abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71255231
Bij het zoeken naar baantjes in de stad zag ik een winkel met een papier voor het raam: "Gevraagd: verkoopmedewerkers 17-23 jaar".
Ik val helaas niet in deze categorie, dus nu vraag ik me af: is zo'n advertentie toegestaan of niet, in verband met leeftijdsdiscriminatie?
  donderdag 23 juli 2009 @ 16:50:09 #2
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_71255251
kom op zeg
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_71255356
je weet verder wel dat oudere werknemers meer betaald krijgen?
pi_71255562
Je kunt toch nog steeds solliciteren? Je zult alleen niet aangenomen worden.
Pas wanneer ze iemand aannemen die niet in die leeftijdscategorie valt is het een reden om het op discriminatie te gooien.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 juli 2009 @ 16:58:16 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_71255581
Officieel mag dat niet inderdaad.
pi_71255608
Volgens je fotoboek ben je 23... maar volgens mij ben je te dom voor verkoopmedewerker.
pi_71255777
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:57 schreef aiemkoel het volgende:
Je kunt toch nog steeds solliciteren? Je zult alleen niet aangenomen worden.
Pas wanneer ze iemand aannemen die niet in die leeftijdscategorie valt is het een reden om het op discriminatie te gooien.
Je wordt bij voorbaat al gediscrimeerd op leeftijd en dat mag dus niet.
pi_71255831
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:52 schreef Dichtpiet. het volgende:
je weet verder wel dat oudere werknemers meer betaald krijgen?
Dat weet ik, maar maakt dat het legaal om oudere sollicitanten te weren?
pi_71256177
Sorry maar dat vind ik geen discriminatie.
Er wordt gevraagd naar een specifieke leeftijdsgroep, maar het lijkt me dat daar niets mis mee is.
Zo kun je alles wel discriminatie noemen. Onderscheid maken is niet per definitie discrimineren.

Maar je hebt wel gelijk verder....het volgende vond ik hierover:
quote:
Sinds 1 mei 2004 is de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij arbeid van kracht. Dit betekent dat vanaf deze datum iedere vorm van discriminatie op grond van leeftijd bij arbeid, beroep en beroepsonderwijs verboden is. Het verbod op onderscheid op grond van leeftijd geldt onder andere bij werving, selectie en aanstelling van personeel, arbeidsbemiddeling, arbeidsvoorwaarden, bevordering en ontslag.

Werving & selectie
Voor bedrijven die nieuw personeel aan willen trekken betekent dit dat zij bij het wervingsproces niet meer specifiek mogen vragen naar kandidaten van een bepaalde leeftijd, tenzij dit objectief gerechtvaardigd is. Om te beoordelen of het stellen van een leeftijdsgrens in een advertentie gerechtvaardigd is, moet zijn voldaan aan de vereisten van legitimiteit (is het doel zwaarwegend en niet discriminerend), doelmatigheid (is het middel geschikt om dit doel te bereiken) en proportionaliteit (is er een redelijke verhouding tussen middel en doel).

Bij bepaalde activiteiten kan de leeftijd een bepalende rol spelen. Voor de functie van mannequin die kleding van 15- en 16-jarigen moet showen, ligt het voor de hand dat niet een 60-jarige wordt aangetrokken. Het is dan zaak om gebruik te maken van (ruime) leeftijdscategorieën.

In de meeste gevallen zal het echter niet gerechtvaardigd zijn om naar een kandidaat van een bepaalde leeftijd te vragen. Hierbij gaat het niet alleen om het direct vragen naar een jaartal of een ‘jonge medewerker’, maar kan ook op indirecte wijze onderscheid gemaakt worden. Bijvoorbeeld door te vragen naar een starter of een kandidaat met maximaal vijf jaar werkervaring.

Op de volgende pagina’s worden een aantal voorbeelden genoemd waar de Commissie Gelijke Behandeling heeft bepaald of het is toegestaan. Het helpt bedrijven om inzicht te krijgen in wat wel en wat niet mag in een personeelsadvertentie.
Bron: Monsterboard

Ik slik mijn woorden dus nederig in...
pi_71256613
Alleen als er een gegrond reden is om onderscheid te maken dus salaris kan wel probleem zijn voor die mensen van winkel
"Ik spreek me uit tegen de intolerante en discriminerende standpunten van de PVV." Teken de petitie!!! http://www.nederlandbekentkleur.nl/petitie.html
pi_71256894
Ik zag van de week ook een vacature staan.
Voor studenten of vrouwen.
Bij een benzinepomp. WTF?
  donderdag 23 juli 2009 @ 17:34:33 #12
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_71256937
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 17:14 schreef aiemkoel het volgende:
Er wordt gevraagd naar een specifieke leeftijdsgroep, maar het lijkt me dat daar niets mis mee is.
Zo kun je alles wel discriminatie noemen. Onderscheid maken is niet per definitie discrimineren.

Maar je hebt wel gelijk verder....het volgende vond ik hierover:
[..]

Bron: Monsterboard

Ik slik mijn woorden dus nederig in...
GVD!!! UI JATTERT!!!
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_71257427
"Ik spreek me uit tegen de intolerante en discriminerende standpunten van de PVV." Teken de petitie!!! http://www.nederlandbekentkleur.nl/petitie.html
pi_71257497
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 17:49 schreef Mocro_Power het volgende:
Je probeert de nieuwe Waarheid te worden?
pi_71257734
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 17:51 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je probeert de nieuwe Waarheid te worden?
wie is dat
pi_71257758
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 17:34 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

GVD!!! UI JATTERT!!!
Que?
Bewijs maar dat'ie gejat is
pi_71257782
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:50 schreef Nijns het volgende:
kom op zeg
dat dus, hoezo leeftijdsdiscriminatie.. mag je al niet eens meer specifiek iets vragen.. rot toch op
No Guts, No Glory
  donderdag 23 juli 2009 @ 18:05:56 #18
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_71257881
Een vriend van me werkt voor een vacaturesite en die hadden ook al vaak zat klachten van het meldpunt discriminatie gekregen over soortgelijke advertenties. Zelfs de tekst "Ideaal voor studenten" mag niet meer tegenwoordig...

Doorgeslagen politieke correctheid
Don't let my username fool you...
pi_71257936
Nee, dat mag niet. Leeftijdsdiscriminatie komt vele malen meer voor dan andere vormen van discriminatie. Helaas doet de overheid hier weinig tot niets aan en veel mensen vinden het raar genoeg normaal.
pi_71258361
Als ze nu adverteren met het salaris dat ze een 17 tot 23jarige zouden willen geven, trekken ze vanzelf de juiste doelgroep aan.
pi_71260416
quote:

dat is dus precies de definitie van discrimineren
pi_71260880
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 18:07 schreef rutger05 het volgende:
Nee, dat mag niet. Leeftijdsdiscriminatie komt vele malen meer voor dan andere vormen van discriminatie. Helaas doet de overheid hier weinig tot niets aan en veel mensen vinden het raar genoeg normaal.
Klopt lijkt mij ook ideaal, bejaarden in een hippe kledingzaak, bejaarden in een Mac / BK, bejaarden in de Escape.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:05:31 #23
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_71275912
quote:
Precies! 'Ze vragen iemand met een HBO opleiding maar ik heb MBO, ze discrimineren '
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:32:13 #24
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71276405
Officieel mag het niet, maar ja wat doe je er aan. Je kunt wel solliciteren als je ouder wordt maar dan wordt je afgewezen en kunnen ze een goede smoes verzinnen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 24 juli 2009 @ 20:28:04 #25
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_71297225
2 solicitatie brieven sturen met gelijke cv's etc waarbij eentje in de leeftijdscatagorie valt en de ander niet, wordt die ene die er buiten valt niet uitgenodigd en de ander wel kan je een klacht indienen
pi_71297992
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:38 schreef Derfel het volgende:

[..]

dat is dus precies de definitie van discrimineren
Niet dus:
dis·cri·mi·na·tie de; v het maken van ongeoorloofd onderscheid

vrijdag 24 juli 2009 @ 22:57:30 #27
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71302275
wat wil je er tegen doen dan?

Zelfs de staat doet het.

Min. ter Horst weigerde onlangs goedkeuring te geven aan de bezetting van een post door iemand die blank was. Mevrouw wilde dat er iemand met een donkere huidskleur op de post ging zitten...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71302472
Die leeftijdsaanduiding zie je steeds meer inderdaad. Dit is net zoiets als verplicht een pasfoto mee moeten sturen bij een sollicitatie. Ik kan me in dat laatste geval er nog iets bij voorstellen als het een representatieve functie zou betreffen, maar je komt het ook tegen bij vacatures waarbij het niks uit zou moeten maken. In principe mag het gewoon niet.

Punt is alleen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat een bedrijf een boete kreeg voor een dergelijke "foute" advertentie. Ik zou overigens ook niet weten of er een instantie is die zoiets in de gaten houdt, of waar je het aan zou moeten kaarten.

Aan de andere kant, je weet wel gelijk waar je aan toe bent bij zo'n toko. Solliciteren heeft geen zin als je ouder bent. Als ze het niet vermelden, schiften ze toch wel op leeftijd en in het geval van de pasfoto's op uiterlijk. Pas daarna kijken ze naar je CV.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:07:00 #29
152789 karr-1
pi_71302652
Dit soort dingen zijn nu eenmaal lastig te bewijzen. Je kunt wel solliciteren onder het mom van "Ik ben eigelijk te oud/jong maar in het kader van discriminatie doe ik het toch" en dan wordt je afgewezen zonder dat je kunt aantonen waarom. Jij weet waarom, maar bewijs het maar eens als zij aankomen met iets vaags als "je past niet in het team"
pi_71303185
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:07 schreef karr-1 het volgende:
Dit soort dingen zijn nu eenmaal lastig te bewijzen. Je kunt wel solliciteren onder het mom van "Ik ben eigelijk te oud/jong maar in het kader van discriminatie doe ik het toch" en dan wordt je afgewezen zonder dat je kunt aantonen waarom. Jij weet waarom, maar bewijs het maar eens als zij aankomen met iets vaags als "je past niet in het team"
Ja, maar al in een vacature vermelden dat je gaat discrimineren lijkt me toch aardig bewijsbaar.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:26:19 #31
152789 karr-1
pi_71303382
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:19 schreef Tasha het volgende:

[..]

Ja, maar al in een vacature vermelden dat je gaat discrimineren lijkt me toch aardig bewijsbaar.
Misschien wel, maar als ze erop aangesproken worden zullen ze de tekst aanpassen en ondertussen toch alleen maar mensen aannemen die binnen de categorie vallen. Er is gewoon erg weinig aan te doen.
pi_71305011
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Misschien wel, maar als ze erop aangesproken worden zullen ze de tekst aanpassen en ondertussen toch alleen maar mensen aannemen die binnen de categorie vallen. Er is gewoon erg weinig aan te doen.
Eigenlijk vraag ik me voornamelijk af waar je dan zulke foute vacatures zou moeten melden. Is er een instantie die dergelijke dingen checkt? Waar bedrijven achteraf op selecteren is subjectief, maar op voorhand dergelijke dingen melden is onwijs demotiverend als je zo'n soort baan zoekt en het mág gewoon niet.

Ik zie het te pas en te onpas langskomen en ondanks dat ik er zelf verder nooit geen gedoe mee heb gehad: het irriteert me mateloos.
pi_71305803
In de praktijk komt het erop neer dat je bepaalde groepen wel en andere groepen niet mag discrimineren. De wet geldt in Nederland niet voor iedereen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 07:47:25 #34
152789 karr-1
pi_71308074
Tsja zolang er in dit land geen organisatie is die dit soort dingen kan aanpakken zal het zo blijven. Bedrijven worden er wel op aangesproken, maar meer als een waarschuwing krijgen ze niet en daar schiet je natuurlijk weinig mee op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')