abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71453564
Er is niets mis met gezondheidszorg. Er is iets mis met het meer waarde hechten aan persoonlijke bonussen ten opzichte van de gezondheid van de patiënten.
pi_71453626
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:37 schreef Salvad0R het volgende:
Er is niets mis met gezondheidszorg. Er is iets mis met het meer waarde hechten aan persoonlijke bonussen ten opzichte van de gezondheid van de patiënten.
Welke persoonlijke bonussen? Wie de meeste vaccins toedient, wint een weekend weg? Dan mag ik hopen dat ze naar rato rekeken, in de randstad maak je anders meer kans dan in het oosten en noorden van Nederland.

Of maakte je geen grapje?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:52:39 #78
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71454027
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:39 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Welke persoonlijke bonussen? Wie de meeste vaccins toedient, wint een weekend weg? Dan mag ik hopen dat ze naar rato rekeken, in de randstad maak je anders meer kans dan in het oosten en noorden van Nederland.

Of maakte je geen grapje?
Ik denk dat hij op de producenten mikt die het vaccin maken. Hij is jaloers dat hij geen bo-bo is bij een groot bedrijf en schopt dus tegen alle andere bo-bo's aan.
:-)
pi_71454893
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:52 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Ik denk dat hij op de producenten mikt die het vaccin maken. Hij is jaloers dat hij geen bo-bo is bij een groot bedrijf en schopt dus tegen alle andere bo-bo's aan.
Neuh, verre van dat. Ik heb gezien hoe ze mijn moeder verneukten met medicatie.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:27:11 #80
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71455119
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:42 schreef Re het volgende:
en vanaf hier gaat het gewoon over tamiflu en mogelijke resistentie en verder niet
thnx
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71596964
di 04 aug 2009, 14:44
Mexicaanse griep muteert

LA JOLLA - Amerikaanse gezondheidsdiensten hebben een mutatie van de Mexicaanse griep
aangetroffen die resistent is voor virusremmer Tamiflu.

Een aantal patiënten op de grens tussen Mexico en de VS, waar het H1N1-virus ook voor het eerst opdook,
reageerde niet op de medicijnen.

Dat meldde de regionale gezondheidsorganisatie PAHO maandagavond laat
Volgens de kenners van PAHO komt de resistentie doordat Tamilflu te veel gebruikt wordt.
„In de VS moet Tamiflu worden voorgeschreven door een arts.

Maar in Mexico en Canada is het vrij verkrijgbaar en wordt het ingenomen bij de eerste nies.

Als het dan echt nodig is, werkt het niet meer”, aldus een woordvoerder van PAHO.

Andere medicijnen zouden nog wel geholpen hebben tegen de Mexicaanse griep.
Het griepvirus staat erom bekend snel te muteren.

Dat is vooral vervelend voor de makers van een vaccin tegen het virus,
omdat de werking daarvan kan verminderen als het virus zich aanpast.

http://www.telegraaf.nl/b(...)muteert__.html?p=3,1
pi_71597032
Gelukkig is er nog altijd Relenza, die werkt namelijk nog wel (is ook eerder bewezen bij resistentie tegen Tamiflu). stofnaam = zanamivir.
Mr. Prolapse 2009
pi_71597155
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:17 schreef Dragorius het volgende:
Gelukkig is er nog altijd Relenza, die werkt namelijk nog wel (is ook eerder bewezen bij resistentie tegen Tamiflu). stofnaam = zanamivir.
werkt dat ook nog voor de mensen die al (preventief of niet) Tamiflu hebben geslikt?
pi_71597238
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:20 schreef FANN het volgende:

[..]

werkt dat ook nog voor de mensen die al (preventief of niet) Tamiflu hebben geslikt?
Goede vraag. Ik weet niet of Relenza inderdaad dan nog gebruikt kan worden. Kijken of ik het ergens kan vinden!
Mr. Prolapse 2009
pi_71597260
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:23 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Goede vraag. Ik weet niet of Relenza inderdaad dan nog gebruikt kan worden. Kijken of ik het ergens kan vinden!
pi_71597350
http://www.griep.info/relenza/

