http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/quote:Vlaamse filosoof en tv-maker Jan Leyers wil weten hoe het nu echt zit met de moslimwereld. Hij gaat op zoek naar het hart van de moslimwereld in Noord-Afrika en het Midden-Oosten en heeft als eindbestemming de heilige stad Mekka. Leyers reist van Córdoba, ooit de hoofdstad van het bloeiende en uitgestrekte islamitische rijk Al Andalus, naar Mekka. Zijn tocht voert hem langs Fez, Algiers, Libië, Caïro, Jeruzalem, Damascus en Istanbul. In Teheran bezoekt hij Koranscholen en moskeeën en voert hij soms onthutsende gesprekken met imams en ayatollahs, fundamentalisten, vrijzinnigen en terroristen. Gaandeweg komt hij erachter wat er leeft in de islamitische wereld, wat moslims en westerlingen bindt en waar hun wegen scheiden. Afl.: Via Allahs republiek naar het land van de profeet. Allahs republiek Iran is een land vol tegenstellingen. Plastische chirurgie is dé grote hype, stamcelonderzoek en het klonen van schapen zijn vanzelfsprekend. Alcohol is taboe en vrijuit kritiek geven op het regime lijkt niemand te durven. In Oom, het zenuwcentrum van de Iraanse Ayatollahs, wordt duidelijk dat de interne tegenstellingen binnen de islamitische wereld, vaak nog groter zijn dan de verschillen tussen het Westen en de islamitische wereld. Presentatie: Jan Leyers.
Ja, dat is in SA zo.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:48 schreef henkway het volgende:
Het ergste vond ik wel dat het zwarte kleding en hoofddoek dragen pas de laatste 20 jaar echt in gang is gezet, en dat die moslims verklaarden dat dit vroeger niet zo was, hetgeen erop wijst dat de hele islam aan het radicaliseren is geslagen
[..]
http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/
Ja en hoe mooi ze de kleur zwart vonden , erg chic zeiden zequote:Op maandag 20 juli 2009 15:53 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, dat is in SA zo.
Eigenlijk is dat zo sinds ze zo veel geld zijn gaan verdienen met de olie.
En die vrouw die ze intervieuwden had een trillende stem, viel me op.
Ok, maar da's de discussie niet.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:55 schreef isogram het volgende:
Respect, begrip en tolerantie zijn voor vrij veel moslims een eenrichtingsweg. Een kwestie van verlangen/ontvangen, maar niet van geven en opbrengen.
Volgens mij is het topic beter op z'n plaats in WFL of misschien C&H.quote:Op maandag 20 juli 2009 16:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ok, maar da's de discussie niet.
Ben benieuwd of hier op Fok moslims zijn die in Mekka geweest zijn en op de OP in kunnen gaan.
Die kans lijkt me groot.quote:Op maandag 20 juli 2009 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ja, dank je wel. Maar wat is de achterliggende reden dat ze zich baseren op een tekst uit de Koran?
Het zijn daar vooral wahabisten he, die zijn sowieso wat extremer.
Maar zou dat betekenen dat als Mekka in een ander, minder streng gelovig Islamitisch land zou liggen het wel te bezichtigen zou zijn voor niet-moslims?
Dat gaat inderdaad over de moskee, maar niet over Mekka zelf. Maar goed, het lijkt mij eerder een praktisch probleem. Er is niet eens genoeg ruimte om moslims te faciliteren, laat staan niet-moslims. Er zijn talloze wachtlijsten en quota die opgelegd worden aan aantallen. Niet elke moslim kan naar Mekka op elk moment hij of zij wilt. Nog afgezien van het feit dat het gaat om een spirituele ervaring, die nimmer door toeristen geschaad zou moeten worden.quote:Op maandag 20 juli 2009 16:13 schreef Disana het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mecca
De Saoedische overheid baseert zich op een vers uit de Koran.
Oh gij die gelooft (in de Enige Allah en Zijn Boodschapper Mohammed). Voorwaar, de Mushrikun (polytheisten, heidenen, zij die afgoden vereren, en zij die niet geloven in de Enige Allah, en in de Boodschap van Mohammed), zijn Najasun (onrein). Laat hen daarom niet nabij Al-Masjiadal-Haram (bij Mekka) komen vanaf dit jaar, en indien gij armoede vreest, zal Allah u uit zijn Schat verrijken naar Zijn Wil. Voorwaar, Allah is Alwetend en Alwijs.
Ik heb gisteren ook gekeken en vroeg me hetzelfde af. Misschien hebben ze een soort moslim-dar. Net zoals homo's een gaydar hebben.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar nu vroeg ik me af, hoe willen ze controleren of je moslim bent als je erheen gaat? Kan een vrouw (niet-moslim) niet alsnog in een burka daar naar binnen komen? Of op wat voor manier moet je bewijzen dat je moslim bent?
Ik zie het probleem niet zo. Mekka is behalve het centrum van de godsdienst ook niks, het wordt daardoor volledig gedomineerd. Voor moslims is het heel belangrijk om daar te komen, voor niet moslims is het niet meer dan een bezienswaardigheid, en alleen omdat het voor moslims zo belangrijk is. Beetje arrogant om dan te stellen dat daarvoor plaats gemaakt zou moeten worden, dat lijkt me iets teveel eer voor niet meer dan nieuwsgierigheid.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
Verder vind ik, juist omdat de Islam geen al te beste naam heeft, er juist goed aan zou doen dit belangrijkste centrum voor moslims ook voor niet-moslims open te stellen. Als niet-moslims ook zien hoe het er daar aan toe gaat en er meer openheid van zaken is is er misschien ook meer wederzijds begrip.
Moslims zeggen wel altijd dat ze zo voor tolerantie en vrede zijn, maar als je je eigen geloofscentrum voor alle niet-moslims op slot zet geef je toch een negatief signaal af.
Toch zegt Wikipedia dat het vers wordt toegepast op heel Mekka.quote:Op maandag 20 juli 2009 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad over de moskee, maar niet over Mekka zelf. Maar goed, het lijkt mij eerder een praktisch probleem. Er is niet eens genoeg ruimte om moslims te faciliteren, laat staan niet-moslims. Er zijn talloze wachtlijsten en quota die opgelegd worden aan aantallen. Niet elke moslim kan naar Mekka op elk moment hij of zij wilt. Nog afgezien van het feit dat het gaat om een spirituele ervaring, die nimmer door toeristen geschaad zou moeten worden.
Over die gewaden, het is inderdaad zo dat zwart steeds vaker in trek is, terwijl dat vroeger altijd wit was geweest. Je ziet nu van alles door elkaar lopen, terwijl dat niet de bedoeling is geweest - immers door gelijke kleding te dragen straalt men gelijkheid uit - de essentie van de Islam.
Dat toeristen-argument vind ik dan meer hout snijden dan het "eigen volk eerst"-verhaal. Het is nuchter bekeken vrij walgelijk om niet-moslims/blanken/joden/mannen de toegang tot bepaalde plekken te ontzeggen.quote:Op maandag 20 juli 2009 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad over de moskee, maar niet over Mekka zelf. Maar goed, het lijkt mij eerder een praktisch probleem. Er is niet eens genoeg ruimte om moslims te faciliteren, laat staan niet-moslims. Er zijn talloze wachtlijsten en quota die opgelegd worden aan aantallen. Niet elke moslim kan naar Mekka op elk moment hij of zij wilt. Nog afgezien van het feit dat het gaat om een spirituele ervaring, die nimmer door toeristen geschaad zou moeten worden.
Dat heb ik ook altijd begrepen, dat je zelfs speciale pelgrimsklading krijgt uitgereikt. Of misschien is dat alleen iets bij georganiseerde reizenquote:Over die gewaden, het is inderdaad zo dat zwart steeds vaker in trek is, terwijl dat vroeger altijd wit was geweest. Je ziet nu van alles door elkaar lopen, terwijl dat niet de bedoeling is geweest - immers door gelijke kleding te dragen straalt men gelijkheid uit - de essentie van de Islam.
Maar in princiepe zijn die pelgrims toch ook toeristen? Ze boeken daar toch ook overnachtingen en eten daar enz. Ze belasten de stad op dezelfde manier.quote:Op maandag 20 juli 2009 18:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet zo. Mekka is behalve het centrum van de godsdienst ook niks, het wordt daardoor volledig gedomineerd. Voor moslims is het heel belangrijk om daar te komen, voor niet moslims is het niet meer dan een bezienswaardigheid, en alleen omdat het voor moslims zo belangrijk is. Beetje arrogant om dan te stellen dat daarvoor plaats gemaakt zou moeten worden, dat lijkt me iets teveel eer voor niet meer dan nieuwsgierigheid.
Ook vind ik het nogal een raar idee dat moslims in het gevlei moeten zien te komen bij westerlingen, die vooral een grote interesse hebben in de olie onder moslimlanden en het vinden van een zondebok. Het vaticaan slooft zich nou ook niet bepaald uit om te slijmen bij de hindoe's in India. En als ze het wel doen dan is dat om ze te bekeren, niet voor de aardigheid.
Medina en Jerusalem zijn ook heilige steden voor moslims, die kun je gewoon bezichtigen en daar is nog meer te zien dan alleen maar devote moslims.
Wat maar weer eens aangeeft dat bepaalde moslims erg weinig respect hebben voor mensen die anders denken. Alleen al denken dat er een almachtige god is en een waarheid is gewoon een walgelijke manier van denken. Althans in mijn ogen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:35 schreef Ghazi het volgende:
Het is geen dierentuin, maar een plaats waar de gelovigen henzelf overgeven aan de Heer de Werelden, de Enige God Allah. (Onreine) toeristen, die met hun ongeloof de plaats onteren en dus potentiele terroristen hebben daar niks te zoeken.
Weg met de heidense legermachten uit het Arabische Schierland. Zo heeft de profeet Mohammed, vzmh, bevolen. Maar dit ter zijde.
Het heeft niks te maken met een populariteitswedstrijd, en niet-moslims zijn niet automatisch onrein, potentiele terroristenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 02:35 schreef Ghazi het volgende:
Moslims zijn nog niet zo diep gezonken, dat ze hun meest heilige plek, zoals het Vaticaan openstellen om de aan de wensen van niet-Moslims te voldoen of om een poulariteitswedstrijd te winnen. Mekka is een bedevaartsoord voor de gelovigen (mumin). Kuffars en pottekijkers hebben daar niks te zoeken. Het is geen dierentuin, maar een plaats waar de gelovigen henzelf overgeven aan de Heer de Werelden, de Enige God Allah. (Onreine) toeristen, die met hun ongeloof de plaats onteren en dus potentiele terroristen hebben daar niks te zoeken.
Weg met de heidense legermachten uit het Arabische Schierland. Zo heeft de profeet Mohammed, vzmh, bevolen. Maar dit ter zijde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |