Je wordt bij voorbaat al gediscrimeerd op leeftijd en dat mag dus niet.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:57 schreef aiemkoel het volgende:
Je kunt toch nog steeds solliciteren? Je zult alleen niet aangenomen worden.
Pas wanneer ze iemand aannemen die niet in die leeftijdscategorie valt is het een reden om het op discriminatie te gooien.
Dat weet ik, maar maakt dat het legaal om oudere sollicitanten te weren?quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:52 schreef Dichtpiet. het volgende:
je weet verder wel dat oudere werknemers meer betaald krijgen?
Bron: Monsterboardquote:Sinds 1 mei 2004 is de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij arbeid van kracht. Dit betekent dat vanaf deze datum iedere vorm van discriminatie op grond van leeftijd bij arbeid, beroep en beroepsonderwijs verboden is. Het verbod op onderscheid op grond van leeftijd geldt onder andere bij werving, selectie en aanstelling van personeel, arbeidsbemiddeling, arbeidsvoorwaarden, bevordering en ontslag.
Werving & selectie
Voor bedrijven die nieuw personeel aan willen trekken betekent dit dat zij bij het wervingsproces niet meer specifiek mogen vragen naar kandidaten van een bepaalde leeftijd, tenzij dit objectief gerechtvaardigd is. Om te beoordelen of het stellen van een leeftijdsgrens in een advertentie gerechtvaardigd is, moet zijn voldaan aan de vereisten van legitimiteit (is het doel zwaarwegend en niet discriminerend), doelmatigheid (is het middel geschikt om dit doel te bereiken) en proportionaliteit (is er een redelijke verhouding tussen middel en doel).
Bij bepaalde activiteiten kan de leeftijd een bepalende rol spelen. Voor de functie van mannequin die kleding van 15- en 16-jarigen moet showen, ligt het voor de hand dat niet een 60-jarige wordt aangetrokken. Het is dan zaak om gebruik te maken van (ruime) leeftijdscategorieën.
In de meeste gevallen zal het echter niet gerechtvaardigd zijn om naar een kandidaat van een bepaalde leeftijd te vragen. Hierbij gaat het niet alleen om het direct vragen naar een jaartal of een ‘jonge medewerker’, maar kan ook op indirecte wijze onderscheid gemaakt worden. Bijvoorbeeld door te vragen naar een starter of een kandidaat met maximaal vijf jaar werkervaring.
Op de volgende pagina’s worden een aantal voorbeelden genoemd waar de Commissie Gelijke Behandeling heeft bepaald of het is toegestaan. Het helpt bedrijven om inzicht te krijgen in wat wel en wat niet mag in een personeelsadvertentie.
GVD!!! UI JATTERT!!!quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:14 schreef aiemkoel het volgende:
Sorry maar dat vind ik geen discriminatie.
Er wordt gevraagd naar een specifieke leeftijdsgroep, maar het lijkt me dat daar niets mis mee is.
Zo kun je alles wel discriminatie noemen. Onderscheid maken is niet per definitie discrimineren.
Maar je hebt wel gelijk verder....het volgende vond ik hierover:
[..]
Bron: Monsterboard
Ik slik mijn woorden dus nederig in...
wie is datquote:Op donderdag 23 juli 2009 17:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je probeert de nieuwe Waarheid te worden?
dat dus, hoezo leeftijdsdiscriminatie.. mag je al niet eens meer specifiek iets vragen.. rot toch opquote:
dat is dus precies de definitie van discriminerenquote:Op donderdag 23 juli 2009 17:14 schreef aiemkoel het volgende:
Er wordt gevraagd naar een specifieke leeftijdsgroep, maar het lijkt me dat daar niets mis mee is.
Zo kun je alles wel discriminatie noemen. Onderscheid maken is niet per definitie discrimineren.
Klopt lijkt mij ook ideaal, bejaarden in een hippe kledingzaak, bejaarden in een Mac / BK, bejaarden in de Escape.quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:07 schreef rutger05 het volgende:
Nee, dat mag niet. Leeftijdsdiscriminatie komt vele malen meer voor dan andere vormen van discriminatie. Helaas doet de overheid hier weinig tot niets aan en veel mensen vinden het raar genoeg normaal.
Precies! 'Ze vragen iemand met een HBO opleiding maar ik heb MBO, ze discriminerenquote:Op donderdag 23 juli 2009 17:14 schreef aiemkoel het volgende:
Niet dus:quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:38 schreef Derfel het volgende:
[..]
dat is dus precies de definitie van discrimineren
Ja, maar al in een vacature vermelden dat je gaat discrimineren lijkt me toch aardig bewijsbaar.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:07 schreef karr-1 het volgende:
Dit soort dingen zijn nu eenmaal lastig te bewijzen. Je kunt wel solliciteren onder het mom van "Ik ben eigelijk te oud/jong maar in het kader van discriminatie doe ik het toch" en dan wordt je afgewezen zonder dat je kunt aantonen waarom. Jij weet waarom, maar bewijs het maar eens als zij aankomen met iets vaags als "je past niet in het team"
Misschien wel, maar als ze erop aangesproken worden zullen ze de tekst aanpassen en ondertussen toch alleen maar mensen aannemen die binnen de categorie vallen. Er is gewoon erg weinig aan te doen.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:19 schreef Tasha het volgende:
[..]
Ja, maar al in een vacature vermelden dat je gaat discrimineren lijkt me toch aardig bewijsbaar.
Eigenlijk vraag ik me voornamelijk af waar je dan zulke foute vacatures zou moeten melden. Is er een instantie die dergelijke dingen checkt? Waar bedrijven achteraf op selecteren is subjectief, maar op voorhand dergelijke dingen melden is onwijs demotiverend als je zo'n soort baan zoekt en het mág gewoon niet.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Misschien wel, maar als ze erop aangesproken worden zullen ze de tekst aanpassen en ondertussen toch alleen maar mensen aannemen die binnen de categorie vallen. Er is gewoon erg weinig aan te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |