abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71151567
Ik weet niet of dit in het goeie subforum is, maar goed.

Gisteren toevallig een aflevering gezien van de serie 'De weg naar Mekka'.
In de laatste aflevering eindigde de journalist, een Belg, zijn reis in Saudi-Arabie. Dat land had ie zich ook het meest op verheugd omdat hij wilde proberen als niet-Moslim Mekka in te komen.
Helaas werd ook voor hem geen uitzondering gemaakt. Dat was voor hem een teleurstelling, immers zijn moslims bv wel welkom in het Vaticaan en vast ook andere belangrijke bedevaartsoorden van andere godsdiensten.

Maar nu vroeg ik me af, hoe willen ze controleren of je moslim bent als je erheen gaat? Kan een vrouw (niet-moslim) niet alsnog in een burka daar naar binnen komen? Of op wat voor manier moet je bewijzen dat je moslim bent?
Moslims hier die er wel geweest zijn?

Verder vind ik, juist omdat de Islam geen al te beste naam heeft, er juist goed aan zou doen dit belangrijkste centrum voor moslims ook voor niet-moslims open te stellen. Als niet-moslims ook zien hoe het er daar aan toe gaat en er meer openheid van zaken is is er misschien ook meer wederzijds begrip.
Moslims zeggen wel altijd dat ze zo voor tolerantie en vrede zijn, maar als je je eigen geloofscentrum voor alle niet-moslims op slot zet geef je toch een negatief signaal af.
pi_71151878
Het ergste vond ik wel dat het zwarte kleding en hoofddoek dragen pas de laatste 20 jaar echt in gang is gezet, en dat die moslims verklaarden dat dit vroeger niet zo was, hetgeen erop wijst dat de hele islam aan het radicaliseren is geslagen.

Maar waarom plastische chirurgie als je de hele dag een doek voor je hoofd hebt??
quote:
Vlaamse filosoof en tv-maker Jan Leyers wil weten hoe het nu echt zit met de moslimwereld. Hij gaat op zoek naar het hart van de moslimwereld in Noord-Afrika en het Midden-Oosten en heeft als eindbestemming de heilige stad Mekka. Leyers reist van Córdoba, ooit de hoofdstad van het bloeiende en uitgestrekte islamitische rijk Al Andalus, naar Mekka. Zijn tocht voert hem langs Fez, Algiers, Libië, Caïro, Jeruzalem, Damascus en Istanbul. In Teheran bezoekt hij Koranscholen en moskeeën en voert hij soms onthutsende gesprekken met imams en ayatollahs, fundamentalisten, vrijzinnigen en terroristen. Gaandeweg komt hij erachter wat er leeft in de islamitische wereld, wat moslims en westerlingen bindt en waar hun wegen scheiden. Afl.: Via Allahs republiek naar het land van de profeet. Allahs republiek Iran is een land vol tegenstellingen. Plastische chirurgie is dé grote hype, stamcelonderzoek en het klonen van schapen zijn vanzelfsprekend. Alcohol is taboe en vrijuit kritiek geven op het regime lijkt niemand te durven. In Oom, het zenuwcentrum van de Iraanse Ayatollahs, wordt duidelijk dat de interne tegenstellingen binnen de islamitische wereld, vaak nog groter zijn dan de verschillen tussen het Westen en de islamitische wereld. Presentatie: Jan Leyers.
http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/
pi_71152064
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:48 schreef henkway het volgende:
Het ergste vond ik wel dat het zwarte kleding en hoofddoek dragen pas de laatste 20 jaar echt in gang is gezet, en dat die moslims verklaarden dat dit vroeger niet zo was, hetgeen erop wijst dat de hele islam aan het radicaliseren is geslagen
[..]

http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/
Ja, dat is in SA zo.
Eigenlijk is dat zo sinds ze zo veel geld zijn gaan verdienen met de olie.

En die vrouw die ze intervieuwden had een trillende stem, viel me op.
pi_71152124
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:53 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, dat is in SA zo.
Eigenlijk is dat zo sinds ze zo veel geld zijn gaan verdienen met de olie.

En die vrouw die ze intervieuwden had een trillende stem, viel me op.
Ja en hoe mooi ze de kleur zwart vonden , erg chic zeiden ze
pi_71152159
Respect, begrip en tolerantie zijn voor vrij veel moslims een eenrichtingsweg. Een kwestie van verlangen/ontvangen, maar niet van geven en opbrengen.
pi_71152336
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:55 schreef isogram het volgende:
Respect, begrip en tolerantie zijn voor vrij veel moslims een eenrichtingsweg. Een kwestie van verlangen/ontvangen, maar niet van geven en opbrengen.
Ok, maar da's de discussie niet.
Ben benieuwd of hier op Fok moslims zijn die in Mekka geweest zijn en op de OP in kunnen gaan.
pi_71152486
quote:
Op maandag 20 juli 2009 16:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ok, maar da's de discussie niet.
Ben benieuwd of hier op Fok moslims zijn die in Mekka geweest zijn en op de OP in kunnen gaan.
Volgens mij is het topic beter op z'n plaats in WFL of misschien C&H.
Met politiek heeft het feitelijk weinig te maken, afgezien van het feit dat de islam de staatsreligie van het land in kwestie is.
  † In Memoriam † maandag 20 juli 2009 @ 16:13:33 #8
137949 Disana
pi_71152671
http://en.wikipedia.org/wiki/Mecca

De Saoedische overheid baseert zich op een vers uit de Koran.

Oh gij die gelooft (in de Enige Allah en Zijn Boodschapper Mohammed). Voorwaar, de Mushrikun (polytheisten, heidenen, zij die afgoden vereren, en zij die niet geloven in de Enige Allah, en in de Boodschap van Mohammed), zijn Najasun (onrein). Laat hen daarom niet nabij Al-Masjiadal-Haram (bij Mekka) komen vanaf dit jaar, en indien gij armoede vreest, zal Allah u uit zijn Schat verrijken naar Zijn Wil. Voorwaar, Allah is Alwetend en Alwijs.

[ Bericht 28% gewijzigd door Disana op 20-07-2009 16:20:18 ]
  † In Memoriam † maandag 20 juli 2009 @ 17:24:09 #9
137949 Disana
pi_71154958
Ik had het nog wel voor je vertaald...
pi_71155166
Ja, dank je wel. Maar wat is de achterliggende reden dat ze zich baseren op een tekst uit de Koran?
Het zijn daar vooral wahabisten he, die zijn sowieso wat extremer.
Maar zou dat betekenen dat als Mekka in een ander, minder streng gelovig Islamitisch land zou liggen het wel te bezichtigen zou zijn voor niet-moslims?
  † In Memoriam † maandag 20 juli 2009 @ 17:51:37 #11
137949 Disana
pi_71155606
quote:
Op maandag 20 juli 2009 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ja, dank je wel. Maar wat is de achterliggende reden dat ze zich baseren op een tekst uit de Koran?
Het zijn daar vooral wahabisten he, die zijn sowieso wat extremer.
Maar zou dat betekenen dat als Mekka in een ander, minder streng gelovig Islamitisch land zou liggen het wel te bezichtigen zou zijn voor niet-moslims?
Die kans lijkt me groot.
pi_71156057
quote:
Op maandag 20 juli 2009 16:13 schreef Disana het volgende:

Oh gij die gelooft (in de Enige Allah en Zijn Boodschapper Mohammed). Voorwaar, de Mushrikun (polytheisten, heidenen, zij die afgoden vereren, en zij die niet geloven in de Enige Allah, en in de Boodschap van Mohammed), zijn Najasun (onrein). Laat hen daarom niet nabij Al-Masjiadal-Haram (bij Mekka) komen vanaf dit jaar, en indien gij armoede vreest, zal Allah u uit zijn Schat verrijken naar Zijn Wil. Voorwaar, Allah is Alwetend en Alwijs.
Dat gaat inderdaad over de moskee, maar niet over Mekka zelf. Maar goed, het lijkt mij eerder een praktisch probleem. Er is niet eens genoeg ruimte om moslims te faciliteren, laat staan niet-moslims. Er zijn talloze wachtlijsten en quota die opgelegd worden aan aantallen. Niet elke moslim kan naar Mekka op elk moment hij of zij wilt. Nog afgezien van het feit dat het gaat om een spirituele ervaring, die nimmer door toeristen geschaad zou moeten worden.

Over die gewaden, het is inderdaad zo dat zwart steeds vaker in trek is, terwijl dat vroeger altijd wit was geweest. Je ziet nu van alles door elkaar lopen, terwijl dat niet de bedoeling is geweest - immers door gelijke kleding te dragen straalt men gelijkheid uit - de essentie van de Islam.
Allah Al Watan Al Malik
pi_71156147
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:38 schreef nummer_zoveel het volgende:

Maar nu vroeg ik me af, hoe willen ze controleren of je moslim bent als je erheen gaat? Kan een vrouw (niet-moslim) niet alsnog in een burka daar naar binnen komen? Of op wat voor manier moet je bewijzen dat je moslim bent?
Ik heb gisteren ook gekeken en vroeg me hetzelfde af. Misschien hebben ze een soort moslim-dar. Net zoals homo's een gaydar hebben.

Maar goed, tvp dan maar. Wel een interessant topic deze.
pi_71156204
Even een schopje naar C&H
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71156510
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
Verder vind ik, juist omdat de Islam geen al te beste naam heeft, er juist goed aan zou doen dit belangrijkste centrum voor moslims ook voor niet-moslims open te stellen. Als niet-moslims ook zien hoe het er daar aan toe gaat en er meer openheid van zaken is is er misschien ook meer wederzijds begrip.
Moslims zeggen wel altijd dat ze zo voor tolerantie en vrede zijn, maar als je je eigen geloofscentrum voor alle niet-moslims op slot zet geef je toch een negatief signaal af.
Ik zie het probleem niet zo. Mekka is behalve het centrum van de godsdienst ook niks, het wordt daardoor volledig gedomineerd. Voor moslims is het heel belangrijk om daar te komen, voor niet moslims is het niet meer dan een bezienswaardigheid, en alleen omdat het voor moslims zo belangrijk is. Beetje arrogant om dan te stellen dat daarvoor plaats gemaakt zou moeten worden, dat lijkt me iets teveel eer voor niet meer dan nieuwsgierigheid.

Ook vind ik het nogal een raar idee dat moslims in het gevlei moeten zien te komen bij westerlingen, die vooral een grote interesse hebben in de olie onder moslimlanden en het vinden van een zondebok. Het vaticaan slooft zich nou ook niet bepaald uit om te slijmen bij de hindoe's in India. En als ze het wel doen dan is dat om ze te bekeren, niet voor de aardigheid.

Medina en Jerusalem zijn ook heilige steden voor moslims, die kun je gewoon bezichtigen en daar is nog meer te zien dan alleen maar devote moslims.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † maandag 20 juli 2009 @ 18:42:02 #16
137949 Disana
pi_71156632
quote:
Op maandag 20 juli 2009 18:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat gaat inderdaad over de moskee, maar niet over Mekka zelf. Maar goed, het lijkt mij eerder een praktisch probleem. Er is niet eens genoeg ruimte om moslims te faciliteren, laat staan niet-moslims. Er zijn talloze wachtlijsten en quota die opgelegd worden aan aantallen. Niet elke moslim kan naar Mekka op elk moment hij of zij wilt. Nog afgezien van het feit dat het gaat om een spirituele ervaring, die nimmer door toeristen geschaad zou moeten worden.

Over die gewaden, het is inderdaad zo dat zwart steeds vaker in trek is, terwijl dat vroeger altijd wit was geweest. Je ziet nu van alles door elkaar lopen, terwijl dat niet de bedoeling is geweest - immers door gelijke kleding te dragen straalt men gelijkheid uit - de essentie van de Islam.
Toch zegt Wikipedia dat het vers wordt toegepast op heel Mekka.

Ik snap dat men meent dat het spirituele karakter van de plaats intact moet blijven. Bij andere bedevaartoorden is dat niet zo (Lourdes), maar goed. Maar wil je zeggen dat de stad elke dag zó verschrikkelijk vol is dat men heeft moeten besluiten niet-moslims de toegang te ontzeggen?
pi_71156641
Er zijn wat moeizame heiligdommen. Aan de andere kant is er op (Grieks) Cyprus de Hala Sultan Tekke moskee. Deze staat hoog op de lijst van Moslim heiligdommen... en was een verademing om te bezoeken.

Waar de kerken op Cryprus moeilijk deden over kleding[1] en fotograferenfotograveren verbood, was men in de moskee de vriendelijkheid zelve. Er werd uitgebreid verteld, en het licht werd zo gedimd dat het makkelijker werd foto's te nemen.

Het kan dus wel....

[1] Waarbij we alleszins netjes waren gekleed; verre van het 'strand tenue'.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
pi_71156797
quote:
Op maandag 20 juli 2009 18:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat toeristen-argument vind ik dan meer hout snijden dan het "eigen volk eerst"-verhaal. Het is nuchter bekeken vrij walgelijk om niet-moslims/blanken/joden/mannen de toegang tot bepaalde plekken te ontzeggen.
quote:
Dat heb ik ook altijd begrepen, dat je zelfs speciale pelgrimsklading krijgt uitgereikt. Of misschien is dat alleen iets bij georganiseerde reizen

Ik heb vooral veel over de bedevaart opgedaan via het boek "Eenzaam in Mekka" van Asra Nomani dat geschreven is door een moslima die zich vooral concentreert op de valse weergeving van de regelgeving die de positie van de vrouw steeds meer in de verdrukking brengt.
Ze geeft hierin een ontzettend scherp -maar ook kundig en liefdevol- relaas van de misstanden en vooroordelen, de achtergronden en de praktijk van de Hadj. Vooral de opgelegde scheiding tussen mannen en vrouwen blijkt een recent iets te zijn, terwijl het "Mekkaanse Salaat" wel degelijk bekend en benoemd is in de islamitische wereld.
En dan ben ik wel weer zo om dan een parallel te trekken tussen kunstmatige scheiding tussen de seksen en die tussen moslims en kuffaar.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71161657
quote:
Op maandag 20 juli 2009 18:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet zo. Mekka is behalve het centrum van de godsdienst ook niks, het wordt daardoor volledig gedomineerd. Voor moslims is het heel belangrijk om daar te komen, voor niet moslims is het niet meer dan een bezienswaardigheid, en alleen omdat het voor moslims zo belangrijk is. Beetje arrogant om dan te stellen dat daarvoor plaats gemaakt zou moeten worden, dat lijkt me iets teveel eer voor niet meer dan nieuwsgierigheid.

Ook vind ik het nogal een raar idee dat moslims in het gevlei moeten zien te komen bij westerlingen, die vooral een grote interesse hebben in de olie onder moslimlanden en het vinden van een zondebok. Het vaticaan slooft zich nou ook niet bepaald uit om te slijmen bij de hindoe's in India. En als ze het wel doen dan is dat om ze te bekeren, niet voor de aardigheid.

Medina en Jerusalem zijn ook heilige steden voor moslims, die kun je gewoon bezichtigen en daar is nog meer te zien dan alleen maar devote moslims.
Maar in princiepe zijn die pelgrims toch ook toeristen? Ze boeken daar toch ook overnachtingen en eten daar enz. Ze belasten de stad op dezelfde manier.
pi_71164724
quote:
Op maandag 20 juli 2009 18:21 schreef Mwanatabu het volgende:
Even een schopje naar C&H
WFL
  dinsdag 21 juli 2009 @ 02:35:37 #21
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_71168980
Moslims zijn nog niet zo diep gezonken, dat ze hun meest heilige plek, zoals het Vaticaan openstellen om de aan de wensen van niet-Moslims te voldoen of om een poulariteitswedstrijd te winnen. Mekka is een bedevaartsoord voor de gelovigen (mumin). Kuffars en pottekijkers hebben daar niks te zoeken. Het is geen dierentuin, maar een plaats waar de gelovigen henzelf overgeven aan de Heer de Werelden, de Enige God Allah. (Onreine) toeristen, die met hun ongeloof de plaats onteren en dus potentiele terroristen hebben daar niks te zoeken.

Weg met de heidense legermachten uit het Arabische Schierland. Zo heeft de profeet Mohammed, vzmh, bevolen. Maar dit ter zijde.
What lies in the shadow of the statue?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 03:01:23 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71169145
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 02:35 schreef Ghazi het volgende:
Het is geen dierentuin, maar een plaats waar de gelovigen henzelf overgeven aan de Heer de Werelden, de Enige God Allah. (Onreine) toeristen, die met hun ongeloof de plaats onteren en dus potentiele terroristen hebben daar niks te zoeken.

Weg met de heidense legermachten uit het Arabische Schierland. Zo heeft de profeet Mohammed, vzmh, bevolen. Maar dit ter zijde.
Wat maar weer eens aangeeft dat bepaalde moslims erg weinig respect hebben voor mensen die anders denken. Alleen al denken dat er een almachtige god is en een waarheid is gewoon een walgelijke manier van denken. Althans in mijn ogen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71169876
quote:
Moslims zijn nog niet zo diep gezonken, dat ze hun meest heilige plek, zoals het Vaticaan openstellen om de aan de wensen van niet-Moslims te voldoen of om een poulariteitswedstrijd te winnen. Mekka is een bedevaartsoord voor de gelovigen (mumin). Kuffars en pottekijkers hebben daar niks te zoeken. Het is geen dierentuin, maar een plaats waar de gelovigen henzelf overgeven aan de Heer de Werelden, de Enige God Allah. (Onreine) toeristen, die met hun ongeloof de plaats onteren en dus potentiele terroristen hebben daar niks te zoeken.

Het heeft niks te maken met een populariteitswedstrijd, en niet-moslims zijn niet automatisch onrein, potentiele terroristen en heidense legermachten.

Graag een serieus antwoord van een serieuze moslim, dit geneuzel is niet serieus te nemen.
pi_71173850
In de middeleeuwen toen de moslim cultuur op het hoogtepunt was, waren er verlichte moslim theologen / filosofen / wetenschappers. Helaas hebben die het onderspit moeten delven tegen wat religieuze dogmatici. Sindsdien is het nooit wat geweest met de moslims, is het niks, en zal het nooit wat worden, totdat ze net als het westen een periode van verlichting doormaken. Helaas lijkt het erop dat dit nooit zal gebeuren, omdat eeuwen van overheersing en onderdrukking ervoor gezorgd hebben dat men een enorm minderwaardigheidscomplex heeft en gefrustreerd is. De religieuzen fundamentalisten spelen hier handig op in. Dit creëert een samenleving die niet vooruit komt .... armoede.... meer frustratie.. een spiraal zonder weg omhoog.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_71176008
Dat zal wel loslopen Vaar, net als met Afrika.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:39:39 #26
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_71176260
Ik heb die aflevering gisteren gezien en ik vroeg het me inderdaad ook af: ik kan daar toch gewoon heen als ik wil? Niemand kan controleren of ik echt moslim ben. Als iemand vraagt of ik het ben, zeg ik ja, zo simpel is het.
Als ik me een beetje inlees, zodat ik wat mee kan kletsen met de echte pelgrims, dan moet het allemaal best kunnen. En m'n baard laten staan natuurlijk.
pi_71176301
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 12:39 schreef Frollo het volgende:
Ik heb die aflevering gisteren gezien en ik vroeg het me inderdaad ook af: ik kan daar toch gewoon heen als ik wil? Niemand kan controleren of ik echt moslim ben. Als iemand vraagt of ik het ben, zeg ik ja.
Als ik me een beetje inlees, zodat ik wat mee kan kletsen met de echte pelgrims, dan moet het allemaal best kunnen. En m'n baard laten staan natuurlijk.
Maar misschien dat niemand het risico durft te nemen. De straffen in dit soort gevallen zullen niet bepaald laag zijn in Saudi-Arabie.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:41:32 #28
15967 Frollo
pi_71176330
Was dit de laatste aflevering trouwens? Ik vond het een interessante serie. Mijn echtgenote heeft zelfs het boek gekocht.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:42:59 #29
15967 Frollo
pi_71176374
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 12:40 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Maar misschien dat niemand het risico durft te nemen. De straffen in dit soort gevallen zullen niet bepaald laag zijn in Saudi-Arabie.
OK, maar als de pakkans 0 is, maakt de hoogte van de straf niet uit.
pi_71176503
En wanneer ben je moslim eigenlijk?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:48:57 #31
15967 Frollo
pi_71176566
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 12:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
En wanneer ben je moslim eigenlijk?
Volgens mij hoef je alleen maar een bepaalde spreuk over Allah en Mohammed op te zeggen in het bijzijn van twee getuigen en voilá.
  † In Memoriam † dinsdag 21 juli 2009 @ 13:07:09 #32
137949 Disana
pi_71177135
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 12:41 schreef Frollo het volgende:
Was dit de laatste aflevering trouwens? Ik vond het een interessante serie. Mijn echtgenote heeft zelfs het boek gekocht.
Ja jammer, het was alweer de laatste. Heb ook met plezier en interesse gekeken. Heel plezierig dat hij met een open geest reisde zodat we veel konden zien en leren.
pi_71184798
Wanneer je jezelf bekeert tot de Islaam krijg je van de moskee of Islamitische instelling een Sjahada Certificaat en wanneer je op Hadj of 'Oemrah (kleine bedevaart) naar Mekka wilt dan moet je hier een kopie van inleveren bij de ambassade van Saoedi-Arabië.

Een vrouw mag sowieso niet alleen reizen naar Mekka voor de bedevaart omdat een vrouw zonder een mahram geen hadj mag verrichten.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 16:43:47 #34
15967 Frollo
pi_71184938
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 16:40 schreef Mowa7id het volgende:
Wanneer je jezelf bekeert tot de Islaam krijg je van de moskee of Islamitische instelling een Sjahada Certificaat en wanneer je op Hadj of 'Oemrah (kleine bedevaart) naar Mekka wilt dan moet je hier een kopie van inleveren bij de ambassade van Saoedi-Arabië.
Oh, zit dat zo! Bedankt.
quote:
Een vrouw mag sowieso niet alleen reizen naar Mekka voor de bedevaart omdat een vrouw zonder een mahram geen hadj mag verrichten.
Tja. Ik zou zeggen, laat die vrouw dat lekker zelf bepalen, maar ja, wie ben ik.
pi_71187767
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 16:40 schreef Mowa7id het volgende:
Er zullen toch miljoenen moslims op deze aarde zijn die zonder certificaat rondlopen, simpelweg omdat hun wereld of moskee te klein is? Of is het dan weer mogelijk om speciaal voor de hadj zo'n certificaat af te halen?

En is het certificaat fraudebestendig? Want als er idioten zijn die zich in een burqa hullen om Afghanistan in te komen als journalist, dan is er kans dat iemand zo'n ding namaakt en lekker toch naar Mekka gaat? Wat is de straf daarop?
pi_71190365
Indien de moskee of de moslimgemeenschap te klein is om zelf zulke documenten op te stellen kun je een briefje krijgen getekend door een Imam of iemand die betrouwbaar is (waarvan het bekend is dat hij 5 keer perdag het gebed verricht en zich op de juiste manhaj = methodologie begeeft) en het bij een andere moskee doen.

De organisaties die Hadj-reizen organiseren staan in contact met de moskeeën en Islamitische stichtingen en daar is inderdaad voor Hadj of 'Oemrah simpel te regelen indien iemand dit nog niet heeft.

Of het fraudebestendig is weet ik niet, maar waarschijnlijk niet. Ten eerste omdat het simpel is na te maken http://i29.tinypic.com/25znynd.jpg

En ten tweede omdat je wanneer je wilt natuurlijk een moskee kunt binnen lopen en moslim worden, (kan binnen een minuut) en het wordt voor je opgesteld, terwijl je 5 minuten later als Atheist, Christen of weet ik veel wat naar buiten loopt. Islamitisch gezien is het zo dat niemand in het hart van een ander kan kijken naar de intentie en oprechtheid.

Wanneer je zo'n document hebt dan is het voor jou toegestaan om de Hijaaz (regio Mekka en Medina) te betreden als moslim.
pi_71191357
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 19:29 schreef Mowa7id het volgende:
Indien de moskee of de moslimgemeenschap te klein is om zelf zulke documenten op te stellen kun je een briefje krijgen getekend door een Imam of iemand die betrouwbaar is (waarvan het bekend is dat hij 5 keer perdag het gebed verricht en zich op de juiste manhaj = methodologie begeeft) en het bij een andere moskee doen.

De organisaties die Hadj-reizen organiseren staan in contact met de moskeeën en Islamitische stichtingen en daar is inderdaad voor Hadj of 'Oemrah simpel te regelen indien iemand dit nog niet heeft.

Of het fraudebestendig is weet ik niet, maar waarschijnlijk niet. Ten eerste omdat het simpel is na te maken http://i29.tinypic.com/25znynd.jpg

En ten tweede omdat je wanneer je wilt natuurlijk een moskee kunt binnen lopen en moslim worden, (kan binnen een minuut) en het wordt voor je opgesteld, terwijl je 5 minuten later als Atheist, Christen of weet ik veel wat naar buiten loopt. Islamitisch gezien is het zo dat niemand in het hart van een ander kan kijken naar de intentie en oprechtheid.

Wanneer je zo'n document hebt dan is het voor jou toegestaan om de Hijaaz (regio Mekka en Medina) te betreden als moslim.
Okay, bedankt voor je antwoord
pi_71205860
quote:
Op maandag 20 juli 2009 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
Zou goed kunnen. Ik heb diverse Islamitische landen bezocht en de manier waarop met toeristen versus heiligdommen wordt omgegaan verschilt nogal. In bijv Marokko is het als niet-Moslim over het algemeen niet mogelijk een moskee in te komen, terwijl dat in bijv Syrië meestal geen enkel probleem is. In Iran mag je op de meeste plekken ook als niet-Moslim naar binnen. Alleen in de zeer heilige plaats Qom werd me de toegang geweigerd. In Shiraz mag je officieel wel het (net iets minder heilige dan Qom, maar nog altijd erg heilige) complex binnen, maar niet de gebouwen (de schrijnen). In de praktijk echter, is er niemand die er wat van zegt.
pi_71207907
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 09:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Zou goed kunnen. Ik heb diverse Islamitische landen bezocht en de manier waarop met toeristen versus heiligdommen wordt omgegaan verschilt nogal. In bijv Marokko is het als niet-Moslim over het algemeen niet mogelijk een moskee in te komen, terwijl dat in bijv Syrië meestal geen enkel probleem is. In Iran mag je op de meeste plekken ook als niet-Moslim naar binnen. Alleen in de zeer heilige plaats Qom werd me de toegang geweigerd. In Shiraz mag je officieel wel het (net iets minder heilige dan Qom, maar nog altijd erg heilige) complex binnen, maar niet de gebouwen (de schrijnen). In de praktijk echter, is er niemand die er wat van zegt.
Ja, doen ze in Marokko zo moeilijk over niet-moslims die een moskee willen bezoeken? Ik dacht dat juist daar het geen probleem is.
Ben in Tunesie en Egypte in een moskee geweest, geen probleem allemaal, zolang je niet in je bikini binnenwandelt natuurlijk.
pi_71216460
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 11:07 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ja, doen ze in Marokko zo moeilijk over niet-moslims die een moskee willen bezoeken? Ik dacht dat juist daar het geen probleem is.
Toen ik in Marokko was - maar da's al weer even geleden - was er maar één moskee toegankelijk voor niet-Moslims, namelijk die enorme nieuwe moskee in Casablanca.
  donderdag 23 juli 2009 @ 17:38:28 #41
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_71257057
Ik het ook gezien.
Blijft een raar idee als je dit op de snelweg tegenkomt:
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_72198658
quote:

Ben het met je eens. Denk dat dit de beste verklaring wel is zo een beetje. Het is geen vakantieoord .
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_72198690
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 09:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één Islamitisch land(gesteld dat de definitie "Islamitisch land" een land is met de meerderheid moslims) op de wereld is die dit zou toelaten.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_72198975
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 18:01 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Er zullen toch miljoenen moslims op deze aarde zijn die zonder certificaat rondlopen, simpelweg omdat hun wereld of moskee te klein is? Of is het dan weer mogelijk om speciaal voor de hadj zo'n certificaat af te halen?

En is het certificaat fraudebestendig? Want als er idioten zijn die zich in een burqa hullen om Afghanistan in te komen als journalist, dan is er kans dat iemand zo'n ding namaakt en lekker toch naar Mekka gaat? Wat is de straf daarop?
Volgens mij is het zo dat Mekka per land een vastgesteld aantal mensen toelaat. De landen zelf stellen zelf lijsten samen van Islamitische instellingen. De Islamitische instellingen zijn dan vaak weer lokaal, waardoor wel te weten is of degene moslim is of niet. Maar goed het is wel mogelijk lijkt me.
pi_72199242
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één Islamitisch land(gesteld dat de definitie "Islamitisch land" een land is met de meerderheid moslims) op de wereld is die dit zou toelaten.
Wat niet? Je quote een bericht met allerlei voorbeelden. Welke daarvan betwist je?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:55:23 #46
15967 Frollo
pi_72199398
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:51 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat niet? Je quote een bericht met allerlei voorbeelden. Welke daarvan betwist je?
Ah gelukkig, jij snapt het ook al niet.
pi_72202958
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ah gelukkig, jij snapt het ook al niet.
sorry. Ik reageerde eigenlijk op deze opmerking:
quote:
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:46:09 #48
15967 Frollo
pi_72203154
Aha, ok.
pi_72204724
Is er überhaupt iets te zien voor een toerist, als die er al heen mocht? ik ken eigenlijk allen die zwarte kubus waar men 7 keer omheen loopt. Maar hebben ze ook nog mooie antieke gebouwen?

Handige tip: Laat moslims een virtuele tour maken, dan kan die op de computer ook door niet moslims bekeken worden. Of mag dat ook niet?

De Britse ontdekkingsreiziger Sir Richard Burton is wel in Mekka doorgedrongen, maar dat was al in 1853, en toen hadden ze nog geen youtube helaas, dus we kunnen dat niet meebeleven. Wel schreef hij er een boek over. Het bewijst wel dat ook 150 jaar geleden het al verboden terrein was, en dat dit dus niet iets is dat op het conto van recent fundamentalisme kan worden geschreven. Burton moest zich vermommen. (en sprak vloeiend Arabisch dat helpt natuurlijk ook)

Christenen en Joden doen ook aan opgravingen, met mooie museums tot gevolg. Kent de islamitische wereld dat ook?
pi_72205290
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Is er überhaupt iets te zien voor een toerist, als die er al heen mocht? ik ken eigenlijk allen die zwarte kubus waar men 7 keer omheen loopt. Maar hebben ze ook nog mooie antieke gebouwen?

Handige tip: Laat moslims een virtuele tour maken, dan kan die op de computer ook door niet moslims bekeken worden. Of mag dat ook niet?

De Britse ontdekkingsreiziger Sir Richard Burton is wel in Mekka doorgedrongen, maar dat was al in 1853, en toen hadden ze nog geen youtube helaas, dus we kunnen dat niet meebeleven. Wel schreef hij er een boek over. Het bewijst wel dat ook 150 jaar geleden het al verboden terrein was, en dat dit dus niet iets is dat op het conto van recent fundamentalisme kan worden geschreven. Burton moest zich vermommen. (en sprak vloeiend Arabisch dat helpt natuurlijk ook)

Christenen en Joden doen ook aan opgravingen, met mooie museums tot gevolg. Kent de islamitische wereld dat ook?
Virtuele tours bestaan allang al. Je kunt ze op het internet vinden. Zo kun je ook virtueel in de moskee van Medina zitten én en die van Mekka en nog vele andere over de gehele wereld.

Als tourist zou het enige interessante de Moskee's zijn. Voor de rest zou het best wel een hoopje zand zijn. Een toerist zal niets interessant vinden aan een kale berg etc. die wordt bezocht door de pelgrims.

En inderdaad is niet af te schrijven op fundamentalisme of iets anders dat het verboden terrein is. Het zal onder de meest liberale volkeren ook verboden blijven.
pi_72205510
Behalve de gebouwen die je zou kunnen zien, kun je natuurlijk ook ervaren hoe het is om daar te zijn, temidden van al die pelgrims. Ook de (historische) context maakt het boeiend. Aan de evenaar - om maar eens een voorbeeld te noemen - is ook niks te zien. Toch willen veel mensen graag even een foto van zichzelf precies op de evenaar. Puur om de (in dit geval geografische) context.

Als het zien van de gebouwen het enige zou zijn, zouden we ook niet meer op reis hoeven naar de pyramides in Egypte, de ruïnes van de Maya's of het paleis in Versaille.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 17:05:10 ]
pi_72205611
Ach ik kijk wel met Floortje Dessing mee, dat vind ik mooi genoeg.
pi_72206037
Ook die mag niet naar Mekka.
pi_72206445
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 17:38 schreef Mister1977 het volgende:
Ik het ook gezien.
Blijft een raar idee als je dit op de snelweg tegenkomt:
[ afbeelding ]
Mekkah en Medina zijn verboden voor niet-moslims, simpel omdat Allah het wil.. hij wil enkel zijn aanbidders daar hebben, mensen die in hem niet geloven hebben niks te zoeken daar.

Mekkah is geen toeristische plek..
voor elke moslim is de wens om naar Mekkah te gaan.. en insa allah zullen ze allemaal slagen om daar naartoe te gaan.

en bij einde van der tijden zal djallaal over de hele wereld reizen om voor ellende te zorgen, maar enkel Mekkah en Medina komt hij niet in.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_72208635
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:37 schreef Meki het volgende:

[..]

Mekkah en Medina zijn verboden voor niet-moslims, simpel omdat Allah het wil.. hij wil enkel zijn aanbidders daar hebben, mensen die in hem niet geloven hebben niks te zoeken daar.

voor elke moslim is de wens om naar Mekkah te gaan.. en insa allah zullen ze allemaal slagen om daar naartoe te gaan.

en bij einde van der tijden zal djallaal over de hele wereld reizen om voor ellende te zorgen, maar enkel Mekkah en Medina komt hij niet in.
Goh, zoiets moet ik ook maken, gelijk geen last meer van bepaalde volkeren.
pi_72208704
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:51 schreef John_Difool het volgende:

[..]

Goh, zoiets moet ik ook maken, gelijk geen last meer van bepaalde volkeren.
Jij noemt je god ?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:26:45 #57
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72211745
quote:

[..]

Wat heb je aan een god die alleen maar vereerd en aanbeden wil worden. Lijkt een beetje op de Franse Koningen net voor de Franse revolutie. Hoe egoistisch om alleen maar vereerd te willen worden en in ruil daarvoor een plekje in de hemel of hoe het ook benoemt wordt. Laat de mensen lekker lijden tijdens hun leven, als god maar aanbeden wordt.
quote:
Wat heb jij te zeggen over elke niet- moslim dan?
quote:
O jaa, daar waar alle moslims zitten......
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_72211956
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:03 schreef k_man het volgende:
Behalve de gebouwen die je zou kunnen zien, kun je natuurlijk ook ervaren hoe het is om daar te zijn, temidden van al die pelgrims. Ook de (historische) context maakt het boeiend. Aan de evenaar - om maar eens een voorbeeld te noemen - is ook niks te zien. Toch willen veel mensen graag even een foto van zichzelf precies op de evenaar. Puur om de (in dit geval geografische) context.

Als het zien van de gebouwen het enige zou zijn, zouden we ook niet meer op reis hoeven naar de pyramides in Egypte, de ruïnes van de Maya's of het paleis in Versaille.
De Saudische overheid heeft de afgelopen 30 jaar hard zijn best gedaan om alles met historische waarde plat te stampen en er megaprojecten op te plempen. Originele eeuwenoude moskeeën en andere belangrijke historische plaatsen en gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt. De historische context is dus alleen nog in oude boeken te vinden helaas.
pi_72213699
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:26 schreef heartz het volgende:

[..]

Wat heb je aan een god die alleen maar vereerd en aanbeden wil worden. Lijkt een beetje op de Franse Koningen net voor de Franse revolutie. Hoe egoistisch om alleen maar vereerd te willen worden en in ruil daarvoor een plekje in de hemel of hoe het ook benoemt wordt. Laat de mensen lekker lijden tijdens hun leven, als god maar aanbeden wordt.

[..]

Wat heb jij te zeggen over elke niet- moslim dan?

[..]

O jaa, daar waar alle moslims zitten......
1. Hij is de maker van de mensheid , de maker van de universum de maker van alle beweegredenen in de wereld. Wij zijn hem dankbaar en bidden hem daarvoor aan, de beloning ervan is duizenden malen groter dan deze wereldse illusie, waarin niemand je garantie kan geven over je leefhoudbaarheid.

2. Ik heb niks te zeggen over niet-moslim. Allah is duidelijk in de Koran geweest dat Makkah en Medina enkel toegestaan zijn voor moslims.

3. ?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:43:40 #60
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72214256
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:27 schreef Meki het volgende:

[..]

1. Hij is de maker van de mensheid , de maker van de universum de maker van alle beweegredenen in de wereld. Wij zijn hem dankbaar en bidden hem daarvoor aan, de beloning ervan is duizenden malen groter dan deze wereldse illusie, waarin niemand je garantie kan geven over je leefhoudbaarheid.

2. Ik heb niks te zeggen over niet-moslim. Allah is duidelijk in de Koran geweest dat Makkah en Medina enkel toegestaan zijn voor moslims.

3. ?
Tja..... je bent vrij om te geloven wat je wil.........
Ga alleen niet lopen prediken, daar zijn andere fora voor.

Overigens vind ik het jammer dat sommige moslims denken dat ze bevoordeeld zijn omdat ze moslim zijn.
Dit geldt trouwens ook voor gelovigen van andere religies.
pi_72215752
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:32 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

De Saudische overheid heeft de afgelopen 30 jaar hard zijn best gedaan om alles met historische waarde plat te stampen en er megaprojecten op te plempen. Originele eeuwenoude moskeeën en andere belangrijke historische plaatsen en gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt. De historische context is dus alleen nog in oude boeken te vinden helaas.
Ja, dat zei ik toch al min of meer? Dat je van die historische context terplekke weinig zult zien, maar dat die het wel bijzonder maakt om op deze plek te zijn. Net zoals je aan de evenaar terplekke niks bijzonders zult zien, maar dat de geografische context het bijzonder maakt.
pi_72220307
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:32 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ze trachtten zelfs de omringing om de Kaba die gemaakt is door de Ottomanen te slopen. Echter dreigde als ik het goed meen Turkije dan met oorlog. Voor de rest hebben ze zelf idd alles gesloopt. Heeft te maken met wahabisme enzo.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:27:46 #63
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72222029
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 02:44 schreef Burakius het volgende:
Heeft te maken met wahabisme enzo.
Hoezo eigenlijk? Wahabisme is toch een stroming vanuit het soennisme?
pi_72229993
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:53 schreef Meki het volgende:

[..]

Jij noemt je god ?
Uiteraard! ik stam van een hele familie van Goden af.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:56:02 #65
267848 LoppenTop
Just like that
pi_72233523
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:26 schreef heartz het volgende:

[..]

Je snapt er ook niks van he!
pi_72235483
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 14:04 schreef John_Difool het volgende:

[..]

Uiteraard! ik stam van een hele familie van Goden af.
Dan was jou moeder vast verkacht door Zeus, is het niet?
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
pi_72236371
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:59 schreef herzberg het volgende:

[..]

Dan was jou moeder vast verkacht door Zeus, is het niet?
Ik ben geen Griek verdomme
pi_72236477
quote:
Das raar. De Christelijke God en Islamitische Allah zijn dezelfde persoon. Toch worden Christenen eraf geschopt. Moest dat van Allah/God?
pi_72236485
quote:

Goed bezig jongen!

Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_72236590
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 09:27 schreef heartz het volgende:

[..]

www.google.nl
pi_72236822
quote:
Op maandag 20 juli 2009 16:13 schreef Disana het volgende:

Maar hoe zit het dan met Joden en Christenen? Dat zijn toch ook volken van het boek, die in 1 god geloven en geen afgoden dienen?
Ik stel voor dat ze Mekka binnenmogen met een brief van hun voorganger, dat ze uit oprechte religieuze belangstelling een bezoek willen brengen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_72237546
Zo gauw die Christenen Mohammed erkennen als profeet, en zo gauw die Joden Jezus en Mohammed erkennen, zal dat vast geen probleem meer zijn...
pi_72238005
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:11 schreef k_man het volgende:
Zo gauw die Christenen Mohammed erkennen als profeet, en zo gauw die Joden Jezus en Mohammed erkennen, zal dat vast geen probleem meer zijn...
Gezien de menselijke aard zal het dan wel niet gebeuren.
Maar andersom worden Jezus en Abraham wel als profeten gezien door de islam.
Het lijkt me juist een goede mogelijkheid tot toenadering.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:32:39 #74
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72238051
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 17:38 schreef Burakius het volgende:

[..]

www.google.nl
Ik kon er op wiki nix over vinden. Het is handiger dat iemand het in zijn eigen woorden uitlegt dan heel internet af te zoeken.
Maar als het teveel moeite is......
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:35:08 #75
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72238112
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 15:56 schreef LoppenTop het volgende:

[..]

Je snapt er ook niks van he!
Het komt voor mij erg letterlijk over ja...
pi_72238133
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 09:27 schreef heartz het volgende:

[..]

quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:32 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik kon er op wiki nix over vinden. Het is handiger dat iemand het zijn eigen woorden uitlegt dan heel internet af te zoeken.
Maar als het te veel moeite is......
Jawel, het beroept zich op de Soennah.
Alleen heeft het geen vrienden in de traditionele soenitische wereld gemaakt omdat het zich ging afzetten tegen de traditionele soenitische opvattingen.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:44:25 #77
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72238329
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Jawel, het beroept zich op de Soennah.
Alleen heeft het geen vrienden in de traditionele soenitische wereld gemaakt omdat het zich ging afzetten tegen de traditionele soenitische opvattingen.
Ik zocht eigenlijk meer naar het verband en redenen die Wahabisten hebben betreft het vernietigen van historische plaatsen, zoals eerder in dit topic gepost werd.
Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of heeft dat direct betrekking tot het Soennisme en moet ik me daar wat meer in verdiepen?
pi_72238446
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:44 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik zocht eigenlijk meer naar het verband en redenen die Wahabisten hebben betreft het vernietigen van historische plaatsen, zoals eerder in dit topic gepost werd.
Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of heeft dat direct betrekking tot het Soennisme en moet ik me daar wat meer in verdiepen?
Omdat deze historische plekken altijd gepaard gingen met het graf van een persoon, de leider, oprichter of eigenaar werd er meestal in begraven. De Wahabieten beroepen zich op :
quote:
“Moge Allah de joden en christenen vervloeken want zij bouwden plaatsen van aanbidding nabij de graven van de profeten.”
Boechari, deel 1, nummer 427.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:53:08 #79
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72238568
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Omdat deze historische plekken altijd gepaard gingen met het graf van een persoon, de leider, oprichter of eigenaar werd er meestal in begraven. De Wahabieten beroepen zich op :
[..]

Thanxxx voor de opheldering!! Dit is precies wat ik wilde weten
pi_72238601
quote:

[..]

[..]

Grote verschillen in de islam dan inderdaad. Ik meen mij toch te herinneren dat er in Iran veel tombes zijn.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_72238896
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:54 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Grote verschillen in de islam dan inderdaad. Ik meen mij toch te herinneren dat er in Iran veel tombes zijn.....
De shieten en soenieten zijn na Ali nooit een eenheid geweest.
pi_72239024
quote:

[..]

Niet alleen in Iran hoor; ook in Turkije, Egypte, Irak, Marokko en menig ander moslimland. Blijkbaar zijn het alleen de Wahabieten die betreffende Hadith op bovengenoemde manier interpreteren.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheMagnificent op 28-08-2009 19:18:54 ]
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:11:38 #83
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72239068
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:11 schreef k_man het volgende:
In India waren ze bezig een soort multikerk van marmer te bouwen.
Een moskee, een (christelijke) kerk en een mandir.
Ik weet niet of dat op meer plekken in de wereld voorkomt.
Ik vind het wel mooi als mensen elkaars geloof accepteren en daar zodanig respect voor hebben
dat ze in eenzelfde gebouw bijeen kunnen komen.
pi_72239074
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 02:44 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ze trachtten zelfs de omringing om de Kaba die gemaakt is door de Ottomanen te slopen. Echter dreigde als ik het goed meen Turkije dan met oorlog. Voor de rest hebben ze zelf idd alles gesloopt. Heeft te maken met wahabisme enzo.
Ze wilden het graf van de Profeet onherkenbaar maken, de groene koepel erboven slopen, etc. Later zagen de Saudi's hier inderdaad van af.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheMagnificent op 28-08-2009 19:18:02 ]
pi_72239345
De verschillen of wat ze geloven... net zo interessant als scientology
pi_72241180
quote:

[..]

Klopt, talloze, maar Iran is sowieso een vreemde eend in de bijt, omdat het shi'itisch is. Die hebben bijv ook geen verbod om levende wezens af te beelden, wat bijv de decoraties heel anders maakt.
pi_72242223
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:11 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik vind het wel mooi als mensen elkaars geloof accepteren en daar zodanig respect voor hebben
Natuurlijk gebeurt zoiets in India. Daar wonen enkel hippies!
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:13:48 #88
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72242687
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 20:58 schreef herzberg het volgende:

[..]

Natuurlijk gebeurt zoiets in India.
Haha ik hoopte juist dat er nog meer landen zijn waar dit voorkomt.
quote:
Daar wonen enkel hippies!
Vertel
pi_72266473
quote:

[..]

Er bestaat zo'n kerk in Thailand. Vrienden van me zijn er geweest, ziet er raar uit. Iedereen doet er maar wat hij wil en de vieringen duren eindeloos lang...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:36:40 #90
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72267527
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 20:49 schreef Keios het volgende:

[..]

Er bestaat zo'n kerk in Thailand. Vrienden van me zijn er geweest, ziet er raar uit. Iedereen doet er maar wat hij wil en de vieringen duren eindeloos lang...
Hoezo raar?
En waarom zouden ze alle feestdagen van elkaar vieren? Ik had niet het idee dat dit de bedoeling was van die multikerk. Ik dacht meer aan 1 gebouw, met aparte ruimtes voor die 3 religies
pi_72319574
quote:

[..]

Was dat van de bahai?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 31 augustus 2009 @ 20:50:18 #92
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72320766
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:18 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Was dat van de bahai?
Ik dacht eigenlijk van niet. Volgens mij waren ze in opdracht van de regering aan het bouwen.
De bedoeling was volgens mij aparte ruimtes voor de religieuze samenkomsten, dus voor elke religie een eigen ruimte met volgens mij ook een eigen in- en uitgang, alleen dan onder 1 gebouw.
pi_72321092
Aha
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_72321712
Bahai is een eigen godsdienst. Wel een soort mengelmoesje van van alles en nog wat, begreep ik. Er is al een witte lotustempel van de Bahai in Delhi (foto's oa via linkje in m'n sig).
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:57:17 #95
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_72349171
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De shieten en soenieten zijn na Ali nooit een eenheid geweest.
Dat het zo'n probleem is vind ik eigenlijk ook raar. Als je immers volgens de 5 pilaren van de Islam leeft, zal je over het algemeen als Moslim wel in de hemel komen niet?
Ignorance is bliss
pi_72356010
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 18:57 schreef duracellkonijntje het volgende:

[..]

Dat het zo'n probleem is vind ik eigenlijk ook raar. Als je immers volgens de 5 pilaren van de Islam leeft, zal je over het algemeen als Moslim wel in de hemel komen niet?
Naar mijn weten zijn de '5 pilaren' een Soenitische constructie.
pi_72366913
quote:
Moge Allah de joden en christenen vervloeken want zij bouwden plaatsen van aanbidding nabij de graven van de profeten.

Dit moet je toch niet letterlijk nemen maar in andere context lezen, toch? Met de discussie over dat Mohammed een pedofiel was en hiervoor quotes uit de Koran werden gehaald, was dat ook het geval.
Ofnie?

Of is dat "contex-argument" enkel nodig wanneer het lastig wordt?
pi_72367106
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:12 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Dit moet je toch niet letterlijk nemen maar in andere context lezen, toch? Met de discussie over dat Mohammed een pedofiel was en hiervoor quotes uit de Koran werden gehaald, was dat ook het geval.
Ofnie?

Of is dat "contex-argument" enkel nodig wanneer het lastig wordt?
Je zou bijna een punt hebben.

De 4 a'imah leest het in context en staat wel graven rondom moskeeën toe.
De Wahabieten lezen het liberalistisch en staan geen graven toe.

De discussie over de pedofilie van Mohammed mag je in het andere topic verder voortzetten.
pi_72370815
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:19 schreef Triggershot het volgende:
Je zou bijna een punt hebben.

De 4 a'imah leest het in context en staat wel graven rondom moskeeën toe.
De Wahabieten lezen het liberalistisch en staan geen graven toe.
Dat heet "een punt hebben".
Dank.
quote:
De discussie over de pedofilie van Mohammed mag je in het andere topic verder voortzetten.
Zinloos dit. Waar haal je vandaan dat ik die discussie hier wil beginnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')