abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:14:10 #1
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71258072
Jeej

Niemand minder dan mijn immer coulante vrinden bij de IB Groep.

Ik heb op 6 juni 2009 een brief ontvangen van de IB Groep dat ik nog 427,96 Euro verschuldigd was, en dat die vordering werd doorgespeeld naar een deurwaarder.

Ik ben pas sinds 4 mei weer aan het werk en heb derhalve mijn eerste salaris pas ontvangen op 26 juni (ik krijg een maand achteraf betaald omdat ik per uur krijg uitbetaald en het officieel gezien niet vaststaat hoeveel uur ik in een volle maand maak). .

De vordering van 427,96 heb ik 26 juni j.l. direct overgemaakt naar de IB groep nadat ik mijn eerste salaris had ontvangen.

Maar vandaag dus, 6,5 weken na de initiele mededeling dat mijn vordering naar de deurwaarder ging, dan toch een brief van de deurwaarder gehad.

En wat voor één! Men heeft een standaardbrief (normaal met blauw logo, ik heb wel eens eerder post van ze gehad, doch niet door een openstaande schuld) gekopieerd en met een een typmachine schots en scheef en in allerlei lettertypen de ontbrekende stukjes opgekalkt. Echt heel fatsoenlijk werk dus

Daarnaast staat er plotseling een hoofdsom van 639,28 op het exploot. Blijkbaar is er op magische wijze een maandje van bijgekomen zonder dat ik hier een aanmaning voor heb ontvangen. Wordt verder ook helemaal niet uit de doeken gedaan over welke vorderingen het dan zou moeten gaan. Blijkbaar denkt men dat ik nu zo bang ben geworden dat ik onmiddelijk alles betaal wat ze hebben willen, ik weet het niet.

Dan de rente... Die is berekend tot 2 juli, en vanaf 2 juli staat er "p.m." Is dit nachtrente ofzo? Wat de fok betekent dat!?

Vervolgens krijg ik er 98 euro invorderingskosten bij en dit stukje poeppapier (anders kan ik dit vod niet noemen) kost me slechts 82,75. Voor dat bedrag zou je verwachten dat het geilste teefje van de baas tenminste twee regels recht op het papier weet te tikken, maar wie ben ik?

Oh ja, of ik effe binnen twee dagen wil betalen. En dat gooit het geilste teefje van de baas dan om 5 voor 5 even snel door de brievenbus op een donderdag.

Enniehoe

De vragen:

1. Ben ik verplicht de kosten van het exploot en de invordering te betalen als blijkt dat de hoofdsom al voldaan is, hoewel na de mededeling dat e.e.a. naar de deurwaarder zou gaan?

2. Betekent het feit dat de hoofdsom op dit exploot verschilt van de hoofdsom die op de brief van IBG staat dat ik tenminste uitstel krijg om na te gaan wat er van klopt? Want ik ga hier sowieso niet mee akkoord tot ik weet waar die extra 200+ euro vandaan komt.

3. Betaalt de IB groep omzetbelasting??? Zo nee, waarom moet ik dan extra betalen op grond van de Wet Omzetbelasting?

4. Als men in de uitvoering van het edele vak van gerechtsdeurwaarder net zo zorgvuldig is als in het schrijven van het exploot, en men staat hier maandag aan de deur om spullen in beslag te nemen.... Wat zijn mijn rechten dan, aangezien ik de hoofdsom van de vordering bestrijd en er geen enkele moeite is gedaan aan te tonen waar die magische 200+ euro opeens vandaan komen?

Alvast bedankt voor de hulp.
Intelligent, but fucked up.
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:25:22 #2
162268 Knoflook
Lekker bij Döner
pi_71258307
Zelfde schuitje dus ik lees ff mee
Klap eens in je handjes.
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:31:04 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71258463
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 18:14 schreef Fortune_Cookie het volgende:
En wat voor één! Men heeft een standaardbrief (normaal met blauw logo, ik heb wel eens eerder post van ze gehad, doch niet door een openstaande schuld) gekopieerd en met een een typmachine schots en scheef en in allerlei lettertypen de ontbrekende stukjes opgekalkt. Echt heel fatsoenlijk werk dus
Dit heb ik ook eens gehad! Echt ziek! Het font leek hierop (en dan nog gecombineerd met Wingdings):

