel je de reden van zijn afkeuring?
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_71438463
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:09 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Waarvoor afgekeurd?
Dat is niet echt van toepassing.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:12:55 #5
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71438540
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:10 schreef denthemen het volgende:

[..]

Werk? Of bedoel je de reden van zijn afkeuring?
Je kunt toch niet voor al het werk zijn afgekeurd?
Afgekeurd voor pallets sorteren betekent nog niet dat je niet achter de kassa kunt zitten en vice versa.
Of is hij gewoon vies van 'werk' in het algemeen?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_71438727
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:12 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Je kunt toch niet voor al het werk zijn afgekeurd?
Afgekeurd voor pallets sorteren betekent nog niet dat je niet achter de kassa kunt zitten en vice versa.
Of is hij gewoon vies van 'werk' in het algemeen?
Als bijvoorbeeld je handicap dusdanig is dat je op dat moment geen werk kunt doen dan zul je afgekeurd worden. Ik ben zelf ook voor 100% afgekeurd voor het moment, door mijn spierziekte. Ik ben afgekeurd omdat ik nu met mijn opleiding bezig ben en daarnaast niet kan werken (energie tekort door de spierziekte). Wanneer ik klaar ben met mijn opleiding zal ik ook gewoon full time gaan werken. Maar dit is mijn geval, ik weet niet hoe het bij TS het geval is
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_71438762
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:12 schreef draaijer het volgende:

[..]

Wat een instelling.. Zucht.. Hiervoor moeten we dus belasting betalen
Ja, dankjewel.
Ik ga graag op zoek naar een baan waar ik voor gestudeerd heb (ben er sinds half juni bijna dagelijk mee bezig). Helaas is het aanbod niet zo groot (of ik moet naar het westen verhuizen, dat zou een beetje helpen). En er is ook zoiets als crisis enzo.
Ben van plan om vanaf volgende week ook actiever op zoek te gaan naar ander soortig werk (voor een HBOer, dus gelieve geen schoonmaak en productiewerk. Wel iets waarbij ik moet nadenken. Administratief ofzo... heb op het moment ook iets lopen via het uitzendbureau voor werk bij het UWV).

Maar dus, aangezien er nog steeds mensen ontslagen worden door de crisis, ik geen tot bijna geen werkervaring heb kan het heel goed zijn dat ik in september nog geen baan heb. Ik hoop natuurlijk dat ik er dan wel eentje heb.

Graag wil ik dan weten of iemand weet of ik dan bijstand aan kan vragen. En of dat dus samen kan gaan met de wajong van mn vriend (want we wonen samen).
Zo niet, dan kan ik me daar nu al een beetje op instellen en minder uitgeven voor het moment wanneer er weer 1 inkomen is (wat begin dit jaar ook 4 maanden het geval was, omdat er toen nog geen wajong was, en alleen een lening van de IBgroep).
pi_71438798
hoe het precies zit meot ik even nakijken, maar jij kan dan wel een bijstandsuitkering krijgen.
Je wordt dan gewoon gekort.

Ze nemen het inkomen van de huisgenoot mee.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
pi_71438848
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:21 schreef Exoteria het volgende:
hoe het precies zit meot ik even nakijken, maar jij kan dan wel een bijstandsuitkering krijgen.
Je wordt dan gewoon gekort.

Ze nemen het inkomen van de huisgenoot mee.
Aha, dankjewel!!!

Dan wordt het em niet, want de wajong is 800 nog wat... en we kregen al geen bijstand toen mijn vriend dat aanvroeg (voor de wajong) en ik een lening van de ibgroep had van 700 + een beetje werk.

Maar bedankt voor je antwoord!
pi_71438880
Begrijp ik nou goed dat je onder de 27 bent?
Je vriend heeft een wajong uitkering en jullie wonen samen?
pi_71438896
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:24 schreef lezzer het volgende:
Begrijp ik nou goed dat je onder de 27 bent?
Je vriend heeft een wajong uitkering en jullie wonen samen?
Ja...
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:31:21 #12
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71439088
Om het simpel te houden, ja dat kan prima.

Maar als zijn Wajong te hoog is qua inkomsten krijg jij dus niets en dus ook geen uitkering, dit komt omdat je inkomsten op éen hoop gegooid worden als samenwonenden en dan als gehuwd gezien wordt, alles wat hij krijgt/verdient wordt van het basisbedrag van de uitkering afgetrokken, mocht ie studeren wordt het nog complexer omdat dan de WSF er ook nog bij komt.
Als er een van beiden onder de 21 is wordt het verhaal nog iets ingewikkelder qua bedragen, is dat het geval?

Bekijk anders eens of hij een toeslag kan krijgen op zijn Wajong als samenwonende zijnde.
pi_71439130
Ik had eens een keertje gelezen dat studenten niet gelijk een uitkering mogen aanvragen. Geen idee of het waar is, maar ik vond het wel logisch klinken en eindelijk eens iets goeds van deo verheid.

Verder krijg je alleen bijstand als er verder geen gezinsinkomen is. En Wajong is een inkomen. Woon je samen en krijgt je vriend wajong, dan kan je geen bijstand aanvragen.

Terwijl bijstand wel afhangt van het gezinsinkomen, hangt wajong daar niet vanaf. Wajong blijf je houden, ook al verdient je partner miljoenen.

Ik heb ook een tijdje prima kunnen orndkomen van 75% van het mininuminkomen met zijn 2en. Prima te doen en het dwingt je alleen maar tot werken, wat zo hoort.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_71439215
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

"Gratis geld" schreeuwt om misbruik...
Onzin, TS heeft gewoon recht op die uitkering. TS geeft aan dat ze er alles aan doet om werk te vinden, en ik neem aan dat iemand die een hbo opleiding heeft gedaan daar niet mee thuis achter de geraniums gaat zitten. Bijstand is een vangnetregeling. Er wordt heel veel mee gefraudeerd, maar er zijn ook gewoon mensen die het nodig hebben. TS zit waarschijnlijk in de rats, want de studiebijlage houdt op, en als ze geen baan heeft kunnen vinden (wat in deze tijd echt niet raar is) heeft ze een enorm tekort. Een tekort dat echt onder het bestaansminimum gaat. M.a.g. mogelijke schulden en alleen maar meer ellende. Dat wil helemaal niemand lijkt me.

Het werkt als volgt:
Je hebt in principe samen recht op ongeveer 1200 euro uitkering. Voorwaarde is natuurlijk wel dat jullie allebei op hetzelfde adres in geschreven staan, maar ik neem aan dat dat zo is als je samenwoont.
De meest voor de hand liggende versie is dat het UWV (dus de Wajong), gaat aanvullen tot de norm gehuwden (dat heet nou eenmaal zo).
Versie twee is dat de sociale dienst jou een bijstandsuitkering verstrekt van een hoogte die jullie gezamenlijk inkomen tot die norm van 1200 euro brengt. Jij krijgt dan dus 400 euro bijstand (WWB).
Wat je het beste kunt doen is je melden bij het UWV werkbedrijf, in jouw woonplaats, en je daar in laten schrijven. Zij kunnen je ook vertellen waar je dan moet zijn. Of bij UWV, of bij de gemeente.

Veel succes met het vinden van een baan. Het levert je meer geld op, en veel meer voldoening.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:36:42 #15
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71439224
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik had eens een keertje gelezen dat studenten niet gelijk een uitkering mogen aanvragen. Geen idee of het waar is, maar ik vond het wel logisch klinken en eindelijk eens iets goeds van deo verheid.

Verder krijg je alleen bijstand als er verder geen gezinsinkomen is. En Wajong is een inkomen. Woon je samen en krijgt je vriend wajong, dan kan je geen bijstand aanvragen.

Terwijl bijstand wel afhangt van het gezinsinkomen, hangt wajong daar niet vanaf. Wajong blijf je houden, ook al verdient je partner miljoenen.
- Zelfs als student zijnde kun je in de bijstand komen.
- Als je net klaar bent met een studie mag je wel degelijk in de bijstand, al zijn er gemeenten die er moeilijk bij doen.
- Je krijgt ook bijstand als er in het 'gezin' verdere inkomsten zijn, zolang die onder het bijstandsniveau zitten en die personen relevant zijn voor je uitkering (thuiswonenden worden dus niet gekort, wel wanneer je je vriendin er bij inschrijft op het woonadres van je ouders en weer niet als het gewoon een vriendin is zonder dat je er een relatie mee hebt, dat laatste geld weer niet als samenwonende in een eigen woning)
- Je kunt dus gewoon bijstand aanvragen én krijgen wanneer je vriend Wajong krijgt, mits hij niet boven het bijstandsbedrag ontvangt dat voor jullie situatie geldt.

Kortom, zeg dan liever niets als je het gewoon niet weet.

Maar nogmaals de vraag:
- Hoe oud ben jij en hoe oud is je partner?
- Werkt/studeert hij verder naast zijn Wajong?
pi_71439339
Voor mensen onder de 27 die een bijstandsuitkering aanvragen geldt in veel gemeenten dat ze meteen naar een werkproject moeten om recht te hebben op die uitkering. Dat betekent inderdaad zo'n werkvoorzieninggeval waar je wel eens verhalen over hoort

Dit is er overigens voor om mensen die voor hun 18e verjaardag een wwb kado krijgen omdat dat in hun milieu nou eenmaal zo is te stimuleren om te gaan werken. Of in ieder geval niet zo maar de poen kado te doen.
Zeker voor jongeren is het lastig in het werkproces te raken als ze meteen wwb krijgen en in zo'n ritme raken.
pi_71439344
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef lezzer het volgende:

[..]

Onzin, TS heeft gewoon recht op die uitkering. TS geeft aan dat ze er alles aan doet om werk te vinden, en ik neem aan dat iemand die een hbo opleiding heeft gedaan daar niet mee thuis achter de geraniums gaat zitten. Bijstand is een vangnetregeling. Er wordt heel veel mee gefraudeerd, maar er zijn ook gewoon mensen die het nodig hebben. TS zit waarschijnlijk in de rats, want de studiebijlage houdt op, en als ze geen baan heeft kunnen vinden (wat in deze tijd echt niet raar is) heeft ze een enorm tekort. Een tekort dat echt onder het bestaansminimum gaat. M.a.g. mogelijke schulden en alleen maar meer ellende. Dat wil helemaal niemand lijkt me.

Het werkt als volgt:
Je hebt in principe samen recht op ongeveer 1200 euro uitkering. Voorwaarde is natuurlijk wel dat jullie allebei op hetzelfde adres in geschreven staan, maar ik neem aan dat dat zo is als je samenwoont.
De meest voor de hand liggende versie is dat het UWV (dus de Wajong), gaat aanvullen tot de norm gehuwden (dat heet nou eenmaal zo).
Versie twee is dat de sociale dienst jou een bijstandsuitkering verstrekt van een hoogte die jullie gezamenlijk inkomen tot die norm van 1200 euro brengt. Jij krijgt dan dus 400 euro bijstand (WWB).
Wat je het beste kunt doen is je melden bij het UWV werkbedrijf, in jouw woonplaats, en je daar in laten schrijven. Zij kunnen je ook vertellen waar je dan moet zijn. Of bij UWV, of bij de gemeente.

Veel succes met het vinden van een baan. Het levert je meer geld op, en veel meer voldoening.
Thanx!
Ingeschreven sta ik al een tijdje bij ht UWV.
Binnenkort maar weer eens een afspraak maken dan voor meer duidelijkheid. (had daar al eens eerder kort naar gevraagd, maar zolang ik nog een lening van de IBgroep krijg doen ze niks).
En ik zal eens uitzoeken welke toeslagen/aanvullingen er allemaal bij de wajong kunnen.

En natuurlijk ga ik ook verder met het zoeken naar een baan
pi_71439385
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef Lastpost het volgende:
weer niet als het gewoon een vriendin is zonder dat je er een relatie mee hebt, dat laatste geld weer niet als samenwonende in een eigen woning)
Dat is niet helemaal waar.
Voor de wwb geldt de gezamenlijke huishouding, en niet of je daadwerkelijk het bed deelt.
Als je met iemand woont waarmee je samen eet, boodschappen doet en de rekeningen betaalt, dan voer je een gezamenlijke huishouding. Daarvoor hoef je elkaar niet leuk of meer te vinden.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:45:47 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71439455
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef lezzer het volgende:

[..]
Je hebt in principe samen recht op ongeveer 1200 euro uitkering.
Kijk, daar zit dus het probleem! 1200 euro is belachelijk veel geld voor stomweg niets doen! Tel daar de huursubsidies en andere ongein bij op, en het is heel logisch dat veel mensen hun bed niet meer uit willen om te gaan werken
censuur :O
pi_71439559
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Kijk, daar zit dus het probleem! 1200 euro is belachelijk veel geld voor stomweg niets doen! Tel daar de huursubsidies en andere ongein bij op, en het is heel logisch dat veel mensen hun bed niet meer uit willen om te gaan werken
Welk deel van arbeidsongeschikt snap je niet.
Op dinsdag 11 augustus 2009 01:08 schreef iszinloos het volgende:
Mijn spelling en grammatica mag wel wat beter.
pi_71439567
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ga eerst maar eens kijken bij mensen die al jaren in de bijstand zitten. Dan piep je wel anders.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:55:36 #22
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71439748
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:43 schreef lezzer het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar.
Voor de wwb geldt de gezamenlijke huishouding, en niet of je daadwerkelijk het bed deelt.
Als je met iemand woont waarmee je samen eet, boodschappen doet en de rekeningen betaalt, dan voer je een gezamenlijke huishouding. Daarvoor hoef je elkaar niet leuk of meer te vinden.
Ik schreef het denk ik verkeerd.
Als thuiswonende houden ze daar dus wel rekening mee, als je dan gewoon een huisgenoot hebt is het geen probleem en als je er een relatie mee hebt en die woont ook bij je thuis (ouders dus) wordt het weer wel gekort.
Of de gemeente heeft dat hier fout gedaan.

Zodra je op jezelf woont/samenwoont kun je dat inderdaad overboord gooien, al deel je helemaal niet in kosten of what so ever, dat boeit ze dan weinig.
pi_71439837
Effe voor mijn begrip hoor
Je woonde thuis bij je ouders en jullie hadden iemand op kamers. Klopt dat?
Dat kan wel zonder dat het een gezamenlijke huishouding is namelijk.
pi_71439889
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:36 schreef Lastpost het volgende:

Maar nogmaals de vraag:
- Hoe oud ben jij en hoe oud is je partner?
- Werkt/studeert hij verder naast zijn Wajong?
Om je vragen nog even te beantwoorden:
beiden 24.
Hij werkt/studeert niet.
Begint binnenkort wel met een traject/begeleiding iets. Wajong heeft ie ook nog maar net, en ook die mensen doen aan vakantie in de vakantieperiode, dus ik gok zo eind augustus dat ie een eerste echte afspraak heeft met zn begeleider. Dan gaan ze kijken wat ie kan, wat ie wil en hoe ze dat dan gaan begeleiden enzo. Beroepentest/interessetest van het UWV heeft ie al gedaan, bevat handige informatie.
pi_71440044
Ik vind dat als je geen schoonmaak en productiewerk wil doen, je ook geen bijstand hoort te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')