abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71436575
hoi mijn naam is stijn,

ik werk als kok in de keuken van een restaurant. als kok ben ik continu bezig met een zo hoogwaardig mogelijk product leveren aan mijn gast.

nou ben ik me de afgelopen 2 jaar meer en meer gaan ergeren aan het effect wat massa-media in mijn ogen lijkt te hebben op onze maatschappij. om te beginnen met de relamecode, neem een willekeurige reclame en bekijk elke zin appart... waarschijnlijk is er niks bijzonders aan op te merken. om die rede zal die reclame zin zijn goedgekeurd. maar het beeld wat deze zinnen in context weergeven stel ik vaak mijn vraagtekens bij.

als voorbeeld:

sinds niet al te lang verschijnen er reclames die vermelden dat er meer omega 3 en 6 vetzuren " gegeten" zouden moeten worden. deze verturen zijn veel te vinden in vis... vis olie wordt dus ook veel gebruikt om deze vetzuren in producten te stoppen. maar heb je echt visolie nodig in je margarine?

en wat is het doel van de fabrikant?

zo groeit bij mij de gedachte dat het fabrikanten niet meer gaat om een kwalitatief zo goed mogelijk product te verkopen, als ze er maar heel veel van verkopen. ik erger me dood aan de beelden van uitra witte tanden, slanke dunne vrouwen lichaamen en athletische mannen.

heeft de media het beeld wat mensen hebben van wat gezond en normaal is zo verpest? van de week was er op de bbc een programma over een meisje van 13 wat haar borsten wilde laten vergroten omdat dat haar sociaal zou redden!?!

en wat betreft eten ben ik helemaal furieus(aangezien ik hier dagelijks mee bezig ben geen verassing)
is de consument zo verpest door de media dat alles snel moet, dat een "kies bewust" logo een gezond product beteken maar niet op verse groenten te vinden is?! moet je gesneden sla wel 3 dagen houdbaar zijn, waarom mogen voorgesneden aardappelen niet verkleuren?

goed om niet een uren lang betoog te schrijven,

producenten en fabrikanten,

KAP NOU EENS MET HET MANIPULEREN VAN DE MASSA OM JE OMZET TE VERHOGEN

(al zo lang bezig met dit onderwerp in mijn hoofd en praat er graag over, mijn zus zij laatst dat ik er wel een boek over kon schrijven. Alleen dan zou ik het willen verspreiden en nou ik dezelfde media moeten gebruiken die ik afschuw. dus om geen hypocrite statement te maken is deze post mijn manier om er achter te komen of er mensen mijn menig delen)

groetjes Stijn
pi_71436607
Gelijk heb je.

Allemaal terug naar biologisch voer.
pi_71436656
I'm in, mate.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71436668
Op foodlog.nl wordt het onderwerp ook veel aangesneden.
Je hebt overigens helemaal gelijk, vooral als het gaat om het "ik kies bewust "logo.

Je wordt zo gemanipuleerd als comsument zijnde, zonder dat je het doorhebt, bekijk maar eens een echte komkommer, of een citroen die niet met varkensvet is ingesmeerd
pi_71436727
Het ligt niet aan de producenten en fabrikanten. Mensen moeten leren voor zichzelf te denken.

Lekker makkelijk om iemand anders de schuld te geven voor je eigen schapengedrag en/of laksheid qua opvoeding door je ouders.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
pi_71436797
Eens.

Een voedseldeskundige zei eens: alles wat goed is voor de voedselindustrie (winst), is slecht voor de consument.

Helaas.
pi_71436810
het lastige is helaas ook dat je geen keus hebt, zelf ga ik in mijn vakantie voor al mijn groenten vlees en vis zo dicht mogelijk naar de bron maar dat kost enorm veel tijd. en zelfs dan nog, als je buurman genetisch gemanipuleerd graan verbouwd, is jou graan dan nog wel biologisch i.v.m kruisbestuiving?
pi_71438363
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:15 schreef puck87 het volgende:
het lastige is helaas ook dat je geen keus hebt, zelf ga ik in mijn vakantie voor al mijn groenten vlees en vis zo dicht mogelijk naar de bron maar dat kost enorm veel tijd. en zelfs dan nog, als je buurman genetisch gemanipuleerd graan verbouwd, is jou graan dan nog wel biologisch i.v.m kruisbestuiving?
Ja, dat is een groot gevaar.

Daarom branden Franse boeren massaal GM gewassen af.
pi_71438511
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:12 schreef Feitosa het volgende:
Het ligt niet aan de producenten en fabrikanten. Mensen moeten leren voor zichzelf te denken.

Lekker makkelijk om iemand anders de schuld te geven voor je eigen schapengedrag en/of laksheid qua opvoeding door je ouders.
Je kunt niet verwachten dat mensen continu 24-7 op hun hoede zijn.

Ts: als je hier meer over wilt weten / lezen kan ik wel een aantal boeken en documantaires aanraden, hoe goed is je engels?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  FOK!fotograaf woensdag 29 juli 2009 @ 21:11:38 #10
17893 Forno
pi_71440162
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:15 schreef puck87 het volgende:
De term "biologisch" gaat ook op voor gemanipuleerde groenten/dieren. Ik snap niet waarom men daar zo huiverig over doet. Alles (ook in de natuur) is onderheving aan mutaties cq verandering. Al gebeurd dat in de natuur spontaan. De mens versneld dat proces alleen. Ik zie er geen gevaar in.

De term biologisch betekent voor mij onbespoten(er) groente en fruit en dat de dieren in een redelijke/gezonde omgeving opgroeien.
pi_71443862
Joh, waar maak je je druk om. Of het nou de medicijnman, de pastoor, een dictator of een reclamespotje is, er zijn genoeg mensen die graag hebben dat ze verteld wordt wat ze moeten denken of doen. Zolang ze zelf maar niet hoeven na te denken.

Ik ben trouwens benieuwd of dat restaurant waar jij werkt een website heeft, of het in de gouden gids staat en of ze een bordje met 'restaurant' in de tuin hebben staan. Krijg je alleen gasten die toevallig op de deur kloppen met de vraag of jullie toevallig wat te eten hebben, of probeer je mensen over te halen om toch maar vooral een keer bij jullie te komen eten?
pi_71451653
benieuw naar de boeken want mijn engels is prima...

wat betreft mijn werkgever, jazeker doet die aan marketing, en er hang en bord aan de gevel. mijn werkgever deelt mijn idealen niet wat betreft dit onderwerp.

in onze maatschappij is het denk ik niet mogelijk volledig zelf voorzienend te zijn aangezien je een aantal regels moet volgen om normaal te functioneren in deze maatschappij. je zult belasting moeten betalen, en eten. daarom moet je werken, zo is er geen tijd om je eigen voedsel te verbouwen/vee te houden enz.

zelf heb ik besloten geen onderneming te starten met een winstoogmerk, omdat om dat het bestaan ervan te garanderen ik de wegen moet volgen die ik in bovenstaande posts verafschuw.

mijn voorkeur zou uitgaan naar een stichting die producten koopt aan de bron voor een veel hogere inkoopprijs, en verkoopt voor de prijzen die supermarkten vragen, zo krijgt de boer wat hij verdient en kost het de consument niet meer.

op deze manier hoop ik te kunnen voorkomen dat het boeren bedrijf verdwijnt, en wederom het kwalitatief betere product(tegenover pot en blik) de verse gezondere producten in prijs zullen stijgen.

gezondheid moet niet iets worden voor de rijken...
pi_71452661
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 10:30 schreef puck87 het volgende:
benieuw naar de boeken want mijn engels is prima...

wat betreft mijn werkgever, jazeker doet die aan marketing, en er hang en bord aan de gevel. mijn werkgever deelt mijn idealen niet wat betreft dit onderwerp.

in onze maatschappij is het denk ik niet mogelijk volledig zelf voorzienend te zijn aangezien je een aantal regels moet volgen om normaal te functioneren in deze maatschappij. je zult belasting moeten betalen, en eten. daarom moet je werken, zo is er geen tijd om je eigen voedsel te verbouwen/vee te houden enz.

zelf heb ik besloten geen onderneming te starten met een winstoogmerk, omdat om dat het bestaan ervan te garanderen ik de wegen moet volgen die ik in bovenstaande posts verafschuw.

mijn voorkeur zou uitgaan naar een stichting die producten koopt aan de bron voor een veel hogere inkoopprijs, en verkoopt voor de prijzen die supermarkten vragen, zo krijgt de boer wat hij verdient en kost het de consument niet meer.

op deze manier hoop ik te kunnen voorkomen dat het boeren bedrijf verdwijnt, en wederom het kwalitatief betere product(tegenover pot en blik) de verse gezondere producten in prijs zullen stijgen.

Nobel streven

Als je een algemeen boek wilt lezen over hoe mensen beinvloed worden kan ik Influence van Cialdini aanraden.
Wat eten betreft, heb je gisteren supersize me gezien (of eerder?) past misschien wel in je straatje.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71453072
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:12 schreef Feitosa het volgende:

QFT! Ik erger me mateloos aan al die idioten die elkaar maar napraten en niet hebben geleerd om zelf na te denken. Zulke types zijn een gewillig slachtoffer voor nietsontziende commercie.
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 10:30 schreef puck87 het volgende:

Ik snap je beweegredenen en die juich ik ook toe. Maar onderschat het nut van een prijsprikkel niet. Slimmer werken, waardoor producten goedkoper worden , stimuleert innovatie. Dan denk ik aan bijvoorbeeld aan robots die onkruid wieden, oogsten, zaaien etc. Ik bedoel dan zeer zeker niet die genetisch gemanipuleerde gewassen die pesticideresistent zijn gemaakt. Dat is vies geknutsel waarbij mens en milieu niet gebaat zijn.
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:24:47 #15
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_71453189
mensen willen geen sla die na 1 dag al oud is, mensen willen geen appel met vlekken, mensen willen aardappelstukjes die 2 weken in de koelkast kunnen liggen. Het is allemaal vraag en aanbod, men wil mooie groentje, dus moet er mooie groente gemaakt worden.
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_71453948
Wat ik vooral grappig vind in de ontwikkeling over hoe naar eten word gekeken, is dat we vroeger altijd naar de toekomst keken als: 'Je hoeft nog maar een pil door te slikken en je hebt al je voedingstoffen binnen voor de dag'.
Terwijl we nu (in de toekomst dus) juist zo min mogelijk in voedsel proberen te stoppen. Light producten, luchtige tussendoortjes, etc.

Waar ik me vooral aan erger is dat er zo makkelijk eten word weggegooid. Allemaal voor de consument, want die wil niet voedsel hebben dat nog maar 1 dag goed is volgens de ( al een paar keer verkorte!) houdbaarheidsdatum. Natuurlijk leidt het tot betere kwaliteit voor de consument, maar wel ten koste van enorme verspillingen. Als ik zie wat de locale supermarkten hier aan groenten of vlees weggooien (wat nog gewoon goed is), word ik razend.
Bovendien wil de consument alles zo vol mogelijk in de supermarkt hebben liggen, want dat ziet lekkerder uit. Dat de kwaliteit daardoor achteruit holt en het weer bergen afval oplevert, maakt de consument niks uit.
pi_71455920
ik denk dat juist een prijsprikkel een verschil kan maken,

wanneer een spruitenboer niet meer 6 cent per kilo krijgt van meneer supermarkt die het vervolgens verkoopt voor 1 euro de kilo maar het wel eerst zo lang mogelijk opslaat tot de vraag het grootst is.

als de spruitenboer nou 40 cent per kilo krijgt en zijn product voor dat het bijna verrot is verkocht wordt, zal de boer langer overleven, de vraag naar zijn product stijgen, en de prijs dus weer dalen. de boer blijft bestaan, en de comsument heeft een langer houdbaar, kwalitatief beter en gezonder product.
pi_71456478
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:50 schreef Siddartha het volgende:
Wat ik vooral grappig vind in de ontwikkeling over hoe naar eten word gekeken, is dat we vroeger altijd naar de toekomst keken als: 'Je hoeft nog maar een pil door te slikken en je hebt al je voedingstoffen binnen voor de dag'.
Terwijl we nu (in de toekomst dus) juist zo min mogelijk in voedsel proberen te stoppen. Light producten, luchtige tussendoortjes, etc.
Dat is inderdaad waar, maar toch proberen we in zekere zin tegelijkertijd zoveel mogelijk dingen in een potje of flesje te stoppen. Kijk maar naar alle Knorr-vie varianten bijvoorbeeld: "Je dagelijkse portie fruit in een flesje!". Daar word ik ook gek van. Je kan ook gewoon fruit eten? Het idee is natuurlijk dat je heel 'snel' je portie binnen krijgt, maar hoeveel tijd ben je kwijt aan het eten van een perzik? Tevens levert het ook nog een heleboel extra afval op.
quote:
Waar ik me vooral aan erger is dat er zo makkelijk eten word weggegooid. Allemaal voor de consument, want die wil niet voedsel hebben dat nog maar 1 dag goed is volgens de ( al een paar keer verkorte!) houdbaarheidsdatum. Natuurlijk leidt het tot betere kwaliteit voor de consument, maar wel ten koste van enorme verspillingen. Als ik zie wat de locale supermarkten hier aan groenten of vlees weggooien (wat nog gewoon goed is), word ik razend.
Bovendien wil de consument alles zo vol mogelijk in de supermarkt hebben liggen, want dat ziet lekkerder uit. Dat de kwaliteit daardoor achteruit holt en het weer bergen afval oplevert, maakt de consument niks uit.
Onvoorstelbaar inderdaad. Er wordt mee omgegaan alsof het niks is. Kijk eens hoeveel energie er zit in het produceren ervan. Vervolgens gaan we nog eens extra energie stoppen in het verwerken van het 'afval'!
Oh, and that's a bad miss!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')