Wat denken die clubs, dat mensen eerder betalen als ze een onleesbaar lettertype gebruiken?
censuur :O
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:43:16 #4
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_71258796
Ik voorzie een ijzersterke verdediging bij de rechter: "Ja ik heb inderdaad die schuld, maar ze kunnen toch niet van mij verwachten dat ik die ook aflos als ze mij brieven in dit pauperfont sturen?"
Gaan ze vast begrip voor hebben
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:51:23 #5
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71259009
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 18:43 schreef Eg_Wel het volgende:
Ik voorzie een ijzersterke verdediging bij de rechter: "Ja ik heb inderdaad die schuld, maar ze kunnen toch niet van mij verwachten dat ik die ook aflos als ze mij brieven in dit pauperfont sturen?"
Gaan ze vast begrip voor hebben
Waar voer ik dit aan ter verdediging? Ik illustreer alleen even de zorgvuldigheid die men betracht bij de uitvoering van het werk.
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:53:13 #6
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_71259060
Als je het de 26ste van de vorige hebt betaald, en je krijgt nu pas een brief van de deurwaarder (is het een gerechts- variant?) maak je een goeie kans.

Ik heb hier helaas redelijk wat ervaring mee omdat mijn luiheid met geen pen te beschrijven valt, en ik niet de noodzaak zie van 1 keer per maand de rekeningen doen. 1 keer per 2/3 maanden is toch zat Gister weer zitten bellen met een gerechtsdeurwaarder clubje voor een water rekening van wel 40 hele eu's

Anyways; ik had zowel die rekeningen als de deurwaarder aanmaning te laat betaald, maar kreeg paar dagen daarop dus nog een aanmaning van m'n gerechtsdeurwaardervrienden, ik "wtf, ik heb toch betaalt " Bellen, kwam het dus neer dat ik er uit op had moeten maken dat ik nog geld van hun kreeg. "Er staat een minnetje achter het bedrag, dat krijgt u nog van ons, ziet u " Misschien een idee dan om het wat anders neer te zetten? " "Eh, ja, eigenlijk wel".

Maar dan heeft het waterclubje dus blijkbaar doorgegeven "Laat maarrrrrrrr, is al betaalt", terwijl ze me echt die paar euro (deurwaarderkosten) aan hadden kunnen naaien.

De TS zal echt moeten bellen. Zonder contact gaat het niet goed. Bel op zeg, betaalt. Doe desnoods 'vaag' over precies wanneer. Kun je bij IBG bevestiging lospeuteren dat ze het hebben ontvangen. Dan ben je weer goed voor een paar dagen/weken verder. Op z'n allerergst zal je toch de door hun gemaakte kosten moeten schokken.

Bel iig wel.
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:57:01 #7
6484 ExTec
pi_71259179
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 18:43 schreef Eg_Wel het volgende:
Ik voorzie een ijzersterke verdediging bij de rechter:
Gebeurt niet. Ik spreek wederom uit ervaring , ze gaan dan beslag leggen op je loon/inkomen. Ze halen het gewoon van je loonstrookje af.

Ik kreeg een vaag telefoontje van m'n baas "WTF ben je aan het doen?"
pi_71259387
quote:

Dan de rente... Die is berekend tot 2 juli, en vanaf 2 juli staat er "p.m." Is dit nachtrente ofzo? Wat de fok betekent dat!?

P.M. is Pro memorie. Rente is nu nog niet uit te rekenen, aangezien ze niet weten wanneer je de schuld aflost.
quote:

3. Betaalt de IB groep omzetbelasting??? Zo nee, waarom moet ik dan extra betalen op grond van de Wet Omzetbelasting?

Wat is nou precies de vraag
pi_71259397
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 18:57 schreef ExTec het volgende:

[..]

Gebeurt niet. Ik spreek wederom uit ervaring , ze gaan dan beslag leggen op je loon/inkomen. Ze halen het gewoon van je loonstrookje af.

Ik kreeg een vaag telefoontje van m'n baas "WTF ben je aan het doen?"
Dan is het al bij de rechter geweest, dus is het al gebeurd.
pi_71259507
Wat TS mogelijk heeft ontvangen is een dagvaarding, al kan ik het logo niet helemaal plaatsen. Daar staat vaak schots en scheef getypt wie de deurwaarder is, wie hij vertegenwoordigd etc.
Verder vind ik het bijzonder om te lezen dat TS de deurwaarder onzorgvuldig noemt terwijl er een achterstand bij de IBG is ontstaan, er een melding is geweest dat als ie niet betaald de deurwaarder wordt ingeschakeld en vervolgens denkt: Ik betaal wel als ik mijn loon heb. Right.
Ik mis het telefoontje tussendoor waar je dat meldt bij IBG en de deurwaarder. Over onzorgvuldig gesproken.
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:11:31 #11
6484 ExTec
pi_71259578
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:04 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Dat klopt, maar punt is meer dat dat voor jou 'ongezien' gaat. Je staat niet super-drama 'voor de rechter'. Een paar rekeningen boven op de stapel gooien kan genoeg zijn, dat is meer me punt
pi_71259701
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:11 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat klopt, maar punt is meer dat dat voor jou 'ongezien' gaat. Je staat niet super-drama 'voor de rechter'. Een paar rekeningen boven op de stapel gooien kan genoeg zijn, dat is meer me punt
De gedaagde moet in persoon (of vertegenwoordigd worden door een advocaat) voor de rechter verschijnen. Wanneer de gedaagde niet komt opdagen, zal er een verstekvonnis worden uitgesproken. In de praktijk wordt de eis van de eisende partij bijna altijd volledig worden toegewezen.

Het gaat dus niet ongezien,
pi_71259721
- dubbel -
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:19:36 #14
6484 ExTec
pi_71259836
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:15 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

De gedaagde moet in persoon (of vertegenwoordigd worden door een advocaat) voor de rechter verschijnen. Wanneer de gedaagde niet komt opdagen, zal er een verstekvonnis worden uitgesproken. In de praktijk wordt de eis van de eisende partij bijna altijd volledig wordt toegewezen.

Het gaat dus niet ongezien,
Ik weet heel erg zeker dat ik geen dagvaarding heb gehad. Laten we wel wezen; iets van de Rechtbank, trek toch wel je aandacht, tenzij je 'beroepsmatig' met hun te maken hebt. Ook mijn werkgever en de financiele afdeling was er niet in gekend.

Ik denk dat het ook te maken heeft met het verschil tussen een gerechts- en een 'normale' deurwaarder.
pi_71260026
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:19 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik weet heel erg zeker dat ik geen dagvaarding heb gehad. Laten we wel wezen; iets van de Rechtbank, trek toch wel je aandacht, tenzij je 'beroepsmatig' met hun te maken hebt. Ook mijn werkgever en de financiele afdeling was er niet in gekend.

Ik denk dat het ook te maken heeft met het verschil tussen een gerechts- en een 'normale' deurwaarder.
Nou, de dagvaarding wordt echt door een gerechtsdeurwaarder afgegeven of in de brievenbus gedaan als je niet thuis bent. Eerder zal er geen zitting plaatsvinden.
pi_71260062
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:19 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dagvaarding komt niet van de Rechtbank. De deurwaarder geeft middels een exploot een dagvaarding uit. Dit is het stuk wat de TS vermoedelijk ontvangen heeft. Indien de vordering niet voldaan wordt, wordt de zaak voor de rechter gebracht. Deze zal, indien de gedaagde niet verschijnt, een verstekvonnis uitspreken.

Wordt de vordering dan alsnog niet voldaan, kan de deurwaarder maatregelen nemen om het vonnis uit te voeren. Dit kan o.a. via (loon)beslag.
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:04:13 #17
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71261293
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:04 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

P.M. is Pro memorie. Rente is nu nog niet uit te rekenen, aangezien ze niet weten wanneer je de schuld aflost.
[..]

Wat is nou precies de vraag
De som is vermeerderd met een ongespecificeerd bedrag (je zou zo'n teef toch een discokut schoppen, laten we wel wezen!?) op grond van de Wet Omzetbelasting, omdat de IBG geen omzetbelastingcijfers zou hebben kunnen doorgeven aan de fiscus.

Geen idee waar dat op slaat, noch om hoeveel geld dit dan gaat.
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:09 schreef Dirkh het volgende:
Wat TS mogelijk heeft ontvangen is een dagvaarding, al kan ik het logo niet helemaal plaatsen. Daar staat vaak schots en scheef getypt wie de deurwaarder is, wie hij vertegenwoordigd etc.
Een dagvaarding? Neuh.

Het is geen dagvaarding, het is een dreigbrief in de trant van "binnen twee dagen betalen en anders komen we je spullen halen".

Maar ik betwijfel of dat zomaar gaat wanneer in ieder geval de helft bijna een maand geleden is voldaan en er meer dan 200 euro bij is gekomen (niet de kosten) zonder te refereren aan enige datum of aanmaning of wat dan ook.
quote:
Verder vind ik het bijzonder om te lezen dat TS de deurwaarder onzorgvuldig noemt terwijl er een achterstand bij de IBG is ontstaan
Ah, je kent m'n hele situatie
quote:
er een melding is geweest dat als ie niet betaald de deurwaarder wordt ingeschakeld en vervolgens denkt: Ik betaal wel als ik mijn loon heb. Right.
Lezen is inderdaad moeilijk ja

Dat was mijn eerste salaris sinds november 2008. Ik ben sinds mei weer aan het werk.
quote:
Ik mis het telefoontje tussendoor waar je dat meldt bij IBG en de deurwaarder. Over onzorgvuldig gesproken.
IBG heb ik gesproken en die vertelden me dat ik maar op de deurwaarder moest wachten. Zodra er geld was heb ik betaald. Wie de deurwaarder was kon men me destijds niet vertellen en een dossiernummer bestond nog niet, dus alle gerechtsdeurwaarders afbellen leek me weinig zinvol eigenlijk. Ik heb IBG verzocht om twee maanden opschorting, maar daar wilden ze niet aan.

Dus nee, ik ben zeker niet erg zorgvuldig geweest, maar ik reken dan ook geen uurtarief van 300 euro voor knutselwerk waar een 6 jarige nog om moet lachen.

Bovendien lijkt het me niet meer dan normaal dat men tenminste specificeert waar dat bedrag vandaan komt. Dat lijkt me nou echt een stukje professionaliteit. Vooral wanneer er, zoals nu, plotseling meer dan 200 euro bij de hoofdsom wordt opgeteld, nog buiten alle bijkomende kosten.

Maar als jij dat te vergelijken vindt met het oplopen van een achterstand, prima. Verschillen we alleen behoorlijk over van mening dan.
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:04:32 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_71261301
Dit is zeker geen 'dreigbriefje' en wel een dagvaarding. Je hebt post gehad van een 'echte' deurwaarder en geen 3e rangs incasso bureautje.

Niet betalen betekend dat ze het komen halen. Halen als in loon of anderzijds beslag wanneer je niet gewoon betaalt of een betalingsregeling afspreekt met de deurwaarder. Dit alles kan en mag zonder tussenkomst van een rechter. De IBgroep (en de belastingdienst) is speciaal, en mogen dit.

Mogelijk kan je nog even bellen naar de IBgroep dat je al betaald had voor je de brief van deurwaarder kreeg, maar die beroepen zich er vast op dat je had moeten betalen voor x, wat duidelijk aangegeven is, en je dus gewoon alles zal moeten betalen.
Dum de dum
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:07:20 #19
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71261388
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:04 schreef Fe2O3 het volgende:
Dit is zeker geen 'dreigbriefje' en wel een dagvaarding. Je hebt post gehad van een 'echte' deurwaarder en geen 3e rangs incasso bureautje.

Niet betalen betekend dat ze het komen halen. Halen als in loon of anderzijds beslag wanneer je niet gewoon betaalt of een betalingsregeling afspreekt met de deurwaarder. Dit alles kan en mag zonder tussenkomst van een rechter. De IBgroep (en de belastingdienst) is speciaal, en mogen dit.

Mogelijk kan je nog even bellen naar de IBgroep dat je al betaald had voor je de brief van deurwaarder kreeg, maar die beroepen zich er vast op dat je had moeten betalen voor x, wat duidelijk aangegeven is, en je dus gewoon alles zal moeten betalen.
Ja, behalve het reeds voldane bedrag dan.

En ik ben nimmer verplicht iets te betalen waarvan niet eens duidelijk is gemaakt wat het is.

Dus die kosten, dat zal best. Kunnen ze morgen nog krijgen. Van de rest verneem ik graag wat het is voor ik iets betaal.
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:08:29 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71261427
Dat het een gerechtsdeurwaarder was moge duidelijk zijn trouwens. Voor een incassokwezeltje open ik geen topic.

Sowieso morgen maar effe bellen
pi_71261679
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:04 schreef Fe2O3 het volgende:
Dit alles kan en mag zonder tussenkomst van een rechter. De IBgroep (en de belastingdienst) is speciaal, en mogen dit.
Ja dat is ook zo. Op een of andere manier vergeet ik dat iedere keer, mogelijk omdat ik dat nogal bijzonder vind.
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:17:41 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71261717
Preferente schuldeiser ofzo.

Maar vandaar dus de vraag mbt mijn rechten wanneer ik de hoofdsom bestrijd.
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:28:52 #23
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_71262037
Bel de deurwaarder, vertel je verhaal, laat eventueel de gewenste papieren zien en je krijgt je antwoord.
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_71262148
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ja, behalve het reeds voldane bedrag dan.

En ik ben nimmer verplicht iets te betalen waarvan niet eens duidelijk is gemaakt wat het is.

Dus die kosten, dat zal best. Kunnen ze morgen nog krijgen. Van de rest verneem ik graag wat het is voor ik iets betaal.
Jawel dat ben je wel verplicht. Je hebt een Bericht gekregen waarin vermeld staat wat de oorzaak van de schuld is. Mocht je dit Bericht niet snappen dan bel je de IB-Groep op om uitleg te geven. Ook kun je vragen om een brief te schrijven waarin ze de oorzaak van de schuld nader verklaren.

Zodra er een Bericht is verstuurd heeft de IB-Groep voldaan aan hun kennisgevings verplichting. De bal ligt dan bij jou om contact op te nemen.

Overigens heb je geen dagvaarding gekregen maar een dwangbevel.

Dat verhaal van de omzetbelasting heeft te maken met btw. De gerechtsdeurwaarder berekend namelijk btw over de vordering.
  donderdag 23 juli 2009 @ 21:47:42 #25
234945 Fikfok
Fresh..like an Icemachine
pi_71264572
Geef keurig aan dat het al voldaan is en wacht even af.. als het je 1e keer is kunnen ze coulant zijn.
  donderdag 23 juli 2009 @ 21:59:21 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_71265029
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:47 schreef Fikfok het volgende:
Geef keurig aan dat het al voldaan is en wacht even af.. als het je 1e keer is kunnen ze coulant zijn.
Dan nog werkt die deurwaarder niet voor niks en zal ie gewoon zijn geld willen zien. Je bent hooguit de rente kwijt (over het bedrag dat je reeds voldaan hebt aan de IB groep) die gerekend is over dat bedrag vanaf de datum dat die betaling is ontvangen.

Je hebt een betalingskenmerk gekregen van de IBgroep, die verloopt. Alles wat je gestort hebt is op jouw grote schuldenhoop gegaan en daarmee verrekend. Evt. rente moet je dus wel betalen aan de IBgroep nog + de kosten van de deurwaarder.
Dum de dum
pi_71266246
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:04 schreef Dirkh het volgende:

[..]

IB-Groep, mag, net als de Belastingdienst loonbeslag leggen zonder tussenkomst van de rechter.
Ik kan het weten....
pi_71266557
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 22:29 schreef Tja... het volgende:

[..]

IB-Groep, mag, net als de Belastingdienst loonbeslag leggen zonder tussenkomst van de rechter.
Ik kan het weten....
joh
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:16 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo. Op een of andere manier vergeet ik dat iedere keer, mogelijk omdat ik dat nogal bijzonder vind.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 06:28:37 #29
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71274819
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:33 schreef Jansen222 het volgende:

[..]

Jawel dat ben je wel verplicht. Je hebt een Bericht gekregen waarin vermeld staat wat de oorzaak van de schuld is.
Ja, van een deel van de schuld. Een derde van de hoofdsom is mij volledig onbekend, laat staan dat ik er een schrijven over heb ontvangen.
quote:
Mocht je dit Bericht niet snappen dan bel je de IB-Groep op om uitleg te geven. Ook kun je vragen om een brief te schrijven waarin ze de oorzaak van de schuld nader verklaren.
Gaat lastig worden tijdens kantooruren met die wachttijden, maar was ik wel van plan te proberen ja
quote:
Overigens heb je geen dagvaarding gekregen maar een dwangbevel.
Correct.
quote:
Dat verhaal van de omzetbelasting heeft te maken met btw. De gerechtsdeurwaarder berekend namelijk btw over de vordering.
In de brief staat dat het bedrag wordt verhoogd ivm de Wet Omzetbelasting en dat dit slaat op de IB Groep, niet het deurwaarderskantoor.

BTW staat er nog eens apart op vermeld.
pi_71284437
Hoe dan ook als de TS meent in zijn recht te staan dan de kwestie bij de kantonrechter laten voorkomen.
Niks moeilijks aan,gewoon doen en je eigen bewijzen klaar hebben liggen.
75 topics = FIN
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:16:46 #31
250967 nachtdier3
1...2...3....
pi_71285869
Houdt er wel rekening mee dat er binnenkort beslag op je inkomen en/of bankrekening gelegd gaat worden. Dat hebben die lieverdjes bij mij ook gedaan toen ik om opheldering heb gevraagd en in afwachting was van een reactie.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_71303425
quote:
Jeej

Niemand minder dan mijn immer coulante vrinden bij de IB Groep.

Ik heb op 6 juni 2009 een brief ontvangen van de IB Groep dat ik nog 427,96 Euro verschuldigd was, en dat die vordering werd doorgespeeld naar een deurwaarder.

Ik ben pas sinds 4 mei weer aan het werk en heb derhalve mijn eerste salaris pas ontvangen op 26 juni (ik krijg een maand achteraf betaald omdat ik per uur krijg uitbetaald en het officieel gezien niet vaststaat hoeveel uur ik in een volle maand maak). .

De vordering van 427,96 heb ik 26 juni j.l. direct overgemaakt naar de IB groep nadat ik mijn eerste salaris had ontvangen.

Maar vandaag dus, 6,5 weken na de initiele mededeling dat mijn vordering naar de deurwaarder ging, dan toch een brief van de deurwaarder gehad.

Daarnaast staat er plotseling een hoofdsom van 639,28 op het exploot. Blijkbaar is er op magische wijze een maandje van bijgekomen zonder dat ik hier een aanmaning voor heb ontvangen. Wordt verder ook helemaal niet uit de doeken gedaan over welke vorderingen het dan zou moeten gaan. Blijkbaar denkt men dat ik nu zo bang ben geworden dat ik onmiddelijk alles betaal wat ze hebben willen, ik weet het niet.

Dat is de rente die per dag berekend wordt totdat je betaalt.

Vervolgens krijg ik er 98 euro invorderingskosten bij en dit stukje poeppapier (anders kan ik dit vod niet noemen) kost me slechts 82,75. Voor dat bedrag zou je verwachten dat het geilste teefje van de baas tenminste twee regels recht op het papier weet te tikken, maar wie ben ik?

Oh ja, of ik effe binnen twee dagen wil betalen. En dat gooit het geilste teefje van de baas dan om 5 voor 5 even snel door de brievenbus op een donderdag.

Enniehoe

De vragen:

1. Ben ik verplicht de kosten van het exploot en de invordering te betalen als blijkt dat de hoofdsom al voldaan is, hoewel na de mededeling dat e.e.a. naar de deurwaarder zou gaan?

Valutadatum betaling voor datum betewkening dwangbevel= rente+kosten niet verschuldigd.
Valutadatum betaling op of na datum betekening dwangbevel= rente+ kosten wel verschuldigd
2.

Betekent het feit dat de hoofdsom op dit exploot verschilt van de hoofdsom die op de brief van IBG staat dat ik tenminste uitstel krijg om na te gaan wat er van klopt? Want ik ga hier sowieso niet mee akkoord tot ik weet waar die extra 200+ euro vandaan komt.

Nee. Voeren van correspondentie heeft geen opschortende werking. Je kunt natuurlijk ook gewoon op het dwangbevel kijken.

4. Als men in de uitvoering van het edele vak van gerechtsdeurwaarder net zo zorgvuldig is als in het schrijven van het exploot, en men staat hier maandag aan de deur om spullen in beslag te nemen.... Wat zijn mijn rechten dan, aangezien ik de hoofdsom van de vordering bestrijd en er geen enkele moeite is gedaan aan te tonen waar die magische 200+ euro opeens vandaan komen?

Je kunt een executiegeschil aanspannen. Staat ook op het dwangbevel. Maar lezen was niet je sterkste kant geloof ik.

Alvast bedankt voor de hulp.
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:09 schreef Dirkh het volgende:

Neuh. Recht van parate executie en zo.

Verder vind ik het bijzonder om te lezen dat TS de deurwaarder onzorgvuldig noemt terwijl er een achterstand bij de IBG is ontstaan, er een melding is geweest dat als ie niet betaald de deurwaarder wordt ingeschakeld en vervolgens denkt: Ik betaal wel als ik mijn loon heb. Right.
Ik wacht met spanning de beslagakte van de deurwaarder af. En de brief van TS, als hij tenminste kan schrijven. Ben verder niet onder de indruk van stoer gedoe en schuttingtaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')