quote:Op zondag 26 juli 2009 20:16 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
[..]
Mja, en wat als dat wiel het publiek in was gestuiterd? Dan waren de gevolgen wel groot geweest.
Ik vind het verre van logisch, er stuiteren al jaaaaaren banden over 't circuit.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:58 schreef WEST het volgende:
vaag dat Renault geschorst is voor de vogende race. maarja wel een logische beslissingen na wat er gebeurd is met Surtees en Massa.
quote:Op zondag 26 juli 2009 21:16 schreef Xebber het volgende:
[..]
Ik vind het verre van logisch, er stuiteren al jaaaaaren banden over 't circuit.
Zoals Ziggy³ op f1.fok.nl al mooi zei: "Normaal kom je met een gridpenalty weg, maar omdat Massa een veer heeft gekopt, mag Renault opeens thuis blijven. Ik mis de logica".
http://fialive.fiacommuni(...)un09_document_45.pdfquote:Having carefully reviewed the available film recordings and radio recordings and having met the team manager twice to discuss the matter the stewards believe:
1. that the competitor knowlingly released car no. 7 from the pit stop position without one of the retaining devices for the wheel nuts being securely in position, this being an indication that the wheel nut itself may not have been properly secured,
2. being aware of this failed to take any action to prevent the car from leaving the pit lane,
3. failed to inform the driver of this problem or to advise him to take appropriate action givent he circumstance,s even though the driver contacted the team by radio believing he had a puncture,
4. this resulted in a heavy car part detaching at Turn 5 and the wheel itself detaching at Turn 9.
Offence: Breach of article 23.1.i and Article 3.2 of the 2009 FIA Formula One Sporting Regulations.
Penalty: The competitor ING Renault F1 Team is suspended from the next event in the 2009 Formula 1 World Championship.
The relevant articles are as follows:
3.2 Competitors must ensure that their cars comply with the conditions of eligibility and safety throughout practice and the race
23.1.i) It is the responsibility of the competitor to release his car after a pit stop only when it is safe to do so.
Geen nieuws is goed nieuws in dit gevalquote:Op zondag 26 juli 2009 22:13 schreef Duizendpootje het volgende:
is er al meer bekend over Massa zijn toestand of nog steeds hetzelfde?
Ik denk ook wel dat de straf naar zoiets teruggedraaid gaat worden.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:46 schreef Meike26 het volgende:
Het team had gewoon een dikke boete moeten krijgen en eventueel een punten aftrek in het constructeurs kampioensschap.
zou dat zomaar kunnen? contractueel gezien dan.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:46 schreef Meike26 het volgende:
[...]
De coureur Alonso kan er weinig aan doen lijkt mij.... ja, zo snel mogelijk naar Ferrari verkassen misschien
Daar zeg jij wat, he!quote:Op zondag 26 juli 2009 22:58 schreef bodylotion het volgende:
[..]
zou dat zomaar kunnen? contractueel gezien dan.
En wat nou als dat wiel een steward geraakt had? Of een andere coureur? Renault heeft een coureur de baan op gestuurd wetende dat het wiel niet goed zat, en waarbij de consequenties enorm groot konden zijn.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:51 schreef SoldMayor het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk met Massa?![]()
En wat een zware straf voor Renault.![]()
Natuurlijk was het een gevaarlijke situatie maar om ze nou zo'n zware straf te geven.![]()
Kut FIA altijd.
hij heeft wel voor twee jaar getekend bij Renault.. Hmquote:
Alonso heeft vast wel iets in z'n contract staan dat hij meer vrijheid heeft als het team geschorst wordt buiten zijn schuld om.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:18 schreef bodylotion het volgende:
[..]
hij heeft wel voor twee jaar getekend bij Renault.. Hm
Olav Mol had het nog over Villeneuve bij Ferrari. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren eigenlijk.
Vroeger gingen er ook regelmatig coureurs dood, doordat de auto in de brand vloog of de muur waar ze tegenaan reden in de fik vloog (wat nu bandenstapels zijn, waren toen vaak hooibalen ofzo). Het is toch maar goed dat ze daar iets aan gedaan hebben door betere overals, bandenstapels en blus-installaties in de wagens.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:16 schreef Xebber het volgende:
Ik vind het verre van logisch, er stuiteren al jaaaaaren banden over 't circuit.
Dus brawn/rubens moet ook geschorst worden? Die verliezen ook zomaar ineens een onderdelen..quote:Op zondag 26 juli 2009 23:34 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Vroeger gingen er ook regelmatig coureurs dood, doordat de auto in de brand vloog of de muur waar ze tegenaan reden in de fik vloog (wat nu bandenstapels zijn, waren toen vaak hooibalen ofzo). Het is toch maar goed dat ze daar iets aan gedaan hebben door betere overals, bandenstapels en blus-installaties in de wagens.
Dat er al jaren regelmatig banden over het circuit stuiteren is juist een reden er iets aan te doen. Een losse band is zoals al vaak is gebleken vooral levensgevaarlijk voor de andere coureurs op de baan, marshalls en het publiek. Een beetje eigen verantwoordelijkheid van de teams mag je wel verwachten, dus terecht dat ze hard optreden tegen teams die enorme risico's nemen voor een beter resultaat.
Nee, het gaat er puur om of Renault wist dat die band los kon komen. Volgens de FIA (voor zover ik gelezen heb) wisten ze dit zeker.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:42 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dus brawn/rubens moet ook geschorst worden? Die verliezen ook zomaar ineens een onderdelen..
Groot verschil of iets per ongeluk van een auto af komt of dat een team beslist door te rijden terwijl ze weten dat het wiel los GAAT komen ... om maar niet te spreken van die wheel-cover.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:42 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dus brawn/rubens moet ook geschorst worden? Die verliezen ook zomaar ineens een onderdelen..
Alonso wist het niet en klaagde toch over de radio over een lekke band?quote:Op zondag 26 juli 2009 23:45 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Groot verschil of iets per ongeluk van een auto af komt of dat een team beslist door te rijden terwijl ze weten dat het wiel los GAAT komen ... om maar niet te spreken van die wheel-cover.
In een tijd dat Surtees net dood is en Massa in kritieke toestand in de IC ligt is dit wel een hele ... domme ... zet.
Alonso heeft als coureur het laatste woord en hij is uiteindelijk gewoon doorgereden. Ook hij verdient de straf.
Kan Alonso of Piqeut daar iets aan doen dat ieamand het team een fout maakt?quote:Op zondag 26 juli 2009 23:03 schreef Def1987 het volgende:
[..]
En wat nou als dat wiel een steward geraakt had? Of een andere coureur? Renault heeft een coureur de baan op gestuurd wetende dat het wiel niet goed zat, en waarbij de consequenties enorm groot konden zijn.
Nee, maar het team heeft een grote fout gemaakt en daar krijgen ze nu een straf voor. Als die losse band iemand had geraakt dan had de hele wereld zich gekeerd tegen de F1. Na het ongeluk van Massa waar eigenlijk niemand wat aan kon doen hoor je van alle kanten gelijk dat de F1 niet veilig genoeg is enz. En dan komt Renault en die stuurt een auto de baan op terwijl de band al los zat. FIA had geen andere keuze dan deze straf uit te delen, en dat Alonso en Piquet die er niks mee te maken hadden ,ook gestraft zijn doet er nu niet toe.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:50 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Kan Alonso of Piqeut daar iets aan doen dat ieamand het team een fout maakt?
Als ze dan toch willen straffen dat moeten ze diegene straffen die aan dat wiel heeft gezeten of de lollipop man. Maar niet de coreurs. FUCK FIA.
Als die bij Ferrari was gebeurd dan was er niks aan het handje geweest.
In het interview met de BBC zei hij dat hij zag dat de wheel-fairing niet in de goede positie zat en hoe deze afbrak. Fernando meldde in eerste instantie dat hij dacht dat hij een lekke pijp had maar toen hij de fairing zag draaien wist hij ook wel dat het niet een bandenspannings-probleem was. Toen had hij kunnen stoppen om te voorkomen dat dat ding een projectiel zou worden ... niet gebeurd. Nadat de wheel-cover op de baan terecht kwam bleef hij doorrijden MET trillingen in het stuur en het risico dat het wiel ook los zou gaan ... je kunt je wheel-fairing niet zo verliezen met behoud van je wielmoer en dat weet Alonso ook wel.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:49 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Alonso wist het niet en klaagde toch over de radio over een lekke band?
Krijgen we wederom dat Ferrari = Fia gezeikquote:Op zondag 26 juli 2009 23:50 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Kan Alonso of Piqeut daar iets aan doen dat ieamand het team een fout maakt?
Als ze dan toch willen straffen dat moeten ze diegene straffen die aan dat wiel heeft gezeten of de lollipop man. Maar niet de coreurs. FUCK FIA.
Als die bij Ferrari was gebeurd dan was er niks aan het handje geweest.
quote:Op maandag 27 juli 2009 00:30 schreef Atreidez het volgende:
Je kan ze veroordelen voor het doorrijden met het probleem, maar ik zie nog steeds niet in waarom de FIA zeker weet dat Renault het probleem wist toen ze m wegstuurde. Dat doe je toch niet
Zo is het en niet anders. Commentatoren op BBC zeiden al ver vantevoren dat hij z'n wiel zou gaan verliezen... hoe kan Alonso dat nou zelf niet door hebben gehad?quote:Op maandag 27 juli 2009 00:36 schreef Slein83 het volgende:
Alonso is gewoon doorgereden terwijl hij wist dat er een probleem was. Hij is de eindverantwoordelijke, want hij rijd met die auto.
Wees blij dat het bij Alonso gebeurdequote:Op maandag 27 juli 2009 00:36 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Krijgen we wederom dat Ferrari = Fia gezeik![]()
Alonso is gewoon doorgereden terwijl hij wist dat er een probleem was. Hij is de eindverantwoordelijke, want hij rijd met die auto.
[..]
De beelden en de teamradio wijzen het uit
overigens bij het zoeken naar beelden van de pitstop kwam ik de volgende tegen![]()
Dat is natuurlijk klinklare onzin, Alonso ging ook vol gas door. Maar door de balans van de huidige auto's loopt het wiel er gewoon af en is er in principe niks aan de hand. Hij heeft geluk dat het op een recht stuk gebeurd en niet in een hoge snelheids bocht.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:40 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Wees blij dat het bij Alonso gebeurde
Piqeut of een andere onervaren coreur had gewoon doorgereden op volle snelheid en was waarschijlijk zwaar gecrashed.
Alonso ging echt niet vol gas door hoor.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:44 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk klinklare onzin, Alonso ging ook vol gas door. Maar door de balans van de huidige auto's loopt het wiel er gewoon af en is er in principe niks aan de hand. Hij heeft geluk dat het op een recht stuk gebeurd en niet in een hoge snelheids bocht.
check het filmpjequote:Op maandag 27 juli 2009 00:45 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Alonso ging echt niet vol gas door hoor.
quote:Op maandag 27 juli 2009 00:44 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk klinklare onzin, Alonso ging ook vol gas door. Maar door de balans van de huidige auto's loopt het wiel er gewoon af en is er in principe niks aan de hand.
Maar na de bocht waar massa gecrashed was mindert Alonso echt wel gas. Maja wat maakt het allemaal uit. De FIA heeft al geordeeld. Ik vind het wel extra lullig voor Alonso en voor de Spaanse fans in Valancia. Hopelijk steelt nu Jaime Alguersuari daar in Valencia de show.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:47 schreef Slein83 het volgende:
[..]
check het filmpje, die rijd echt niet op b.v. de pitlimiter terwijl hij al weet dat er een probleem is.
Neuh ... had makkelijk nog voor een podium kunnen gaanquote:Op maandag 27 juli 2009 00:49 schreef Slein83 het volgende:
[..]
In principe was er ook niks aan de hand
Als Hamilton getroffen was door de bliksem, raikkonen rechtsaf was gegaan bij het bordje Bar/cafe/Free Whisky, dan had er nog wel een klein kansje ingezetenquote:Op maandag 27 juli 2009 00:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Neuh ... had makkelijk nog voor een podium kunnen gaan
quote:Op maandag 27 juli 2009 00:53 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Als Hamilton getroffen was door de bliksem, raikkonen rechtsaf was gegaan bij het bordje Bar/cafe/Free Whisky, dan had er nog wel een klein kansje ingezeten
quote:Op maandag 27 juli 2009 00:53 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Als Hamilton getroffen was door de bliksem, raikkonen rechtsaf was gegaan bij het bordje Bar/cafe/Free Whisky, dan had er nog wel een klein kansje ingezeten
quote:Op maandag 27 juli 2009 00:55 schreef Googolplexian het volgende:
[..]en Webber een aanrijding met een fietser had gehad
Probleem is nu juist dat ze willens en wetens Alonso gewoon door hebben laten rijden, daar draait het om. Het is tegen de regels een auto met een dergelijk mankement door te laten rijden. En als daar een schorsing opstaat so be it.quote:Op maandag 27 juli 2009 03:58 schreef kepler het volgende:
Beetje overtrokken straf, alleen vanwege de afgelopen ongelukken. Hoe vaak zagen we niet een beschadigde auto terug rijden naar de pits (met een wiel halflos), of de pits uitgaan terwijl er een wiel niet goed vast zit (weet nog wel dat er een wielmoer afvloog in de pits, en een teamlid van een ander team dit liet zien aan het betreffende team).
Natuurlijk moet de FIA laten zien dat dit niet de bedoeling is, maar 1 race schorsen is echt overdreven
Als een coureur met een half wiel (of iets anders wat los hangt) door rijdt dat gebeurt toch precies hetzelfde? Daar is ook nooit een schorsing voor uitgedeeldquote:Op maandag 27 juli 2009 08:49 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Probleem is nu juist dat ze willens en wetens Alonso gewoon door hebben laten rijden, daar draait het om. Het is tegen de regels een auto met een dergelijk mankement door te laten rijden. En als daar een schorsing opstaat so be it.
Jawelquote:Op maandag 27 juli 2009 09:17 schreef kepler het volgende:
Als een coureur met een half wiel (of iets anders wat los hangt) door rijdt dat gebeurt toch precies hetzelfde? Daar is ook nooit een schorsing voor uitgedeeld
Zo zijn er wel meer voorbeelden van te vinden. Ik vind het logisch dat er een straf voor uitgedeeld wordt, maar doe dan gewoon een boete of iets dergelijks. Hier heeft niemand baat bij...quote:Op maandag 27 juli 2009 09:50 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Jaweledit: oh, geen schorsing nee, een penalty alleen
[ afbeelding ]
De slingerende uitlaat van een Ferrari werd echter wel door de vingers gezien
Pardon?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |