abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:43:42 #1
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71426607
Richie heeft een tijdje geleden in een chagerijnige bui, omdat het gras een groot onkruidveld was, besloten per direct het gras te verwijderen en ook nooit meer gras te nemen op deze locatie.
Van het hele huizenblok van 8 huizen hadden ook alleen ik en m'n buren nog gras. En beide hadden we veel moeite om het mooi te houden (ik deed er wat minder aan).
Grootste problemen: Erg droog, altijd vol in de zon wegens zuidkant en veeeeeel teveel paardebloemen in *%&$#-klaverkuid. Van die donkerbladerige rotzooi zegmaar.

De voortuin in toestand toen er nog gras in zat:

Foto's van de tussentoestanden zijn een beetje kwijt geraakt geloof ik, maar ach..ze zijn ook niet zo heel bijzonder.
Ik vond het pokkewerk in ieder geval, het duurde nog wel even voordat ik een handige techniek (en scherpere schop ) gevonden had om het handig te verwijderen.

En natuurlijk foto's van de grote zandvlakte:

Even wat gegevens:

En nog even wat losse flodders / gedachten spinsels over de materialen die ik mogelijk wil gaan gebruiken:

- Waterornamentje
- Boompjes / groenzuilen die ook wat 'hoger groen' geven.
- Nieuwe bestrating
- Opgang misschien verplaatsen naar het midden van de voortuin (zit nu rechts)

Oh ja...en de buren doen helaas niet mee om een symetrisch geheel op te zetten, die hadden geen zin in een grote aanpassing

Grote vraag op dit moment:
- Where to start with? Begin ik nu met leuke materialen uitzoeken en daar een hele tekening van maken? Of begin ik met en tekening en daar leuke materialen bij zoeken?
Iemand nog andere leuke ideeen?
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:45:38 #2
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71426683
Mijn voordeur is trouwens niet zwart maar donkerblauw
Nu de rest van het huis nog in die kleur
pi_71427006
waterornamentjes = ieuw
verder zou ik de opgang inderdaad recht naar de deur doen, dat rare knikje ziet er niet uit.

Daarna eerste een schets maken en dan plante er bij zoeken. Zoek dus wel planten die goed tegen volle zon en droogte kunnen.

Ik zou in ieder geval langs de lange zijkant wat hogere planten planten (even overleggen met de buren) en dan richting het pad afbouwen met lagere planten.

Veel in van die tuinblaadjes kijken wil ook wel eens helpen voor inspriratie want smaken verschillen (zie waterornamentje)

1 tip, als je bamboe gaat gebruiken dit in een grote cementemmer doen en niet los planten want dan heb je over 3 jaar panda's in je voortuin.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71428946
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:43 schreef richie29 het volgende:
omdat het gras een groot onkruidveld was, besloten per direct het gras te verwijderen en ook nooit meer gras te nemen op deze locatie.

Grootste problemen: Erg droog, altijd vol in de zon wegens zuidkant en veeeeeel teveel paardebloemen in *%&$#-klaverkuid. Van die donkerbladerige rotzooi zegmaar.

Dit klinkt bekend, maar dan voor de achtertuin. Ben nu voor bezig, daar zat al geen gras, maar achter gaat het er volgend jaar ook uit. Al wil ik dan wel nieuw gras, voor mijn dochter.

Volgens mijn tuinboek moet je vooral beginnen met een plan. Dat heb ik ook gedaan en ik zit inmiddels op plan 568.3 . Wat voor soort grond heb je? Als je dat weet, kun je daar planten bij zoeken. Bestrating is lastig zelf aanleggen, maar die knik is wel erg apart. Je kunt ook een slingerplaadje aanleggen en dan aan beide kanten ophogen en een oerwoud maken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_71429614
Je foto van toen er nog gras in lag doet het niet

Toch wel!
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:07:12 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_71429758
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:54 schreef Deetch het volgende:
waterornamentjes = ieuw
verder zou ik de opgang inderdaad recht naar de deur doen, dat rare knikje ziet er niet uit.

Daarna eerste een schets maken en dan planten er bij zoeken. Zoek dus wel planten die goed tegen volle zon en droogte kunnen.

Ik zou in ieder geval langs de lange zijkant wat hogere planten planten (even overleggen met de buren) en dan richting het pad afbouwen met lagere planten.

Veel in van die tuinblaadjes kijken wil ook wel eens helpen voor inspriratie want smaken verschillen (zie waterornamentje)

1 tip, als je bamboe gaat gebruiken dit in een grote cementemmer doen en niet los planten want dan heb je over 3 jaar panda's in je voortuin.
Helemaal mee eens. Een aanvulling: onderzoek ook het werken in verschillende hoogtes. Als je tuin helemaal plpat of alleen van voor naar achter omhoog loopt, wordt het al snel saai. Verschillende hoogte-accenten maken je tuin levendiger.
Verder is het verstandig om naar de bloeitijd (en kleur!) van planten te kijken, zodat niet alles in 1x bloeit, maar je verspreidt over de lente/ zomer lol van je tuin hebt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:38:03 #7
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71430819
Ieuw ja?
Moet toegeven dat ik nog niet echt iets tofs gevonden heb...of eerder..iets wat betaalbaar leuk is.

Even nog wat sfeer impressies

Iets wat ik gisteren voor het eerst zag, groenzuilen. Best grappig, alleen iets van 200 euro per stuk.
Misschien dat ik die zelf ga maken, moet ik hardhout inslaan en een rasterwerk. Zal niet al te moeilijk zijn...maar ik heb maar een week Kost alleen maar tijd, tijd tijd...

En zo werkt het:

Lijkt me hoe dan ook erg leuk om langs het pad richting de voordeur met zoiets, of met kleine boompjes te werken. Oh en natuurlijk ook verlichting.

En het pad richting de voordeur...een aantal ideeen:

En eigenlijk wil ik zoiets, maar dan met blauw / grijs grind als pad naar de voordeur

pi_71431750
Ooit - in 2003 - is de verwilderde achtertuin gestript - afgegraven en opnieuw aangelegd.
Daarvoor heb ik een tuinbureau in de regio gevraagd voor een ontwerp.
De kosten van het plan vielen reuze mee.
plus dat Ik wist ongeveer wat ik wilde.

De aanleg is ook door hun verzorgd en dan worden de ontwerp kosten "kwijtgescholden".

Voordeel : de kenners weten van zon en bloeiende planten en onderhoud.
Ms. een idee van het ontwerp, bedoel ik.
Kun je de uitvoering zelluf doen.

Overigens "moesten" ze het in een bepaalde week doen en was het klaar toen het vliegtuig landde met mn. AnneX terug van vakantie. Surprise !!!
De buren hebben het er nog over !
pi_71431809
on topic:

De grote tegels met grint rondom zijn mooi en werken ruimtelijk.
Het pad met hoogteverschillen lijkt mij niet handig: kinderwagens (?) kruiwagens en (schoon) ouders met rollator.
En wat een luxe grote voortuin hebben jullie.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 22:47:28 #10
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71526243
Wat betreft ontwerp twijfel ik inderdaad nog steeds om het te laten doen. De tuin zelf 'verbouwen' durf ik wel aan, gewoonlijk lees ik me aardig in over wat er allemaal voor gedaan moet worden en welke planten waar kunnen.
Ik denk dat ik het ontwerp uit handen geeft wanneer ik het zelf niet naar m'n zin krijg.

Vanmiddag heb ik wat extreem onkruid gerooid, de hekjes rond om verwijderd en begonnen met het verwijderen van de kiezels en split in de halve rondjes helemaal vooraan en dicht tegen het huis aan.
De staande palen van het hekje staan er nog, op eentje na. Die was een beetje rot en viel om toen de planken ik de planken er af haalde

Alleen....nou is er dus kiezels en spilt (geel) in 1 bak gegooid...waarvan ik zoiets heb; 'Die kiezels kan Richie nog wel weer op het dak van z'n schuur gebruiken' 'en heul misschien kan dat kleurtje split ook nog wel ergens gebruiken.'
Maar ik wordt echt GEK van dat sorteren van split en kiezels.

Een uur of 5-6 werken met als resultaat:
- 1 volle kruiwagen met kiezels
- 2 volle emmers (20 liter) met split
- de helft van het grote borders een beetje snel gesorteerd op steensoort.

Als ik dat hele bordes af wil krijgen ben ik zo nog 14 uur verder...en dan moet ik nog een kleinere dichter bij huis.

.....Ik ga eens kijken wat dat spul kost....hier wordt ik gestoord van...
  zondag 2 augustus 2009 @ 16:53:59 #11
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71541496
Welk ei heeft deze schroef er eigenlijk IN gekregen?

Ik kreeg 'm er in ieder geval wat lastig uit Maar ach..ik moet wat te doen houden
Deze border moet in ieder geval nog leeg gehaald worden, het hekje is in ieder geval deels verdwenen

En nu nog bedenken hoe ik in m'n nieuwe tuintje niet tegen die belachelijk lelijke grindtegels aan hoef te kijken...
Ik heb trouwens al gekeken, die palen kan ik weghalen zonder dat de tegels + grondlawine m'n tuintje komen bezoeken.

Enne...volgens mij was het hekje mijn eigendom. Als ik goed gekeken heb staat het volledig op eigen grond. Ik wist 't zo zeker dat ik het maar gewoon ben gaan demonteren
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:31:56 #12
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71565906
Mijn nieuwe tuinplan ga ik hopelijk vanmiddag nog bij een hovenier bespreken. Ik had 'm gebeld met de vraag hoe ik zoiets zou aanpakken en wat het eigenlijk zou kosten om voor alleen een voortuin van +/- 50 vierkante meter een plan te laten maken.

Hij wilde er gewoon ook wel even naar kijken, moest 'm even bellen zodat hij er kon zijn.

Is nog niet helemaal af, maar in ieder geval begin ik ideeen te vormen
pi_71566932
hé wat goed dat een hovenier wil meekijken !

Ik ben benieuwd...
pi_71578647
Dat is wel heel fijn ja! Tevens tvp moet na het huis ook de tuin aanpakken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_71580875
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:31 schreef richie29 het volgende:
Mijn nieuwe tuinplan ga ik hopelijk vanmiddag nog bij een hovenier bespreken. Ik had 'm gebeld met de vraag hoe ik zoiets zou aanpakken en wat het eigenlijk zou kosten om voor alleen een voortuin van +/- 50 vierkante meter een plan te laten maken.

Hij wilde er gewoon ook wel even naar kijken, moest 'm even bellen zodat hij er kon zijn.

[ afbeelding ]

Is nog niet helemaal af, maar in ieder geval begin ik ideeen te vormen
Veel bestrating.. Vraag me af of zo'n groot oppervlak met tegels mooi wordt..
Waarom doe je niet bijvoorbeeld grind ipv die grijze tegels?
  maandag 3 augustus 2009 @ 23:55:32 #16
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71580989
Nou m'n plan is toch enigzins gewijzigd! Hahaha...het kon beter allemaal wat rechtlijniger en eenvoudiger.

Ben denk ik een half uurtje aan het overleggen geweest met meneer de hovenier / ontwerper en als het even kan moet het pad gewoon recht blijven en overeenkomen met de lijnen van het huis.

Oh ja..en met een beetje praten en naar een aantal siertegels kijken die hij als voorbeelden had kwam ik er ook achter dat bestrating via een hovenier bestellen waarschijnlijk goedkoper is dat rechtstreeks bij een steenhandel...nooit geweten.

Weer wat geleerd!

Het nieuwe ontwerp na een avondje sleutelen:

Die witte bloemen in dat groene gerei moet trouwens een bloeiende bodembedekker voorstellen
pi_71581255
Helemaal duidelijk is het niet voor mij qua tekening ...
Waar staat het huis en wáar loopt de straat.

Ik zou wel de voegen óf vertikaal óf horizontaal laten lopen.

Als het enigszin kan, ben ik ervoor om deskundigen te raadplegen.
Wij hadden bof met een architect die wilde meedenken met de verbouwing.
En we hebben ook wel eens pech gehad hoor met mutsen !
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 00:25:45 #18
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71581848
Mee eenssch , kleine aanpassingen ter verduidelijking

[ Bericht 14% gewijzigd door richie29 op 04-08-2009 00:32:25 ]
  donderdag 6 augustus 2009 @ 10:08:25 #19
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71644531
Zodadelijk eens bij een showtuin voor bestrating gaan kijken in Oldenzaal. Bij een andere vestiging gaven ze me echt nog het advies daar even te gaan kijken omdat die net klaar is en ze daar een half jaar mee bezig zijn geweest.
Ben benieuwd

Na uitgebreid zoeken op internet heb ik nog weer zoveel leukere dingen tegen gekomen dan ik eerst in m'n hoofd had. Eigenlijk moet ik daar gewoon mee ophouden

- Kinderkoppen van Basalt in een 24x11 uitvoering ofzo, niet van die kleine...erg fraai...veel te duur..moeilijk te leggen (maar dat zou me een worst wezen)..*zucht*
- Stapelblokken of stapel elementen voor de bak aan de straatkant en de bakken voor de boompjes aan de linkerkant van natuursteen...ik ben verliefd

Oh zoals in m'n plannetje uitgedacht, die 'vlonders' van 150 x 150 komen trouwens na wat rondzoeken op internet op: 260 euro....en ik bedenk me net dat ik daar nog geen olie bij gerekend heb maar da's nog geen 10 euro volgens mij voor 6,75 vierkante meter in totaal.

Verder heb ik qua budget het idee van natuursteen tegels een beetje laten varen. Op dit moment wordt nog onderzocht of er via aangetrouwde familie van vriendinnetje (die een sierbestratingsbedrijf hebben ) wat te regelen valt. Alleen zijn die net op vakantie en ik had gedacht volgende week te gaan verbouwen

Lastig lastig allemaal. Vind een inschatting van de totale kosten wel moeilijk, totaal hoop ik nog steeds rond de 1500-1600 euro te komen en met gebakken klinkers kon ik dat wel ongeveer halen.

Nog even wat sfeerindrukken van de toestand van gisteren...
Het resultaat van steentjes sorteren

Alle klinkers die rondom het gras zaten zijn ook verwijderd en op een grote hoop gemikt. Nog 3 kruiwagens vol trouwens, verkijk me er iedere keer weer op hoeveel van die dingen je nodig hebt voor een beetje tuin.

De palen zijn ook uit de grond gehaald, waarvan er 2 na een geringe ruk afbraken en uitgegraven moesten worden. Echt gewoon ruim een meter zaten sommige nog in de grond.

En de tuin zoals hij er na een avondje zweten uit zag, weinig veranderd dus. Alleen omdat iedereen hier van foto's houdt toch maar een update

En nu naar die showtuin
pi_71644955
Lekker bezig (met dit weer).

Als je nou toch ergens wilt gaan kijken, dan kan ik je een dagje Appeltern aanraden.
En een fototoestel meenemen.

Oh ja, en zo'n grote tuin : is het dan handig om water(kraan) in de buurt te hebben ?
Of kan dat vanaf de meterkast?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 14:58:59 #21
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71652517
Ik had d'r al aan zitten denken ja. Als ik de boel toch overhoop haal is een sleufje met water en electra meer in de buurt van de straat leggen niet zo'n probleem.
Waarschijnlijk zet ik dan 1 of 2 WCD's en een buitenkraantje aan de achterkant van die bak aan de straatkant.

Mooie showtuin inderdaad, hadden ze helemaal gelijk in. En al met al denk ik dat ik er uit ben...en hoe wispelturig het ook is...dan wordt 't toch natuursteen Vanwege de combinatie van hardhout en stenen wil ik echt proberen en mooie matte structuur in een antraciet of donkergrijs/blauw kleur te combineren.

