quote:
Op maandag 20 juli 2009 22:03 schreef fratsman het volgende:[..]
Terrorisme is NOOIT goed te praten, en aangezien deze lieden er niet voor terugdeinsen om mensen te bedreigen en zelfs aanslagen plegen op bedrijven, woonhuizen en auto's noem ik dit terrorisme.
Waar zeg ik dat ik het goed vind? Ik zeg alleen dat ik er wel begrip voor op kan brengen.
Zie het zo: jij vindt dieren blijkbaar minder belangrijk dan mensen. Hij niet. Wie zegt dat jouw mening beter is dan die van hem? Kun je ergens mee bewijzen dat dieren minder belangrijk zijn? Is een mens bedreigen of een klein groepje mensen bedreigen erger of minder erg dan duizenden dieren slecht behandelen of doden?
Stel dat er ergens een plek was waar onschuldige mensen gedwongen werden zich voort te planten, ze werden opgesloten in hokjes waar ze amper konden bewegen, ze kregen goedkoop eten en naderhand werden ze geslacht (soms al als baby) of gevild. En soms niet eens goed verdoofd. Nou, in dat geval zou iedereen moord en brand schreeuwen, zou men verschrikkelijk vinden en ik durf te wedden dat men dan allerlei ingrepen goed zou keuren die men bij dieren afkeurt.
Maar stel dat je nu iemand bent die vindt dat dieren gelijkwaardig zijn aan mensen? Dat wanneer iemand zoiets doet met een dier, je dat evenveel pijn doet als wanneer dat gebeurt met een mens? Dat het voor je gevoel niet uitmaakt of iemand een koe opeet of een mens, maar dat je dat allebei verschrikkelijk vindt? Dat het voor jou allebei valt onder mishandeling, marteling of moord?
Moet je dan maar lijdzaam toe zien omdat de meeste mensen zich er simpelweg niet in willen verdiepen? Probeer maar eens iemand te vertellen hoe bio-industrie bijvoorbeeld werkt. De meeste mensen zullen simpelweg zeggen dat ze dat niet willen weten omdat ze er anders geen trek meer in hebben.
Neem allerlei misstanden in andere landen - neem de Europese vissers die zoveel vis vangen in Afrika dat hele meren leegraken, Afrikaanse dorpelingen geen eten meer hebben of gedoemd zijn illegaal te gaan vissen in beschermde gebieden die daardoor ook weer aangetast worden.
Hoor je er iemand over? Nee. Verziekt het de wereld? Ja. Gaan er dieren bij dood? Ja. Gaan er mensen aan dood? Ja, van de honger of bijv. doordat er conflicten staan over gebied of voedsel.
Maar iemand die zich daar wel bewust van is, krijgt nergens de kans om er iets aan te doen. Probeert ie het vreedzaam, dan wordt ie genegeerd of uitgelachen. Probeert ie het gewelddadig, dan wordt ie opgesloten en gek verklaard. Kortom, met allebei kun je niks.
Wat opgaat bij conflicten tussen verschillende volkeren geldt ook hier: de een z'n terrorist is de ander z'n vrijheidsstrijder.