Je vergeet dat de klappen (flink dalende vraagprijzen) ALLEEN gelden voor mensen die hun huis MOETEN verkopen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:18 schreef Startertjes het volgende:
Het wordt bijna genant dat er nog mensen zijn die denken dat een daling van 40 a 50% onmogelijk is. Uiteraard zullen er verschillen zijn in daling per locatie en segment, maar na de top in Q2 2008 is er gemiddeld al ruim 10% af. En in bepaalde regio's al veel meer, bv Blaricum -/- 19% ! http://www.fd.nl/artikel/(...)an-volledig-onderuit
En dit is pas na 1 jaar van dalingen zonder massa-werkloosheid en met geforceerd lage rente! Wat er de komende jaren zal gebeuren is niet te voorspellen, maar grote dalingen zijn simpelweg niet meer uit te sluiten als optie.
Wij stonden 3 jaar geleden voor de keuze om wel of niet te kopen en hebben het gelukkig niet gedaan. Inmiddels 40k eur gespaard en er komt elk jaar dat we wachten 20k eur bij. Stel: al gaan huizenprijzen in ons gebied maar 30% omlaag dan kopen we over 3 jr huis wat eerst 200k eur kostte voor 140k eur, wat resulteert in hypotheek / lening van 50k eur die we versneld gaan aflossen. Binnen enkele jaren dus geen huur/rente/aflossing meer![]()
Dan zouden we wel complete debielen zijn geweest als we 3 jr geleden voor 220k eur (incl kk) een hypotheek voor 30 jaar hadden afgesloten.
Prijzen vliegen echt niet weer 1,2,3 zohard omhoog als voor de crisis. Er was een bubbel ontstaan op de huizenmarkt, en voordat die prijzen weer volledig hersteld zijn ben je vele en vele jaren bezig..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je vergeet dat de klappen (flink dalende vraagprijzen) ALLEEN gelden voor mensen die hun huis MOETEN verkopen.
Zodra die tendens voorbij is (als in, mensen die net op het verkeerde moment een huis gekocht hebben en nu hun oude huis niet verkocht krijgen, EN mensen die de hypo niet meer op kunnen brengen en in executieachtige taferelen belanden) veert de gehele markt weer terug naar de huidige maatstaven.
Kortom, je kan wachten tot je een ons weegt. Maar blijf er wel bovenop zitten, want die dalende prijzen (verwacht ik iig) kunnen hoppetee omhoog vliegen naar het oude niveau als de ellende voorbij is. Dit is in ieder geval geen luilekkerland waar je de komende jaren lekker op je gemakje kan rondkijken naar een goeie deal omdat de prijzen toch tijden blijven dalen.
Als je net een huis gekocht hebt, dan zet je em niet snel te koop met verlies.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:28 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Prijzen vliegen echt niet weer 1,2,3 zohard omhoog als voor de crisis. Er was een bubbel ontstaan op de huizenmarkt, en voordat die prijzen weer volledig hersteld zijn ben je vele en vele jaren bezig..
hij vergeet alleen dat hij zich nu helemaal lekker maakt, (bla bla bla ik koop over 3 jaar een huis voor 140k) en teleurgesteld zal zijn als dit niet zo is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:29 schreef bleiblei het volgende:
Daarnaast "Startertje", ik weet niet waar je een huis zoekt, maar als je 3 jaar geleden in Amsterdam een huis had gekocht, had je daar nu al 30% winst op gepakt. Wat overigens compleet debiel is. Maar dan heb je WEL nog een buffertje om terugvallende prijzen op te vangen.
Tsjah en je weet wat er gaat gebeuren met weinig aanbod en veel vraag (al die klaplopers die denken voor een prikkie een huis te kunnen kopen)quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:33 schreef bleiblei het volgende:
Zolang er geen huizen op de markt zijn, valt er bar weinig te scoren voor de lui die hier al tijden roepen dat alles in elkaar gaat donderen.
Vanaf volgend jaar zul je ook gedwongen huizenverkopen in Nederland steeds meer gaan zien, hoe triest het ook is. De klap voor de economie moet nog komen, is pas amper begonnen..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je net een huis gekocht hebt, dan zet je em niet snel te koop met verlies.
Of dat slim is of niet, laat ik ff buiten beschouwing, maar dat betekend wel dat er een enorme stop komt op de markt omdat veeeeel minder mensen hun huis weer te koop gaan zetten, als ze dat niet hoeven. Zolang er geen huizen op de markt zijn, valt er bar weinig te scoren voor de lui die hier al tijden roepen dat alles in elkaar gaat donderen.