Wat hier gezegd wordt is dat Relenza kan gebruikt worden als het resistent blijkt tegen Tamiflu. Het is echter nog geen eenduidig antwoord... Later meer! (even de apotheek etc. raadplegen).
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:31:30 #87
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71597540
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:15 schreef FANN het volgende:
Dat is vooral vervelend voor de makers van een vaccin tegen het virus,
Het is ook wel vervelend voor de patiënten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:53:54 #88
164283 Luco
Buongiorno!
pi_71598216
Farmacotherapeutisch Kompas:

Tamiflu (Oseltamivir)
quote:
Influenza is bij overigens gezonde personen in het algemeen een onschuldige aandoening. Bij patiënten die behoren tot een risicogroep kunnen ten gevolge van influenza belangrijke complicaties optreden. Profylaxe door vaccinatie is en blijft bij deze patiënten dan ook aangewezen.
Oseltamivir is bestemd voor de behandeling en postexpositie-profylaxe van influenza-A en -B infecties. Voor primaire profylaxe van risicopatiënten is vaccinatie aangewezen, voor postexpositie-profylaxe is de effectiviteit van oseltamivir onvoldoende aangetoond vanwege het ontbreken van gegevens over het effect op complicaties. Behandeling geeft een geringe verkorting (ca. 30 uur) van de duur van de symptomen bij patiënten in de totale populatie. Werkzaamheid is onvoldoende aangetoond bij de behandeling van personen die behoren tot de risicogroepen. Het gebruik van oseltamivir voorkomt bij geen van de indicaties complicaties in tegenstelling tot vaccinatie. De Commissie wijst er bovendien op dat influenza en influenza-achtige aandoeningen op klinische gronden moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden. Dit kan leiden tot veel onnodig gebruik. De Commissie ziet daarom voor oseltamivir bij influenza geen duidelijke waarde boven symptomatische behandeling.
Relenza (Zanamivir
quote:
Influenza is bij overigens gezonde personen in het algemeen een onschuldige aandoening waarbij symptomatische behandeling met een antipyreticum zoals paracetamol meestal voldoende is. Bij patiënten die behoren tot een risicogroep kunnen ten gevolge van influenza belangrijke complicaties optreden. Profylaxe door vaccinatie is en blijft bij deze patiënten dan ook aangewezen.
Zanamivir is bestemd voor de behandeling van influenza-A- en -B infecties. Bij verlichting van de symptomen wordt geringe (ca. 1 dag) tijdwinst geboekt. Zanamivir is onvoldoende onderzocht op zijn werkzaamheid en effectiviteit bij personen die behoren tot de risicogroepen. De Commissie wijst er bovendien op dat influenza en influenza-achtige ziekten op klinische gronden moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden. Dit kan leiden tot veel onnodig gebruik.
De Commissie ziet daarom voor zanamivir bij influenza geen duidelijke meerwaarde boven symptomatische behandeling.
Zanamivir is nog niet beoordeeld voor de profylaxe van influenza.
Zo, wat meer informatie. Profylactisch Tamiflu of Relenza slikken is dus flink overbodig en het is dan ook niet vreemd dat H1N1 er resistentie tegen opbouwt.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:58:25 #89
164283 Luco
Buongiorno!
pi_71598339
Daarnaast concludeert het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) dat het nemen van paracetamol bij een griepje effectiever is dan het slikken van zanamivir.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_71644781
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:31 schreef eleusis het volgende:

[..]

Het is ook wel vervelend voor de patiënten.
ja dat was ook het eerste wat mij opviel, maar ik dacht, ik zal maar niks zeggen anders kom ik weer zo
cynisch over..
  donderdag 6 augustus 2009 @ 10:36:50 #91
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71645265
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:53 schreef Luco het volgende:
Zo, wat meer informatie. Profylactisch Tamiflu of Relenza slikken is dus flink overbodig en het is dan ook niet vreemd dat H1N1 er resistentie tegen opbouwt.
Fail, die informatie gaat over de seizoensgriep. Wanneer pandemische griep rondgaat is de situatie en dus ook het beleid anders.

Stukje Bayesiaanse statistiek.