Gebakken klinkers :
+ Goedkoper dan natuursteen per vierkante meter
+ Makkelijker te leggen
+ Kleurvast
+ Niet / weinig krasgevoelig

- In combinatie met hout een iets minder fraaie combi
- Legpatronen minder mooi (ondanks dat er 20 manier zijn om te leggen)
- Qua kleuren bestaat er geen kleur antraciet of donkergrijs/blauw

Natuursteen:
+ Mooie kleuren en sjiek uiterlijk
+ Bepaalde soorten zijn in wildverband beschikbaar (my favorite )

- Minder kleurvast, behalve Basalt. Echter valt dat écht buiten m'n budget en daar is vrijwel nooit wildverband van te krijgen)
- Duidelijk krasgevoeliger, behalve dat stomme Basalt weer
- Wat lastiger te leggen

Maar goed...zo oppervlakkig als ik ben ga ik voornamelijk voor de looks dus gaat het toch dit worden.

Mustang is een leisteensoort, ongeveer net zo krasgevoelig als chinees hardsteen en verkleurt het eerste half jaar naar een stuk lichter. Gaat van antraciet naar donkergrijs tot gewoon mat grijs.
En heb een tijdje naar dat stuk hierboven staan kijken..en het is ook een beetje de vraag of die krassen die er op komen wel zo storend zijn.
Die steen is al wat drukker van zichzelf en door het wildverband vind ik al met al van niet

Pfff, blij dat ik er tot zover uit ben. Nu nog es polshoogte nemen bij de mrs.

Nu het nadenken over het materiaal voor de bakken nog, de tuinverlichting, uitrekenen hoeveel het het electraplan gaan kosten, uitzoeken hoe ik een aansluitpunt voor water het beste kan leggen, opsluitbanden kiezen, uitrekenen hoeveel extra geel zand ik nodig heb...enne

Ik vind deze zo mooi!

4,50 euro per stuk en ik heb er ongeveer 48 nodig voor 2 lagen, da's 216 euro voor de grote bak.

Deze is ook wel heul erg mooi, maar 391 euro voor de grote bak.

En de laatste optie is dat ik de muur van alle stenen die ik nu in de achtertuin heb liggen, of straks mag afvoeren als stort, een muurtje ga metselen...aanstrijken..en daar siersteenstrips op ga plakken.

Alleen heb ik geen idee of dat spul ook buiten gebruikt kan worden en of dat nog een beetje mooi wordt.
Wel een groot prijsverschil trouwens, dan kan ik die grote bak excl metselmateriaal al voor 170 euro maken.

Iemand een idee of natuursteen-steenstrips ook buiten kunnen?
pi_71653242
Géen idee van de steenstrips.

Hier hebben we aan de voorkant op de buitengevel een buitenkraan, die niet kan bevriezen.
Met een sleutel - die hangt in de meterkast - om baldadigheid uit te sluiten en eigen tapkraan binnen(?).
De loodgieter was toch bezig.
* daarvoor wel eens te laat geweest met afsluiten en ontluchten !

Nu lekkage in de achtertuin van de kraan daaro, dan is het afsluitpunt wel hendig.

De elektriciteitskabel achter naar de schuur ligt in een rioolbuis om spit ongelukken te vermijden.

Pas maar op : de plannen worden steeds leuker ( en duurder) ha.
Hou het simpel : je hebt nog een achtertuin te gaan !
pi_71653348
Zijn koppelstones of abbeystones in wildverband kleur zwart niet een goeie oplossing (scheelt je zo 25 eu/m2)
http://www.excluton.nl/nl/nieuws.asp?administratieID=159&menu=sierbestrating100
pagina 12 tm 14
Supra Groningam Nihil
pi_71653387
ik zou ook meer geld uitgeven aan de achtertuin, daar zit je ws. toch veel vaker. Tenzij je natuurlijk je tuin inrciht voor je buurt.
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:52:57 #25
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_71675507
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 15:32 schreef Deetch het volgende:
Zijn koppelstones of abbeystones in wildverband kleur zwart niet een goeie oplossing (scheelt je zo 25 eu/m2)
http://www.excluton.nl/nl/nieuws.asp?administratieID=159&menu=sierbestrating100
pagina 12 tm 14
Een oplossing is het niet, een goedkoper alternatief mocht ik qua budget niet uitkomen is het zeker wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')