abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 september 2009 @ 14:29:51 #76
3869 David
Drum the drums
pi_72460605
Ik ben net terug van Zuid-Italië en heb daar de lekkerste pizza's gegeten die ik ooit heb geproefd. Ik blijf me de vraag stellen: wat is het geheim? Ik werk met Italiaanse tipo 00 bloem, Italiaanse tomaten uit blik, buffelmozzarella, goede olijfolie én een houtoven die ik tot 450 graden kan opstoken.

De Italiaanse pizza's zijn meer "één geheel". De kaas en de tomaat zijn volledig in mekaar overgesmolten en vormen geen laag apart meer. En hoewel het deeg altijd wel knapperig/krokant is is het allesbehalve droog en blijft het toch ook flexibel genoeg om de pizza's te kunnen vouwen zonder dat ze breken. Verder heeft de tomatensaus ook altijd net iets meer smaak. Ik heb zowel geprobeerd als gewone passata te gebruiken als een tomatensaus met knoflook, ui, wijn, oregano, etc. Die saus is misschien een kwestie van blijven proberen met verschillene merken tomaat, maar het is vooral die 'eenheid' van de pizza dat zo anders blijft. Heeft iemand wat dat betreft nog tips?

PS hoeveel olijfolie gebruiken jullie in het deeg? Misschien gebruik ik te weinig, wat de wat drogere korsten kan verklaren.
pi_72473315
ik gebruik 3 eetlepel olie op 450 g bloem, 250 ml water, 5 g instantgist, 1 eetlepel suiker, 1/2 theelepel zout, en hoewel het zeker niet hoort ook een beetje knoflookpoeder, oregano en peper, dat geeft net iets meer smaak aan het deeg
  zaterdag 5 september 2009 @ 22:32:20 #78
268716 Biskwie
Een koekje van eigen deeg
pi_72473385
<H2>HOE MAAK IK PIZZADEEG ?</H2>
Het is heus niet zo moeilijk om <STRONG>zelf pizzadeeg te maken.</STRONG> Je moet maar denken 'als Ghostwriter het kan,dan kan ik het ook.' en dat telt voor alle recepten in deze reeks van <STRONG>'koken voor mannen'</STRONG> die speciaal voor mannen zijn geschreven. (Lach maar dames,wij lachen wel als jullie kaart proberen te lezen !!!) Je zal merken dat het even lekker is als in de pizzeria. Volg gewoon onderstaande stappen en het zal 'a piece of pizza' zijn.<BR><BR>

<STRONG>DIT HEB JE NODIG</STRONG><BR>
<UL>
<LI>1/2 zakje gedroogde gist</LI>

<LI>1 theelepel suiker</LI>
<LI>250 gram bloem</LI>
<LI>2 eetlepels olijfolie</LI>
<LI>1/2 theelepel zout</LI>
</UL><BR>
<STRONG>WAAR HAAL IK DIE DINGEN ?</STRONG><BR>
Gewoon verkrijgbaar in iedere supermarkt,of zelfs in een nachtwinkel. Gist en bloem staan meestal op dezelfde plaats. Suiker en zout op totaal verschillende plaatsen u zal straks begrijpen waarom. De olijfolie kan u vinden daar waar de andere olieën staan (neen,niet bij de auto-onderdelen. Dat is motorolie en niet bruikbaar voor ons recept.) en meestal ook de potten mayonaise. Heb je alles ? Vergeet ook niet twee pizzavormen te kopen mocht je die nog niet hebben en als je saus wil maken of vulling voor je pizza moet je natuurlijk die ingrediënten ook kopen. Je hebt van die handige potten met kant en klare pizzasaus ook als je plots een aanval van luiheid zou hebben eventueel. Koop dan een pot pizzasaus. Niet overmoedig zijn of origineel uit de hoek willen komen door een potje sambal te kopen. Dat heeft dezelfde kleur,maar het is niet aan te raden je pizzabodem met sambal in te smeren. Dat is niet erg lekker en zorgt voor een binnenbrandje in je keel waarschijnlijk.<BR><BR>

Klaar ? Ok volgende stap dan. We gaan HET pizzadeeg maken.<BR><BR>

<STRONG>HOE DOE IK HET GOED ?</STRONG><BR>
<UL>
<LI><STRONG>1. </STRONG>Los de gist en de suiker op in een kommetje met 1 deciliter handwarm water. Als je je fikken verbrand was het geen handwarm water maar heet water. Verzorg je verbrande vinger en probeer het nogmaals. Rome werd niet in één dag gebouwd.</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>2. </STRONG>Laat het gemaakte mengsel 10 minuten staan (tel tot 600 als je geen klok hebt) en roer dan tot het een glad papje is. Dat spul dat je nu ziet noemen we de gistoplossing. Niet van proeven,niet lekker !!!</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>3. </STRONG>Doe nu bloem (dat is dat witte spul dat zo'n rommel maakt van je keuken) in een kom en maak in het midden een kuiltje. Wees creatief en denk aan de navel van een mooie vrouw. Giet de gistoplossing in haar navel...ehhh...het kuiltje.</LI>
</UL><BR>

<UL>
<LI><STRONG>4. </STRONG>Doe nu 3 eetlepels (dat zijn die grote lepels) handwarm water,dat je ondertussen kent en alsook de 2 eetlepels olijfolie (dat gele kleffe spul uit die glibberige fles) bij het gistmengsel.</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>5. CRUCIAAL PUNT : </STRONG> Vergeet niet om zout over je bloem te strooien of het spul is niet te vreten. Verwar het zout niet met suiker. Die rotdingen hebben dezelfde kleur maar smaken compleet anders. Bij twijfel proef eerst en neem flinke lepel. Hetgene dat je doet kokhalzen en naar water doet snakken is het zout.</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>6. </STRONG>Meng het geheel door elkaar en kneed het gedurende 10 minuten (tel weer tot 600) tot het een elastisch deeg is. In het begin zal het spul vreselijk kleven,zet dus je GSM af want je kan toch niet opnemen.</LI>
</UL><BR>
<UL>

<LI><STRONG>7. </STRONG>Vorm met dat deeg een grote bal. Denk aan de voetbalwedstrijd van zondag dat levert inspiratie op om een mooie bal te maken. </LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>8. </STRONG>Dek de kom af met een vochtig gemaakte doek (geen kletsnatte dweil of zo,een keukenhanddoek is prima) en laat het deeg op een warme maar tochtvrije plaats 30 tot 45 minuten rijzen. Je kan nu tot 2700 tellen of gewoon even lekker gaan chatten op Internet en vrouwen imponeren met je toekomstige kookkunsten. Je kan natuurlijk ook de vulling maken voor je pizza als je al weet hoe dat moet. Weet je het nog niet ? Chatten dan maar.</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>9. </STRONG>Na 45 minuten is die bal deeg plots gegroeid en heeft iets weg van de tiet van Pamela Anderson. Dat noemen we dus rijzen. Verdeel nu het gerezen deeg in 2 gelijke porties. Maak van die ene tiet, 2 tietjes. Vervolgens bestuif je je aanrecht met wat bloem. Je hoeft er geen halve kilo tegenaan te gooien. Een handjevol is meer dan voldoende.</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>10. </STRONG>Druk nu het deeg (het balletje) met de muis van de hand (dat is de onderkant) plat en rol het uit tot een cirkel van ongeveer 20 centimeter diameter. Dat is even groot als een bord ongeveer. Je kan er zo twee maken want je hebt immers twee balletjes. Probeer niet de Italiaanse kok na te doen die je tijdens je laatste bezoek aan de Italiaan met het deeg hebt zien jongeleren,want dat loopt verkeerd af met als resultaat een pizzabodem met vloer of plafondsmaak. Hou het eenvoudig.</LI>

</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>11. </STRONG>Leg het platgedrukte deeg nu in een pizzavorm (die heb je ook in de supermarkt gekocht of had je al) die je een beetje ingesmeerd hebt met boter. Ook hier is het niet nodig een kilo te gebruiken,een mespuntje volstaat. Maak dan de randen van het deeg met je vingertoppen iets dikker. Als je dat niet doet dan loopt je vulling er af en is het één grote knoeiboel.</LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>12. </STRONG>In de veronderstelling dat je je vulling hebt klaargemaakt inplaats van te chatten verdeel deze dan nu over de pizzabodem of pizzabodems. Heb je nog geen vulling leren maken ? <STRONG>Proficiat, je bent klaar en hebt je missie volbracht.</STRONG> Daar zit je nu met die pizzabodem. Ga vlug een recept zoeken om vulling te maken. Wacht daar geen dagen met,je pizzadeeg is dan niet lekker meer en zal bovendien een groene kleur krijgen. </LI>
</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>13. </STRONG>Als je pizzaboem voorzien is van vulling en/of saus plaats deze dan in het midden van een voorverwarmde oven die op de hoogste stand staat. Dat is meestal 275°. Opgelet !!! Dat is zeer warm. Kom er niet aan want het rooster zal aan je huid blijven kleven en het zal een heel klein beetje veel pijn doen ook dan. Een oven voorverwarmen is overigens heel eenvoudig. Gewoon opzetten gedurende 5 minuutjes.</LI>

</UL><BR>
<UL>
<LI><STRONG>14. </STRONG>Wacht 10 minuten. Tel weer tot 600. Ga niet chatten want als je de tijd uit het oog verliest zal je pizza zwart zien of je keuken gewoon in brand staan. Na 10 minuten is je pizza klaar. Terwijl je hem opeet kan je de tweede er in zetten mocht je oven niet groot genoeg zijn.</LI>
</UL><BR>
Zo moeilijk is dat toch niet ? Je hebt net je eerste eigen Pizza gemaakt. Op naar het volgende experiment. Zie je het na deze uitleg allemaal toch niet zitten,maar heb je nu razende honger gekregen ? Geen probleem,via onderstaande link kan je online de lekkerste zaken bestellen en ze brengen het nog aan je deur ook in heel Nederland !!!<BR><BR>
aka. De statman
pi_72473583
Tvp lekker zeg, ik kom snel terug voor inspiratie!
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_72473663
quote:
onleesbaar door html codes
of je geeft mensen deze link
Life is short, eat dessert first.
pi_72475162
Ik heb ook eens een pizza gemaakt met een stel vrienden. Was niet bepaald een succes. Maar hé, wat wil je om 1 uur 's nachts.

We hadden geen ham dus er ging rookvlees op, er was geen ananas dus banaan en volgens mij ook nog appel Voor de rest gewoon tomatenpuree/kaas.

Foto's van het misbaksel:



Ik moet zeggen: het was een hele ervaring...
It's funny
But not ha-ha funny.
  zaterdag 5 september 2009 @ 23:51:05 #82
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_72475633
Ik hoor je niet praten over de smaak. Als ik heel eerlijk ben... het ziet er wel spannend uit. Maar echt HEEL lekker lijkt het me ook niet...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_72475858
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 23:51 schreef JeOma het volgende:
Ik hoor je niet praten over de smaak. Als ik heel eerlijk ben... het ziet er wel spannend uit. Maar echt HEEL lekker lijkt het me ook niet...
Om eerlijk te zijn: niet doen. Rookvlees was nog aardig te doen, maar de banaan... Nee.

Ach, het was leuk voor een keer.
It's funny
But not ha-ha funny.
  zondag 6 september 2009 @ 19:53:47 #84
3869 David
Drum the drums
pi_72495820
Ik heb nu gisteren voor de eerste keer écht zonder enige vorm van deegroller het deeg uit mekaar gewerkt, puur met de handen.

DIT IS HET!! eindelijk geen smakeloze korst meer, maar heerlijk luchtig en smaakvol.

Dit waren de beste pizza's die ik ooit heb gemaakt en die ook kunnen wedijveren met de gemiddelde pizzeria. De tomatensaus en het beleg kunnen nog verfijning gebruiken, maar in combinatie met de houtoven op 450 graden was het echt superlekker.

Nog even en ik word een volleerde pizzaiolo

[ Bericht 4% gewijzigd door David op 07-09-2009 18:19:41 ]
  maandag 7 september 2009 @ 10:49:09 #85
62913 Blik
The one and Only!
pi_72513108
Ik kwam er gisteren achter dat de "houten" plaat die bij het kopen van het nieuwe huis in onze Boretti lag een heuse pizzaplaat blijkt te zijn

Die wordt binnenkort uitgeprobeerd
pi_72516535
Mensen die fruit op pizza gooien
pi_72518625
quote:
Op maandag 7 september 2009 13:02 schreef kikoooooo het volgende:
Mensen die fruit op pizza gooien
Ananas?
It's funny
But not ha-ha funny.
  maandag 7 september 2009 @ 19:57:12 #88
256787 CHEVHB
Ik besloot dat ik alles kon
pi_72529046
Gisteren nog pizza op, ( zelf gemaakte).. mijn oom was kok, en die maakte altijd olijfolie met knoflook warm in een pannetje en dan als de pizza klaar is aan de randen van de pizza smeren, voor extra smaak!
pi_72849218
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 22:29 schreef Zana het volgende:
ik gebruik 3 eetlepel olie op 450 g bloem, 250 ml water, 5 g instantgist, 1 eetlepel suiker, 1/2 theelepel zout, en hoewel het zeker niet hoort ook een beetje knoflookpoeder, oregano en peper, dat geeft net iets meer smaak aan het deeg
Tja, het geheim van de echte pizza. Het heeft iig niets met absurd dure ingredienten te maken. Bij 1 op de 10 zelfbereide pizza's heb je er een, daar eet je je vingers bij op, ongeacht de hitte. Heeft niets met een op dat moment bepaalde vraatzucht te maken, soms kom je onbedoeld een beetje in de buurt van een perfecte pizza. Het zal wel nauw luisteren, starthitte, hoeveelheid saus en temp. van deze tov de deegflap, Hoeveelheid en temp. toppings, en temp. hittebron. Zo is het bijvoorbeeld ook onnozel om diepvriesfrites van -20 in olie van 180 graden te doen. Bij de pizza ingredients mag alles ook wel op temp. zijn. Ik zal zo nog eens een poging wagen...
pi_72851278
Gisteren begonnen met het deeg op recept van Heston Blumenthal. Ik moet zeggen dat het een erg smakelijke pizza'tje was, maar ik heb deze keer ook zijn advies qua toppings gevolgd: niet te royaal. Beetje saus, beetje mozzarella, verse basilicum, beetje tonijn, zout en olijfolie. Heerlijk! Gelukkig heb ik nog genoeg deeg om er morgen nog een te maken. (Ik moet zeggen dat die bestron pizza oven me nu ook erg goed begint te bevallen)
pi_72855429
quote:
Op maandag 7 september 2009 14:31 schreef Nero22 het volgende:

[..]

Ananas?
Das een vrucht, geen fruit!
pi_72858761
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 09:35 schreef zavygo het volgende:
Ah, heel goed dat dit topic een mooi vervolg heeft! :-)
Ik ga vanavond én morgenavond wéér pizza maken. Vanavond wil ik experimenteren met Pizza Hawaii. Verder nog "extreme" tips qua ingredienten? Bijvoorbeeld: pizza met appel, banaan, kipfilet, etc.?
pizza met gorgonzola dolce, groene appel (flinterdunne schijfjes) en walnoten... hmm!
pi_72865236
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 12:19 schreef Zana het volgende:
heb dit Pizzatopic pas te laat ontdekt, maar heb onlangs mijn pizzapan uitgeprobeerd
[ afbeelding ]

hier was mijn topic: pizzapan / hapjespan

maar daar moet je echt heel voorzichtig zijn met de temperatuurregeling ben ik achter gekomen...heb je bij een pizzasteen geen last van dat het te snel bruin wordt aan de onderkant? Bij die pizzapan heb je geen bovenwarmte, en dan is de bodem al zwart maar boven is het nog niet goed door als je het niet goed doet
Ik ben er op vakantie achtergekomen dat je met deze pizzapan werkelijk alles klaar kunt maken, behalve pizza's.
Hij geeft alleen onderwarmte dus de bodem is zwart en de topping is nog niet eens warm. Stomme pan.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_72881998
quote:
Op donderdag 17 september 2009 20:04 schreef NutKees het volgende:
Gisteren begonnen met het deeg op recept van Heston Blumenthal. Ik moet zeggen dat het een erg smakelijke pizza'tje was, maar ik heb deze keer ook zijn advies qua toppings gevolgd: niet te royaal. Beetje saus, beetje mozzarella, verse basilicum, beetje tonijn, zout en olijfolie. Heerlijk! Gelukkig heb ik nog genoeg deeg om er morgen nog een te maken. (Ik moet zeggen dat die bestron pizza oven me nu ook erg goed begint te bevallen)
Gelukkig dat de Bestron je beter begint te bevallen. Ik schrok een beetje van je eerste bevindingen. Nu zitten we weer op 1 lijn. Wonderbaarlijk apparaatje voor die paar tientjes.
pi_72882294
Ik ben sinds vanmiddag ook de trotse eigenaar van een Bestron.
Gebruikt iemand ook wel eens die bakpan en zo ja waarvoor?
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_72883532
tvp.
lekkerrrr
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_72909884
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 18:27 schreef Felixa het volgende:
Ik ben sinds vanmiddag ook de trotse eigenaar van een Bestron.
Gebruikt iemand ook wel eens die bakpan en zo ja waarvoor?
Ik weet het niet. Misschien een goede quiche? Maar dat kan ook in de normale oven.
Hier heeft wel iemand iets gefabriceerd:
http://www.wunderkessel.d(...)fredo-pizzaofen.html
  zaterdag 19 september 2009 @ 18:53:56 #98
256787 CHEVHB
Ik besloot dat ik alles kon
pi_72911873
Ga morgen pizza maken
  zaterdag 19 september 2009 @ 19:07:04 #99
62913 Blik
The one and Only!
pi_72912362
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:53 schreef CHEVHB het volgende:
Ga morgen pizza maken
me too
pi_72917760
hmm, zelfgemaakte pizza
mijn eerste poging:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')