quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:11 schreef Gia het volgende:Volgens mij gaat de verspreiding van de jaarlijkse wintergriep veel harder en eist die over het algemeen meer doden.
Is lastig vergelijken. Er is een reden dat griepdoden altijd worden geschat. De griep op zich is het niet, maar het zijn de complicaties die er bovenop komen die het karwei afmaken. Dito voor het vragen of mensen griep hebben. De gemiddelde mens zal zeggen dat hij griep heeft gehad als hij 1 dagje met koorts in bed hangt en de volgende dag fris en vrolijk weer naar het werk gaat. En hoewel dit ongetwijfeld waar zal zijn voor sommigen bij een 'echte' griep (i.t.t. buikgriep en een forse verkoudheid), lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het allemaal de wintergriep was.
Maar idd, griep kan zich fatsoenlijk snel verspreiden. Ik had het geluk om een klassenfeest te hebben ergens in november 2003. (Of het was het museum de dag ervoor.) De volgende week was meer dan 50 % van de klas ziek. (Voor meerdere dagen, 3 leek het minimum te zijn.) Het is natuurlijk geen zekerheid, en al helemaal niet statistisch representatief, maar het is niet onwaarschijnlijk dat het griep was, gezien de symptomen die ik had en die twee of drie anderen ook hadden. Het kan ook iets anders zijn, maar dit soort ziektes kunnen zich razendsnel verspreiden. Of het kan je compleet voorbij gaan totdat het griepseizoen bijna op z'n einde loopt en dan loop je het een keer pardoes op.
Het is niet levensbedreigend in de directe zin. De officiele nummers van 0.59 % (917 van de 155.000, bron ECDC) zijn verontrustend. 0.2 % van de wereldbevolking (uitgaande van 1 op 3 die 'm ook krijgt) dood is een fatsoenlijk aantal. Miljoentje of wat. En ik heb geen twijfel erover dat wanneer de griep eenmaal in Nederland is, in grotere getalen dan nu, wel te verstaan, dat we allemaal dood worden gegooid met deze nummers. Een prima voorbeeld van eht paniekzaaien waar heel Nederland ongetwijfeld in gaat trappen. Psychologen, eat your heart out.
En als ik wat cynisch klink... Dat kan kloppen.Statistieken zijn echter compleet nutteloos (IMO) bij dit soort dingen. Ja, het is handig om te weten hoeveel er allemaal dood zijn gevallen. Maar aantal gevallen? No way dat je dat ooit compleet kloppend krijgt. Als deze griep inderdaad geen kuddeweerstand (of hoe je dat in het Nederlands ook mag noemen...) tegenkomt in de bevolking, denk jij dan echt dat er slechts 44.000 gevallen in de US zijn? Of dat er slechts 11.000 gevallen zijn in de UK?
I should think not. Er staat nota bene in het ECDC verslag dat "Countries shaded with gray are not recommending laboratory tests for all suspect cases, therefore comparisons in time or between these countries should not be made at present." Dit is bijvoorbeeld inclusief Nederland, Belgie, de UK en Zweden, om er maar een paar uit te pikken. Ik betwijfel dat de media deze nuance gaat maken, waardoor het aantal doden onder de grieppatienten hoger lijkt dan dat het is, procentueel gezien.
En als het dan eenmaal een volledige epidemie wordt in Nederland... Tja. Laat ons hopen dat Nederland nuchter blijft. Laat ons vrezen dat dit niet zo is. Dat, samen met voorbereidingen treffen voor het geval dat, is het enige wat men op dit moment kan doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Omentuva op 25-07-2009 00:19:04 ]
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."