abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74688174
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 07:49 schreef kahlie het volgende:

Zo ben je legaal bezig, voor de vertrouweling is het een lening, dus die mag hem aftrekken onder box 3, en na 2 jaar heb je het geld ineens weer terug.
Lenen schiet ook niet op. Die 'vertrouweling' heeft dan een schuld in box 3, maar ook een bezit (die lening wordt immers niet uitgegeven). Daarnaast is het voor de persoon die het uitleent, nog steeds bezit. (die heeft immers een vordering)

Verder begrijp ik dat het de bedoeling is om te frauderen, om zo huurtoeslag te krijgen?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74689144
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:33 schreef SPiDeY. het volgende:
Sorry voor de kick, maar ik heb hier ook een aantal vraagjes over.

Ik ga binnenkort een erfenis ontvangen van mijn overleden vader (en ma, maar dat was alleen schulden ). Dit ontstijgt de 20.000,- euro vrijstelling die ik heb om huurtoeslag te kunnen ontvangen. Deze zal per jaar maar liefst ong. 2300,- euro zijn). Nu heb ik dus ook een studieschuld van om en nabij de 50.000,- (lang verhaal) en wil ik mijn erfenis aangrijpen om de laatste 2 jaar studie te vervolmaken en mijn master te halen. Deze periode van 2 jaar begint over ongeveer een half jaar. Ik zou dolgraag mijn schuld voor een deel willen ontlasten door mijn erfenis erin te laten verdwijnen maar straks fulltime bij de studie gaan werken is nagenoeg ondoenbaar en dus wil ik dit bedrag aangrijpen om in mijn levensonderhoud te kunnen voldoen.

Nu is mijn vraag: wat is de makkelijkste manier om 15.000,- bij bijv. een familielid te 'stallen' totdat ik het dus straks weer voor een deel nodig zal hebben. Ik heb helaas zeer weinig verstand van ons belastingstelsel, maar heb al redelijk veel info kunnen vergaren waarbij bijvoorbeeld een schenking niet tot de opties behoort (40% eraf).

En gewoon cash afhalen bij de bank om het later weer contant bij een vertrouweling op de bankrekening te storten (ervan uitgaande dat hij/zij toch al in een bepaald belastingtarief zit in verband met vermogensbelasting) van een anonieme bron (geen afkomstig bankrekeningnr)? Ik bedoel, dan heb ik het toch zelf uitgegeven, of komt de ontvanger dan in de problemen bij de belastingdienst dat er 'zomaar' een groot bedrag is bijgeboekt. Waar zou ik verder rekening mee moeten houden? Ga je hiervoor naar de gevangenis?
Je kunt je studieschuld gewoon van je vermogen aftrekken waardoor je waarschijnlijk wel onder die grens van 20.000 komt. Schenken kan tot iets van 2500 euro per jaar per ontvangende persoon en daarboven wordt veel belasting betaald
pi_74937460
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:34 schreef Misan het volgende:

[..]

Je kunt je studieschuld gewoon van je vermogen aftrekken waardoor je waarschijnlijk wel onder die grens van 20.000 komt. Schenken kan tot iets van 2500 euro per jaar per ontvangende persoon en daarboven wordt veel belasting betaald
Dat zou inderdaad de oplossing zijn, ware het niet dat volgens mij de situatie zo is (zoals eerder in dit topic aan bod kwam) dat dit alleen geldt voor een 'acute schuld' met directe vorderingsplichten en niet zolang het een IB-schuld is die je in principe met rust laten zolang je nog studeert? (en dus ook niet bij het BKR geregistreerd staat)

Hmm schenken schiet zo ook niet echt op
"The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
pi_74960935
Mijn plan is om voor 31 december 4x 2.734,- euro te schenken zodat ik op 1 januari 2010 onder de vermogensgrens zit. Zie ik nu dingen over het hoofd? Zou ik ook bijvoorbeeld nog extra 2.000,- cash kunnen afhalen bij de bank om in mijn porseleinen spaarpot te duwen, of kan de belastingdienst ook over dit soort zaken vragen stellen?

Ik bedoel, wanneer wordt een cash transactie vanaf de bank opgemerkt bij de belastingdienst en meegerekend als vermogen. Je zou bijvoorbeeld het afgehaald kunnen hebben om een computer te kopen, of whatever. Dan zou je bij vragen dus het bonnetje moeten overleggen etc, maar waar zou de grens zitten? Ik begrijp zulke dingen gewoon niet echt goed
"The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
pi_74962974
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 10:53 schreef SPiDeY. het volgende:
Mijn plan is om voor 31 december 4x 2.734,- euro te schenken zodat ik op 1 januari 2010 onder de vermogensgrens zit. Zie ik nu dingen over het hoofd? Zou ik ook bijvoorbeeld nog extra 2.000,- cash kunnen afhalen bij de bank om in mijn porseleinen spaarpot te duwen, of kan de belastingdienst ook over dit soort zaken vragen stellen?

Ik bedoel, wanneer wordt een cash transactie vanaf de bank opgemerkt bij de belastingdienst en meegerekend als vermogen. Je zou bijvoorbeeld het afgehaald kunnen hebben om een computer te kopen, of whatever. Dan zou je bij vragen dus het bonnetje moeten overleggen etc, maar waar zou de grens zitten? Ik begrijp zulke dingen gewoon niet echt goed
Die grens bestaat natuurlijk niet, anders zou iedereen daar "gebruik" van maken. Ze kunnen het gewoon controleren.
pi_74963066
Overigens gaan de peildata wijzigen. Het wordt nu gewoon 1 januari.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74966852
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die grens bestaat natuurlijk niet, anders zou iedereen daar "gebruik" van maken. Ze kunnen het gewoon controleren.
Ok, geen grens dus.
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Overigens gaan de peildata wijzigen. Het wordt nu gewoon 1 januari.
Als peildatum voor heel 2010 dus?
pi_74966875
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SPiDeY. op 24-11-2009 16:50:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')