quote:Herstelde Nadal: 'Rest van seizoen wordt zwaar'
Rafael Nadal kijkt alvast vooruit naar volgend seizoen. De Spaanse toptennisser is sinds deze week weer in training, maar verwacht niet al te veel meer van het huidige tennisjaar. ‘Zelfs als ik terugkeer op honderd procent moet ik realistisch blijven. De rest van het seizoen wordt moeilijk, omdat ik mijn ritme helemaal kwijt bent.’
Nadal was ruim twee maanden uit de roulatie, omdat hij rust moest houden vanwege peesontstekingen in beide knieën. Hierdoor verloor hij zijn titels op Roland Garros en Wimbledon en zijn eerste plaats op de wereldranglijst. Roger Federer nam de ereplaatsen over. ‘Maar ik heb nog steeds één voordeel op hem, ik ben pas drieëntwintig,’ aldus de Spanjaard over zijn 27-jarige concurrent.
Begin augustus hoopt Nadal zijn rentree te maken tijdens de Montreal Masters, een toernooi waar hij vorig jaar zegevierde.
Die zet ik er nog niet in aangezien ik verwacht dat die ongeldig verklaard worden vanwege dopinggebruik.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 14:05 schreef LaTiNo het volgende:
JA hallo zeg, hij is geen 22 meer! :p
btw, in het plaatje missen de 2008 prestaties!
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 13:49 schreef Norrage het volgende:
Ohja, die speler die ooit nog #1 stond. Je zou hem bijna vergeten
Komt wel goed joh! Ik denk dat hij op het eind van dit jaar alweer op nr1 staat.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:38 schreef LaTiNo het volgende:
Balen, ik hoop dat ie toch weer sterk terugkomt, de rivaliteit met Federer moet nog even een paar jaartjes aanhouden!
Dat denk ik niet. Dan moet hij volgens mij vrijwel alles winnen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:55 schreef Zenschaatser het volgende:
[..]
Komt wel goed joh! Ik denk dat hij op het eind van dit jaar alweer op nr1 staat.
quote:In a remarkable Sunday for Rafael Nadal, the Spaniard won his fifth Roland Garros title, returned to No. 1 in the South African Airways 2010 ATP Rankings and became the first player to qualify for the season-ending Barclays ATP World Tour Finals, after defeating Robin Soderling 6-4, 6-2, 6-4 in the final in Paris.
Speaking immediately after the final, Nadal said: “I must congratulate Robin on a very good tournament. I had to play my best tennis today or it would have been impossible to beat him. I would like to thank Her Majesty Queen Sofia (of Spain) for her support today.”
At the age of 24 years and four days, Nadal became just the second man in history to win five or more Roland Garros titles. Bjorn Borg finished his esteemed career with six titles on the Parisian clay. The Spaniard will subsequently return to the No. 1 spot in the South African Airways ATP Rankings for the first time since 22 June, 2009.
DEUCE: The Rafa Renaissance
Victory for Nadal secured his seventh major singles title. Together with his five victories at Roland Garros in 2005-2008 and 2010, the left-hander also lifted the Wimbledon trophy in a dramatic finale in 2008 and won the Australian Open last year.
Nadal First To Qualify For London
Nadal has been in devastating form throughout the fortnight, racing to the title without the loss of a set despite coming across opponents such as Lleyton Hewitt, Thomaz Bellucci, Nicolas Almagro and Jurgen Melzer on his route through. It is the second time that the left-hander has won a Grand Slam championship without losing a set, having also achieved the feat at Roland Garros in 2008. In the Open Era, only two other players have won the title at Roland Garros without dropping a set - Ilie Nastase in 1973 and Bjorn Borg in 1978 and 1980.
Nadal closed the European clay-court circuit with an unbeaten 22-0 record, which began with victory at the Monte-Carlo Rolex Masters. The Manacor native went on to become the first player in history to win all three clay-court ATP World Tour Masters 1000 tournaments in the same year and then achieved a historic “Clay Slam” with his triumph at Roland Garros.
Post Tributes To Nadal On Facebook
The records do not stop there for Nadal, though. His victories in Monte-Carlo (d. Verdasco), Rome (d. Ferrer) and Madrid (d. Federer) saw him overtake Andre Agassi by winning an Open Era record 18 ATP World Tour Masters 1000 trophies. He also recorded his 200th clay-court win with victory over Bellucci in the fourth round at Roland Garros, becoming the quickest male player (losing fewest matches) in the Open Era to reach the milestone.
It was not to be a repeat of the fourth-round victory over Nadal that Soderling recorded en route to his first major final appearance at Roland Garros last year. On that occasion, Soderling lost out to Roger Federer, whom he then defeated in the quarter-finals this year.
After his victory over top seed Federer, Soderling was hoping to become the eighth different player – and the third at Roland Garros - in the Open Era to defeat the top two seeds en route to a Grand Slam title.
“I have to congratulate Rafa for his fifth victory here, it’s really impressive and if he continues to play like this he will have a chance to win many more,” said Soderling, who was bidding to become the first Swedish champion at Roland Garros since Mats Wilander in 1988. “I will come back next year and hope it will be third time lucky.”
DEUCE: Sweden’s Lone Wolf
The 25-year-old Soderling, a winner in Rotterdam earlier in the season, will now rise to a career-high No. 6 in the South African Airways 2010 ATP Rankings on Monday.
quote:
rafa nadal best ever on clay.... period
quote:Op maandag 7 juni 2010 10:13 schreef Norrage het volgende:
twitter Roddick:
rafa nadal best ever on clay.... period
Eigenlijk ongelooflijk dat deze goudaardige jongen niet veel meer fans heeft.quote:Zag hem staan in de O2 Arena in Londen eind november, tijdens de ATP Tour Finals. Bij het feestje van de beste acht tennissers van 2009 kreeg hij voortdurend ballen om zijn oren. Hij won niet eens een set, was de slechtste van allemaal. En wat deed hij na elke nederlaag? Hij deelde handtekeningen uit voor hij de kleedkamer opzocht, iets wat een verliezende tennisser zelden doet. Hij liep naar het midden van de baan om het publiek al zwaaiend te bedanken voor hun steun.
Veel collega's hadden uit frustratie allang een paar rackets aan puin geslagen of de lijnrechters en umpire stijf gescholden. Geen onvertogen woord kwam over zijn lippen. Nadal bleef vechten voor elk punte, toonde een vuistje als hij een mooi punt maakte, ook al stond hij ver achter. Het was een lange weg terug. Nadal liet zich achter de baseline terugdringen, speelde minder agressief. Verdwenen was zijn zelfvertrouwen. Hij rende de longen uit zijn lijf, voerde een verloren strijd tegen spelers die hij voorheen met gemak klopte. De kalmte was verdwenen, hij bekende voor elke partij te stikken van de zenuwen. (........)
Mooi om te lezenquote:Op zondag 13 juni 2010 12:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Quote uit de NuSport.
[..]
Eigenlijk ongelooflijk dat deze goudaardige jongen niet veel meer fans heeft.
Hij is niet één van mijn favoriete spelers op de baan, maar ik heb wel enorm veel respect voor hemquote:Op zondag 13 juni 2010 12:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Quote uit de NuSport.
[..]
Eigenlijk ongelooflijk dat deze goudaardige jongen niet veel meer fans heeft.
Hoezo wordt? Met zijn gravelprestaties mag je hem daar echt al toe rekenen denk ik zo. Zeker aangezien hij nu ook twee keer Wimbledon heeft gewonnen, dit alles ondanks concurrentie van toptennissers als Federer, Murray en Djokovic. Hij zal misschien geen recordman worden zoals Federer, maar hij heeft dingen gepresteerd die ook nooit meer geëvenaard gaan worden denk ik zo.quote:Op zondag 4 juli 2010 19:47 schreef Leatherface het volgende:
Klasse. Hij wordt zo stilaan toch wel een van de groten uit de geschiedenis.
quote:Op zondag 4 juli 2010 22:01 schreef Morthill het volgende:
[..]
Hoezo wordt? Met zijn gravelprestaties mag je hem daar echt al toe rekenen denk ik zo. Zeker aangezien hij nu ook twee keer Wimbledon heeft gewonnen, dit alles ondanks concurrentie van toptennissers als Federer, Murray en Djokovic. Hij zal misschien geen recordman worden zoals Federer, maar hij heeft dingen gepresteerd die ook nooit meer geëvenaard gaan worden denk ik zo.
Niks? Het is maar wat je niks noemtquote:Op zondag 4 juli 2010 22:23 schreef jojomen4 het volgende:
Murray en Djoko mag je toch eigenlijk niet noemen als grote concurrentie. Die gasten presteren niks op de grote toernooien. Als Murray het hem nou moeilijk had kunnen maken kun je het misschien als grote concurrentie noemen, maar zolang dat niet het geval is vind ik van niet.
Fed is de enige die het hem echt lastig kan maken of verslaan wanneer het er om gaat.
Heel mooi verhaal maar ik heb het over grotere toernooien. Dan noem ik natuurlijk de GS's.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:58 schreef Morthill het volgende:
[..]
Niks? Het is maar wat je niks noemt
Murray won de masters in Cincinnati, Madrid, Miami en Montreal en haalde de finale van het US Open en Australian Open evenals Indian Wells. Zijn overwinning op Nadal in Australië zullen we maar negeren, maar hij won vorig jaar in Rotterdam en in 2008 op het US Open, niet het minste toernooi.
Djokovic won de masters in Indian Wells, Miami, Rome, Parijs en Canada, won het Australian Open in 2008 en haalde de finale van het US Open en verder Indian Wells, Monte Carlo, Rome en twee keer Cincinnati. Dit jaar speelde hij nog niet tegen Nadal, maar hij won vorig jaar op de masters in Londen, Parijs en Cincinnati en elke keer in twee sets en dat zijn toch echt de grote toernooien. Hij wint tot nu toe 1 op de 3 wedstrijden van Nadal en dat is omdat op gravel met name Nadal de betere is en ze elkaar daar wat vaker tegenkomen.
Dat terwijl Federer elke belangrijjke wedstrijd zo'n beetje van Nadal verliest. Sinds 2008 wist Fed maar 1 partij te winnen, finale in Madrid in 2009. Alle andere finales gingen naar Nadal. Juist Federer is niet meer de concurrent voor Nadal die Djokovic en Murray wel zijn. Dat op gras hij nu de beste is doet daar weinig aan af
Bar slechtquote:Op maandag 5 juli 2010 07:34 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Heel mooi verhaal maar ik heb het over grotere toernooien. Dan noem ik natuurlijk de GS's.
Murray + Djoko = 1 GS.
Djoko speelt al een tijdje mee op het hoogste niveau, Murray nu toch ook wel al 2 jaar. Als je dan samen 1 GS hebt dan presteer je imo op de GS's bar slecht.
Je verdraaid de bende hier. Bar slecht op GS's ja. Of vind jij het goed als Murray en Djoko 1 van 20 GS (3 jaar Djoko + 2 jaar Murray)?quote:Op maandag 5 juli 2010 09:07 schreef Morthill het volgende:
[..]
Bar slechtenfin, je mag die mening natuurlijk hebben. Als je meedere GS's moet winnen om er niet bar slecht te presteren dan is het treurig gesteld met de tenniswereld imo
. Ik vind het een knappe prestatie dat ondanks Nadal en zijn gravelprestaties en ondanks Federer en zijn andere prestaties je toch nog een GS of een finale op een GS pakt.
Verder zijn de masters echt wel grote toernooien. De hele wereldtop doet er mee en ze zijn van wezenlijk belang voor de ATP-ranking.
Ik verdraai helemaal niksquote:Op maandag 5 juli 2010 12:44 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Je verdraaid de bende hier. Bar slecht op GS's ja. Of vind jij het goed als Murray en Djoko 1 van 20 GS (3 jaar Djoko + 2 jaar Murray)?
Het is een knappe prestatie omdat ze minder zijn dan die andere 2. Als ze gelijk zouden zijn of in de buurt zouden komen zou je toch verwachten dat ze wat meer hadden gewonnen. Of, als ze dan echt zo goed zijn en daadwerkelijk op het zelfde niveau spelen, dan hebben ze idd slecht gepresteerd met maar 1 titel.
Ik zeg niet dat Masters geen grote toernooien zijn of de concurrentie niet hoog is, ik zeg dat GS de belangrijkste zijn waar de jongetjes van de mannen worden onderscheiden.
Nadal en Fed staan gewoon een paar stappen hoger de laatste 36 maanden.
De vraag is meer wanneer hij hem wint. Misschien dat het hem dit jaar nog niet lukt, maar de kans is denk ik wel groot dat het hem in de toekomst wel lukt als hij zich blijft ontwikkelen zoals hij dat tot nu toe heeft gedaan.quote:Op maandag 5 juli 2010 11:20 schreef Norrage het volgende:
Wat een legende is Nadal toch! In sommige opzichten is het gewoon bijna indrukwekkender dan wat Federer heeft gedaan hoor...Ongelooflijk...nu toch weer eens erg benieuwd wat ie gaat doen in het hard court seizoen...als ie de Olympics kan winnen moet de USO ook mogelijk zijn...
Hangt erg van de vorm van Djoko, Murray en Davydenko af daar....dat zijn de enigen die hem kunnen stoppen.
Murray is op hardcourt (US Open en Australien open + de hardcourt masters) tot nu toe beter dan rafa in H2H. Djoko staat #2 van de wereld.quote:Op zondag 4 juli 2010 22:23 schreef jojomen4 het volgende:
Murray en Djoko mag je toch eigenlijk niet noemen als grote concurrentie. Die gasten presteren niks op de grote toernooien. Als Murray het hem nou moeilijk had kunnen maken kun je het misschien als grote concurrentie noemen, maar zolang dat niet het geval is vind ik van niet.
Fed is de enige die het hem echt lastig kan maken of verslaan wanneer het er om gaat.
quote:McEnroe Backs Nadal To Complete Grand Slam Set
Seven-time Grand Slam winner John McEnroe has tipped newly crowned Wimbledon Champion Rafael Nadal to complete a career Grand Slam later this year by lifting his first ever US Open title.
McEnroe, who himself won two Wimbledon titles and five US Open titles throughout his illustrious career, believes that the sky is the limit for Nadal now that the Spaniard is fully fit and hungrier than ever to win the one Grand Slam title currently missing from his collection of eight.
“Nadal wants to win the US Open so badly,” said McEnroe. “It’d be hard not to pick him at this time even though he’s never won it."
“The guy’s just an animal; he’s mentally and physically incredible and he can definitely do it if he’s in this shape. The conditions in New York don’t suit Nadal so well and he needs to make his body hold up. So I think after Wimbledon he is going to take some time off and get his knees recovered and then maybe not play too many matches before the Open.”
McEnroe, who is currently in fifth place in the South African Airways Rankings on the ATP Champions Tour and planning to return to action himself later this year, has also tipped Wimbledon semi finalist Andy Murray for an impressive run at Flushing Meadows in September.
“I thought it was a little soon for Murray at Wimbledon because he hasn’t been playing with much confidence for a lot of this year, but he likes the hard courts a lot better so he’ll be playing well at the US Open,” he said.
McEnroe also warned that Murray should not be too downcast by his straight sets defeat by eventual winner Nadal in this year’s Wimbledon semi finals, and that patience will be the key for the 24 year-old if he is to register his first Grand Slam victory.
“Murray played well at Wimbledon,” he said. “ I feel like he did a lot of good things in his match against Nadal and it’s just a couple of points here and there, like the one at 6-5 in the tie break.”
“If I were Murray I would continue on the same path,” he said. “If he sticks with it and perseveres I think at some point he’ll get some luck and be able to pull a Grand Slam out of the bag. He just has to keep strong mentally and realise that his time will come. ”
On the subject of Roger Federer, who suffered a surprise quarter final defeat to Thomas Berdych at SW19, McEnroe says that fans of the Swiss maestro have no reason to panic.
“Federer’s done so amazingly well that anything but a win is almost considered a bad tournament,” he said. “But he’s won the Australian Open and been in two other quarters at Majors this year, and almost any other player would love that.”
“It’s inevitable at some stage, when you’ve won 16 and you’ve broken every record that maybe you lose that will at certain times,” McEnroe continued. “I think Federer is going to win a couple more Majors but you won’t see him dominate the way he has before. He’s a great enough talent and he has enough pride that he’ll figure out a way to get a couple more Slams.”
Dat vragen wij ons dus ook af, wat gaat Rafa op de US Open doen. Eind Augustus zullen we het weten.quote:
Del Potro hoeft ie niet voor te vrezenquote:Op dinsdag 6 juli 2010 08:48 schreef Morthill het volgende:
Het is grappig om te zien hoe makkelijk Nadal dan in feite zijn career Grand Slam heeft. Spelers als Agassi en Federer heeft dat toch wat meer moeite gekost,. Maar goed, ik moet het nog zien. Hij is natuurlijk een kanshebber op het US Open, maar hardcourt is hij minder en daar zijn altijd meer kandidaten zoals Djokovic, Murray, Roddick en Federer. Niet te vergeten Del Potro die het toernooi al eerder won.
Die is nog steeds geblesseerd? Ik heb die gast echt totaal niet gevolgdquote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:14 schreef Norrage het volgende:
[..]
Del Potro hoeft ie niet voor te vrezen
Ja dat is ondertussen wel duidelijkquote:Op woensdag 30 september 2009 15:18 schreef TheGeneral het volgende:
Blijkbaar is Nadal een hele nieuwe service aan het ontwikkelen aangezien zijn oude te veel last aan zijn buikspier oplevert... Dat is nogal een karwei...
Nadal (en Djokovic) gaan trouwens ook naar Rotterdam volgend jaar.
Ik bedoelde in de Grand Slams. Nadal heeft van Federer gewonnen in Melbourne, Parijs en Londen. Federer van Nadal alleen op Wimbledon.quote:Op dinsdag 14 september 2010 13:00 schreef Outlined het volgende:
Fed heeft Nadal ook op elke ondergrond een keer verslagen. Ik denk dat leeftijd er niet toe doet aangezien hij zich eerder heeft ontwikkeld maar misschien ook eerder moet stoppen. Dit is allemaal echt speculeren en kan je pas zeggen als beide gestopt zijn.
tsja, rafa heeft slechts 1 keer de finale gehaald in australie, lastig vergelijken zo.quote:Op dinsdag 14 september 2010 13:38 schreef Colplay het volgende:
[..]
Ik bedoelde in de Grand Slams. Nadal heeft van Federer gewonnen in Melbourne, Parijs en Londen. Federer van Nadal alleen op Wimbledon.
Niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijkquote:Op dinsdag 14 september 2010 13:38 schreef Colplay het volgende:
[..]
Ik bedoelde in de Grand Slams. Nadal heeft van Federer gewonnen in Melbourne, Parijs en Londen. Federer van Nadal alleen op Wimbledon.
Dit dusquote:Op dinsdag 14 september 2010 15:54 schreef TheGeneral het volgende:
En Federer 2004, 2006 > Nadal 2010.
En Federer 2007 = Nadal 2010
Daarnaast heeft Nadal nooit zo gedomineerd als Federer dat jaren heeft gedaan. Nadal verliest, nu nog steeds, van de mindere goden. Terwijl Federer toen alleen maar verloor van een Nadal (op zijn beste ondergrond omdat Nadal de finales niet haalde op Federer zijn beste ondergrond) en nog een enkeling.
Wat natuurlijk niet inhoud dat Nadal niet een GROTE speler is die uitstekend kan tennissen en tot de allergrootste ooit gaat behoren.
Maar de allergrootste blijft Federer ook na deze overwinning. Over een Grand Slam of 7 zullen we verder kijken wie er de beste is.
Jij kijkt dus alleen naar het aantal Grand Slam-overwinningen? Ik vind het lastig om in te schatten hoe je dit moet zien. Ik vind Tiger Woods bijvoorbeeld met golf beter dan Jack Nicklaus, ook al heeft Jack meer majors gewonnen.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:54 schreef TheGeneral het volgende:
Daarnaast heeft Nadal nooit zo gedomineerd als Federer dat jaren heeft gedaan. Nadal verliest, nu nog steeds, van de mindere goden. Terwijl Federer toen alleen maar verloor van een Nadal (op zijn beste ondergrond omdat Nadal de finales niet haalde op Federer zijn beste ondergrond) en nog een enkeling.
Wat natuurlijk niet inhoud dat Nadal niet een GROTE speler is die uitstekend kan tennissen en tot de allergrootste ooit gaat behoren.
Maar de allergrootste blijft Federer ook na deze overwinning. Over een Grand Slam of 7 zullen we verder kijken wie er de beste is.
Nee niet alleen. Maar ik vind dat je pas moet gaan kijken wie de betere is als Nadal dat aantal heeft bereikt. En ook op dit moment zie ik in Nadal niet de betere tennisser dan Federer (talent, techniek etc) in zijn prime.quote:Jij kijkt dus alleen naar het aantal Grand Slam-overwinningen? Ik vind het lastig om in te schatten hoe je dit moet zien. Ik vind Tiger Woods bijvoorbeeld met golf beter dan Jack Nicklaus, ook al heeft Jack meer majors gewonnen.
Dat is zo, maar dat heeft Federer natuurlijk ook gedaan. Die is ook steeds beter op alle ondergronden geworden. Kijk alleen maar naar het gravel. Absoluut niet zijn favoriete ondergrond maar toch zijn spel aangepast om uiteindelijk daar ook te winnen.quote:Voor mij Federer de meest talentvolle tennisser die er ooit op de wereld heeft rondgelopen. Daar kan Nadal absoluut niet aan tippen. Aan Nadal merk je wel dat hij de absolute ambitie heeft om de beste te worden. Hij heeft zijn spel veranderd en eerst geleerd hoe hij op gras moest spelen en daarna op hardcourt. Het tekent hem dat hij nog steeds beter wordt.
Voor mij niet. Dan vind ik hem de beste van dit moment, wat hij nu eigenlijk ook al is. Maar niet de beste allertijden.quote:Als hij straks de AO zou winnen, wat natuurlijk lang niet zeker is, dan wordt hij voor mij zeker de allergrootste ooit. Nadal is dan de beste gravelspeler, heeft de laatste twee keer dat hij aan Wimbledon meegedaan heeft gewonnen en dan de laatste twee GS op hardcourt gewonnen.
Federer heeft voorlopig nog 7 Grand Slams meer, de moeilijkste toernooien om te winnen, de H2H is zoals aangegeven meer vertekenend dan dat het iets zegt, goud op de OS is hetzelfde als een Masters Series winnen (precies hetzelfde soort toernooi alleen win je geen Master Shield, maar een gouden medaille), dat hij jonger is klopt, maar dat betekent voor mij niet zo veel, het gaat erom wat je over je hele carriere bereikt, 5-2 in Grand Slam heeft ook te maken met Federer die steeds wel de finale haalde op Nadal zijn Gravel en Nadal meestal niet de finale haalde op de AO of de US Open. Wimbledon heeft hij dat redelijk rechtgezet, maar daar is het 2-1 voor Federer. De AO maar 1 keer gespeeld en die heeft Nadal gewonnen, maar de US Open waar federer de laatste 6 jaar in de finale stond faalde Nadal constant. En hij heeft iets meer MS titels, 1 volgens mij.quote:Nu zitten ze voor mij persoonlijk al heel dicht tegen elkaar. Federer heeft de meest GS-zeges en een langere periode aan kop van de wereldranglijst, maar dat komt gedeeltelijk ook door het leeftijdsverschil. Nadal kan hier tegenover zetten een beter h2h, goud op de OS, is jonger en een 5-2 voorsprong in onderlinge GS-finales en meer Masters-zeges.
Dat is waar jaquote:Het is een leuke discussie, waarbij iedereen andere maatstaven heeft voor wie de beste ooit is. Kijk je alleen naar de GS-toernooien dan is het natuurlijk makkelijk, maar ik ben wel van mening dat er meer speelt om aan te geven wie de beste speler ooit is.
Dit.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:54 schreef TheGeneral het volgende:
Nadal zal nooit op het gebied van talent en techniek Federer overtreffen, maar Federer zal nooit Nadal overtreffen op het gebied van kracht, wilskracht en adaptief vermogen.quote:Op dinsdag 14 september 2010 16:21 schreef TheGeneral het volgende:
Nee niet alleen. Maar ik vind dat je pas moet gaan kijken wie de betere is als Nadal dat aantal heeft bereikt. En ook op dit moment zie ik in Nadal niet de betere tennisser dan Federer (talent, techniek etc) in zijn prime.
de OS is misschien kwa opzet vergelijkbaar met een GS, maar kwa begeringswaardigheid bij de spelers zelf minstens zo hoog als een GS, vooral omdat je daar voor je land uitkomt, maar ook omdat die veel zeldzamer is.quote:Federer heeft voorlopig nog 7 Grand Slams meer, de moeilijkste toernooien om te winnen, de H2H is zoals aangegeven meer vertekenend dan dat het iets zegt, goud op de OS is hetzelfde als een Masters Series winnen (precies hetzelfde soort toernooi alleen win je geen Master Shield, maar een gouden medaille), dat hij jonger is klopt, maar dat betekent voor mij niet zo veel, het gaat erom wat je over je hele carriere bereikt, 5-2 in Grand Slam heeft ook te maken met Federer die steeds wel de finale haalde op Nadal zijn Gravel en Nadal meestal niet de finale haalde op de AO of de US Open. Wimbledon heeft hij dat redelijk rechtgezet, maar daar is het 2-1 voor Federer. De AO maar 1 keer gespeeld en die heeft Nadal gewonnen, maar de US Open waar federer de laatste 6 jaar in de finale stond faalde Nadal constant. En hij heeft iets meer MS titels, 1 volgens mij.
Federer heeft de flair, de uitstraling en de mythe van de GOAT, daar kan ook Nadal nog niet aan tippen.quote:En als er meer speelt om de GOAT status zie ik Nadal ook nog niet boven Federer staan.
Adaptief vermogen vind ik niet, die vind ik van Federer subliem. Op bepaalde momenten met geniale ballen te komen waarvan nooit gedacht werd dat ze zo gespeeld konden worden. Dat vind ik bij Nadal minder dan bij Federer.quote:Nadal zal nooit op het gebied van talent en techniek Federer overtreffen, maar Federer zal nooit Nadal overtreffen op het gebied van kracht, wilskracht en adaptief vermogen.
Je bedoelt met een MS neem ik aan? De begeringswaardigheid is wellicht wel hoger, maar dan tennissen de tegenstanders niet ineens beter. Het blijft gewoon een MS toernooi. En voor het land uitkomen doet iedereen natuurlijk ook op de Davis Cup. Het enige wat in het voordeel spreekt van een OS medaille is dat hij maar 1 keer in de 4 jaar te behalen is.quote:de OS is misschien kwa opzet vergelijkbaar met een GS, maar kwa begeringswaardigheid bij de spelers zelf minstens zo hoog als een GS, vooral omdat je daar voor je land uitkomt, maar ook omdat die veel zeldzamer is.
De mindere goden van toen waren op dat moment ook een stuk beter dan ze nu zijn. Je noemt Roddick, die verslaat Nadal zelfs nu nog, terwijl hij een stuk minder is dan toen. Daarnaast verslaat Roddick met grote regelmaat ook Djokovic. Hewitt was jaren geleden een stuk beter dan dat hij nu is na vele, vele blessures. De Safin tot 2005 en wellicht stukjes 2006 zou Nadal op Hardcourts alle hoeken van de baan laten zien. (Safin AO 2005 tegen Federer, TMC 2004). Daarnaast had Federer ook constant te maken met een fitte Nalbandian. Als Nalbandian zo goed als toen nu zou spelen, en ook niet zoveel geblesseerd raakte of te dik zou zijn, had Nadal ook veel lastigere klanten tegen kunnen komen als nu. Agassi was tot en met 2005 gewoon nog een geweldige speler. US Open finale gehaald. Wellicht voorbij zijn prime, maar op Hardcourt nog een betere speler dan de meeste van Nadal zijn tegenstanders nu.quote:Een 'voordeel' van Fed was dat hij in zijn beginjaren niet een Nadal als tegenstander had maar mindere goden als Roddick, Hewitt, de wispelturige Safin en een Agassi past his prime.
Nadal daarentegen had vanaf het begin de GOAT als grootste rivaal. En hij heeft hem in H2H vaker verslagen, zelfs op zijn specialiteit.