Als je wil scoren moet je goed gokken waar het dieptepunt zit en dan direct toe slaan. Zodra het aanbod op is, zal er niet heel veel meer bij komen.... Denk ik. Tot de prijzen weer op een niveau zitten dat de minder slim denkende persoon denkt "weet je wat, ik wil nu weer mijn huis te koop zetten".
Dachten ze in Tokyo ook altijd, uiteindelijk bleek dat de prijs toch kon halverenquote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:34 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Tsjah en je weet wat er gaat gebeuren met weinig aanbod en veel vraag (al die klaplopers die denken voor een prikkie een huis te kunnen kopen)
Hoppa prijs omhoog
O ja post dat plaatje nog eens want precies datzelfde gaat hier toch ook gebeuren?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:35 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Dachten ze in Tokyo ook altijd, uiteindelijk bleek dat de prijs toch kon halveren
Nee, jij zegt dat huizenprijzen niet gaan dalen omdat er meer vraag dan aanbod is.. Hetzelfde was aan de hand in Tokyo, en daar gingen de huizenprijzen uiteindelijk ook dalen.. Ik vraag me wel eens af wanneer sommige mensen eens REALISTISCH worden, en die nuchtere hollandse kop van ze gaan gebruiken..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:40 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
O ja post dat plaatje nog eens want precies datzelfde gaat hier toch ook gebeuren?
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de prijs niet gaat dalen, dus leg me aub geen woorden in de mondquote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:41 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Nee, jij zegt dat huizenprijzen niet gaan dalen omdat er meer vraag dan aanbod is.. Hetzelfde was aan de hand in Tokyo, en daar gingen de huizenprijzen uiteindelijk ook dalen.. Ik vraag me wel eens af wanneer sommige mensen eens REALISTISCH worden, en die nuchtere hollandse kop van ze gaan gebruiken..
Tsjah en je weet wat er gaat gebeuren met weinig aanbod en veel vraag (al die klaplopers die denken voor een prikkie een huis te kunnen kopen)quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:43 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de prijs niet gaat dalen, dus leg me aub geen woorden in de mond
Maar blijkbaar ben je erg goed op de hoogte van mijn persoonlijjke situatie omdat ik realistisch moet worden
Tsjah als we toch al 25 delen aan het speculeren zijn doen ik natuurlijk lekker mee.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:44 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Tsjah en je weet wat er gaat gebeuren met weinig aanbod en veel vraag (al die klaplopers die denken voor een prikkie een huis te kunnen kopen)
Hoppa prijs omhoog
Nee sorry jij hebt het over stijgende prijzen
Volgens mij denk jij er iets te gemakkelijk over:quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je net een huis gekocht hebt, dan zet je em niet snel te koop met verlies.
Of dat slim is of niet, laat ik ff buiten beschouwing, maar dat betekend wel dat er een enorme stop komt op de markt omdat veeeeel minder mensen hun huis weer te koop gaan zetten, als ze dat niet hoeven. Zolang er geen huizen op de markt zijn, valt er bar weinig te scoren voor de lui die hier al tijden roepen dat alles in elkaar gaat donderen.
Als je wil scoren moet je goed gokken waar het dieptepunt zit en dan direct toe slaan. Zodra het aanbod op is, zal er niet heel veel meer bij komen.... Denk ik. Tot de prijzen weer op een niveau zitten dat de minder slim denkende persoon denkt "weet je wat, ik wil nu weer mijn huis te koop zetten".
De "ellende" gaat niet meer "voorbij"! De "ellende" is juist ontstaan door de veel te hoge huizenprijzen die totaal niet meer gebaseerd zijn op de prijs van bakstenen en arbeid. Die situatie komt voorlopig niet meer terug. En terecht ookquote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je vergeet dat de klappen (flink dalende vraagprijzen) ALLEEN gelden voor mensen die hun huis MOETEN verkopen.
Zodra die tendens voorbij is (als in, mensen die net op het verkeerde moment een huis gekocht hebben en nu hun oude huis niet verkocht krijgen, EN mensen die de hypo niet meer op kunnen brengen en in executieachtige taferelen belanden) veert de gehele markt weer terug naar de huidige maatstaven.
Kortom, je kan wachten tot je een ons weegt. Maar blijf er wel bovenop zitten, want die dalende prijzen (verwacht ik iig) kunnen hoppetee omhoog vliegen naar het oude niveau als de ellende voorbij is. Dit is in ieder geval geen luilekkerland waar je de komende jaren lekker op je gemakje kan rondkijken naar een goeie deal omdat de prijzen toch tijden blijven dalen.
Er is gewoon een verband tussen het inkomen en de huizenprijzen dus als het inkomen niet hard daalt dan zullen de huizenprijzen ook niet hard dalenquote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:21 schreef LXIV het volgende:
Ik denk toch zeker ook dat er een jarenlange, langzame neerwaartse trend te zien zal zijn. Vergeet niet dat een groot deel van Nederlands groei juist uit die stijgende huizenprijzen kwam. Want er is voor honderden miljarden geleend de afgelopen jaren en een groot deel van dat geld is in de economie terecht gekomen. Die werd daardoor aangejaagd, wat weer tot hogere huizenprijzen leidde, etc.
Als de huizenprijzen dalen en al dat geleende geld juist weer moet worden terugbetaald draait die spiraal de andere kant op.
Er is geen land ter wereld waar de stijging van de huizenprijzen zo veel heeft bijgedragen aan de economie als Nederland. Er is ook geen land ter wereld waar de hypotheekschulden zo hoog zijn als in Nederland. Er is ook geen land waar de overheid de hypotheekrente zo veel terugbetaalt als Nederland. Dat hangt allemaal met elkaar samen.
Nee, je kunt juist wel de komende jaren rustig achteroverleunend kijken hoe de markt steeds verbetert voor de koper. Er zullen heus wel sprongetjes omhoog komen, maar de algemene trend is dalend. En de prijzen van 2007 komen (inflatiegecorrigeerd) denk ik in onze levenstijd nooit meer terug.
Dat is waar. Nog beter gezegd: hetgeen je met een bepaald inkomen kunt financieren. Want of je met hetzelfde inkomen nu 4x zonder HRA kunt lenen of 8x mét HRA scheelt ook erg veel.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er is gewoon een verband tussen het inkomen en de huizenprijzen dus als het inkomen niet hard daalt dan zullen de huizenprijzen ook niet hard dalen
Als er nieuwe bedrijven opstaan dan kunnen de ontslagenen daar voor 35% minder aan de slag in een tijdelijk dienstverband, die zijn als huizenkoper voorgoed uitgeschakeldquote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is waar. Nog beter gezegd: hetgeen je met een bepaald inkomen kunt financieren. Want of je met hetzelfde inkomen nu 4x zonder HRA kunt lenen of 8x mét HRA scheelt ook erg veel.
Er zullen toch behoorlijk wat mensen hun baan kwijtraken. Vooral ZZP-ers, mensen uit de bouw, financiele instellingen die reorganiseren, zelfs in de techniek. Dat zijn ook dalende inkomens.
Beetje nutteloos om van een totaal onrelatische situatie uit te gaan niet?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is waar. Nog beter gezegd: hetgeen je met een bepaald inkomen kunt financieren. Want of je met hetzelfde inkomen nu 4x zonder HRA kunt lenen of 8x mét HRA scheelt ook erg veel.
Er zullen toch behoorlijk wat mensen hun baan kwijtraken. Vooral ZZP-ers, mensen uit de bouw, financiele instellingen die reorganiseren, zelfs in de techniek. Dat zijn ook dalende inkomens.
De huizenprijzen worden toch bepaald door de transacties?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Beetje nutteloos om van een totaal onrelatische situatie uit te gaan niet?
De situatie is nu 4x je inkomen met HRA en hij was 5x je inkomen met HRA, als je daar van uitgaat daalt de huizenprijzen een beetje en hij is nu ook een beetje aan het dalen.
Als dadelijk de werkeloosheid verder oploopt zal de huizenprijzen wel een beetje oplopen maar er zijn voldoende huizenbezitters met 2 inkomens en/of veel spaargeld om een minder jaar uit te kunnen zitten
Zolang er niet veel mensen zijn die moeten verkopen of hun huis uitgezet worden zal de prijs niet al te veel zakkenquote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De huizenprijzen worden toch bepaald door de transacties?
Het zijn dan juist de mensen zonder twee inkomens en/of spaargeld die moeten verkopen. Leuk voor de mensen die het uitzitten maar die bepalen de prijzen niet.
Vertel, zijn dan de huizenprijzen verdubbeldquote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:27 schreef BeamofLight het volgende:
En die knaap hierboven, met zijn 19% daling van de huizenprijs (in Blaricum, denkt 'ie). Die heeft het ook begrepen. Ik quote hem straks nog effe voor over 3 jaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |