Ik had d'r al aan zitten denken ja. Als ik de boel toch overhoop haal is een sleufje met water en electra meer in de buurt van de straat leggen niet zo'n probleem.
Waarschijnlijk zet ik dan 1 of 2 WCD's en een buitenkraantje aan de achterkant van die bak aan de straatkant.
Mooie showtuin inderdaad, hadden ze helemaal gelijk in. En al met al denk ik dat ik er uit ben...en hoe wispelturig het ook is...dan wordt 't toch natuursteen

Vanwege de combinatie van hardhout en stenen wil ik echt proberen en mooie matte structuur in een antraciet of donkergrijs/blauw kleur te combineren.
Gebakken klinkers :
+ Goedkoper dan natuursteen per vierkante meter
+ Makkelijker te leggen
+ Kleurvast
+ Niet / weinig krasgevoelig
- In combinatie met hout een iets minder fraaie combi
- Legpatronen minder mooi (ondanks dat er 20 manier zijn om te leggen)
- Qua kleuren bestaat er geen kleur antraciet of donkergrijs/blauw
Natuursteen:
+ Mooie kleuren en sjiek uiterlijk
+ Bepaalde soorten zijn in wildverband beschikbaar (my favorite

)
- Minder kleurvast, behalve Basalt. Echter valt dat écht buiten m'n budget en daar is vrijwel nooit wildverband van te krijgen)
- Duidelijk krasgevoeliger, behalve dat stomme Basalt weer
- Wat lastiger te leggen
Maar goed...zo oppervlakkig als ik ben ga ik voornamelijk voor de looks

dus gaat het toch dit worden.
![]()
![]()
![]()
Mustang is een leisteensoort, ongeveer net zo krasgevoelig als chinees hardsteen en verkleurt het eerste half jaar naar een stuk lichter. Gaat van antraciet naar donkergrijs tot gewoon mat grijs.
En heb een tijdje naar dat stuk hierboven staan kijken..en het is ook een beetje de vraag of die krassen die er op komen wel zo storend zijn.
Die steen is al wat drukker van zichzelf en door het wildverband vind ik al met al van niet

Pfff, blij dat ik er tot zover uit ben. Nu nog es polshoogte nemen bij de mrs.
Nu het nadenken over het materiaal voor de bakken nog, de tuinverlichting, uitrekenen hoeveel het het electraplan gaan kosten, uitzoeken hoe ik een aansluitpunt voor water het beste kan leggen, opsluitbanden kiezen, uitrekenen hoeveel extra geel zand ik nodig heb...enne
Ik vind deze zo mooi!
![]()
4,50 euro per stuk en ik heb er ongeveer 48 nodig voor 2 lagen, da's 216 euro voor de grote bak.
![]()
Deze is ook wel heul erg mooi, maar 391 euro voor de grote bak.
En de laatste optie is dat ik de muur van alle stenen die ik nu in de achtertuin heb liggen, of straks mag afvoeren als stort, een muurtje ga metselen...aanstrijken..en daar siersteenstrips op ga plakken.
![]()
Alleen heb ik geen idee of dat spul ook buiten gebruikt kan worden en of dat nog een beetje mooi wordt.
Wel een groot prijsverschil trouwens, dan kan ik die grote bak excl metselmateriaal al voor 170 euro maken.
Iemand een idee of natuursteen-steenstrips ook buiten kunnen?