Dat had niet te maken met zijn fysieke gesteldheid, dat heeft gewoon te maken dat hij op hardcourt door vele spelers te pakken is. Dit jaar heeft hij natuurlijk een geweldige draw gehad met alleen een Djokovic (die ook niet meer dezelfde is als een paar jaar terug al is hij hopelijk op de weg terug) als lastige tegenstander. Natuurlijk kan Rafa niks aan de draw doen, laten we dat voorop stellen.quote:Dat Nadal op de USO vaak ondermaats presteerde had meer te maken nog met zijn fysieke gesteldheid dan met de ondergrond, al heeft hij zelf aangegeven dat hij op die ondergrond de meeste aanpassingen heeft moeten maken, vooral op service-gebied.
quote:Federer heeft de flair, de uitstraling en de mythe van de GOAT, daar kan ook Nadal nog niet aan tippen.
Lendl heeft ook wel eens zo hard gedomineerd, maar was niet zo talentrijk.
McEnroe had het talent, maar niet de fysieke kracht en de veelzijdigheid kwa ondergrond.
Sampras had niet de stijl en de uitstraling van een GOAT.
Wat dat betreft vind ik op dit gebied Borg nog het meeste in de buurt komen, ondanks dat hij nooit de AO en USO heeft gewonnen. Maar de korte carriere en die absolute dominantie in die paar jaar staan wel, samen met zijn uitstraling van onverslaanbare robot.
Hier ben ik het in grote lijnen wel mee eens. Het was ontzettend jammer dat Federer zaterdag van Djoko verloor, want een finale Nadal - Federer is natuurlijk veel mooier, ook voor deze discussie. Voor mij heeft de US Open mijn standpunt namelijk wel veranderd. Ik had niet verwacht dat Nadal op dit toernooi zo dominant kon zijn. Maar 1 set af staan in het hele toernooi en zo'n goede service.quote:Op dinsdag 14 september 2010 16:41 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Nadal zal nooit op het gebied van talent en techniek Federer overtreffen, maar Federer zal nooit Nadal overtreffen op het gebied van kracht, wilskracht en adaptief vermogen.
[..]
de OS is misschien kwa opzet vergelijkbaar met een GS, maar kwa begeringswaardigheid bij de spelers zelf minstens zo hoog als een GS, vooral omdat je daar voor je land uitkomt, maar ook omdat die veel zeldzamer is.
Een 'voordeel' van Fed was dat hij in zijn beginjaren niet een Nadal als tegenstander had maar mindere goden als Roddick, Hewitt, de wispelturige Safin en een Agassi past his prime.
Nadal daarentegen had vanaf het begin de GOAT als grootste rivaal. En hij heeft hem in H2H vaker verslagen, zelfs op zijn specialiteit.
Dat Nadal op de USO vaak ondermaats presteerde had meer te maken nog met zijn fysieke gesteldheid dan met de ondergrond, al heeft hij zelf aangegeven dat hij op die ondergrond de meeste aanpassingen heeft moeten maken, vooral op service-gebied.
[..]
Federer heeft de flair, de uitstraling en de mythe van de GOAT, daar kan ook Nadal nog niet aan tippen.
Lendl heeft ook wel eens zo hard gedomineerd, maar was niet zo talentrijk.
McEnroe had het talent, maar niet de fysieke kracht en de veelzijdigheid kwa ondergrond.
Sampras had niet de stijl en de uitstraling van een GOAT.
Wat dat betreft vind ik op dit gebied Borg nog het meeste in de buurt komen, ondanks dat hij nooit de AO en USO heeft gewonnen. Maar de korte carriere en die absolute dominantie in die paar jaar staan wel, samen met zijn uitstraling van onverslaanbare robot.
Dezelfde vraag kan gesteld worden over Agassi, hij was ontzettend goed, maar Sampras was echt zo verdomd dominant. Die eerste plaats pakken was bijna onmogelijk.quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:03 schreef Colplay het volgende:
[..]
Hier ben ik het in grote lijnen wel mee eens. Het was ontzettend jammer dat Federer zaterdag van Djoko verloor, want een finale Nadal - Federer is natuurlijk veel mooier, ook voor deze discussie. Voor mij heeft de US Open mijn standpunt namelijk wel veranderd. Ik had niet verwacht dat Nadal op dit toernooi zo dominant kon zijn. Maar 1 set af staan in het hele toernooi en zo'n goede service.
Federer was en is toch een beetje een favoriet voor veel mensen omdat zijn spel natuurlijk aanspreekt. Hij heeft flair en zo ontzettend veel talent, daar kunnen anderen niet aan tippen. Alleen heeft Nadal een superieure mentaliteit op iedereen en wil hij ook echt beter blijven presteren. Ik kan me niet voorstellen dat Nadal ooit zonder coach rond gaat reizen bijvoorbeeld.
En om maar gelijk een heel andere vraag te stellen: hoe lullig is het voor Djoko om in deze periode te tennissen. Nadal en Federer zijn straks de twee beste spelers ooit. Hoe verhoudt Djoko zich hier tegen? Hij moet straks twee wedstrijden achter elkaar supergoed zijn om een GS te winnen. Stel dat hij in 2003 dit niveau had gehad, dan had hij toch in minimaal zeven extra GS-finales gestaan? In plaats van spelers als Baghdatis, Roddick, Gonzalez, Philappousis en Safin? Want dat Roddick ooit eerste op de wereldranglijst gestaan heeft is natuurlijk echt lachwekkend.
Maar Djokovic schat ik wel een stuk hoger in dan Murray. Djoko heeft al keer of zeven van Nadal of Federer verloren op een GS. Murray gaat er wel vaak in derde of vierde ronde al af tegen mindere spelers. Daar waar de top drie op het moment wel constant van wint in de GS-toernooien.quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:08 schreef Morthill het volgende:
[..]
Dezelfde vraag kan gesteld worden over Agassi, hij was ontzettend goed, maar Sampras was echt zo verdomd dominant. Die eerste plaats pakken was bijna onmogelijk.
En voor Murray geldt nu eigenlijk hetzelfde. Die zou echt wel een GS hebben gepakt in de periode voor Fed/Nadal.
Mjah, Djokovic is wat eerder doorgebroken dan Murray. Staat al vier jaar in de absolute top. Murray een jaartje korter. Ik schat Djoko ook hoger in, maar wanneer was de laatste keer dat hij Murray versloeg? 2007? 2008? Geloof dat de laatste paar ontmoetingen voor Murray warenquote:Op dinsdag 14 september 2010 17:14 schreef Colplay het volgende:
[..]
Maar Djokovic schat ik wel een stuk hoger in dan Murray. Djoko heeft al keer of zeven van Nadal of Federer verloren op een GS. Murray gaat er wel vaak in derde of vierde ronde al af tegen mindere spelers. Daar waar de top drie op het moment wel constant van wint in de GS-toernooien.
Klopt. Laatste keer is 2008 geweest, maar sinds Miami vorig jaar ook niet meer tegen elkaar gespeeld. Maar Djokovic is op de GS constanter. en lijkt er toch steeds meer op dat de top drie vooral op de GS er wil staan en de rest als voorbereiding gebruikt. Murray is sterk in dit soort toernooien, maar gaat er dan in een vroeg stadium uit tegen een lager geplaatste tegenstander.quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:27 schreef Morthill het volgende:
[..]
Mjah, Djokovic is wat eerder doorgebroken dan Murray. Staat al vier jaar in de absolute top. Murray een jaartje korter. Ik schat Djoko ook hoger in, maar wanneer was de laatste keer dat hij Murray versloeg? 2007? 2008? Geloof dat de laatste paar ontmoetingen voor Murray waren
Komop, nu ging hij er vroeg uit..en toevallig vorig jaar ook...Op RG moet je niet verwachten dat ie ver komt maar op de AO haalde hij de finale en op Wimby de halve waarin ie van Rafa verloor...Djoko heeft voor die 3e en die 4e ronde van Murray ook 'slechts' 2 kwartfinales...quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:36 schreef Colplay het volgende:
[..]
Klopt. Laatste keer is 2008 geweest, maar sinds Miami vorig jaar ook niet meer tegen elkaar gespeeld. Maar Djokovic is op de GS constanter. en lijkt er toch steeds meer op dat de top drie vooral op de GS er wil staan en de rest als voorbereiding gebruikt. Murray is sterk in dit soort toernooien, maar gaat er dan in een vroeg stadium uit tegen een lager geplaatste tegenstander.
Ze hebben een keer gekeken wat er het waarschijnlijkst (nou ja, compleet onbetrouwbaar, maar toch) was gebeurd als er geen Federer of Nadal was geweest. Djokovic had iets van 8/9/10 slams, de Golden Career Slam en de Serena Slam en 2 jaar onafgebroken nummer 1. Murray zou 3 a 4 grand slams hebben en een half jaartje.quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:45 schreef Norrage het volgende:
Murray schat ik aanmerkelijk hoger in dan Djokovic...Djokovic heeft het hele jaar vrijwel niks gepresteerd..Ok, hij komt constant wel tot halve finales en zo maar dat is alles..en dat zonder indrukwekkend te spelen...Deze USO speelde hij eindelijk weer aardig.
Murray speelde wat wisselvalliger dit jaar, maar de keren dat hij piekte piekte hij ook echt. En Murray is inderdaad later doorgebroken. Daarbuiten staan ze op dit moment echt vrijwel gelijk in prestaties, behalve dat Djoko een GS heeft omdat ie eerder was doorgebroken.
Maar goed, de tijd zal het leren..Had van Murray ondertussen ook wel grotere dingen verwacht...Volgend jaar wordt een interessant jaar...
Dit jaar was natuurlijk bullshit. Davydenko en Del Potro, 2 spelers die bv het Rafa erg moeilijk kunnen maken, waren geblesseerd. Murray en Djoko hadden enorme vormdippen. Federer heeft zijn beste dagen gehad. Roddick die in vorm was raakte geblesseerd, Soderling deed nog wel aardig mee, Gonzo geblesseerd...Alle spelers die het Nadal moeilijk konden maken waren dit jaar afwezig en prompt wint Nadal 3 GS...Ik zeg niet dat het geen prestatie van formaat is, maar dit is echt het allerslechtste tennisjaar in de afgelopen 10 jaar geweest. Ik heb buiten Rafa zelf, Federer en Murray tijdens de AO en Djoko dit toernooi, niemand goed zien spelen dit jaar. Ohja, Davydenko in Doha in het begin van het jaar nog een beetje...
Volgend jaar wordt heel interessant. Hopelijk krijgen we Del Potro terug, is Davydenko weer top, kan Federer weer iets meer en gaat Murray het eindelijk eens waarmaken...En het wordt daadwerkelijk het jaar waarin Rafa moet pieken wil hij echt GOAT worden...
Murray heeft twee finales, 2 halve finales en 2 kwartfinales. Djokovic 1 GS, 2 finales, 6 halve finales en 5 kwartfinales. Djoko is nummer twee van de wereld, Murray nummer 4. Ik mag Djokovic ook niet, maar het is wel duidelijk dat Djokovic beter is dan Murray die zijn potentie absoluut niet waarmaakt.quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:46 schreef Norrage het volgende:
[..]
Komop, nu ging hij er vroeg uit..en toevallig vorig jaar ook...Op RG moet je niet verwachten dat ie ver komt maar op de AO haalde hij de finale en op Wimby de halve waarin ie van Rafa verloor...Djoko heeft voor die 3e en die 4e ronde van Murray ook 'slechts' 2 kwartfinales...
Absoluut niet waarmaaktquote:Op dinsdag 14 september 2010 18:19 schreef Colplay het volgende:
[..]
Murray heeft twee finales, 2 halve finales en 2 kwartfinales. Djokovic 1 GS, 2 finales, 6 halve finales en 5 kwartfinales. Djoko is nummer twee van de wereld, Murray nummer 4. Ik mag Djokovic ook niet, maar het is wel duidelijk dat Djokovic beter is dan Murray die zijn potentie absoluut niet waarmaakt.
Ook??? Heiden, Djokovic is een held!!quote:Op dinsdag 14 september 2010 18:19 schreef Colplay het volgende:
[..]
Murray heeft twee finales, 2 halve finales en 2 kwartfinales. Djokovic 1 GS, 2 finales, 6 halve finales en 5 kwartfinales. Djoko is nummer twee van de wereld, Murray nummer 4. Ik mag Djokovic ook niet, maar het is wel duidelijk dat Djokovic beter is dan Murray die zijn potentie absoluut niet waarmaakt.
Roddick en Hewitt zouden redelijk wat hebben moeten uitvechten op Wimbledon en US Open. Het zou zelfs zomaar kunnen dat Hewitt in Melbourne had gewonnen een jaartje of vier/vijf terug. Maar goed, what if heb je niks aanquote:Op dinsdag 14 september 2010 18:28 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ook??? Heiden, Djokovic is een held!!
En wat betreft de GS als Rafa en Fed er niet waren geweest...What about Roddick en Hewitt, die zouden beiden ook 5 GS extra hebben gehadZeker Hewitt..Die volgens mij op een gegeven moment werkelijk in elke grand slam tegen Federer moest
OK was wel beetje overdreven, maar in vergelijking met andere drie staat Murray imo nog wel een stapje lager en kan hij nog steeds de echte aansluiting niet vinden. Djokovic is even oud en Nadal is maar een jaar ouder en die twee hebben zeker op de grote toernooien al veel meer laten zien.quote:Op dinsdag 14 september 2010 18:25 schreef Morthill het volgende:
[..]
Absoluut niet waarmaaktlaten we niet overdrijven zeg. Hij heeft een hoop gewonnen en is de beste brit in lange tijd. Hij heeft nu al meer laten zien dan Henman die nooit voorbij de 1/2-finale kwam op een slam en dat zelfs pas voor het eerst op zijn 24e.
Ja natuurlijk, maar niet elke speler heeft als potentie dat hij de nieuwe nummer 1 van de wereld isquote:Op dinsdag 14 september 2010 19:15 schreef Colplay het volgende:
[..]
OK was wel beetje overdreven, maar in vergelijking met andere drie staat Murray imo nog wel een stapje lager en kan hij nog steeds de echte aansluiting niet vinden. Djokovic is even oud en Nadal is maar een jaar ouder en die twee hebben zeker op de grote toernooien al veel meer laten zien.
umm, nee...Beter gezegd: ik denk dat Rafa zijn OS winst bijna mooier vond dan een aantal van zijn GS overwinningen...die emotie toen hij de OS won was gigantisch. Zelfs die van Federer toen hij de dubbel won.quote:Op dinsdag 14 september 2010 20:06 schreef Outlined het volgende:
Nadal heeft ook veel talent hoor. Ik vind het alleen lastig te zeggen hoe ver hij afzit van Fed. Denk dat hij dichter in de buurt komt dan menig denkt.
oh ja . . . en fuck de Olympische Spelen. Als ik prof zou zijn dan had ik denk ik liever een Atp 500 toernooi op mijn palmares willen hebben dan een gouden medaille.
GS blijkt toch elke weer een ander kopje thee dan een willekeurig ander soort toernooi. Zowel fysiek als mentaal.quote:Op dinsdag 14 september 2010 20:13 schreef Outlined het volgende:
Murray is waanzinnig goed op hardcourt en kan zich makkelijk meten met Djoko, Rafa en Fed. Dat blijkt wel uit H2H alsmede resultaten op hardcourt toernooien. Dat hij er nu vroeg uit lag doet daar niks aan af, misschien voelde hij zich niet 100%, weet jij veel.
finale op de US Open en finale op de Aus Open. Niet slecht.quote:Op dinsdag 14 september 2010 20:17 schreef wimderon het volgende:
[..]
GS blijkt toch elke weer een ander kopje thee dan een willekeurig ander soort toernooi. Zowel fysiek als mentaal.
Mjah, en dat terwijl ik eigenlijk geen Federer-fan benquote:Op dinsdag 14 september 2010 19:34 schreef Lagrinta het volgende:
Toch mooi die rivaliteit tussen Nadal en Federer-aanhangers. Ik heb het zelf ook dat ik Federer geen leuke speler vind - tennist als een Zwitsers uurwerk maar bewonder hem wel - en Nadal wel. Was met Agassi en Sampras net zo. Het is zoiets als een BMW en Mercedes op de oprit hebben. Niemand heeft het. Je bent of Federer fan of Nadal fan.
Tuurlijk is dat zo. Alleen je verwacht meer van Murray, omdat je weet dat hij zoveel kan op hardcourt. Hij hoort fluitend de halve finale te halen en als hij het niet redt dan moet hij verliezen van iemand uit de top drie. En niet van Wawrinka. Of Cilic zoals vorig jaar, toen hij zelf als tweede geplaatst was.quote:Op dinsdag 14 september 2010 20:21 schreef Outlined het volgende:
[..]
finale op de US Open en finale op de Aus Open. Niet slecht.
laten we hopen dat een andere coach daar wat aan kan doenquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:49 schreef Colplay het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat zo. Alleen je verwacht meer van Murray, omdat je weet dat hij zoveel kan op hardcourt. Hij hoort fluitend de halve finale te halen en als hij het niet redt dan moet hij verliezen van iemand uit de top drie. En niet van Wawrinka. Of Cilic zoals vorig jaar, toen hij zelf als tweede geplaatst was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |