abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 juli 2009 @ 22:45:01 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_71380014
Uit een ander topic
quote:
Op zondag 26 juli 2009 23:56 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Niet veel dieren hebben een 'ik' volgens mij.
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Niet veel. Maar zeker niet 0.

Bepaalde apensoorten vertonen sterk zelfbewust gedrag.
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:59 schreef barthol het volgende:

[..]

Ik denk wel veel. Maar zou in een appart topic over het onderwerp wat meer ruimte voelen om er nog uitgebreider op in te gaan dan ik al heb gedaan.
Bij deze dus.

Als het gaat om diersoorten die menselijke trekjes vertonen in synaptische vaardigheden dan ken ik slechts de volgende twee voorbeelden:

http://www.ted.com/talks/(...)apes_that_write.html

Ik ben erg nieuwsgierig naar andere voorbeelden!
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 27 juli 2009 @ 22:49:47 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71380160
Lijkt me dat dieren zich ook wel zelfbewustzijn hebben, als ze zichzelf herkennen in de spiegel... Olifanten kunnen dat toch?
  maandag 27 juli 2009 @ 23:01:57 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71380556
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:49 schreef Hephaistos. het volgende:
Lijkt me dat dieren zich ook wel zelfbewustzijn hebben, als ze zichzelf herkennen in de spiegel... Olifanten kunnen dat toch?
Ja, maar dat zijn er niet bijster veel… ik moet dat ook opzoeken. Dolfijnen ook dacht ik.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71380800
Het ging om een ik-besef, en dat is het onderscheid kunnen maken tussen "ik" enerzijds en ander(en) of de omgeving anderzijds.

Er teveel op ingaan in het andere topic zou een zijspoor zijn. En ik zou dit topic het liefst biologisch willen benaderen. Geen antropocentrische benadering waar de vermogens van dieren getoetst worden aan menselijke vermogens, Maar waar het gaat over het biologische vermogen om onderscheid te maken tussen
ik en de ander. Het gaat niet over intelligentie, redeneervermogen of vermogen om te reflecteren.

Voor zelfbewustzijn bestaat b.v. de zgn spiegeltest, Van sommige dieren weten we dat zij zichzelf herkennen in de spiegel. Mensapen, Dolfijnen, Olifanten, Eksters, En van sommige dieren weten we het niet. Maar een reiger zal niet in verwarring raken als het dier zijn eigen spiegelbeeld in het water ziet.

Ik stel dat b.v. zelfs een kikker een ik-besef heeft. Dat hij een ander kan herkennen als reden om te vluchten, of een ander kan verschalken als die ander herkend wordt als lekker hapje.

Het ik besef, besef van eigen lichaam, besef van elementen uit buitenwereld is een overlevingsmechanisme.
Het ik-en-ander besef is ook belangrijk bij seksuele reproduktie

Heel leuk hoe zelfs bij mensen het ik besef voor gek gehouden kan worden wordt beschreven in
Hoe zintuigen je ik-besef kunnen verstoren

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 27-07-2009 23:17:41 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_71382247
tvp
Ik weet het ook niet
pi_71382957
Nog even over dat doodgaan hé. Hebben dieren ook het besef van doodgaan? Ik was een keer bij een slager in Turkije, het was offerfeest en een schaap werd gekozen om geslacht te worden, er rolde een traan bij een veulen, kan dat of zoek ik er wat achter?
pi_71383455
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 00:24 schreef Triggershot het volgende:
Nog even over dat doodgaan hé. Hebben dieren ook het besef van doodgaan? Ik was een keer bij een slager in Turkije, het was offerfeest en een schaap werd gekozen om geslacht te worden, er rolde een traan bij een veulen, kan dat of zoek ik er wat achter?
Van Olifanten is heel bekend dat zij kunnen rouwen, dat zij het stoofelijk overschot vaak nog opzoeken en tekenen van rouwverwerking vertonen. Angst voor de dood zal ook veel algemener zijn, Alleen het vermogen om te abstraheren zal bij dieren veel minder zijn.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_71385483
Is dat ik-besef zo belangrijk?
In welke context is die term hier neer gezet?
Hoort een dier minder te worden mishandelt wanneer deze een zelfbewustzijn-mechanisme heeft?

Wanneer een beestje op zijn doel afgaat, zijn leven leid, dat is al genoeg aangaande deze daarin niet proberen te belemmeren.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 08:07:19 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71385538
Van moederapen is bekend dat ze heel moeilijk afstand nemen van hun jong. Gorilla's met name kunnen heel lang met het jong blijven rondzeulen, en armpjes en hoofdje bewegen:

En van andere dieren… van koeien is het wel bekend dat ze gestresst kunnen raken als hun jong wordt weggenomen, en huiskatten kunnen dacht ik ook wel laten merken dat ze doorhebben dat hun kameraadje opeens weg is, maar het is natuurlijk de vraag in hoeverre dat echt rouw is.

Het is echter wel voorstelbaar dat zeker het verlies van een jong voor veel beesten aardig wat stress oplevert, omdat het natuurlijk evolutionair niet handig is om je jong zomaar te verliezen. Dus veel beesten zullen naarstig op zoek gaan naar hun jong.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 08:57:35 #10
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_71386130
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:45 schreef SpecialK het volgende:
Uit een ander topic
[..]

[..]

[..]

Bij deze dus.

Als het gaat om diersoorten die menselijke trekjes vertonen in synaptische vaardigheden dan ken ik slechts de volgende twee voorbeelden:

http://www.ted.com/talks/(...)apes_that_write.html

Ik ben erg nieuwsgierig naar andere voorbeelden!
Is dat filmpje niet een kwestie van de apen klassiek conditioneren (hoe leren ze anders de cijfers?) en de mens testen op de eerste keer dat deze oefening wordt afgenomen?
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
pi_71388294
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 00:47 schreef barthol het volgende:

[..]

Van Olifanten is heel bekend dat zij kunnen rouwen, dat zij het stoofelijk overschot vaak nog opzoeken en tekenen van rouwverwerking vertonen. Angst voor de dood zal ook veel algemener zijn, Alleen het vermogen om te abstraheren zal bij dieren veel minder zijn.
Dat dachten ze van nijlpaarden ook, totdat ze erachter kwamen dat het dode nijlpaard werd opgegeten door de rest (zal even het filmpje zoeken).

Kan het filmpje zo niet weer vinden. Er staat dit over op wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hippopotamus#cite_ref-40

En manier om het 'ik-besef' te onderzoeken gebeurd volgens mij op het moment via spiegels (zoals al eerder gezegd). Ze zetten en dier voor de spiegel, daarna halen ze de spiegel wel, daarna plaatsen ze een stip op het dier en zetten hem weer voor de spiegel. Als het dier de stip weet te vinden op zijn eigen lichaam, dan heeft die een 'ik-besef' of hij kan zichzelf in ieder geval herkennen. Veel dieren lijken dit niet te kunnen. Sommige soorten apen kunnen die wel en olifanten. Andere dieren weet ik zo niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2009 10:55:18 ]
  dinsdag 28 juli 2009 @ 10:51:52 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71388366
De Ekster is al genoemd door Barthol, maar hier nog een krantenbericht.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:56:31 #13
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_71392361
tvp
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  dinsdag 28 juli 2009 @ 18:42:09 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_71403633
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 10:51 schreef Iblis het volgende:
De Ekster is al genoemd door Barthol, maar hier nog een krantenbericht.
quote:
Kraaien baarden bovendien al eerder opzien vanwege intelligent gedrag. Een kraai boog een paar jaar geleden zelf van ijzerdraad een haakje om een emmertje eten op te hijsen. In een ander experiment combineerden kraaien gereedschappen
Indrukwekkend.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 28 juli 2009 @ 18:46:41 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_71403752
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 08:57 schreef Baasvaak. het volgende:

[..]

Is dat filmpje niet een kwestie van de apen klassiek conditioneren (hoe leren ze anders de cijfers?) en de mens testen op de eerste keer dat deze oefening wordt afgenomen?
Deel is natuurlijk klassieke conditionering. Dan snappen de apen pas de volgorde.

Maar aangezien de posities van de cijfers steeds echt veranderen is dat gedeelte nou net niet te conditioneren. Het gaat dus ook strict om het feit dat het dier een situatie binnen 0,5 seconden kan opnemen en reproduceren.

Ik heb zelf dat spelletje ( http://games.lumosity.com/chimp.html ) talloze keren gespeelt. En mijn score schommelt nogal maar komt niet consistent zo hoog uit als die van de chimpansee.
pi_71403867
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 10:48 schreef CoiLive het volgende:

En manier om het 'ik-besef' te onderzoeken gebeurd volgens mij op het moment via spiegels (zoals al eerder gezegd). Ze zetten en dier voor de spiegel, daarna halen ze de spiegel wel, daarna plaatsen ze een stip op het dier en zetten hem weer voor de spiegel. Als het dier de stip weet te vinden op zijn eigen lichaam, dan heeft die een 'ik-besef' of hij kan zichzelf in ieder geval herkennen.
De vraag is of elk beest met een ik-besef die stip interessant genoeg vindt om bij zichzelf op zoek te gaan natuurlijk.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 18:51:57 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_71403907
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 18:50 schreef freecell het volgende:

[..]

De vraag is of elk beest met een ik-besef die stip interessant genoeg vindt om bij zichzelf op zoek te gaan natuurlijk.
Heel makkelijk te toetsen door een stip te plaatsen op een plek die het dier kan zien.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 18:54:42 #18
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71404008
Interessant.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71404098
Dan moet ik meteen denken aan Koko & Kanzi: http://en.wikipedia.org/wiki/Kanzi & http://en.wikipedia.org/wiki/Koko_(gorilla) en aan http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_(parrot)

Nu alleen ff linkjes wegens tijdgebrek...
  dinsdag 28 juli 2009 @ 19:11:43 #20
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_71404512
Weet iemand in hoeverre meerkatten zijn ontwikkeld in hun zelfbewustzijn?
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_71406486
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 19:11 schreef heartz het volgende:
Weet iemand in hoeverre meerkatten zijn ontwikkeld in hun zelfbewustzijn?
Niet zover als Animal Planet suggereert, gok ik.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:20:54 #22
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_71406754
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:13 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Niet zover als Animal Planet suggereert, gok ik.
Idd het is net of ze een 'setup' hebben gemaakt, camera's om die beesten verhaallijnen zelf creeeren...
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_71417045
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 18:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Deel is natuurlijk klassieke conditionering. Dan snappen de apen pas de volgorde.

Maar aangezien de posities van de cijfers steeds echt veranderen is dat gedeelte nou net niet te conditioneren. Het gaat dus ook strict om het feit dat het dier een situatie binnen 0,5 seconden kan opnemen en reproduceren.

Ik heb zelf dat spelletje ( http://games.lumosity.com/chimp.html ) talloze keren gespeelt. En mijn score schommelt nogal maar komt niet consistent zo hoog uit als die van de chimpansee.
Hehe

Ik heb tijdje geleden dat spel ook gedaan, ik beatte de aap constant, hooguit laatste level is altijd close. Op allersnelste nivo 8 of meer getallen onthouden is alleen pittig, vooral als de getallen heel ver uit elkaar liggen (misschien ligt dat meer aan mijn grote scherm dat ik dan met mijn ogen heen en weer moet bewegen magoed). Ik vind het zelf niet zo moeilijk, maar heb wel de indruk dat op dat filmpje van de chimps het met iets andere parameters wordt gegeven dan bij dat spelletje
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:28:15 #24
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_71426021
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 18:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat ik mij dan afvraag: De apen zijn dan geconditioneerd op de cijfers van de figuren 1 t/m 9, maar dat kan toch ook zonder dat ze steeds op dezelfde plek komen. Want dat zijn de apen al vanaf het begin aangeleerd? Dus dat hoort bij manier waarop de apen zijn geconditioneerd?
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
pi_71432651
Ze mogen dan wel geconditioneerd zijn. Maar dat is niet anders dan vanzelfsprekend toch? Het is niet alsof we onze doelen en dergelijk kunnen uitleggen aan apen zodat we ze gewoon willekeurig puzzel zomaar kunnen geven en dat ze gelijk er mee aan de slag gaan? Je moet ze op een of andere manier motiveren. Dat ze hun geheugen voor deze taak nodig hebben staat vast. Ze zullen ook prima met meer getallen het truukje kunnen doen, maar of ze dan nog alles onthouden (net zoals een mens) zal wat minder goed gaan. Dat de getallen op verschillende plekken verschijnen is niet anders dan vanzelfsprekend en dat de getallen verdwijnen na zeer korte tijd en de apen dan moeten hebben onthouden waar ze waren is ook wederom vanzelfsprekend.

Ik vind zelf de spiegel test met ik-besef enzo niet zo.. naast dat ze zichzelf in de spiegel moeten herkennen, moeten ze ook de wil, drang en weten hebben om er iets aan te doen. Als het dier het niet herkent als iets fouts of eigenaardigs, niet anders dan logisch dat ie er niks mee doet.
pi_71534260
Is het legaal om kraaien te houden als huisdier?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')