Hier heb je een actueel schema.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 6 augustus 2009 @ 16:54:38 #92
164283 Luco
Buongiorno!
pi_71655531
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:36 schreef eleusis het volgende:

[..]

Fail, die informatie gaat over de seizoensgriep. Wanneer pandemische griep rondgaat is de situatie en dus ook het beleid anders.

Stukje Bayesiaanse statistiek.

Hier heb je een actueel schema.
Was meer voor de informatie van Tamiflu an sich.

Overigens doet jouw bijlage het niet (404 error van de RIVM site)
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:02:15 #93
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71655738
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 16:54 schreef Luco het volgende:
Was meer voor de informatie van Tamiflu an sich.
Geen enkel geneesmiddel bestaat "an sich" maar het gebruik ervan vindt altijd in een context plaats. Een middel dat in één situatie af te raden is, kan in een ander wel geboden zijn.
quote:
Overigens doet jouw bijlage het niet (404 error van de RIVM site)
Ik zie het ja, hij is blijkbaar alweer verouderd (was van vorige week). Ik kan geen nieuw diagram vinden, maar hij was hier gelinkt http://www.rivm.nl/cib/th(...)nformatie-artsen.jsp als "Algoritme influenzadiagnostiek voor huisartsen". Er is nu ook genoeg over Tamiflu te vinden waaruit je kunt opmaken dat het op dit moment nuttig is in de praktijk. Maar die richtlijnen veranderen van dag tot dag.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:18:03 #94
164283 Luco
Buongiorno!
pi_71656093
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:02 schreef eleusis het volgende:

[..]

Geen enkel geneesmiddel bestaat "an sich" maar het gebruik ervan vindt altijd in een context plaats. Een middel dat in één situatie af te raden is, kan in een ander wel geboden zijn.
Ook hier ben ik mij volledig van bewust, goed voorbeeld is Softenon (Thalidomide). Dat wordt op dit moment gebruikt tegen Lepra, terwijl thalidomide 40-50 jaar terug compleet afgeschreven was.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:19:57 #95
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71656155
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:18 schreef Luco het volgende:

[..]

Ook hier ben ik mij volledig van bewust, goed voorbeeld is Softenon (Thalidomide). Dat wordt op dit moment gebruikt tegen Lepra, terwijl thalidomide 40-50 jaar terug compleet afgeschreven was.
ook effectief tegen huidkanker trouwens, maar dat is off topic
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71679788
vr 07 aug 2009, 12:23

BILTHOVEN - Vanaf volgende week krijgt niet iedere Nederlander met de Mexicaanse griep nog automatisch Tamiflu. Alleen risicogroepen en vrouwen die al minimaal zes maanden zwanger zijn, moeten vanaf dan nog dit medicijn nemen. Anderen kunnen hiervoor in overleg met de huisarts kiezen. Baby's jonger dan drie maanden moeten worden opgenomen in het ziekenhuis.

Deskundigen in Nederland hebben hiertoe besloten omdat de werking van het middel niet altijd opweegt tegen de bijwerkingen die het kan hebben. Ook wordt in de meeste gevallen niet meer in een laboratorium onderzocht of iemand de Mexicaanse griep heeft of niet.

http://www.telegraaf.nl/b(...)cogroep__.html?p=2,1
pi_71679885
Even afgezien van het feit dat dit niks met resistentie te maken heeft

Dat was/is al bekend...er zijn altijd bijwerkingen....ze doelen hier vooral op preventief Tamiflu toedienen omdat dat misselijkheid etc. kan veroorzaken.
Voor de risicogroepen is het aan te raden...zwangere vrouwen zou ik liever Relenza voor zien persoonlijk (is iets minder heftig) maar lijkt me een doordacht besluit. Al ben ik nog steeds voor preventief toedienen bij mensen die in direct contact met besmetten staan.
Mr. Prolapse 2009
pi_71680020
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:17 schreef Dragorius het volgende:
Even afgezien van het feit dat dit niks met resistentie te maken heeft

Dat was/is al bekend...er zijn altijd bijwerkingen....ze doelen hier vooral op preventief Tamiflu toedienen omdat dat misselijkheid etc. kan veroorzaken.
Voor de risicogroepen is het aan te raden...zwangere vrouwen zou ik liever Relenza voor zien persoonlijk (is iets minder heftig) maar lijkt me een doordacht besluit. Al ben ik nog steeds voor preventief toedienen bij mensen die in direct contact met besmetten staan.
nou jullie zijn de moderators, verplaats het bericht dan maar naar het topic waar het wél thuis hoort.
Ik kan namelijk niet uit het bericht opmaken of met ''bijwerkingen'' wel of niet resistentie is inbegrepen
of uitgesloten.

Vandaar dat ik het maar hier neer heb gezet.
pi_71680211
ook uit dit bericht kun je niet écht opmaken wat nou de bijwerkingen zijn...

http://www.nrc.nl/binnenl(...)xico_is_gewone_griep

RIVM: virus Mexico is gewone griep
Gepubliceerd: 7 augustus 2009 13:16 | Gewijzigd: 7 augustus 2009 13:23
Door een onzer redacteuren
Bilthoven, 7 aug. De Mexicaanse griep wordt vanaf nu door de autoriteiten als een gewone griep behandeld. Patiënten worden niet meer standaard behandeld met de virusremmer Tamiflu. Dat meldde het RIVM vanochtend.

Gevallen van de Mexicaanse griep hoeven niet meer officieel vastgesteld of gemeld te worden.

Alle Nederlanders krijgen binnenkort een folder thuisgestuurd met informatie over de griep, de standaardbehandeling en diagnosemaatregelen. „We verwachten dat die folder in de week van 17 augustus zal worden verstuurd”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid.

De beslissing om grieppatiënten niet meer standaard te behandelen met Tamiflu wordt volgens hoogleraar Jaap van Dissel van het Leids Universitair Medisch Centrum ingegeven door de bijwerkingen van dat middel. Het geven van Tamiflu aan 200 verder gezonde grieppatiënten voorkomt één geval van complicaties, maar tegelijk krijgen dan 20 tot 30 mensen serieuze bijwerkingen. „We moeten 200 grieppatiënten behandelen om complicaties te voorkomen bij één gezonde patiënt zonder verhoogd risico”, zegt Van Dissel. „Het gevolg is dat van die 200 mensen 20 tot 30 mensen serieuze bijwerkingen oplopen terwijl de complicaties meestal goed te behandelen zijn. „Daarom adviseren we alle artsen in Nederland om niet meer standaard Tamiflu voor te schrijven”, aldus Van Dissel.

Uit de gegevens tot nu toe blijkt dat de Mexicaanse griep relatief mild is en wat ziekteverschijnselen betreft veel lijkt op de gewonen griep. Bij 1 tot 3 procent van de patiënten treden complicaties op. Dat betreft dan vaak longontsteking. Bij ongeveer tweederde van die gevallen gaat het om patiënten die tot de traditionele risicogroepen behoren. Zij komen op dit moment al in aanmerking voor de jaarlijkse (winter)griepprik.

De Wereldgezondheidsorganisatie meldde gisteren dat de eerste vaccins tegen de Mexicaanse griep in september beschikbaar zijn.

Volgens Van Dissel komen de risicogroepen ook in aanmerking voor Tamiflu. Dat geldt ook voor mensen met een zeer ernstig ziekteverloop. „Voor dit soort specifieke gevallen is behandeling met Tamiflu nuttig, zeker in een vroeg stadium van de besmetting.” Specifiek voor de Mexicaanse griep is dat mensen tussen de 15 en 50 jaar een hoger risico op besmetting hebben. Ook vrouwen in het derde trimester van hun zwangerschap lopen een extra risico.

Alle Nederlandse ziekenhuizen zijn inmiddels voorbereid op een eventuele grieppandemie, stelt Olof Suttorp van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. „Alle 84 algemene ziekenhuizen hebben een opvangplan voor een ongewoon hoge toestroom van patiënten. Daarbij gaat het om zowel de personele bezetting als beademingsapparatuur.”

Vandaag in NRC Handelsblad een interview met de directeur-generaal van de RIVM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')