Ja, dat is een groot gevaar.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:15 schreef puck87 het volgende:
het lastige is helaas ook dat je geen keus hebt, zelf ga ik in mijn vakantie voor al mijn groenten vlees en vis zo dicht mogelijk naar de bron maar dat kost enorm veel tijd. en zelfs dan nog, als je buurman genetisch gemanipuleerd graan verbouwd, is jou graan dan nog wel biologisch i.v.m kruisbestuiving?
Je kunt niet verwachten dat mensen continu 24-7 op hun hoede zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:12 schreef Feitosa het volgende:
Het ligt niet aan de producenten en fabrikanten. Mensen moeten leren voor zichzelf te denken.
Lekker makkelijk om iemand anders de schuld te geven voor je eigen schapengedrag en/of laksheid qua opvoeding door je ouders.
De term "biologisch" gaat ook op voor gemanipuleerde groenten/dieren. Ik snap niet waarom men daar zo huiverig over doet. Alles (ook in de natuur) is onderheving aan mutaties cq verandering. Al gebeurd dat in de natuur spontaan. De mens versneld dat proces alleen. Ik zie er geen gevaar in.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:15 schreef puck87 het volgende:
het lastige is helaas ook dat je geen keus hebt, zelf ga ik in mijn vakantie voor al mijn groenten vlees en vis zo dicht mogelijk naar de bron maar dat kost enorm veel tijd. en zelfs dan nog, als je buurman genetisch gemanipuleerd graan verbouwd, is jou graan dan nog wel biologisch i.v.m kruisbestuiving?
Nobel strevenquote:Op donderdag 30 juli 2009 10:30 schreef puck87 het volgende:
benieuw naar de boeken want mijn engels is prima...
wat betreft mijn werkgever, jazeker doet die aan marketing, en er hang en bord aan de gevel. mijn werkgever deelt mijn idealen niet wat betreft dit onderwerp.
in onze maatschappij is het denk ik niet mogelijk volledig zelf voorzienend te zijn aangezien je een aantal regels moet volgen om normaal te functioneren in deze maatschappij. je zult belasting moeten betalen, en eten. daarom moet je werken, zo is er geen tijd om je eigen voedsel te verbouwen/vee te houden enz.
zelf heb ik besloten geen onderneming te starten met een winstoogmerk, omdat om dat het bestaan ervan te garanderen ik de wegen moet volgen die ik in bovenstaande posts verafschuw.
mijn voorkeur zou uitgaan naar een stichting die producten koopt aan de bron voor een veel hogere inkoopprijs, en verkoopt voor de prijzen die supermarkten vragen, zo krijgt de boer wat hij verdient en kost het de consument niet meer.
op deze manier hoop ik te kunnen voorkomen dat het boeren bedrijf verdwijnt, en wederom het kwalitatief betere product(tegenover pot en blik) de verse gezondere producten in prijs zullen stijgen.
gezondheid moet niet iets worden voor de rijken...
QFT! Ik erger me mateloos aan al die idioten die elkaar maar napraten en niet hebben geleerd om zelf na te denken. Zulke types zijn een gewillig slachtoffer voor nietsontziende commercie.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:12 schreef Feitosa het volgende:
Het ligt niet aan de producenten en fabrikanten. Mensen moeten leren voor zichzelf te denken.
Lekker makkelijk om iemand anders de schuld te geven voor je eigen schapengedrag en/of laksheid qua opvoeding door je ouders.
Ik snap je beweegredenen en die juich ik ook toe. Maar onderschat het nut van een prijsprikkel niet. Slimmer werken, waardoor producten goedkoper worden , stimuleert innovatie. Dan denk ik aan bijvoorbeeld aan robots die onkruid wieden, oogsten, zaaien etc. Ik bedoel dan zeer zeker niet die genetisch gemanipuleerde gewassen die pesticideresistent zijn gemaakt. Dat is vies geknutsel waarbij mens en milieu niet gebaat zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:30 schreef puck87 het volgende:
mijn voorkeur zou uitgaan naar een stichting die producten koopt aan de bron voor een veel hogere inkoopprijs, en verkoopt voor de prijzen die supermarkten vragen, zo krijgt de boer wat hij verdient en kost het de consument niet meer.
op deze manier hoop ik te kunnen voorkomen dat het boeren bedrijf verdwijnt, en wederom het kwalitatief betere product(tegenover pot en blik) de verse gezondere producten in prijs zullen stijgen.
gezondheid moet niet iets worden voor de rijken...
Dat is inderdaad waar, maar toch proberen we in zekere zin tegelijkertijd zoveel mogelijk dingen in een potje of flesje te stoppen. Kijk maar naar alle Knorr-vie varianten bijvoorbeeld: "Je dagelijkse portie fruit in een flesje!". Daar word ik ook gek van. Je kan ook gewoon fruit eten?quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:50 schreef Siddartha het volgende:
Wat ik vooral grappig vind in de ontwikkeling over hoe naar eten word gekeken, is dat we vroeger altijd naar de toekomst keken als: 'Je hoeft nog maar een pil door te slikken en je hebt al je voedingstoffen binnen voor de dag'.
Terwijl we nu (in de toekomst dus) juist zo min mogelijk in voedsel proberen te stoppen. Light producten, luchtige tussendoortjes, etc.
Onvoorstelbaar inderdaad. Er wordt mee omgegaan alsof het niks is. Kijk eens hoeveel energie er zit in het produceren ervan. Vervolgens gaan we nog eens extra energie stoppen in het verwerken van het 'afval'!quote:Waar ik me vooral aan erger is dat er zo makkelijk eten word weggegooid. Allemaal voor de consument, want die wil niet voedsel hebben dat nog maar 1 dag goed is volgens de ( al een paar keer verkorte!) houdbaarheidsdatum. Natuurlijk leidt het tot betere kwaliteit voor de consument, maar wel ten koste van enorme verspillingen. Als ik zie wat de locale supermarkten hier aan groenten of vlees weggooien (wat nog gewoon goed is), word ik razend.
Bovendien wil de consument alles zo vol mogelijk in de supermarkt hebben liggen, want dat ziet lekkerder uit. Dat de kwaliteit daardoor achteruit holt en het weer bergen afval oplevert, maakt de consument niks uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |