De engelse luchtmacht is nog maar een schim vergeleken met het einde van de Koude Oorlog. En als je het vergelijkt met begin jaren 60 dan was die tijd al niet al te best. Tegenwoordig is het nog droever gesteld met de RAF. Toegegeven: een groot deel is ontstaan doordat de RAF niet/nauwelijks meer over overzeese bases beschikt. Vliegbases in het Verre Oosten (tot de late jaren 60) zijn allemaal vervallen. Vliegbases in de Middellandse Zee (Malta vooral) zijn grotendeels komen te vervallen. RAFG is opgeheven met het einde van de Koude Oorlog. Maar het verval van de RAF gaat nog steeds verder, ook na het vertrek uit het buitenland.
bommenwerpers
Had de RAF in de jaren 60 nog 4 strategische bommenwerper types in dienst (ongeveer 90 Vulcans, 70Valiants, 80 Victors, en honderden Canberras), aan het einde van de Koude Oorlog hadden ze alleen nog wat Canberras in ondersteunende taken rondvliegen. De strategische bommenwerper was totaal verdwenen.
aanvalsvliegtuigen
De rol van de bommenwerper werd grotendeels overgenomen door de Tornado GR1 jachtbommenwerper, ondersteund door Jaguars en Harriers, maar nooit in de aantallen vliegtuigen (vooral Phantoms en Hunters) die ze vervingen, en al zeker niet voldoende om ook nog de strategische bommenwerper te vervangen.
jachtvliegtuigen
Bij de jachtvliegerij ging het al niet veel beter. Eind jaren 80 vlogen er weliswaar behoorlijk wat Tornado F3 jagers, maar vergeleken met de jaren 60 was het nog niet de helft.
Twee jaar geleden werden de laatste Jaguars buiten dienst gesteld, terwijl de opvolger (Lightning-II, ook bekend als de JSF) er nog niet is. De Harriers moeten de taken zolang waarnemen, maar tegelijkertijd ook de taken van de Sea Harrier op zee uitvoeren: twee squadrons zijn toegewezen aan de Royal Navy.
De Tornado F.3 wordt vervroegd uit dienst gesteld: tot er voldoende Typhoons zijn blijven er slechts 24 F3s in dienst om QRA-i taken uit te kunnen voeren in Engeland en op de Falklands. Tegelijkertijd worden er maar zo'n 180 Typhoons besteld (een gedeelte is namelijk nu al als 'tweedehandsje' naar Saoedi-Arabië afgevoerd) in plaats van de geplande 250 toestellen. De 'All-Round' Typhoon, oorspronkelijk bedoeld om alle tornados (ook de GR4) te vervangen vervangt nu alleen de F3, en de GR4 moet nog een tijd doorvliegen. Wel worden de hoeveelheden squadrons teruggebracht, om de vliegtuigen langer in dienst te kunnen houden door minder te vliegen.
Helicopters
Iets soortgelijks zie je ook bij de helicopters. Apache AH.1 (AH-64D-block1) is in dienst gekomen, maar wordt niet meer geupdate. Dat heeft tot gevolg dat de onderdelen schaarser worden, aangezien de meeste landen in het tempo van de Amerikaanse Apaches meegroeien. De RAF koos voor de Apache weliswaar voor krachtiger motoren, maar is wereldwijd de enige gebruiker van die motoren, waardoor het onderhoud relatief duur is. Het toestel verving de Lynx AH.7, die daarmee vrij kwam voor ondersteunend troepen transport. Echter: die blijken in Afghanistan niet/nauwelijks bruikbaar, omdat ze vermogen te kort komen voor het vliegen in bergachtig gebied. Tegelijkertijd moeten er helicopters gekannibaliseerd worden om de 20 helicopters in Afghanistan vliegende te houden. Dat gaat zo ver dat de scheidend defensiecommandant op tour door Afghanistan door een Amerikaanse Blackhawk moest worden rondgevlogen langs zijn eenheden. Premier Gordon Brown heeft afgelopen week te horen gekregen dat zijn geplande bezoek aan Afghanistan maar niet door moest gaan, want "de helicopters kunnen we wel beter inzetten, namelijk bij gevechten met de Taliban". Ondertussen huurt het Engelse leger helicopters in een derdewereldland om haar special forces in rond te laten vliegen. Het engelse leger bestuurt de dingen zelf wel, maar heeft liever eigen materieel. Een aanbod uit Oman voor een dozijn Puma helicopters (net vorige maand uit dienst gesteld) voor ¤ 6 miljoen per stuk werd afgeslagen, in plaats daarvan gaat de Royal Air Force op haar eigen helicopters de modificaties uitvoeren voor 11 miljoen per stuk die al op de Omaanse helis zitten. De reden: er mag geen enkel extra toestel worden aangeschaft, ook niet als dat goedkoper blijkt dan het ombouwen van een bestaande heli. Daarom bouwt de RAF 6 mislukte special ops Chinooks in Engeland terug tot normale chinook, terwijl een aanbod van de USArmy voor 6 normale chinooks is afgeslagen.
Transportvloot
De RAF heeft weliswaar 7 Globemasters, maar heeft daar bij lange na niet genoeg aan voor het vullen van haar logistiek. Daarom vliegen er ook nog diverse soorten Herculessen (1e en 3e generatie) rond, en dan nog moeten de Britten An-124 toestellen inhuren, want tot het vervangen van de oudste Herculessen is nog steeds niet besloten, terwijl er wel regelmatig toestellen buiten dienst worden gesteld.
De 30 of zo huidige tankvliegtuigen (Tristar en VC10) worden uitgefaseerd zodra de A330 tankvliegtuigen (die nu gebouwd worden voor een privaat bedrijf die ze dan weer met bemanningen verhuurt aan de RAF) beschikbaar komen.
Waarom is dit nou zo'n issue?
Veel van wat er in Engeland gebeurt, gebeurt ook bij ons. Politici roepen dat we 'tenslotte al 60 jaar vrede hebben', en de noodzaak voor defensie minder aanwezig is: het vredesdivident. Uiteraard is die vrede een verdienste van de politici die ons de EU gaven. Nooit hoor je die politici over de eerste 40 jaar van die vrede, waarin de vrede zo broos was, dat hij met heel veel wapens bewaakt moest worden. Nee, 60 jaar vrede is 100% de verdienste van de politici.
Een aparte leugen uiteraard: nog geen 15 jaar geleden liep er nog een behoorlijk conflict op de Balkan, en 10 jaar geleden nog één, al duurde die aanmerkelijk korter.
Tegelijkertijd sturen ze hun legers wel verder weg dan vroeger, en voor langere tijd. Het materieel slijt harder, maar er moet langer mee gedaan worden.
Er dringt zich steeds vaker een vergelijking met de jaren 30 van de vorige eeuw bij mij op.
Toen: De Grote Oorlog (WO-I) was zo hevig en vernietigend geweest, dat wilden we nooit meer, de wapens werden massaal naar de smeltoven gebracht en de Volkerenbond ontstond. Die bleek echter al gauw een papieren tijger.
Nu: De Koude Oorlog is geweest, en daarin werd met vernietiging op wereldschaal gedreigd. Dat willen we nooit meer, onze wapens reduceren we nu al bijna 2 decennia, we willen onze problemen nu eindelijk eens echt via de VN op gaan lossen. De VN is echter al sinds haar oprichting een papieren tijger.
Toen: begin jaren 30 kwam de Grote Depressie, een economische crisis die de hele wereld verlamde. Eén van de gevolgen was dat Nederland (toch al geen grote investeerder in haar veiligheid, we waren immers neutraal) nog minder uitgaf aan defensie.
Nu: De huidige recessie is nog geen jaar oud, en we zitten volgens sommige doemdenkers nog maar aan het begin. De Europese NAVO-leden zijn geen van allen van plan om nieuwe zware investeringen te doen in hun legers, en aangegane verplichtingen te reduceren of zelfs af te zeggen.
Toen: Aan onze oostgrens weet een gesjeesde schilder die in de Grote oorlog aan de verliezende kant zat de macht te krijgen over zijn land. in zes jaar tijd weet hij het land om te toveren van een land dat aan de grond zit en gedeeltelijk bezet is, tot een enorme oorlogsmachine met bijbehorende industrie. Tegen de tijd dat Europa door heeft wat er gebeurt en begint te investeren in nieuw defensiematerieel heeft de gesjeesde schilder al twee landen (die vroeger deel uitmaakten van het duitse keizerrijk) bezet, en een derde aangesloten bij zijn nieuwe vaderland. Zijn land raakt in oorlog met het machtigste land van die tijd: Engeland, dat het nog jonge Polen steunt in zijn onafhankelijkheid. Nog een jaar later breekt er een wereldomvattende oorlog uit, ook al omdat er in het Verre Oosten een ander land een soortgelijke expansiedrift heeft.
Nu: Aan de oostgrens van de EU ligt een enorm land, waarvan de leiding berust bij een duo die bij het verliezen van de Koude Oorlog aan de verkeerde kant zaten. Sinds ze aan de macht zijn is het land langzaam maar zeker haar defensie aan het herbouwen, en rammelen ze regelmatig aan de poorten van landen die vroeger deel uitmaakten van het tsaristische/sovjet-rijk. Ze dreigen regelmatig met harde woorden richting de VS, die de nog jonge landen steunen in hun onafhankelijkheid. In het Verre Oosten rammelt een grote economische reus regelmatig met zijn kettingen.
Het westen, vooral het Europese deel, blijft dit keer echter rustig doorbezuinigen op haar defensie. In absolute aantallen valt het nog wel mee, de budgetten blijven wel iets stijgen. Maar in procenten en afgezet tegen inflatie wordt het steeds kleine beetjes minder. "We investeren niet meer in kwantiteit, maar in kwaliteit", zo zegt men. Dat zal best, maar een klein betje kwaliteit zal het nooit winnen tegen een overmacht in kwantiteit.
Toen het vredesdivident geïnd begon te worden sprak men van een waarschuwingstijd van 10 jaar.
In de jaren 30 had men er 6. Rusland en China laten inmiddels al weer een jaar of 5 regelmatig zien dat ze nog steeds niet van het wereldtoneel verslagen zijn. Sterker nog: om de zoveel tijd kunnen ze het even niet laten om het westen uit te dagen. China laat een duikboot opduiken midden in een Amerikaanse oefening. Rusland vliegt langs de Europese kusten met bommenwerpers, en zelfs langs de kust van midden- en zuidamerika tijdens een oefening vanuit Venezuela. China dreigt met economische oorlog tegen de VS, en voert regelmatig een cyberoorlog over het Internet tegen de VS. Rusland dreigt de energievoorziening af te sluiten en bedreigt de Oekraïne, Roemenië en Georgië als ze Amerikaanse bases op hun grondgebied toestaan.
Wanneer zitten we nou eindelijk eens in jaar 1 van die 10 jaar waarschuwingstijd? Wanneer gaat Europa weer eens een fatsoenlijke defensie voor de langere termijn neerzetten, zodat de bedreigingen weer tot het verleden behoren?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters