Dit was redelijk te verwachten natuurlijk, het is voor veel mensen waarschijnlijk te hopen dat er snel een medicijn tegen kanker komt..quote:Zonnebanken verhogen risico op kanker zeker
LYON - Er bestaat geen twijfel meer over: zonnebanken en gezichtsbruiners verhogen het risico op huidkanker. Dat stellen internationale wetenschappers in een onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet Oncology.
Dat berichtte de BBC woensdag. Sinds 1992 noemde het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) zonnebanken en gezichtsbruiners ''waarschijnlijk kankerverwekkend''.
Maar het IARC heeft zonnebanken nu verplaatst naar de hoogste risicocategorie.
Het verband tussen zonnebanken en huidkanker is overtuigend aangetoond in een aantal wetenschappelijke onderzoeken, aldus het IARC in het Franse Lyon.
Melanoom
Wetenschappers ontdekten onder meer dat het risico op melanoom, de dodelijkste variant van huidkanker, met 75 procent toeneemt bij mensen die voor hun dertigste geregeld naar de zonnebank gaan.
Het IARC is een onderzoeksorganisatie die aanbevelingen doet aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties.
Op die manier kan je alles wel wegredeneren natuurlijk. Het is duidelijk dat sommige zaken erg slecht voor je zijn ook in mindere mate. Roken bijvoorbeeld, en nu dus ook een zonnebank.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:27 schreef Vodka_Lime het volgende:
Als je in de zon loopt heb je ook verhoogde kans op kanker. Dan moet je binnen zitten. Dit verhoogt ook de kans op kaner ivm. stilzitten en te weinig vitamine D(Zonlicht). Zo blijf je doorgaan.
Owh ja, patat/friet eten is ook kanker risicoverhogend, net als sla. Eigenlijk al het eten. Moeten we ook maar mee stoppen.
en ze zijn niet bruin maar roodquote:Op woensdag 29 juli 2009 09:33 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Op die manier kan je alles wel wegredeneren natuurlijk. Het is duidelijk dat sommige zaken erg slecht voor je zijn ook in mindere mate. Roken bijvoorbeeld, en nu dus ook een zonnebank.
Was wel te verwachten, kijk maar eens naar een 30+ vrouw die stevig rookt en regelmatig onder de zonnebank ligt. Ze hebben vaak een gezicht wat eruit ziet als de leren boekentas van de nerd in je klas.
Idd.quote:
Waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:29 schreef JohnDope het volgende:
Waarschijnlijk speelt het ook mee dat die banken niet goed gereinigd worden en er dan schimmels achterblijven die zich in de huid gaan nestelen.
Uitsluiten kan je het zeker niet, want er zijn genoeg wetenschappers die denken dat kanker door een schimmel wordt veroorzaakt.quote:
Er zijn ook lambiekjes die denken dat het niet eens bestaat.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Uitsluiten kan je het zeker niet, want er zijn genoeg wetenschappers die denken dat kanker door een schimmel wordt veroorzaakt.
Er zijn ook mensen die denken dat kanker effectief te genezen is door een kanon (bestraling/chemotherapie) op het gezwel los te laten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zijn ook lambiekjes die denken dat het niet eens bestaat.
En zo waar werkt dat soms ook nog wel, alleen zit men soms nog met de nauwkeurigheid maar ook daaraan word door de medische fabrikanten druk gewerkt.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die denken dat kanker effectief te genezen is door een kanon (bestraling/chemotherapie) op het gezwel los te laten.
Je gaat toch ook niet met een pistool op een wrat schieten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En zo waar werkt dat soms ook nog wel, alleen zit men soms nog met de nauwkeurigheid maar ook daaraan word door de medische fabrikanten druk gewerkt.
Daarvoor gebruikt men normalitair vloeibare stiksstofquote:Op woensdag 29 juli 2009 12:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je gaat toch ook niet met een pistool op een wrat schieten.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Omg, een toename van 0,01 % kans op huidkanker, naar 0,0175 % kans op huidkanker, een toename van 75 %. Help.
Aan wratten ga je doorgaans niet dood.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je gaat toch ook niet met een pistool op een wrat schieten.
1 op de 6, ik geloof er helemaal niks van, waarschijnlijk heeft de journalist de cijfer foutief geïnterpreteerd. En bovendien zijn het vaak bejaarden die huidkanker krijgen, vervelend natuurlijk, maar het zegt iets over het kansgewicht en de leeftijd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:34 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
1 op de 6 Nederlanders krijgt huidkanker.
En ook steeds meer jonge vrouwen het melanoom. Dat is een van de gevaarlijkste soorten kanker, m'n moeder is er ook aan overleden. Het komt steeds meer voor. Veel vrouwen gaan het hele jaar door onder de zonnebank. Elke week een uurtje is echt niet gezond.
http://www.nu.nl/algemeen(...)op-kanker-zeker.html
Die eerste manierquote:Op woensdag 29 juli 2009 09:41 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Idd.
Ik vraag me nog steeds af wat slechter voor je is.
Mensen die met hun witte melkbussen naar Griekenland vliegen en daar de eerste dag kneiter verbranden, 3 dagen later vervellen en toch bruin terug komen.
OF: In lente herfst en winter 1x per week een half uur onder de zonnebank, zodat je normaal op kleur blijft, en ergens tegen kan...
Je huid maakt vitamine D aan m.b.v. uvlicht.
Zolang je d'r niet bij loopt als Michael Jackson in z'n jonge jaren (als blanke) dan valt het allemaal wel me denk.
Ja nee dat lijkt me ook luidt en duidelijk. Het was ook een beetje sarcastisch bedoelt ;-)quote:
quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
1 op de 6, ik geloof er helemaal niks van, waarschijnlijk heeft de journalist de cijfer foutief geïnterpreteerd. En bovendien zijn het vaak bejaarden die huidkanker krijgen, vervelend natuurlijk, maar het zegt iets over het kansgewicht en de leeftijd.
Even rekenen geeft ruwweg 700.000 gevallen per jaar in de VS. Dan lijkt me een kans van 1 op 6 om ooit huidkanker te krijgen aannemelijk.quote:the mortality rate of BCC and SCC is around 0.3 causing 2000 deaths per year in the US. In comparison the mortality rate of melanoma is 15-20% and it causes 6500 deaths per year.[5]:29,31
Nee, ze worden juist schoongemaakt met kankerverwekkende middelen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:29 schreef JohnDope het volgende:
Waarschijnlijk speelt het ook mee dat die banken niet goed gereinigd worden en er dan schimmels achterblijven die zich in de huid gaan nestelen.
Elke week een uur? Nee.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:34 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
1 op de 6 Nederlanders krijgt huidkanker.
En ook steeds meer jonge vrouwen het melanoom. Dat is een van de gevaarlijkste soorten kanker, m'n moeder is er ook aan overleden. Het komt steeds meer voor. Veel vrouwen gaan het hele jaar door onder de zonnebank. Elke week een uurtje is echt niet gezond.
http://www.nu.nl/algemeen(...)op-kanker-zeker.html
Wist je dat je met iedere hap eten ook je leven verkort? Maakt niet eens zoveel uit wat. Iedere hap staat garant voor schade.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:28 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Elke keer is een keer te veel, net zoals roken.
Een standaard reactie die je vaker hoort van mensen die het allemaal niet kunnen behappen, het te veel en te gecompliceerde informatie is en die niet kunnen relativeren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Wist je dat je met iedere hap eten ook je leven verkort? Maakt niet eens zoveel uit wat. Iedere hap staat garant voor schade.
Erg he?
Hecht ik toch nét wat meer waarde aan. Daarnaast was de zonnebank al sinds jaar en dag een discutabel apparaat met betrekking tot gezondheid. Dus dit is niet bepaald nieuws onder de zon.quote:Volgens de onderzoekers is de zonnebank net zo schadelijk voor de gezondheid als roken en schoorsteenvegen.
http://www.elsevier.nl/we(...)jfeld-huidkanker.htm
Laat die vent lekker de moord stikken met z'n verbodenquote:Op woensdag 29 juli 2009 10:32 schreef Basp1 het volgende:
En waar blijft ab klink nu met zijn verboden.
Ik kan het prima behappen. Ik was gewoon benieuwd of je uberhaupt op de hoogte was van het feit dat we naar alle waarschijnlijkheid rustig 25 jaar langer kunnen leven met het juiste dieet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:43 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Een standaard reactie die je vaker hoort van mensen die het allemaal niet kunnen behappen, het te veel en te gecompliceerde informatie is en die niet kunnen relativeren.
"Ja, nou.. tegenwoordig ga je van alles wel dood hoor.." waarna ze hun volgende peuk opsteken.
Nope. Vandaar dat je jezelf net behoorlijk voor Kut zet met je popi-jopi replyquote:Hecht ik toch nét wat meer waarde aan. Daarnaast was de zonnebank al sinds jaar en dag een discutabel apparaat met betrekking tot gezondheid. Dus dit is niet bepaald nieuws onder de zon.
Je vergelijking sloeg als een tang op een varken.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik kan het prima behappen. Ik was gewoon benieuwd of je uberhaupt op de hoogte was van het feit dat we naar alle waarschijnlijkheid rustig 25 jaar langer kunnen leven met het juiste dieet.
Genieten is niet gratis, blijkt maar weer.
Dat zonnebanken ongezond is geloof ik meteen. Het interesseert me simpelweg geen reet. Temeer daar ik nauwelijks onder de zonnebank ga en het eigenlijk niet echt iets nieuws is.
[..]
Nope. Vandaar dat je jezelf net behoorlijk voor Kut zet met je popi-jopi reply
Nee, want je houdt geen rekening met het kansgewicht per leeftijdcategorie.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:14 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
[..]
Even rekenen geeft ruwweg 700.000 gevallen per jaar in de VS. Dan lijkt me een kans van 1 op 6 om ooit huidkanker te krijgen aannemelijk.
tav 2: heeft met UV A te maken die zit veel meer in zonnebanken dan in de zon...quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:21 schreef Lkw het volgende:
1. Dit komt elk jaar weer voorbij, is dus niet echt nieuws, wordt een beetje vermoeiend
2. WAAROM zijn zonnebanken zo slecht dan? Om andere redenen dan dat de zon nu eenmaal ook kankerverwekkend wordt als je er te lang in gaat zitten?
3. Ik kan helemaal nergens vinden waarom alles nu opeens zoveel erger is als je nog geen 30 bent. Alle media blaten elkaar braaf na met die leeftijd, maar blijkbaar wil niemand weten waarom? Iemand?
Nee, minder. Negers zijn gebouwd op urenlang zon recht boven hun kop. Ze krijgen in Nederland al snel vitamine-D-tekort door een tekort aan zonneschijn. Maar blanken zijn op hun beurt weer totaal niet geschikt voor al dat zonlicht in bijvoorbeeld Australië of Afrika.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:34 schreef Babbelzz het volgende:
[..]
tav 2: heeft met UV A te maken die zit veel meer in zonnebanken dan in de zon...
Ik vraag me trouwens af of dat met een negerhuid ook zo werkt? qua huidkanker en lang in de zon zitten?
Celdeling. Als je jong bent gaat dat veel sneller. Kanker is in wezen een ziekte van verkeerde cellen. Als die zich snel delen heb je een probleem. Als je voor je 20e leukemie hebt is het vaak binnen een paar maanden gebeurd, bejaarden met leukemie kunnen vaak nog jaren mee.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:21 schreef Lkw het volgende:
3. Ik kan helemaal nergens vinden waarom alles nu opeens zoveel erger is als je nog geen 30 bent. Alle media blaten elkaar braaf na met die leeftijd, maar blijkbaar wil niemand weten waarom? Iemand?
Ah, dat wist ik niet. Interessant, dank voor de infoquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 09:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Celdeling. Als je jong bent gaat dat veel sneller. Kanker is in wezen een ziekte van verkeerde cellen. Als die zich snel delen heb je een probleem. Als je voor je 20e leukemie hebt is het vaak binnen een paar maanden gebeurd, bejaarden met leukemie kunnen vaak nog jaren mee.
Volgens mij is dat onzin, omdat de straling van een zonnebank niet gelijk is aan de straling van de zon.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 18:36 schreef Mestras het volgende:
een zonnebank kuur in de winter was toch juist goed, omdat je dan in de zomer minder snel verbrand ect.?
Ik weet bijna zeker dat die wel gelijk is, ze stralen in ieder geval allebei eenzelfde mengsel van UV-A en -B uit. Het lichaam zal echt niet weten of dat uit de koperen ploert komt of vanuit een zonnebank-lamp.quote:Op zondag 2 augustus 2009 01:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Volgens mij is dat onzin, omdat de straling van een zonnebank niet gelijk is aan de straling van de zon.
Wanneer je niet weet waar je over praat, zeg dan niets!quote:Op zondag 2 augustus 2009 01:21 schreef Lkw het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijg je trouwens overal kanker van. Zonnebank, roken, een vogel in huis, orale seks, noem maar op. Allemaal gezeik van zogenaamde experts die hun zakken vullen door ons bang te maken.
De gouden regel is dat je niets overdrijft en alles met zekere mate doet. Dan is er niks aan de hand en kun je weer gewoon zonder zorgen gaan genieten.
U bedoelt?quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, want je houdt geen rekening met het kansgewicht per leeftijdcategorie.
Ja, en waar ligt die grens met zonnebanken? Ken maar weinig mensen die onder de zonnebank gaan en maar 1 keer per jaar een kuurtje van twee weken volgen ofzo.quote:Op zondag 2 augustus 2009 01:21 schreef Lkw het volgende:
De gouden regel is dat je niets overdrijft en alles met zekere mate doet. Dan is er niks aan de hand en kun je weer gewoon zonder zorgen gaan genieten.
En nu inhoudelijk graag.quote:Op zondag 2 augustus 2009 02:27 schreef Noax het volgende:
[..]
Wanneer je niet weet waar je over praat, zeg dan niets!
Die kans is helemaal niet groot. Relatief gezien hebben rokers natuurlijk een stuk meer kans op bijvoorbeeld longkanker, maar absoluut gezien valt dat reuze mee.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nou, in twijfel trekken of je van roken kanker krijgt.![]()
Kans is erg groot he.
Hoe weet jij zo zeker dat die lijnen in haar gezicht veroorzaakt zijn door de zonnebank? Misschien bepalen haar leefgewoonten, genen of dagelijkse zorgen die lijnen in haar gezicht wel.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, en waar ligt die grens met zonnebanken? Ken maar weinig mensen die onder de zonnebank gaan en maar 1 keer per jaar een kuurtje van twee weken volgen ofzo.
Het is al gauw zo dat men het hele jaar door bruin wilt zijn en dus 1-2 keer per week even 'lekker onder de zonnebank gaat om te ontspannen.'
En uiteraard ook nog in de zomer op vakantie naar een ver oord om daar twee weken in de zon te liggen bakken.
Meisje wat ik ken gaat sinds haar 16de elke week onder de zonnebank, is nu 24 maar heeft al echt lijnen en groeven in haar gezicht. Echt zonde, ze lijkt jaren ouder enkel omdat ze altijd een gezond bruin kleurtje wilde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |