Welke persoonlijke bonussen? Wie de meeste vaccins toedient, wint een weekend weg? Dan mag ik hopen dat ze naar rato rekeken, in de randstad maak je anders meer kans dan in het oosten en noorden van Nederland.quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:37 schreef Salvad0R het volgende:
Er is niets mis met gezondheidszorg. Er is iets mis met het meer waarde hechten aan persoonlijke bonussen ten opzichte van de gezondheid van de patiënten.
Ik denk dat hij op de producenten mikt die het vaccin maken. Hij is jaloers dat hij geen bo-bo is bij een groot bedrijf en schopt dus tegen alle andere bo-bo's aan.quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:39 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Welke persoonlijke bonussen? Wie de meeste vaccins toedient, wint een weekend weg? Dan mag ik hopen dat ze naar rato rekeken, in de randstad maak je anders meer kans dan in het oosten en noorden van Nederland.
Of maakte je geen grapje?
Neuh, verre van dat. Ik heb gezien hoe ze mijn moeder verneukten met medicatie.quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:52 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Ik denk dat hij op de producenten mikt die het vaccin maken. Hij is jaloers dat hij geen bo-bo is bij een groot bedrijf en schopt dus tegen alle andere bo-bo's aan.
thnxquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:42 schreef Re het volgende:
en vanaf hier gaat het gewoon over tamiflu en mogelijke resistentie en verder niet
werkt dat ook nog voor de mensen die al (preventief of niet) Tamiflu hebben geslikt?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:17 schreef Dragorius het volgende:
Gelukkig is er nog altijd Relenza, die werkt namelijk nog wel (is ook eerder bewezen bij resistentie tegen Tamiflu). stofnaam = zanamivir.
Goede vraag. Ik weet niet of Relenza inderdaad dan nog gebruikt kan worden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:20 schreef FANN het volgende:
[..]
werkt dat ook nog voor de mensen die al (preventief of niet) Tamiflu hebben geslikt?
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:23 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik weet niet of Relenza inderdaad dan nog gebruikt kan worden.Kijken of ik het ergens kan vinden!
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:15 schreef FANN het volgende:
Dat is vooral vervelend voor de makers van een vaccin tegen het virus,
Relenza (Zanamivirquote:Influenza is bij overigens gezonde personen in het algemeen een onschuldige aandoening. Bij patiënten die behoren tot een risicogroep kunnen ten gevolge van influenza belangrijke complicaties optreden. Profylaxe door vaccinatie is en blijft bij deze patiënten dan ook aangewezen.
Oseltamivir is bestemd voor de behandeling en postexpositie-profylaxe van influenza-A en -B infecties. Voor primaire profylaxe van risicopatiënten is vaccinatie aangewezen, voor postexpositie-profylaxe is de effectiviteit van oseltamivir onvoldoende aangetoond vanwege het ontbreken van gegevens over het effect op complicaties. Behandeling geeft een geringe verkorting (ca. 30 uur) van de duur van de symptomen bij patiënten in de totale populatie. Werkzaamheid is onvoldoende aangetoond bij de behandeling van personen die behoren tot de risicogroepen. Het gebruik van oseltamivir voorkomt bij geen van de indicaties complicaties in tegenstelling tot vaccinatie. De Commissie wijst er bovendien op dat influenza en influenza-achtige aandoeningen op klinische gronden moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden. Dit kan leiden tot veel onnodig gebruik. De Commissie ziet daarom voor oseltamivir bij influenza geen duidelijke waarde boven symptomatische behandeling.
Zo, wat meer informatie. Profylactisch Tamiflu of Relenza slikken is dus flink overbodig en het is dan ook niet vreemd dat H1N1 er resistentie tegen opbouwt.quote:Influenza is bij overigens gezonde personen in het algemeen een onschuldige aandoening waarbij symptomatische behandeling met een antipyreticum zoals paracetamol meestal voldoende is. Bij patiënten die behoren tot een risicogroep kunnen ten gevolge van influenza belangrijke complicaties optreden. Profylaxe door vaccinatie is en blijft bij deze patiënten dan ook aangewezen.
Zanamivir is bestemd voor de behandeling van influenza-A- en -B infecties. Bij verlichting van de symptomen wordt geringe (ca. 1 dag) tijdwinst geboekt. Zanamivir is onvoldoende onderzocht op zijn werkzaamheid en effectiviteit bij personen die behoren tot de risicogroepen. De Commissie wijst er bovendien op dat influenza en influenza-achtige ziekten op klinische gronden moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden. Dit kan leiden tot veel onnodig gebruik.
De Commissie ziet daarom voor zanamivir bij influenza geen duidelijke meerwaarde boven symptomatische behandeling.
Zanamivir is nog niet beoordeeld voor de profylaxe van influenza.
ja dat was ook het eerste wat mij opviel, maar ik dacht, ik zal maar niks zeggen anders kom ik weer zoquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:31 schreef eleusis het volgende:
[..]Het is ook wel vervelend voor de patiënten.
Fail, die informatie gaat over de seizoensgriep. Wanneer pandemische griep rondgaat is de situatie en dus ook het beleid anders.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:53 schreef Luco het volgende:
Zo, wat meer informatie. Profylactisch Tamiflu of Relenza slikken is dus flink overbodig en het is dan ook niet vreemd dat H1N1 er resistentie tegen opbouwt.
Was meer voor de informatie van Tamiflu an sich.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:36 schreef eleusis het volgende:
[..]
Fail, die informatie gaat over de seizoensgriep. Wanneer pandemische griep rondgaat is de situatie en dus ook het beleid anders.
Stukje Bayesiaanse statistiek.
Hier heb je een actueel schema.
Geen enkel geneesmiddel bestaat "an sich" maar het gebruik ervan vindt altijd in een context plaats. Een middel dat in één situatie af te raden is, kan in een ander wel geboden zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:54 schreef Luco het volgende:
Was meer voor de informatie van Tamiflu an sich.
Ik zie het ja, hij is blijkbaar alweer verouderd (was van vorige week). Ik kan geen nieuw diagram vinden, maar hij was hier gelinkt http://www.rivm.nl/cib/th(...)nformatie-artsen.jsp als "Algoritme influenzadiagnostiek voor huisartsen". Er is nu ook genoeg over Tamiflu te vinden waaruit je kunt opmaken dat het op dit moment nuttig is in de praktijk. Maar die richtlijnen veranderen van dag tot dag.quote:Overigens doet jouw bijlage het niet (404 error van de RIVM site)
Ook hier ben ik mij volledig van bewust, goed voorbeeld is Softenon (Thalidomide). Dat wordt op dit moment gebruikt tegen Lepra, terwijl thalidomide 40-50 jaar terug compleet afgeschreven was.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:02 schreef eleusis het volgende:
[..]
Geen enkel geneesmiddel bestaat "an sich" maar het gebruik ervan vindt altijd in een context plaats. Een middel dat in één situatie af te raden is, kan in een ander wel geboden zijn.
ook effectief tegen huidkanker trouwens, maar dat is off topicquote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:18 schreef Luco het volgende:
[..]
Ook hier ben ik mij volledig van bewust, goed voorbeeld is Softenon (Thalidomide). Dat wordt op dit moment gebruikt tegen Lepra, terwijl thalidomide 40-50 jaar terug compleet afgeschreven was.
nou jullie zijn de moderators, verplaats het bericht dan maar naar het topic waar het wél thuis hoort.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:17 schreef Dragorius het volgende:
Even afgezien van het feit dat dit niks met resistentie te maken heeft
Dat was/is al bekend...er zijn altijd bijwerkingen....ze doelen hier vooral op preventief Tamiflu toedienen omdat dat misselijkheid etc. kan veroorzaken.
Voor de risicogroepen is het aan te raden...zwangere vrouwen zou ik liever Relenza voor zien persoonlijk (is iets minder heftig) maar lijkt me een doordacht besluit. Al ben ik nog steeds voor preventief toedienen bij mensen die in direct contact met besmetten staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |