abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 juli 2009 @ 16:21:57 #1
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_71368732
Ik dacht dat mijn vermogen minus een aantal duizenden bedroeg door mijn schuld bij de IB-groep. Maar volgens de gemeente wordt die schuld NIET geschaard onder je vermogen. Ik was dus de sjaak omdat ik geen aanspraak kon maken op gedeeltelijke kwijtschelding van een aantal heffingen omdat ik net iets te veel op mijn spaar en beleggingsrekening had staan (terwijl die spaartegoeden en de waarde van de aandelen in de verste verte niet opwegen tegen de schuld bij de IB-groep).

Mijn vraag is: is dit wel correct? En zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 27-07-2009 16:27:28 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  Official ESF Kreviewer maandag 27 juli 2009 @ 16:23:48 #2
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_71368777
Betaal anders je lening bij de IB-groep even gedeeltelijk af met je spaargeld. 2 problemen minder.

Groetjes,

Krea.
  PR/Manusje van alles maandag 27 juli 2009 @ 16:24:23 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71368795
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:23 schreef Kreator het volgende:
Betaal anders je lening bij de IB-groep even gedeeltelijk af met je spaargeld. 2 problemen minder.

Groetjes,

Krea.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 27 juli 2009 @ 16:24:49 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_71368811
quote:

Groetjes,

Krea.
Helaas heb ik ook aandelen (had ik idd moeten preciseren).
  PR/Manusje van alles maandag 27 juli 2009 @ 16:27:19 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71368870
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:24 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Helaas heb ik ook aandelen (had ik idd moeten preciseren).

en dan ga je huilen over een aantal heffingen?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 27 juli 2009 @ 16:28:19 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_71368895
De waarde ervan is iets van 1800.-

Maar behalve bijdehante reacties had ik ook graag gehoord waarom schulden bij de IB-groep niet onder het vermogen vallen?
pi_71369016
Omdat stufi niet als inkomen telt voor de belastingdienst.
Wel voor de sociale dienst trouwens.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_71369031
Eigenlijk is dat best raar, inderdaad. Voor box 3 telt het wél mee. Welke gemeente is het eigenlijk?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 27 juli 2009 @ 16:35:12 #9
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_71369085
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:33 schreef Five_Horizons het volgende:
Eigenlijk is dat best raar, inderdaad. Voor box 3 telt het wél mee. Welke gemeente is het eigenlijk?
Groningen.
pi_71369098
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:32 schreef Biancavia het volgende:
Omdat stufi niet als inkomen telt voor de belastingdienst.
Wat heeft dat met z'n studieschuld te maken?
  maandag 27 juli 2009 @ 16:49:22 #11
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_71369506
Ik geloof dat ik een soort van antwoord heb gevonden:

Een IB-schuld wordt niet afgetrokken van het vermogen. Het is geen direct-opeisbare schuld en dat moet het wel zijn wil het afgetrokken worden van vermogen. (Er is een soepele aflosregeling van 15 jaar met een aflosbedrag naar draagkracht.)

http://alpha.messageboard.nl/210/viewtopic.php?p=1642
pi_71369656
Een lening bij IB-groep wordt ook niet geregistreerd bij BKR.

Het kan niet alleen maar voordelen opleveren. Het is alles of niets. daarmee bedoel ik dat wanneer het mag meetellen bij het vermogen, dat het ook geregistreerd moet staan (niet gunstig) en dat je geen soepele betalingsregeling hebt.
  maandag 27 juli 2009 @ 16:54:35 #13
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_71369673
quote:

Groetjes,

Krea.
Ware het niet dat het afgelopen jaar de te ontvangen rente op gemiddelde spaarrekening hoger was dan de te betalen rente op een studieschuld. Op dat moment is extra aflossen niet altijd even handig.

Maar goed, op dit moment is de spaarrente weer lager dus dan kun je weer extra gaan aflossen.
  maandag 27 juli 2009 @ 16:56:42 #14
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_71369726
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:33 schreef Five_Horizons het volgende:
stufi in je box 3??

sorry hoor maar stufi, is inkomen welke niet belastbaar is en behoeft dan ook niet te worden aangegeven;
quote:
Je kunt ook nog inkomsten hebben die niet onder het verzamelinkomen of het belastbaar loon vallen. Deze inkomsten tellen we niet mee als bijverdiensten:

studiefinanciering
uitkering op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
kinderbijslag voor je kinderen
huurtoeslag
zorgtoeslag
loterijprijzen
alimentatie voor je kind(eren)
alimentatie van je vader of moeder
eenmalige studiebeurs van een (particulier) studiefonds
bron: www.ib-groep.nl

dus waar jij het vandaan haalt, ik heb geen flauw benul, maar goed als jij je stufi wil laten belasten zou ik het vooral opgeven, je krijg hier namelijk ook geen jaaropgave van waarin de overige potjes zijn gevuld door de ib-groep.

ach wel, niet mijn afdeling verder, enkel mijn ervaring.
pi_71369751
Sowieso mag je "gewone" schulden (creditcardrekening, persoonlijke lening, postorder-kooprekening, roodstaan) toch niet meer aftrekken?
Jaren geleden mocht dat wel, dat was altijd feest, maar tegenwoordig mag het niet meer... Zal misschien ook wel zijn omdat het in die oude situatie voordeliger was om schulden te maken, je kon ze tenslotte van je inkomen aftrekken.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  maandag 27 juli 2009 @ 17:00:12 #16
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_71369823
Hmm... dus stel dat je je stufi nooit hebt opgemaakt en altijd direct op een spaarrekening hebt gezet dan telt het niet mee als vermogen? Dus dan kan ik theoretisch het totaal aan ontvangen stufi in mijn leven aftrekken van mijn vermogen? Of werkt het maar één kant op.
pi_71369842
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:56 schreef whoeier het volgende:

[..]

stufi in je box 3??

sorry hoor maar stufi, is inkomen welke niet belastbaar is en behoeft dan ook niet te worden aangegeven;
[..]

dus waar jij het vandaan haalt, ik heb geen flauw benul, maar goed als jij je stufi wil laten belasten zou ik het vooral opgeven, je krijg hier namelijk ook geen jaaropgave van waarin de overige potjes zijn gevuld door de ib-groep.

Zie dikgedrukte: wat begrijp je niet aan box 3?
pi_71369872
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:57 schreef Pandora73 het volgende:
Sowieso mag je "gewone" schulden (creditcardrekening, persoonlijke lening, postorder-kooprekening, roodstaan) toch niet meer aftrekken?
Jaren geleden mocht dat wel, dat was altijd feest, maar tegenwoordig mag het niet meer... Zal misschien ook wel zijn omdat het in die oude situatie voordeliger was om schulden te maken, je kon ze tenslotte van je inkomen aftrekken.
Dat gaat over de rente over die schuld. Die mocht je onder IB-64 aftrekken, na 2001 (nieuwe belastingstelsel) niet meer.

Je studieschuld telt gewoon mee in box 3.
pi_71369929
Ik gebruik de lening nu nog om mijn vermogen te compenseren (scheelt vermogensbelasting betalen) en eind december los ik die lening in één keer af zodat ik in 2010 met een schone lei begin. Vind het wel raar dat het wel meegerekend mag worden met vermogensberekening en dat het voor de gemeente gewoon niet geldt
pi_71370040
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:56 schreef whoeier het volgende:

[..]

stufi in je box 3??

[..]

Het gaat over je studieschuld. Niet over de ontvangen stufi.

Lezen is ook jouw afdeling niet?
pi_71370071
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat gaat over de rente over die schuld. Die mocht je onder IB-64 aftrekken, na 2001 (nieuwe belastingstelsel) niet meer.

Je studieschuld telt gewoon mee in box 3.
Maar daar kan toch geen negatief resultaat uit komen? Stel je hebt 100 E spaargeld maar wel 5000 E studieschuld, dan kan je toch niet 4900 E gaan aftrekken van je inkomen?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71370651
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:08 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Maar daar kan toch geen negatief resultaat uit komen? Stel je hebt 100 E spaargeld maar wel 5000 E studieschuld, dan kan je toch niet 4900 E gaan aftrekken van je inkomen?
Wie zegt dat dat gebeurt dan (nogmaals: box 1 en box 3 zijn twee verschillende dingen)
  maandag 27 juli 2009 @ 18:00:34 #23
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_71371392
Voor box 3 mag je inderdaad wel je schuld van je vermogen aftrekken, voor de gemeente echter niet. Ik heb ruim 20.000 euro studieschuld en dat mocht ik niet van mijn spaartegoeden af trekken om voor bijstand in aanmerking te komen. Waardoor ik nu dus inteer op m'n spaargeld.

Het is dus inderdaad niet mogelijk om voor de gemeente je studieschuld af te trekken van je spaartegoeden. Jammer, maar helaas
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_71373517
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat gebeurt dan (nogmaals: box 1 en box 3 zijn twee verschillende dingen)
Maar wat gebeurt er dan met die -4900 E in mijn voorbeeld? Daar kun je dus verder niks mee?

(Ik dacht dat je altijd het totaal van Box 1, 2 en 3 op moest geven, en dan zou het er dus wel op neerkomen dat als Box 1 is zoveel en box 3 is min nog wat, dat je dan dus box 3 aftrekt)

* Pandora73 heeft geen verstand meer van belastingen...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71373565
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:22 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Maar wat gebeurt er dan met die -4900 E in mijn voorbeeld? Daar kun je dus verder niks mee?

(Ik dacht dat je altijd het totaal van Box 1, 2 en 3 op moest geven, en dan zou het er dus wel op neerkomen dat als Box 1 is zoveel en box 3 is min nog wat, dat je dan dus box 3 aftrekt)

* Pandora73 heeft geen verstand meer van belastingen...
Daar gebeurt inderdaad niets mee

De boxen kun je onderling niet verrekenen.
pi_71373752
Thanks for the uitleg!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71374805
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:03 schreef Misan het volgende:
Ik gebruik de lening nu nog om mijn vermogen te compenseren (scheelt vermogensbelasting betalen) en eind december los ik die lening in één keer af zodat ik in 2010 met een schone lei begin. Vind het wel raar dat het wel meegerekend mag worden met vermogensberekening en dat het voor de gemeente gewoon niet geldt
Maak je hier geen denkfout? Box 3 wordt berekend over het totaal aan bezittingen en schulden. In beginsel maakt het dus niet uit of je
a. 50.000 euro op de bank hebt en 10.000 euro studieschuld; of
b. 40.000 euro op de bank hebt.

Sterker nog, aangezien er voor de schulden nog een drempel bestaat, is het inkomstenbelastingtechnisch handiger om de schuld af te lossen. Er kunnen natuurlijk nog andere motieven meespelen, maar die zie ik in jouw post niet.
pi_71374911
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maak je hier geen denkfout? Box 3 wordt berekend over het totaal aan bezittingen en schulden. In beginsel maakt het dus niet uit of je
a. 50.000 euro op de bank hebt en 10.000 euro studieschuld; of
b. 40.000 euro op de bank hebt.

Sterker nog, aangezien er voor de schulden nog een drempel bestaat, is het inkomstenbelastingtechnisch handiger om de schuld af te lossen. Er kunnen natuurlijk nog andere motieven meespelen, maar die zie ik in jouw post niet.
Klopt, dat ik in 2010 met een schone lei ga beginnen is alleen voor mijn eigen administratie handig
pi_74685710
Sorry voor de kick, maar ik heb hier ook een aantal vraagjes over.

Ik ga binnenkort een erfenis ontvangen van mijn overleden vader (en ma, maar dat was alleen schulden ). Dit ontstijgt de 20.000,- euro vrijstelling die ik heb om huurtoeslag te kunnen ontvangen. Deze zal per jaar maar liefst ong. 2300,- euro zijn). Nu heb ik dus ook een studieschuld van om en nabij de 50.000,- (lang verhaal) en wil ik mijn erfenis aangrijpen om de laatste 2 jaar studie te vervolmaken en mijn master te halen. Deze periode van 2 jaar begint over ongeveer een half jaar. Ik zou dolgraag mijn schuld voor een deel willen ontlasten door mijn erfenis erin te laten verdwijnen maar straks fulltime bij de studie gaan werken is nagenoeg ondoenbaar en dus wil ik dit bedrag aangrijpen om in mijn levensonderhoud te kunnen voldoen.

Nu is mijn vraag: wat is de makkelijkste manier om 15.000,- bij bijv. een familielid te 'stallen' totdat ik het dus straks weer voor een deel nodig zal hebben. Ik heb helaas zeer weinig verstand van ons belastingstelsel, maar heb al redelijk veel info kunnen vergaren waarbij bijvoorbeeld een schenking niet tot de opties behoort (40% eraf).

En gewoon cash afhalen bij de bank om het later weer contant bij een vertrouweling op de bankrekening te storten (ervan uitgaande dat hij/zij toch al in een bepaald belastingtarief zit in verband met vermogensbelasting) van een anonieme bron (geen afkomstig bankrekeningnr)? Ik bedoel, dan heb ik het toch zelf uitgegeven, of komt de ontvanger dan in de problemen bij de belastingdienst dat er 'zomaar' een groot bedrag is bijgeboekt. Waar zou ik verder rekening mee moeten houden? Ga je hiervoor naar de gevangenis?
"The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
pi_74687987
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:33 schreef SPiDeY. het volgende:

En gewoon cash afhalen bij de bank om het later weer contant bij een vertrouweling op de bankrekening te storten (ervan uitgaande dat hij/zij toch al in een bepaald belastingtarief zit in verband met vermogensbelasting) van een anonieme bron (geen afkomstig bankrekeningnr)? Ik bedoel, dan heb ik het toch zelf uitgegeven, of komt de ontvanger dan in de problemen bij de belastingdienst dat er 'zomaar' een groot bedrag is bijgeboekt. Waar zou ik verder rekening mee moeten houden? Ga je hiervoor naar de gevangenis?
Belastingdienst merkt het dan aan als schenking hoor, je mag dat bedrag komen verantwoorden. Het makkelijkste is denk ik via een notaris een 'lening' regelen. Je 'leent' het aan de vertrouweling, voor een x% en dan krijg je het na die 2 jaar weer volledig terug (uitbetaling op het einde van de leenperiode). Dat x% over dat jaar stort die persoon naar jou toe, en jij schenkt dat dan weer terug (dus daar gaat, afhankelijk van de relatie tot die vertrouweling, misschien wel nog schenkingsbelasting van af).

Zo ben je legaal bezig, voor de vertrouweling is het een lening, dus die mag hem aftrekken onder box 3, en na 2 jaar heb je het geld ineens weer terug.
pi_74688174
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 07:49 schreef kahlie het volgende:

Zo ben je legaal bezig, voor de vertrouweling is het een lening, dus die mag hem aftrekken onder box 3, en na 2 jaar heb je het geld ineens weer terug.
Lenen schiet ook niet op. Die 'vertrouweling' heeft dan een schuld in box 3, maar ook een bezit (die lening wordt immers niet uitgegeven). Daarnaast is het voor de persoon die het uitleent, nog steeds bezit. (die heeft immers een vordering)

Verder begrijp ik dat het de bedoeling is om te frauderen, om zo huurtoeslag te krijgen?
pi_74689144
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:33 schreef SPiDeY. het volgende:
Sorry voor de kick, maar ik heb hier ook een aantal vraagjes over.

Ik ga binnenkort een erfenis ontvangen van mijn overleden vader (en ma, maar dat was alleen schulden ). Dit ontstijgt de 20.000,- euro vrijstelling die ik heb om huurtoeslag te kunnen ontvangen. Deze zal per jaar maar liefst ong. 2300,- euro zijn). Nu heb ik dus ook een studieschuld van om en nabij de 50.000,- (lang verhaal) en wil ik mijn erfenis aangrijpen om de laatste 2 jaar studie te vervolmaken en mijn master te halen. Deze periode van 2 jaar begint over ongeveer een half jaar. Ik zou dolgraag mijn schuld voor een deel willen ontlasten door mijn erfenis erin te laten verdwijnen maar straks fulltime bij de studie gaan werken is nagenoeg ondoenbaar en dus wil ik dit bedrag aangrijpen om in mijn levensonderhoud te kunnen voldoen.

Nu is mijn vraag: wat is de makkelijkste manier om 15.000,- bij bijv. een familielid te 'stallen' totdat ik het dus straks weer voor een deel nodig zal hebben. Ik heb helaas zeer weinig verstand van ons belastingstelsel, maar heb al redelijk veel info kunnen vergaren waarbij bijvoorbeeld een schenking niet tot de opties behoort (40% eraf).

Je kunt je studieschuld gewoon van je vermogen aftrekken waardoor je waarschijnlijk wel onder die grens van 20.000 komt. Schenken kan tot iets van 2500 euro per jaar per ontvangende persoon en daarboven wordt veel belasting betaald
pi_74937460
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:34 schreef Misan het volgende:

[..]

Je kunt je studieschuld gewoon van je vermogen aftrekken waardoor je waarschijnlijk wel onder die grens van 20.000 komt. Schenken kan tot iets van 2500 euro per jaar per ontvangende persoon en daarboven wordt veel belasting betaald
Dat zou inderdaad de oplossing zijn, ware het niet dat volgens mij de situatie zo is (zoals eerder in dit topic aan bod kwam) dat dit alleen geldt voor een 'acute schuld' met directe vorderingsplichten en niet zolang het een IB-schuld is die je in principe met rust laten zolang je nog studeert? (en dus ook niet bij het BKR geregistreerd staat)

Hmm schenken schiet zo ook niet echt op
"The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
pi_74960935
Mijn plan is om voor 31 december 4x 2.734,- euro te schenken zodat ik op 1 januari 2010 onder de vermogensgrens zit. Zie ik nu dingen over het hoofd? Zou ik ook bijvoorbeeld nog extra 2.000,- cash kunnen afhalen bij de bank om in mijn porseleinen spaarpot te duwen, of kan de belastingdienst ook over dit soort zaken vragen stellen?

Ik bedoel, wanneer wordt een cash transactie vanaf de bank opgemerkt bij de belastingdienst en meegerekend als vermogen. Je zou bijvoorbeeld het afgehaald kunnen hebben om een computer te kopen, of whatever. Dan zou je bij vragen dus het bonnetje moeten overleggen etc, maar waar zou de grens zitten? Ik begrijp zulke dingen gewoon niet echt goed
pi_74962974
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 10:53 schreef SPiDeY. het volgende:
Mijn plan is om voor 31 december 4x 2.734,- euro te schenken zodat ik op 1 januari 2010 onder de vermogensgrens zit. Zie ik nu dingen over het hoofd? Zou ik ook bijvoorbeeld nog extra 2.000,- cash kunnen afhalen bij de bank om in mijn porseleinen spaarpot te duwen, of kan de belastingdienst ook over dit soort zaken vragen stellen?

Ik bedoel, wanneer wordt een cash transactie vanaf de bank opgemerkt bij de belastingdienst en meegerekend als vermogen. Je zou bijvoorbeeld het afgehaald kunnen hebben om een computer te kopen, of whatever. Dan zou je bij vragen dus het bonnetje moeten overleggen etc, maar waar zou de grens zitten? Ik begrijp zulke dingen gewoon niet echt goed
Die grens bestaat natuurlijk niet, anders zou iedereen daar "gebruik" van maken. Ze kunnen het gewoon controleren.
pi_74963066
Overigens gaan de peildata wijzigen. Het wordt nu gewoon 1 januari.
pi_74966852
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die grens bestaat natuurlijk niet, anders zou iedereen daar "gebruik" van maken. Ze kunnen het gewoon controleren.
Ok, geen grens dus.
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Overigens gaan de peildata wijzigen. Het wordt nu gewoon 1 januari.
Als peildatum voor heel 2010 dus?
pi_74966875
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SPiDeY. op 24-11-2009 16:50:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')