weer een 1 in mijn tijdelijke achtertuin in Frankrijkquote:
quote:Forecast of 22/07/09 09.00 UTC valid for the next 3 days
next forecast: -
Aan de voorzijde van een langgolvige hoogtetrog wordt steeds warme lucht naar het noorden gestuwd maar de echte thetaw-tong is verdwenen naar het oosten. Een nieuwe trog bereikt vannacht onze regio, in samengang met een klein mesolow en dit zorgt voor een golf op het KF dat vandaag over de Benelux ligt. Nabij deze golf berekenen de modellen nieuwe onweersbuien, hoogstwaarschijnlijk onder de vorm van een MCS. Koers daarvan is bij de modellen verschillend dus is daar weinig over te zeggen behalve dat synoptisch gezien, de meeste kans daartoe aanwezig is voor het centrale en oostelijk deel van de regio (aan de warme kant de wave). Opnieuw is zwaar onweer mogelijk met alles erop en eraan. Vandaar een MDT RISK vanavond/vannacht over het centrum en oosten van de regio. Donderdagnacht herhaalt alles zich al lijken de kansen op zwaar weer dan iets kleiner en concentreert het waarschuwingsgebied zich hoofdzakelijk voor het zuidoostelijke deel van het verwachtingsgebied.
Samenvatting:
Vannacht en donderdagnacht opnieuw kans op lokaal actief onweer, hoofdzakelijk geclusterd.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 12:03 schreef sander-3 het volgende:
'k Kwam nog een leuk stukje tegen:
http://roy.schrijft.nl/vb-tornados.html
Ik dacht trouwens gisteren ook een windhoos te zien.. het leek namelijk net alsof een bepaald stuk wolk stil stond, terwijl de achteropkomende wolk een beetje opzij ging. Zag er heel erg raar uit..
Even de legenda gezocht: red: tornado, yellow: severe wind gusts, green: large hail, blue: heavy rain,quote:Op dinsdag 21 juli 2009 23:32 schreef Burnie88 het volgende:
Het blijft inderdaad benauwd buiten na die buien. Morgen overdag kon ook nog wel eens leuk worden:
[ afbeelding ]
Betekenen die driehoekjes windhozen ofzo?
De zon schijnt nu volop hier in venloquote:
ik zit ongeveer op het oranje randje..quote:Op woensdag 22 juli 2009 15:43 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Ik zit niet eens in lvl 1.. Achja het zal eens niet
Ik ookquote:Op woensdag 22 juli 2009 15:50 schreef sander-3 het volgende:
[..]
ik zit ongeveer op het oranje randje..
Jah heel nederland en de halve noordzee grapjasquote:
quote:**************
16.30: We hebben de kaart voor vandaag wat bijgesteld en een HIGH RISK toegevoegd voor het zuidoosten van de regio. De parameters zoals STP etc slaan rood uit en de actualiteit noont daar al flinke opwarming. Een thermisch mesolow boven SW-FR zal in dit gebied voor een windkrimping zorgen en bijhorende stijgende SRH. De kans op MCS met zware dynamische cellen is reëel in het rode gebied. De andere streken krijgen de dynamische golfregen met minder kans op zware onweersbuien (al is een embedded onweer perfect mogelijk gezien de SI overal <2 wordt bij de golf). De linker uitgang over FR nadert intussen ook gevaarlijk dicht bij het voorop genoemde gebied wat tevens een rol kan spelen.
Idd... Zie ook http://twitter.com/BuienRadarNL/status/2781795236quote:
Ik heb zojuist voor het eerst in mn leven een twitterpagina bezochtquote:Op woensdag 22 juli 2009 19:57 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Idd... Zie ook http://twitter.com/BuienRadarNL/status/2781795236
He, damn, ben ik niet thuis (in Maastricht dus).quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:58 schreef Frankz0rz het volgende:
In Maastricht is het aardig losgegaan een kleine 20 minuten geleden, hoorde ik van iemand
Volgende week is de kans groot op mooi stabiel weer.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:30 schreef INViCTuS het volgende:
Wanneer begint de zomer dan? donders wat een bagger weer, het is op een week na verder niet stabiel zomerweer geweest hier. Af en toe wat onweer en regen is prima maar dan overdag verder rond de 28 graden. Nu is amper 18 en zo regent het weer...
Afgelopen nacht 22.5mm regen gevallen hier en er komt strax zo te zien nog meer bij.
Voor de 4daagse natuurlijk een heel stuk minder.quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:21 schreef Burnie88 het volgende:
Jeuzus, wat een regen hier in Gelderland. Komt met bakken uit de hemel, heerlijk!
quote:Doden door noodweer Polen en Tsjechië
WARSCHAU - Zeker acht mensen zijn om het leven gekomen door een zwaar onweer dat donderdagavond en in de nacht van donderdag op vrijdag over Midden- en Oost-Europa trok. In Polen vielen zeven doden. In Tsjechië eiste het noodweer een leven.
In Polen werden vooral de zuidwestelijke regio Neder-Silezië en het midden van het land getroffen. Volgens Poolse media vielen zeven doden. De meeste slachtoffers werden door ontwortelde bomen geraakt. Zo viel bij Lodz een boom op een auto. De 24-jarige zwangere automobiliste kwam om het leven. Twee kinderen overleefden het ongeval. In Kunice verdronk een man in een meer, nadat hij door een zware windstoot van een boot was gevallen.
Ongeveer vijftig mensen raakten gewond. Zeventien personen werden geëlektrocuteerd toen een hoogspanningskabel knapte.
In Tsjechië ontstonden vooral in het noorden en westen van het land problemen. Een 75-jarige vrouw vond de dood toen ze door een vallende tak werd geraakt. Het treinverkeer raakte ontregeld doordat tal van omgevallen bomen op de rails terechtkwamen.
Ook in delen van Duitsland ging het onweer niet onopgemerkt voorbij. In deelstaten als Beieren en Noord-Rijnland-Westfalen ontstonden verkeersproblemen door omgevallen bomen. De brandweer moest een groot aantal keren uitrukken om ondergelopen kelders leeg te pompen.
Niets mooiers dan wakker worden met donder en bliksemquote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Da's te zien op de buienradar idd. Plensplens
.
Inderdaad, en hele mooie wolken:quote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:23 schreef teigan het volgende:
Onweer in Groningen, het dondert nu redelijk door..
Ook al wat plensbuien gehad vanmorgen, het begint nu ook weer..
Het is ook nog niet afgelopen, lekkere donderklap net.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:56 schreef teigan het volgende:
Nee, zo te zien krijgen we straks nog wat....
Dat was van korte duur, het regent alweer in Zuid....quote:Op vrijdag 24 juli 2009 12:16 schreef teigan het volgende:
Het is hier nu droog met een beetje zon... Maar aan de buienradar te zien is dat over een minuut of 10 ofzo wel weer over...
Gadverquote:Op vrijdag 24 juli 2009 12:49 schreef Sj0rSz het volgende:
Hier niesten de wolken net. Vielen een paar druppels naar beneden.
ja, idd, en ik moet nog naar de winkel....quote:Op vrijdag 24 juli 2009 12:49 schreef Cassius het volgende:
Aardige regen in Groningen, gaat ook nog wel even door zo te zien
Lol, de vogels <--- waren er ook niet zo gelukkig mee, het kan erger:quote:Op vrijdag 24 juli 2009 12:43 schreef teigan het volgende:
Het regent hier ook, en een flinke inslag op 2 tellen...
Katten vlogen door het huis heen, en het alarm van de onderburen hun auto ging voor de tichste keer vandaag af...
quote:Waarschuwingen
Overzicht van alle door het KNMI uitgegeven waarschuwingen voor wegverkeer, scheepvaart, watersport en recreatie.
WATERHOZEN
Bij Stavoren is om 10.20 uur een waterhoos waargenomen. Komende uren kunnen ook elders waterhozen voorkomen.
vrijdag 24 juli 2009 10.28 uur
quote:Camping Tsjechië compleet verwoest
VHCHLABI (TSJECHIË) - De Nederlandse Vodatent-camping in het Tsjechische Vchlabi is donderdagavond door een windhoos met de grond gelijk gemaakt. Twee Nederlandse vakantiegangers liggen met respectievelijk ernstig rugletsel en een zware hersenschudding in het ziekenhuis.
Bomen op en rond de camping vielen om of braken af als luciferhoutjes. Sommige kwamen op tenten of caravans terecht, waardoor er veel mensen gewond raakten. De elektriciteit is uitgevallen.
Vodatent-eigenaar Christaan Bor was er gisteren beduusd van. Terwijl hij in Hoogeveen snel zijn auto inpakte om zo snel mogelijk bij zijn vele Nederlandse klanten en zijn personeel in Tsjechië te kunnen zijn, zei hij: „We moeten redden wat er te redden valt. Ik heb zojuist alle gasten gebeld die dit weekeinde aankomen. Ik probeer zo snel mogelijk andere tenten die kant op te krijgen. Of het allemaal lukt, weet ik niet. Ik maak dit ook niet dagelijks mee. Al onze zorg gaat uit naar onze campinggasten.”
De familie Scheurwater kreeg bericht van hun dochter vanaf de oranje getinte camping dat ze het goed maken. „Gelukkig zijn zij ongedeerd gebleven. Zelfs hun auto is gespaard gebleven, als enige. Mijn schoonzoon, die brandweerman is van beroep, blijft nog een paar dagen om te helpen, want er ligt daar van alles onder de ontwortelde bomen. Men heeft daar met 120 man in een restaurant geslapen.
Geruchten dat er ook doden zijn gevallen op de camping, ontkracht Bor. „Die geluiden heb ik ook gehoord. Er liggen twee mensen in het ziekenhuis. De één heeft vermoedelijk zijn rug gebroken, de ander een zware hersenschudding.”
Wow... heftig.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)erwoest__.html?p=2,1
[..]
Dat lijkt me zo ontzettend gaaf om eens te zienquote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:09 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, de vogels <--- waren er ook niet zo gelukkig mee, het kan erger:
KNMI:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |