De kosten van exploitatie van sommige stoffen zijn zo hoog dat het nog niet erg rendabel is.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:27 schreef wakajawaka het volgende:
Wanneer gaan we nou eens gebruik maken van de maan? Jeuh we zijn op de maan laten we nu maan decennia links liggen.
Serieus?.. of ik snap de clue niet.. maar klinkt me te futuristisch..quote:Op maandag 20 juli 2009 21:31 schreef Hukkie het volgende:
Was vandaag in het nieuws op de radio dat er vanaf 2020 permanent mensen op de maan zullen wonen.
Geen clue, er werd gezegd dat er in 2020 permanent mensen op de maan zouden wonen, zoals nu op Antartcia.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Serieus?.. of ik snap de clue niet.. maar klinkt me te futuristisch..
Het zal mij benieuwen, maar ik juich het wel toe natuurlijk. Mogen we in ons korte leven toch nog dingen meemaken waarvan we zeggen "Dat had ik nou nóóóít gedacht". Lijkt me wel interessant, net als een Mars landing.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:38 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Geen clue, er werd gezegd dat er in 2020 permanent mensen op de maan zouden wonen, zoals nu op Antartcia.
Omdat Kennedy zei , dat ze binnen 10 jaar op naar de maan zullen gaan en veilig terug keren.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:37 schreef ouderejongere het volgende:
De eerste maanmissie heeft slechts 8 jaar voorbereiding gekost, ze zijn nu al vanaf 1995 bezig om terug te gaan.
Chriet was destijd nog een volkomen onbekende. Henk niet.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef AyrtonSenna het volgende:
Valt me trouwens op dat Chriet Titulaer totaal niet aan bod kwam vanavond op de publieke omroepen. Terwijl die bij de uitzending van de maanlanding destijds prominent in beeld was en een van de meest herinnerde personages van de verslaggeving was. Ze hebben nu wel een docu over de overleden Henk Terlingen.
Tja misschien was dat wel zo. Ik was destijds twee jaar dus heb niet zoveel meegekregen van de verslaggeving destijds. Toch hadden ze hem wel een keertje aan het woord kunnen laten komen, hetzij nu of als archiefbeeld.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Chriet was destijd nog een volkomen onbekende. Henk niet.
Chriet zat er af-en-toe bij als medecommentator, maar z'n carrière begon pas echt een jaar na de maanlanding.
Vroeger woonden er bij ons mensen die ook Titulaer heetten. En ik meende als peuter van 4 dat het familie was van Chriet.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef AyrtonSenna het volgende:
Valt me trouwens op dat Chriet Titulaer totaal niet aan bod kwam vanavond op de publieke omroepen. Terwijl die bij de uitzending van de maanlanding destijds prominent in beeld was en een van de meest herinnerde personages van de verslaggeving was. Ze hebben nu wel een docu over de overleden Henk Terlingen.
Misschien omdat die Henk Terlingen van origine een sportverslaggever was en geen wetenschapsverslaggever. In die documentaire (nota bene in het teken van de 40ste verjaardag van de maanlanding) komt wel Johan Cruyff aan het woord maar niet Chriet Titulaer.
Maar ja wetenschap is in de laatste 20 jaar de antithesis van het populaire Hilversum i.t.t. sport en sensationalistische verslaggeving. Blijkt ook uit het programma over de eerste maanlanding waarin die landing de grootste prestatie van de 20ste eeuw werd genoemd.
Toch waren de uitvinding van de transistor en de ontdekking van het DNA veel belangrijker. Die hebben nu veel meer invloed op ons dagelijkse leven dan het hele maanprogramma en zonder de uitvinding van de transistor en de daarvan afgeleide microchip was dat maanprogramma niet eens mogelijk.
[img]http://rikpuntnl.files.wordpress.com/2009/06/chriet.jpg[/imgl]
Chriet Titulaer, eind jaren '60
Het helpt inderdaad om een duidelijke deadline te stellen en die ook te handhaven . Zonder dat gebeurt er niks, zo blijkt maar weer eens.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:52 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Omdat Kennedy zei , dat ze binnen 10 jaar op naar de maan zullen gaan en veilig terug keren.
Dus het moest in "alle" haast gedaan worden.
Nu kunnen ze rustiger aan doen. Er zit geen druk achter.
Veel mensen beseffen denk ik niet dat de 21e eeuw dé eeuw is waarin hét gaat gebeuren, alle ontwikkelingen wijzen daarop. En dan doel ik op de ontwikkeling van de mensheid. Het Apollo-programma, het Space Shuttle programma en dergelijke waren nog maar het prille begin. Volgende planning is keiharde realiteit:quote:Op maandag 20 juli 2009 21:38 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Geen clue, er werd gezegd dat er in 2020 permanent mensen op de maan zouden wonen, zoals nu op Antartcia.
Klinkt allemaal fantastisch in theorie, maar feit is dat de mens nauwelijks in staat is om verder dan de maan te komen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:31 schreef Altair het volgende:
[..]
Veel mensen beseffen denk ik niet dat de 21e eeuw dé eeuw is waarin hét gaat gebeuren, alle ontwikkelingen wijzen daarop. En dan doel ik op de ontwikkeling van de mensheid. Het Apollo-programma, het Space Shuttle programma en dergelijke waren nog maar het prille begin. Volgende planning is keiharde realiteit:
- 2019 Nieuw begin Maan-missies door de NASA met 4-5 astronauten
- 2024 Permanent bewoonde Maanbasis (allereerst door de NASA, daarna ESA, JAXA, commerciële partijen, etc)
Dit ligt in de lijn der verwachtingen:
- 2030-2035 Marsmissie
- 2050 Industrie op de Maan, eerste steden verrijzen op de maan, enz. Verdere verspreiding van de mens door ons zonnestelsel. De rest kan je zelf wel bedenken.
Al binnen 15 jaar zullen er dus twee werelden zijn waarop de mens kan wonen. Dat maakt de komende eeuw zo uniek voor de jonge generatie.
[ afbeelding ]
Klik voor HD:
Ze wisten niet of ze besmet waren door bacteriënquote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:35 schreef Zwansen het volgende:
Waarom moesten de 3 gelijk na de landing in die speciale pakken en in zo'n quarantainekamer?
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de private ruimtevaart dan in de gouvermentele ruimtevaart. Zodra ruimtevaart net zo winstgevend wordt als het ontginnen van delfstoffen op aarde zul je een enorme explosie in ruimtevaart zien die geen overheid kan evenaren. De X-Prize was maar het begin.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:31 schreef Altair het volgende:
[..]
Veel mensen beseffen denk ik niet dat de 21e eeuw dé eeuw is waarin hét gaat gebeuren, alle ontwikkelingen wijzen daarop. En dan doel ik op de ontwikkeling van de mensheid. Het Apollo-programma, het Space Shuttle programma en dergelijke waren nog maar het prille begin.
Jij hebt zeker laatst die docu erover gezien...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:53 schreef AyrtonSenna het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de private ruimtevaart dan in de gouvermentele ruimtevaart. Zodra ruimtevaart net zo winstgevend wordt als het ontginnen van delfstoffen op aarde zul je een enorme explosie in ruimtevaart zien die geen overheid kan evenaren. De X-Prize was maar het begin.
En alleen al de voorraad He3 (Helium 3) op de maan is economisch meer waardevol dan alle olievoorraden op aarde tot de zoveelste macht. Een voorraad He3 die in de laadruimte van een enkele Space Shuttle past zou in de totale energiebehoefte van de VS voor een volledig jaar kunnen voorzien.
Om van de enorme hoeveelheid He3 op de gasplaneten en in de asteroidengordel maar te zwijgen.
Wat dat betreft ben ik als sci-fi fan meer een adept van William Gibson en Peter F. Hamilton dan van Gene Roddenberry en Arthur C. Clarke.
Ook al respecteer ik die laatste twee zeker.
En gelukkig. Onze planeet zal niet eeuwig menselijk leven blijven ondersteunen, willen wij ons voorbestaan garanderen dan moeten we ons gaan verspreiden. Ik begrijp dus die mensen niet die onze ruimtemissies geldverspilling vinden, het zijn de eerste kleine - maar o-zo noodzakelijke - stapjes tot het koloniseren van andere werelden...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:31 schreef Altair het volgende:
Al binnen 15 jaar zullen er dus twee werelden zijn waarop de mens kan wonen. Dat maakt de komende eeuw zo uniek voor de jonge generatie.
Daar zit het hem juist in, wetenschappelijke ontdekkingen! De toekomst voorspellen is bijna onmogelijk, omdat nog niemand weet welke ontdekkingen er gedaan gaan worden de komende eeuw. In 1900 had werkelijk niemand zich de wereld in 2009 kunnen voorstellen. En aangezien de ontwikkeling exponentieel lijkt, is het waarschijnlijk dat de mate van van ontwikkeling in de 21e eeuw vele malen groter zal zijn dan die van de 20e eeuw. Denk aan opkomende technologieën als kernfusie, nanotechnologie, kunstmatige intelligentie, biotechnologie, enz.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:41 schreef Ronaldsen het volgende:
Misschien dat onbemande voertuigen met extreme snelheden nog wel voor baanbrekende resultaten kunnen zorgen, maar verder zie ik het redelijk somber in.
We wisten destijds niet wat er voor rare, enge, ziektes of bacteriën rondwaarden op de maan.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:35 schreef Zwansen het volgende:
Waarom moesten de 3 gelijk na de landing in die speciale pakken en in zo'n quarantainekamer?
done. allemaal nep, ik geloof er niet in. mocht het waar zijn waarom is het geen een ander land gelukt om dat nog eens te doen,quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ga daarmee maar naar DE MAANLANDINGEN WAREN NEP #2
De VS was natuurlijk zoveel verder op het gebied van ruimtevaart. Ach, waarom ga ik hier nog serieus op in.quote:Op woensdag 22 juli 2009 01:03 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
done. allemaal nep, ik geloof er niet in. mocht het waar zijn waarom is het geen een ander land gelukt om dat nog eens te doen,
Ga elders lopen te klieren. Leuk dat je die mening bent toegedaan en dat hebt gezegd. Heb het fatsoen om andermans mening te respecteren.quote:Op woensdag 22 juli 2009 01:03 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
done. allemaal nep, ik geloof er niet in. mocht het waar zijn waarom is het geen een ander land gelukt om dat nog eens te doen,
ik loop niet te klieren, dit is mijn mening.quote:Op woensdag 22 juli 2009 01:08 schreef tisauch het volgende:
[..]
Ga elders lopen te klieren. Leuk dat je die mening bent toegedaan en dat hebt gezegd. Heb het fatsoen om andermans mening te respecteren.
On-topic:
Hier een link met audio en video materiaal over Apollo missies.![]()
Dat is gebaseerd op een uitspraak die Bush ooit heeft gedaan. Toen zei hij ook daar geld voor vrij te maken, wat nooit is gebeurd. Het is afwachten tot december om te weten of Obama ook naar de maan wil en hoeveel centen hij daarvoor over heeft.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:31 schreef Hukkie het volgende:
Was vandaag in het nieuws op de radio dat er vanaf 2020 permanent mensen op de maan zullen wonen.
Bron? Ergens bewijs van?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:25 schreef golfer het volgende:
...show van Nixon cs.
Die zelfs als back-up George Lucas nep-opnames had laten namaken van de landing.
Ja en god bestaatquote:Op woensdag 22 juli 2009 01:03 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
Er zijn geen andere werelden om te koloniseren, de mens zal hoogstens ooit tot mars komen, maar een kolonie wordt het niet, dat kost onvoorstelbaar veel geld. Dat is er simpelweg niet.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:03 schreef KirkLazarus het volgende:
[..]
En gelukkig. Onze planeet zal niet eeuwig menselijk leven blijven ondersteunen, willen wij ons voorbestaan garanderen dan moeten we ons gaan verspreiden. Ik begrijp dus die mensen niet die onze ruimtemissies geldverspilling vinden, het zijn de eerste kleine - maar o-zo noodzakelijke - stapjes tot het koloniseren van andere werelden...
Dus hop: terug naar die maan, neerzetten die maanbasis en van daar naar Mars. Kijken of we dat ding kunnen terraformen. En dan verder dit zonnestelsel uit. Het lijkt allemaal pure scifi, maar met genoeg tijd én doorzettingsvermogen gaat het werkelijkheid worden.
En dat met name omdat ze Werner von Braun en z'n hele team raketwetenschappers uit Duitsland hebben laten overkomen na WO 2. Zo er al samenzwering en bedrog achter de maanlanding zit, dan is het eigenlijk Operation Paperclip.quote:Op woensdag 22 juli 2009 01:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De VS was natuurlijk zoveel verder op het gebied van ruimtevaart. Ach, waarom ga ik hier nog serieus op in.
Heb je vorige week ook die franse documentaire gezien over het filmen van de landing in een studio door Stanley Kubrick in de "2001" studio's?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:25 schreef golfer het volgende:
[..]
We wisten destijds niet wat er voor rare, enge, ziektes of bacteriën rondwaarden op de maan.
En verder natuurlijk vooral voor de show van Nixon cs.
Die zelfs als back-up George Lucas nep-opnames had laten namaken van de landing.
Ik kan me voorstellen dat als het serieus wordt dat er eerst onbemande voertuigen worden gestuurd die b.v. op Mars organismen achterlaten die invloed hebben op de atmosfeer. Misschien kunnen ze zelfs wel gewassen bedenken die op Mars uitgestrooid kunnen worden en zich op bepaalde plaatsen kunnen vestigen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 02:04 schreef Ronaldsen het volgende:
Er zijn geen andere werelden om te koloniseren, de mens zal hoogstens ooit tot mars komen, maar een kolonie wordt het niet, dat kost onvoorstelbaar veel geld. Dat is er simpelweg niet.
Ik heb de hele docu gezien en er was genoeg filmmateriaal over om het te doen geloven.quote:Op woensdag 22 juli 2009 10:21 schreef Prosac het volgende:
Heb je vorige week ook die franse documentaire gezien over het filmen van de landing in een studio door Stanley Kubrick in de "2001" studio's?
Voor het geval het zenden van de beelden vanaf de maan niet zou lukken?
Ik heb een deel van die docu gemist en vroeg me nou eigenlijk af wat er nu precies van waar is en wat niet..
die heb ik ook gezien. Kubrick heeft zich erna opgesloten in zijn huis en heeft nooit meer een film gemaakt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 10:21 schreef Prosac het volgende:
[..]
Heb je vorige week ook die franse documentaire gezien over het filmen van de landing in een studio door Stanley Kubrick in de "2001" studio's?
Voor het geval het zenden van de beelden vanaf de maan niet zou lukken?
Ik heb een deel van die docu gemist en vroeg me nou eigenlijk af wat er nu precies van waar is en wat niet..
Hoe heette die docu? Ben nou wel benieuwd!quote:Op woensdag 22 juli 2009 13:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik heb de hele docu gezien en er was genoeg filmmateriaal over om het te doen geloven.
Alle betrokken medewerkers aan die film van Lucas zijn daarna onder verdachte omstandigheden gestorven.
De docu heet Dark side of the moon en is vandaag om 16:00 nog te zien op Geschiedenis 24 TV. Als je die zender niet kunt ontvangen kun je ook via internet kijken (website). Er zijn overigens al de hele week interessante programma's rondom de eerste bemande maanvluchten te zien op Geschiedenis 24.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:40 schreef superworm het volgende:
[..]
Hoe heette die docu? Ben nou wel benieuwd!
Toch als je uitgaat van rekenkracht is het bijzonder knap wat ze gedaan hebben.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:37 schreef ouderejongere het volgende:
De eerste maanmissie heeft slechts 8 jaar voorbereiding gekost, ze zijn nu al vanaf 1995 bezig om terug te gaan.
Gezien gisteren.... erg leuke docu.quote:Op donderdag 23 juli 2009 07:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
De docu heet Dark side of the moon en is vandaag om 16:00 nog te zien op Geschiedenis 24 TV. Als je die zender niet kunt ontvangen kun je ook via internet kijken (website). Er zijn overigens al de hele week interessante programma's rondom de eerste bemande maanvluchten te zien op Geschiedenis 24.
Propulsion blijft het probleem.quote:Op woensdag 22 juli 2009 13:33 schreef Altair het volgende:
Zoals ik al eerder zei, wat we nu aan ontwikkeling zien hier op Aarde is nog maar het begin. We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk, waarin de mens zich zal verspreiden door het zonnestelsel en verder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |