abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2009 @ 10:54:17 #1
167923 appelsjap
All the above
pi_71142848
Vorig jaar wilde ik duiken in Spanje. Ben toen naar zo;n shop geweest waar dat zou kunnen. Die vent daar vertelde dat ik een certificaat oid nodig had om te kunnen duiken, anders zou het te gevaarlijk zijn. Hij bood mij een cursus aan voor 4 dagen, in die 4 dagen zou ik dan leren duiken + certificaat. Helaas had ik er toen geen tijd meer voor, de volgende dag zouden we alweer terug naar NL vliegen.

Net toen we op het punt stonden te vertrekken zei hij dat hij ons nog wel hier op het strand kon laten duiken. We zouden dan ongeveer 5-6 meter diep duiken, ipv met een boot van de kust en daar duiken. En we waren 45 min ofzo onder water. NJa het was iig geweldig.

Nu wil ik zo;n cursus doen zodat ik de volgende x wel ECHT kan duiken. Waar kan ik zo;n cursus doen, en hoeveel kost het? Ik weet nog wel dat het daar behoorlijk cheap was, helaas hadden we er geen tijd voor.

En kan ik beter hier de cursus nemen, of in Spanje?
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  maandag 20 juli 2009 @ 11:06:03 #2
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_71143130
Beter (maar veel duurder) hier. Als je in Nederland kan duiken kan je overal duiken. Instructeurs en aanbieders worden hier vele malen beter gecontroleerd. Ga in ieder geval nooit met een bedrijf in zee (hihi) dat niet is aangesloten bij een bond (PADI, NOB, IDD etc)

Kosten variėren, je kunt je Open Water (duiken tot 15 18m) halen voor een kleine 500 euro, soms meer, soms minder. Ligt een beetje aan de duur, plaats en tijd van het jaar van de cursus.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 20 juli 2009 @ 11:15:55 #3
167923 appelsjap
All the above
pi_71143335
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:06 schreef SicSicSics het volgende:
Beter (maar veel duurder) hier. Als je in Nederland kan duiken kan je overal duiken. Instructeurs en aanbieders worden hier vele malen beter gecontroleerd. Ga in ieder geval nooit met een bedrijf in zee (hihi) dat niet is aangesloten bij een bond (PADI, NOB, IDD etc)

Kosten variėren, je kunt je Open Water (duiken tot 15 18m) halen voor een kleine 500 euro, soms meer, soms minder. Ligt een beetje aan de duur, plaats en tijd van het jaar van de cursus.
Pff, das wel duur.
Daar kon ik het geloof ik voor 350 ongeveer doen, 4 dagen lang. Eerst in een zwembad, en dan ook een paar keer in de zee, met de boot van de kust.

Volgens mij is het dan leuker om het daar te doen, ivm mooiere zee
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  maandag 20 juli 2009 @ 11:21:35 #4
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_71143476
Ik heb zelf mijn PADI advanced open water certificaat gehaald op Curacao. Duiken is zeker een aanrader om te doen. Maar ik zou het niet in NL halen. Beter inderdaad om in tropische omgeving te gaan
Je moet sowieso uitkijken met waar je gaat lessen. Beste is denk om te zoeken naar een duikschool die wel goed aangeschreven is.
  maandag 20 juli 2009 @ 11:22:23 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_71143496
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:15 schreef appelsjap het volgende:
Pff, das wel duur.
Daar kon ik het geloof ik voor 350 ongeveer doen, 4 dagen lang. Eerst in een zwembad, en dan ook een paar keer in de zee, met de boot van de kust.

Volgens mij is het dan leuker om het daar te doen, ivm mooiere zee
Klopt, hier is het een hel! Maar je wordt hier wel veel beter voorbereid.

Het was geen spoedcursusje van 4 dagen en hoppa je brevet, maar een gedegen opleiding van een aantal weken ('savonds).

Het kan in principe makkelijk hoor, je brevet daar halen. De kwaliteit van de opleiding is hier (over het algemeen) alleen stukken hoger! Het helpt ook met buddy's vinden in het buitenland. Mensen gaan eerder met je mee en zijn geruster dat het goed gaat als je hier je brevet hebt gehaald.

Ik vond de overstap ook erg lekker. Van hier duiken in water met zeer weinig zicht en verrot koud, naar de tropisch warme en heldere kusten van Thailand, Australiė en de Rode Zee.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_71143909
Ik duik zelf ook, via het PADI systeem.
Duiken is duur, de cursus is pittig maar wacht maar tot je je eigen apparatuur wilt aanschaffen.
Als je ECHT wilt leren duiken dan doe je dat hier in nederland, dan leer je ook omgaan met minder zicht, ben je niet klaar binnen 4 dagen en vergeet je het niet na 1 vakantie.

Wil je gewoon een vakantie-'duiker' worden doe dat in het buitenland, maar kom ook echt niet in nederland duiken.

Persoonlijk heb ik een hekel aan die duikers die hun brevet halen in het buitenland, 90% van deze mensen hebben geen respect voor de omgeving, koraal, dieren, etc en letten bijvoorbeeld niet op waar ze hun zwemvliezen tegen aan rammen.
maar nog belangrijker, zij kunnen meestal niet zichzelf of hun buddy redden in geval van nood.

Hier in nederland kan je ook heel mooi duiken, om maar een voorbeeld te noemen, de zeelandbrug bij zierikzee.
  † In Memoriam † maandag 20 juli 2009 @ 12:02:15 #7
21636 Feestkabouter
pi_71144528
weliswaar duurder hier, maar je houdt wat meer vakantie over als je het hier doet. en ik vind het beter hier in NL. op andere plekken ook veel goeie duikscholen hoor, maar ook veel van mindere kwaliteit.
duiken is wel iets om echt serieus mee om te gaan.

tip: als je Padi gaat doen in het buitenland, neem dan alvast VOOR je vakantie het boek en de DVD door, dat scheelt weer huiswerk tijdens je vakantie.
pi_71144777
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:39 schreef Darkomen het volgende:
Ik duik zelf ook, via het PADI systeem.
Duiken is duur, de cursus is pittig maar wacht maar tot je je eigen apparatuur wilt aanschaffen.
Als je ECHT wilt leren duiken dan doe je dat hier in nederland, dan leer je ook omgaan met minder zicht, ben je niet klaar binnen 4 dagen en vergeet je het niet na 1 vakantie.

Wil je gewoon een vakantie-'duiker' worden doe dat in het buitenland, maar kom ook echt niet in nederland duiken.

Persoonlijk heb ik een hekel aan die duikers die hun brevet halen in het buitenland, 90% van deze mensen hebben geen respect voor de omgeving, koraal, dieren, etc en letten bijvoorbeeld niet op waar ze hun zwemvliezen tegen aan rammen.
maar nog belangrijker, zij kunnen meestal niet zichzelf of hun buddy redden in geval van nood.

Hier in nederland kan je ook heel mooi duiken, om maar een voorbeeld te noemen, de zeelandbrug bij zierikzee.
Het echte buddy redden komt pas bij PADI tijdens de Rescue. Mensen die hier PADI OW doen leren precies hetzelfde als in het buitenland, als je bij een gedegen PADI Centre zit. In het buitenland is het mooier duiken over het algemeen, al is het in Nederland ook prima te doen. Ja, hier kan het zicht minder zijn. Nee, je gaat niet in slootwater duiken.
Maar uit jouw post maak ik enige aversie tegen PADI in het buitenland op

@TS, de duikcursussen zijn zo rond de 500 euro, het kan wat goedkoper, altijd. Kijk vooral rond op duikfora op internet, om ervaringen met duikcentra in het buitenland te lezen. Waar ergens in Spanje ga je heen?

Groetjes,

een duiker die ooit begonnen is in het buitenland en de rest tot en met Divemaster in Nederland heeft gedaan
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  maandag 20 juli 2009 @ 12:27:40 #9
167923 appelsjap
All the above
pi_71145354
quote:
Op maandag 20 juli 2009 12:10 schreef Pheno het volgende:

[..]

Het echte buddy redden komt pas bij PADI tijdens de Rescue. Mensen die hier PADI OW doen leren precies hetzelfde als in het buitenland, als je bij een gedegen PADI Centre zit. In het buitenland is het mooier duiken over het algemeen, al is het in Nederland ook prima te doen. Ja, hier kan het zicht minder zijn. Nee, je gaat niet in slootwater duiken.
Maar uit jouw post maak ik enige aversie tegen PADI in het buitenland op

@TS, de duikcursussen zijn zo rond de 500 euro, het kan wat goedkoper, altijd. Kijk vooral rond op duikfora op internet, om ervaringen met duikcentra in het buitenland te lezen. Waar ergens in Spanje ga je heen?

Groetjes,

een duiker die ooit begonnen is in het buitenland en de rest tot en met Divemaster in Nederland heeft gedaan
Ik ben sowieso niet van plan om te gaan duiken in NL, spreekt me totaal niet aan. Vind het juist leuk om in super helder water met hele mooie vissen/koraal etc te duiken, lekker warm en mooi.

Zoiets :

En ik ga naar noord-spanje; Donostia, maar we hebben een huurauto daar, dus als het wat reizen is maakt t niet zoveel uit.
pi_71253817
quote:
Duikscholen onder de loep
Het aantal duikersongevallen neemt toe. Hoe komt dat? Neemt de commerciėle duikindustrie het niet zo nauw met de veiligheid? Aandacht voor de weinig transparante duikwereld waar veel geld in omgaat.

EénVandaag, Nederland 1, 18:15 uur
Misschien interessant, ik ga iig wel kijken
pi_71257212
Precies wat ik bedoel
pi_71258044
Alsof het in nederland allemaal super is
Overal heb je rotte appels. Ik denk zelf dat het ook ligt aan de duikers zelf die denken dat het niet zo nauw komt om die meter dieper te gaan dan gepland etc. Decoduiken hoort niet bij recreatief duiken. En natuurlijk: er zijn ook meer duikers, dus komen er ook meer ongelukken.
pi_71258127
Tuurlijk, maar het gaat vaker mis in het buitenland.
pi_71258210
Daar wordt ook meer cursussen gedaan en meer gedoken. Duh. Om maar over de taalbarriere niet te spreken. Nu is mijn engels en frans goed en interesseert het me niet om verduidelijking te vragen, maar ik las ooit in "Duiken" een verhaal van twee meiden die dachten dat ze het onder water wel zouden merken wat ze tijdens een briefing niet snapten.... 1 dode, 1 decokamer.

Maar ik ga zo kijken, het is nog niet begonnen.
pi_71258760
Leuke duikschool Maar ook donders eigenwijs van die man zelf. Een instructrice die zegt dat mijn horloge onterecht alarm slaat had van mij alleen verder mogen duiken. Het was overigens een NOB, dat toch juist schermt met het feit dat ze meer kennis geven dan de 4daagse padi. Dat had ik niet verwacht.
Maar voor de rest eenzijdig gebracht, maar dat was te verwachten
  zaterdag 25 juli 2009 @ 01:07:32 #16
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_71306057
Duiken lijkt me ook erg leuk! Een keer zo'n 'cursusje' gedaan in een zwembad in centerparks, dat was al leuk.
Hoe weet je dan wanneer een duikschool goed is?
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:21:06 #17
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_71568764
Ik heb mijn open water in Egypte gehaald, Dahab. In totaal 180 euro betaald. Zeer te vreden.

Voor het bedrag dat je in Nederland aan een Padi OW brevet kwijt bent zit je in met je reet een week in Dahab en haal je je Padi tussen de vissen met meer dan 5 meter zicht...

Nachtduiken was daar ook wel leuk, geen lichtvervuiling en andere zooi die je hier in Nederland vaak hebt..

Mijn advanced ga ik waarschijnlijk proberen te halen in Guatamala als ik daar volgend jaar met kerst zit...
pi_71569691
Je advanced zou ik toch aanraden om in NL te halen. Heel eenvoudige reden: navigatie e.d. zijn zeer belangrijk en als je 30+meter zicht hebt is het een koud kunstje. In NL heb je iig meer uitdaging. Kun je het hier, kun je het overal.

@Krentenbol: als je boven water komt. Al zal een 5* PADI centre niet slecht zijn
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:08:09 #19
248784 druppelkut
huppelt een beetje
pi_71569955
Waarom heeft niemand het hier over een duikschool xie is aangesloten bij de NOB?

Ik heb daar een aantal jaren geleden het duiken geleerd en dat was echt spotgoedkoop! Ongeveer ¤150,- voor een jaar lidmaatschap, inclusief en wekelijkse zwembadtraining en een wekelijkse buitenduik. Het enige wat dan geld kost is de aanschaf van je duikspullen (en die zijn knijterduur).

Oh, er zat ook theorie bij. Al kostten de exames wel weer geld
pi_71570247
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:08 schreef druppelkut het volgende:
Waarom heeft niemand het hier over een duikschool xie is aangesloten bij de NOB?

Ik heb daar een aantal jaren geleden het duiken geleerd en dat was echt spotgoedkoop! Ongeveer ¤150,- voor een jaar lidmaatschap, inclusief en wekelijkse zwembadtraining en een wekelijkse buitenduik. Het enige wat dan geld kost is de aanschaf van je duikspullen (en die zijn knijterduur).

Oh, er zat ook theorie bij. Al kostten de exames wel weer geld
Omdat TS het over leren duiken in het buitenland had en volgens mij in het buitenland vrij weinig NOB gegeven wordt
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:12:06 #21
238709 Elkafila
pi_71571663
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:57 schreef Pheno het volgende:
Je advanced zou ik toch aanraden om in NL te halen. Heel eenvoudige reden: navigatie e.d. zijn zeer belangrijk en als je 30+meter zicht hebt is het een koud kunstje. In NL heb je iig meer uitdaging. Kun je het hier, kun je het overal.

@Krentenbol: als je boven water komt. Al zal een 5* PADI centre niet slecht zijn
Ergens snap ik je argument wel..

Echter wegen voor mij de aspecten als warm water, lekker zonnetje na het duiken, goedkope hotelletjes, lekker en goedkoop eten, een andere cultuur om je heen etc, zwaarder dan het feit dat duiken in Nederland 'moeilijker' is oid. Ik doe het voor me plezier en voor mij gaat dat toch wel heel erg hand in hand met een exotische locatie..
pi_71572714
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:12 schreef Elkafila het volgende:

[..]

Ergens snap ik je argument wel..

Echter wegen voor mij de aspecten als warm water, lekker zonnetje na het duiken, goedkope hotelletjes, lekker en goedkoop eten, een andere cultuur om je heen etc, zwaarder dan het feit dat duiken in Nederland 'moeilijker' is oid. Ik doe het voor me plezier en voor mij gaat dat toch wel heel erg hand in hand met een exotische locatie..
Wat ik altijd deed: na het behalen op vakantie gaan om het te vieren
pi_71625517
Ik heb mn Open Water in Australie gehaald. Was alles bij elkaar 250 euro kwijt (boek, medical check, pasfoto etc). Wel alles in het Engels maar is prima te doen als je de middelbare school hebt afgemaakt.

Ik zal ook niet zo snel in NL gaan duiken. Als het watertemperatuur lager is dan 25 graden word het me al te fris
  woensdag 5 augustus 2009 @ 18:31:20 #24
238709 Elkafila
pi_71629381
Het liefst duik ik zonder wetsuit, dan hoeft het van mij ook niet dieper dan een meter of 10...

Meest relaxte vind ik nog nachtduiken.. Zo ongelofelijk chill. Zeker als alle zaklampen uitgaan en je door de duisternis zweeft, lichtgevende visjes ziet of lekker op de bodem, op je rug naar de plankton kijkt die oplicht door de luchtbellen die naar boven bubbelen...

Aaaaaaah...
pi_71629412
Een wetsuit en kap gebruik ik altijd, ook in egypte. Om de warmte hoef je je niet al te druk te maken, maar het is ook een beetje bescherming tegen de zon, leuke kwalletjes e.d. om maar niet te spreken over die leuke watervlooien op het wateroppervlak bij een nachtduik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')