quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet dat het makkelijk klinkt, maar ik zou niet voor zo'n werkgever willen werken. Als ze daar op je werk nu al zo moeilijk over doen, hoe zal dat later dan gaan als je bijvoorbeeld een dag minder wilt werken of als je kind ziek is en je onverwacht een dagje thuis wilt blijven?
Ik was zelf ook een klein beetje huiverig voor de reactie van mijn promotoren, aangezien mijn project een vrij strakke planning heeft en mijn eerste promotor andere verwachtingen van zijn promovendi heeft dan thuisblijfmoeder te worden. Gelukkig waren en zijn ze alleen maar erg blij voor me en moedigen ze de combinatie tussen een academische carrière en het ouderschap aan.
quote:Op zondag 4 oktober 2009 20:16 schreef bellelena het volgende:
Nou hier is het hoge woord er dan eindelijk uit! Ik heb verteld aan mijn vriendje wat er zoal door m'n hoofd spookt de laatste tijd. Gelukkig heb ik hem niet afgeschrikt met mijn gerammel. Hij weet nu hoe het voor mij zit, en nu kan hij er in zijn hoofd en gevoel ook eens mee aan de gang gaan. Gewoon rustig nadenken over hoe of wat hij het voor zich ziet. Dus nu kan ik er ook gewoon af en toe eens met hem over spreken en ik hoop dat hij er over een tijdje ook klaar voor zal zijn!
Tot die tijd rammel ik gewoon verder
Voor in het leven dat ik leid, de manier waarop ik op vakantie ga (geen center parks maar verlaten campings), de plek/het land waar ik straks woon, de mensen waar ik mee omga, de familie in het buitenland, en vooral de personen die mijn vriend en ik zijn, vind ik het wél zielig voor mijn kind om alleen te zijn. En daar kun je het zuur van krijgen Vivi, maar dat heb je óók maar te respecteren, evenals ik de keus van anderen respecteer om maar 1 kind te krijgen. En ook daarvan mag ik ook denken dat ik het zielig vind. Wat weer iets anders is dan een ander zijn situatie veroordelen. Iemand die een moeilijk besluit heeft genomen constant vertellen dat jij iets zielig vind, is uiteraard onacceptabel. Maar dat is in dit topic niet ter sprake.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 09:43 schreef Vivi het volgende:
[..]
Klopt hoor, maar ik krijg een beetje het zuur van dat eeuwig terugkerende "enig-kind-equals-zielig-gezemel". Want dat is het gewoon niet.
[..]
Maar waarom? Jij hebt voor jezelf kennelijk goede redenen om het voor je eigen kind in de omgeving waar het komt het zielig te vinden, maar je weet toch over het algemeen helemaal niet voldoende over andere kinderen zonder broertjes of zusjes en de omgeving waarin ze opgroeien en de ouders die ze hebben, om een gegronde reden te hebben om het zielig te vinden? Dat is dan toch alleen gebaseerd op jouw ideeen, maar toch niet op feiten?quote:Op maandag 5 oktober 2009 12:04 schreef Pyttpytt het volgende:
En ook daarvan mag ik ook denken dat ik het zielig vind.
Maar dit is toch sws een vreemde situatie dan? Dan moeten de ouders maar een sibling maken zodat het "oorspronkelijke" kind niet eenzaam is. Lekkere druk leg je dan op zo'n kind zeg.quote:Op maandag 5 oktober 2009 13:55 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik vind toch ook helemaal niet dat jouw kind zielig is? Ik ken alleen kinderen in mijn omgeving die enig kind zullen blijven (en ja die ken ik dan heus goed genoeg om er iets over te kunnen zeggen), waarvan ik oprecht denk dat ze beter af zullen zijn met een broertje of zusje. Hun ouders denken voornamelijk aan werk en de kinderen hangen er thuis een beetje bij, en vervelen zich vaak stierlijk. Deze ouders hebben niet altijd de tijd om met het kind bezig te zijn, met als gevolg dat deze kinderen continu zichzelf moeten vermaken. En deze kinderen gaven zelf ook aan graag een broertje of zusje te hebben. Ik baseer mij dus wel degelijk op feiten. [
Dit intrigeert me nogal, leg eens uit?quote:Op maandag 5 oktober 2009 12:04 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Voor in het leven dat ik leid, de manier waarop ik op vakantie ga (geen center parks maar verlaten campings), de plek/het land waar ik straks woon, de mensen waar ik mee omga, de familie in het buitenland, en vooral de personen die mijn vriend en ik zijn, vind ik het wél zielig voor mijn kind om alleen te zijn.
Ja.quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:09 schreef Pyttpytt het volgende:
Waarom ik, door hoe vriend en ik zijn, vind dat het voor ons gezin later beter is om twe kinderen te hebben?
Nou, zo stel je het wel wat vreemd, maar je kind staat voorop, en als dat eenzaam is doordat je als ouder vaker van huis dan thuis bent, dan denk ik dat het de overweging een tweede kind te nemen waard is. Als je kind daar gelukkiger van zou worden? Dan zou ik dat doen. Ik zie niet in hoe dit druk op een kind legt...?quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:04 schreef Vivi het volgende:
[..]
Maar dit is toch sws een vreemde situatie dan? Dan moeten de ouders maar een sibling maken zodat het "oorspronkelijke" kind niet eenzaam is. Lekkere druk leg je dan op zo'n kind zeg.
Dan zou het oudere kind al min of meer de zorg voor het jongere kind krijgen. In ieder geval krijgen ze de zorg voor elkaar wat betreft het afwenden van de eenzaamheid. Lijkt me geen gezonde insteek voor een tweede kind. Sowieso denk ik dat je een tweede kind alleen moet nemen omdat je dat als ouders zelf wilt, niet omdat je kind dat wil.quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:13 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Nou, zo stel je het wel wat vreemd, maar je kind staat voorop, en als dat eenzaam is doordat je als ouder vaker van huis dan thuis bent, dan denk ik dat het de overweging een tweede kind te nemen waard is. Als je kind daar gelukkiger van zou worden? Dan zou ik dat doen. Ik zie niet in hoe dit druk op een kind legt...?
Zo zou ik ook, mocht blijken dat mijn eerste kind om wat voor reden dan ook ongelukkig zou worden van een sibling, er voor kiezen niet voor een tweede te gaan. Geluk van de kinderen staat voorop bij mij.
Dat iemand een broer of zus heeft wil niet zeggen dat er ook automatisch goed contact is, als mijn zusje m'n buurvrouw zou zijn, dan zou ik er niet op de koffie gaan, nu komen we elkaar ook alleen met verjaardagen tegen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:08 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vond het vroeger ook wel lekker dat ik geen vervelend klein broertje had zoals de meeste van mijn vriendinnetjesDe keerzijde is dat die vriendinnen nu vaak wel een goede band met hun inmiddels ook volwassen broers hebben, en dat zou ik ook best graag willen
Maar je kunt het er denk ik het beste op houden dat elk kind anders is, en dat ook elke ouder anders is, en dat je dus niet kunt zeggen wat beter is. Zou dat niet een heel fijn eind van deze discussie zijn?
Ok ik zal een poging doen zonder te persoonlijk te worden, zeg maar.quote:
de grootste melij die ik met dat kind heb, is ook wel gebaseerd op deze kansloze ouders hoor, niet zozeer op haar eenzaamheid, begrijp me niet verkeerd.quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Als je als ouders geen tijd voor je kinderen vrij wil maken, meot je er niet aan beginnen.
Wat een belachelijke redenatie zeg.
Sorry maar
Zodat ze samen de ouderlijke aandacht kunnen missen?quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:13 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Nou, zo stel je het wel wat vreemd, maar je kind staat voorop, en als dat eenzaam is doordat je als ouder vaker van huis dan thuis bent, dan denk ik dat het de overweging een tweede kind te nemen waard is. Als je kind daar gelukkiger van zou worden? Dan zou ik dat doen. Ik zie niet in hoe dit druk op een kind legt...?
Maar dat wéét je dus niet vantevoren.quote:Zo zou ik ook, mocht blijken dat mijn eerste kind om wat voor reden dan ook ongelukkig zou worden van een sibling, er voor kiezen niet voor een tweede te gaan. Geluk van de kinderen staat voorop bij mij.
Gedeelde smart is halve smart toch?quote:Op maandag 5 oktober 2009 15:01 schreef Vivi het volgende:
Zodat ze samen de ouderlijke aandacht kunnen missen?.
Oh, bedoel je dat met "sociaal sterk zijn"?quote:Op maandag 5 oktober 2009 14:24 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Ok ik zal een poging doen zonder te persoonlijk te worden, zeg maar.
Beide komen we uit een heerlijk hecht gezin, beide met twee kinderen. Beiden hechten we veel waarde aan broer en zus, die naarmate we ouder werden ook vrienden werden. In mijn geval is dat nog eens extra doordat we in korte tijd door overlijden van de ouders ineens samen over waren. Als ik haar niet had gehad... Tja, kan ik haast niet in woorden uitleggen. Voel me nu al gruwelijk eenzaam, laat staan als zij er niet was. Mocht er iets met vriend en mij gebeuren later, dan wil ik gewoon niet dat mijn kind alleen achterblijft. Ons beiden families zijn klein, waarvan de mijne dan dus in het buitenland, de zijn op 1 uur vliegen heen... Een soort angnet, eigenlijk. Of al de kinderen klein zijn en er gebeurt zoiets, dan delen ze in elk geval nog iets. We zeggen wel eens tegen elkaar: niemand snapt ons, we snappen alleen elkaar.
Nou, nee. Ik snap de insteek wel, maar ik ben ook net 6 mnd geleden mijn moeder verloren en ik heb weinig steun aan mijn broer. Het contact is niet slecht hoor, maar we zijn gewoon totaal verschillende persoonlijkheden. Ik heb veel meer steun aan mijn partner en vriendinnen, als ik eerlijk ben. Dus ik denk dat het idee wat je hebt wel leuk is, als het idd zo'n volmaakt plaatje is, maar dat dat helemaal niet zo hoeft te gaan, tussen broers en zussen.quote:Dat wil ik mijn kind niet ontnemen... Beetje vaag misschien, hoop dat je t een beetje begrijpt
Omdat het jou leuk lijkt! Nou, dat lijkt me een prima reden. Al die anderen vind ik een beetje makkelijk te weerleggen, eigenlijk.quote:Daarbij houden we geen van beiden van bijvoorbeeld ge-enterainde toestanden, we zijn liever op onszelf in een hutje in de wildernis, dan op een schreeuwerige centerparks. In de wildernis zijn er geen vriendjes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld centerparks. Nou kunnen paps en mams het kind vermaken natuurlijk, maar das toch wezenlijk anders dan een leeftijdsgenootje. Plus dat we later ws niet in de stad gaan wonen, maar afgelegen. Lijkt me gezelliger voor mezelf, maar ook voor kindjelief om een sibling te hebben.
En verder is het gewoon ons ideaal, een gezin van 4 of 5. Hebben we allebei altijd al voor ons gezien, dus voor ons is het volomen logisch om daarvoor te gaan.
Dat bedoel ik helemaal niet met sociaal sterk zijn. Wat een rare link die je daar legt. Wat heeft het onbegrip van de buitenwereld jegens onze situatie te maken met sociale vaardigheden? Ten eerste ligt de situatie iets geompliceerder dan hier even kort geschetst, maar dat gaat verder geen ziel hier ook maar iets aan. En ten tweede is het sociaal sterk staan voor mij o.a. het eenvoudig contact leggen en kunnen (onder)houden met anderen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 15:07 schreef Vivi het volgende:
[..]
Oh, bedoel je dat met "sociaal sterk zijn"?.
[..]
Nou, nee. Ik snap de insteek wel, maar ik ben ook net 6 mnd geleden mijn moeder verloren en ik heb weinig steun aan mijn broer. Het contact is niet slecht hoor, maar we zijn gewoon totaal verschillende persoonlijkheden. Ik heb veel meer steun aan mijn partner en vriendinnen, als ik eerlijk ben. Dus ik denk dat het idee wat je hebt wel leuk is, als het idd zo'n volmaakt plaatje is, maar dat dat helemaal niet zo hoeft te gaan, tussen broers en zussen.
[..]
Omdat het jou leuk lijkt! Nou, dat lijkt me een prima reden. Al die anderen vind ik een beetje makkelijk te weerleggen, eigenlijk.
Nee zeker weten doe je nooit, maar stel dat ik een meervoudig gehandicapt kind krijgt, dat zeer intensieve zorg nodig heeft, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat ik besluit het er bij maar 1 te houden, in belang van het eerste kind, en zodat dat niet ten nadele komt van het tweede. Dus tot op zekere hoogte kun je dat wél van tevoren inschatten.quote:Op maandag 5 oktober 2009 15:01 schreef Vivi het volgende:
[..]
Zodat ze samen de ouderlijke aandacht kunnen missen?. En dan nog wat, wie zegt dat ze wel met elkaar kunnen opschieten?
[..]
Maar dat wéét je dus niet vantevoren.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 09:43 schreef Vivi het volgende:
[..]
Klopt hoor, maar ik krijg een beetje het zuur van dat eeuwig terugkerende "enig-kind-equals-zielig-gezemel". Want dat is het gewoon niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |