Aleid Wolfsen doet boehoehoe: 'Sfeer van bestuurders-bashing' Wie de laatste Volkskrant heeft gelezen, of GeenStijl heeft bijgehouden, is vast wel de term 'bestuurders-bashing' tegen gekomen. Volgens de Utrechtse (PvdA-)burgemeester Aleid Wolfsen richten journalisten zich te veel op affaires rond bestuurders en politici. Naar zijn mening gaat dat ten koste van 'belangrijker nieuws'.
quote:
Hij ergert zich aan de ophef rond de declaratie van een zonnebril door minister Wouter Bos en aan het uitspitten van gemeentelijke declaratiegedrag.
‘Er wordt de suggestie gewekt van: men doet maar. Ik vind dat niet goed voor het openbaar bestuur, zo’n sfeer van bestuurders-bashing. Aan de andere kant begrijp ik het wel, het is smeuïg. Maar zo’n Wouter Bos, die de banken heeft gered, zit te overleggen met mensen die het tien- of twintigvoudige verdienen. Die declareren geen zonnebril, maar wel een woning die 5.000 euro per maand kost.’ (wat een belachelijke vergelijking

).
Ik begrijp deze man niet. Het lijkt mij volkomen terecht dat journalisten goed uitspitten waar het gemeenschapsgeld aan wordt besteed. Lieden zoals Femke Halsema zijn vaak van mening dat het teruggeven van geld aan de burger geldverspilling is (

) . Onze politieke elite weet natuurlijk wel beter waar het geld aan besteed kan worden.
Recentelijk is uit een
onderzoek van RTL Nieuws gebleken dat 82% van de B&W- colleges onterecht declareert.
quote:
De bestuurders gebruiken niet hun eigen onkostenvergoeding die ze maandelijks op hun rekening gestort krijgen, maar declareren de (on)kosten apart. Die onkostenvergoeding zien ze als een extraatje bovenop hun salaris. […] In Den Bosch leveren de burgemeester en wethouders samen voor ruim 19.000 euro aan bonnetjes in. Daarvan neemt burgemeester Rombouts ruim 10.000 euro voor zijn rekening. Op zijn handgeschreven verantwoording staan veel kleine lunches en diners die hij van zijn eigen onkostenvergoeding had moeten betalen. Burgemeester Wallage van Groningen doet hetzelfde.
Ik kan voldoende artikelen opsommen waarin wordt vermeld hoeveel (belasting)geld het ‘openbaar bestuur’ besteedt aan
dure feestjes, reisjes en andere zaken. De constatering van Wolfsen, dat het vertrouwen in het openbaar bestuur ernstig wordt aangetast door dit soort gerichte onderzoeksjournalistiek ('zakkenvullers'), deel ik. Maar waarom durft Aleid Wolfsen toch te beweren dat dit geen belangrijk nieuws is? Hoe moet het openbaar bestuur dan gecontroleerd worden? De gemeenteraadsleden houden zich over het algemeen niet bezig met individuele bonnetjes. Of moeten burgers maar ervan uitgaan dat deze bestuurders en politici in de meeste gevallen heel integer omgaan met gemeenschapsgeld? Nee natuurlijk niet, dat is wel te zien aan de hoeveelheid onterechte (‘onbewuste’) declaraties van ambtenaren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kortom, mijn klacht: fuck you, Aleid Wolfsen. Het verdient alle aandacht wanneer ambtenaren menen het recht te hebben om van gemeenschapsgeld een wijnfles van 130 euro te openen om hun ambtenarenbestaan te vieren. Het is de verantwoordelijkheid van het openbaar bestuur om hun eigen financiën in de gaten te houden om het publieksvertrouwen niet (verder) te schaden. Ik vind het schandalig dat deze bestuurder (ex-rechter, parlementslid en nu burgemeester) onderzoeksjournalisten (over het algemeen niet afkomstig van de Publieke Omroep) verwijt dat zij doen aan 'bestuurders-bashing' omdat het heerlijk 'smeuïg' is, terwijl de relevantie volgens hem ontbreekt. Wat een verwaande burgervader, bah. Mijn laatste beetje ontzag voor deze man is nu definitief verdwenen.
[ Bericht 0% gewijzigd door IshtarOptimel op 20-07-2009 21:28:31 ]
"Tegen mensen die niets weten, valt niet te vechten." - Remco Campert