abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71294531
Op de rekening net ontvangen van de notaris staan naast bovenstaande kosten ook nog
- het honorarium registratie koopovereenkomst en kadastraal recht koopovereenkomst.

Ik vraag me een beetje af of dat niet onder het transport van het huis en de hypotheekkosten behoort te vallen...
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:00:46 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71294667
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 18:56 schreef Ml-etje het volgende:
Op de rekening net ontvangen van de notaris staan naast bovenstaande kosten ook nog
- het honorarium registratie koopovereenkomst en kadastraal recht koopovereenkomst.

Ik vraag me een beetje af of dat niet onder het transport van het huis en de hypotheekkosten behoort te vallen...
Waarom de notaris niet even vragen om een toelichting?
Ohh, het valt in ieder geval niet onder hypotheekkosten of onder de kosten van levering.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_71294683
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom de notaris niet even vragen om een toelichting?
Hoeveel notarissen werken rond dit uur en welke dag is het?
pi_71294711
Haha die was vanmiddag om 3 uur al foetsie.
Zag dit na een all in offerte al wel komen denk ik.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:02:34 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71294712
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hoeveel notarissen werken rond dit uur en welke dag is het?
En er is zoveel haast bij dat het niet kan wachten tot maandag?
pi_71294736
Maar het honorarium registratie koopovereenkomst en kadastraal recht koopovereenkomst is wel een standaard handeling bij Transport&Hypotheek?
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:04:29 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71294767
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:03 schreef Ml-etje het volgende:
Maar het honorarium registratie koopovereenkomst en kadastraal recht koopovereenkomst is wel een standaard handeling bij Transport&Hypotheek?
Bij een registergoed wel. (Voor zover ik weet.)
pi_71295216
Het gaat om een offerte voor transport van een huis.
Keurig all in prijs afgesproken voor transport en levering, hij zet het honorarium registratie koopovereenkomst en kadastraal recht overeenkomst apart.
Heb dus geen idee of dat honorarium en het kadastraal recht niet standaard zijn.
pi_71295339
Honorarium voor het registreren van een koopovereenkomst (bij het Kadaster) is voor (zoals de naam al aangeeft) het registreren van de koopovereenkomst (dus NIET de leveringsakte) bij het Kadaster. Hiervoor moet een registerverklaring opgemaakt worden. Voor het daadwerkelijk inschrijven van deze registerverklaring (en daarmee de koopovereenkomst te registreren) rekent het Kadaster kosten, dit zijn de (onbelaste) kadasterkosten.

Het registreren van een koopovereenkomst zorgt voor meer zekerheid voor de koper (verkoper kan dan niet bij een andere notaris verkopen e.d.). Als deze akte wordt ingeschreven in het Kadaster, is de koper nog GEEN eigenaar!

Honorarium voor de leveringsakte (ook wel transportakte genoemd) is het honorarium dat gerekend wordt om de leveringsakte op te maken en te passeren. Als deze akte in het Kadaster ingeschreven wordt, wordt het eigendom overgedragen naar de kopende partij. Ook aan het inschrijven van deze akte zijn natuurlijk kadasterkosten verbonden.

Het inschrijven van een koopovereenkomst is NIET verplicht.
pi_71295381
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:21 schreef Ml-etje het volgende:
Keurig all in prijs afgesproken voor transport en levering, hij zet het honorarium registratie koopovereenkomst en kadastraal recht overeenkomst apart.
Heb dus geen idee of dat honorarium en het kadastraal recht niet standaard zijn.
Nee is niet standaard en ook niet verplicht. Als in de koopovereenkomst is overeengekomen dat de overeenkomst geregistreerd moet worden, doet de notaris dit automatisch. Sommige notarissen doen het sowieso (zo kunnen ze extra honorarium rekenen)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:29:08 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71295454
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:21 schreef Ml-etje het volgende:
Dan lijkt het me toch in de prijs te zitten. Dus, even contact met de notaris opnemen.
pi_71295527
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan lijkt het me toch in de prijs te zitten. Dus, even contact met de notaris opnemen.
Het is niet standaard om een overeenkomst te registreren. Als de overeenkomst geregistreerd moet worden (dit heeft verder niets met de daadwerkelijke transportakte te maken), moet hiervoor extra werk verricht worden.

De kostenopgave was voor een Transport- & Hypotheekakte. Niet voor de registerverklaring om de koopovereenkomst te registreren. Dit is dus niet in de All in prijs inbegrepen.

Nogmaals, het registreren van een koopovereenkomst is niet verplicht en/of noodzakelijk voor de transportakte. Dus het is heel normaal dat dit apart in rekening wordt gebracht.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:35:11 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71295648
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:31 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Het is niet standaard om een overeenkomst te registreren. Als de overeenkomst geregistreerd moet worden (dit heeft verder niets met de daadwerkelijke transportakte te maken), moet hiervoor extra werk verricht worden.
Als ik een all-in prijs afspreek, spreek ik een all-in prijs af. Dan zitten daar alle benodigde werkzaamheden in verwerkt. Is dus even van belang of TS een offerte heeft waarin staat vermeld wat er in de all-in prijs zit en wat eventueel als extra werk gefactureerd kan/zal worden.
Als de overeenkomst niet geregistreerd hoeft te worden, is het de vraag of TS hier opdracht voor heeft gegeven.
quote:
De kostenopgave was voor een Transport- & Hypotheekakte. Niet voor de registerverklaring om de koopovereenkomst te registreren. Dit is dus niet in de All in prijs inbegrepen.
Jij bent de notaris van TS?
quote:
Nogmaals, het registreren van een koopovereenkomst is niet verplicht en/of noodzakelijk voor de transportakte. Dus het is heel normaal dat dit apart in rekening wordt gebracht.
Ik lees wel wat je tikt. Verplicht of niet verplicht, het ligt er maar net aan wat er in de prijsopgave vermeld staat.
pi_71295649
Hmm het probleem is dat wij niet weten dat dat gedaan is en waarom..
pi_71295713
We hebben een all in prijs afgesproken voor; ik citeer "transport en levering".
Daarbij staat aangeven dat aanmerkelijk extra werkzaamheden in rekening worden gebracht, maar is ons bij navraag verzekerd dat zou niet het geval zijn want het was een standaard geval..
pi_71295762
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als ik een all-in prijs afspreek, spreek ik een all-in prijs af. Dan zitten daar alle benodigde werkzaamheden in verwerkt. Is dus even van belang of TS een offerte heeft waarin staat vermeld wat er in de all-in prijs zit en wat eventueel als extra werk gefactureerd kan/zal worden.
Als de overeenkomst niet geregistreerd hoeft te worden, is het de vraag of TS hier opdracht voor heeft gegeven.
Nogmaals, het registreren van een koopovereenkomst is NIET noodzakelijk om de overdracht te regelen. Daarnaast kan het zijn dat er een aparte zin is opgenomen in de offerte, waarin dit staat beschreven.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:39:02 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71295763
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:37 schreef Ml-etje het volgende:
Daarbij staat aangeven dat aanmerkelijk extra werkzaamheden in rekening worden gebracht, maar is ons bij navraag verzekerd dat zou niet het geval zijn want het was een standaard geval..
Dus even reclameren bij de notaris. Al is het maar uit principe.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:40:19 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71295802
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:39 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Nogmaals, het registreren van een koopovereenkomst is NIET noodzakelijk om de overdracht te regelen. Daarnaast kan het zijn dat er een aparte zin is opgenomen in de offerte, waarin dit staat beschreven.
Dat zeg ik toch ook niet! Lees nou eens wat er staat: of het registreren wel of niet noodzakelijk is doet helemaal niet ter zake. Het gaat erom wat TS heeft afgesproken en er in de prijsopgave is opgenomen.
pi_71295804
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:37 schreef Ml-etje het volgende:
Het kan ook zijn dat de overeenkomst niet is geregistreerd bij jullie, maar dat de kosten automatisch op de factuur staan en dat de behandelaar van het dossier vergeten is deze te verwijderen. Dan is (als het goed is) een telefoontje genoeg om de kosten terug te krijgen.
pi_71295844
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:39 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Nee dat is niet het geval.
Waarom hebben ze dat dan misschien wel gedaan?En behoren ze dat niet te overleggen met ons?
pi_71295866
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:40 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet! Lees nou eens wat er staat: of het registreren wel of niet noodzakelijk is doet helemaal niet ter zake. Het gaat erom wat TS heeft afgesproken en er in de prijsopgave is opgenomen.
Als in de koopovereenkomst is opgenomen dat de overeenkomst geregistreerd moet worden, is het afgesproken.

De notaris kan als hij de offerte uitbrengt (meestal doet hij dit, voordat het dossier bij hem in behandeling is) niet van te voren weten of de overeenkomst geregistreerd moet worden. Daarnaast is het een offerte voor een Transport- & Hypotheekakte (niet voor het registreren van de overeenkomst!)
pi_71295878
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:40 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Het kan ook zijn dat de overeenkomst niet is geregistreerd bij jullie, maar dat de kosten automatisch op de factuur staan en dat de behandelaar van het dossier vergeten is deze te verwijderen. Dan is (als het goed is) een telefoontje genoeg om de kosten terug te krijgen.
Ga hier zeker over bellen maar wil wel beslagen ten ijs.
Ze kunnen tegen mij rustig roepen dat was noodzaak..
Waarop ik dan wel terug roep is het niet handig te overleggen voor je iets doet ipv doen en rekenen?
pi_71295897
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:42 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Als in de koopovereenkomst is opgenomen dat de overeenkomst geregistreerd moet worden, is het afgesproken.

De notaris kan als hij de offerte uitbrengt (meestal doet hij dit, voordat het dossier bij hem in behandeling is) niet van te voren weten of de overeenkomst geregistreerd moet worden. Daarnaast is het een offerte voor een Transport- & Hypotheekakte (niet voor het registreren van de overeenkomst!)

Ah ga eens de koopovereenkomst erbij pakken (nog maar 100 keer bekeken dus stom dat ik het niet weet).
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:45:24 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71295959
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:42 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Ik blijf me niet herhalen. Ik vind het goed.

'k Heb TS al geadviseerd om navraag te doen waarom de nota afwijkt van de afspraak.
pi_71295977
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:41 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Nee dat is niet het geval.
Waarom hebben ze dat dan misschien wel gedaan?En behoren ze dat niet te overleggen met ons?
Kan zijn dat de makelaar dit standaard laten doen.

Je merkt zelf niets van het registreren (hoef je niet zelf voor te tekenen). Je kan aan de notaris een bewijs van inschrijving (BVI) vragen, als bewijs dat de overeenkomst is geregistreerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')