abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2009 @ 00:41:49 #1
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71137856
De engelse luchtmacht is nog maar een schim vergeleken met het einde van de Koude Oorlog. En als je het vergelijkt met begin jaren 60 dan was die tijd al niet al te best. Tegenwoordig is het nog droever gesteld met de RAF. Toegegeven: een groot deel is ontstaan doordat de RAF niet/nauwelijks meer over overzeese bases beschikt. Vliegbases in het Verre Oosten (tot de late jaren 60) zijn allemaal vervallen. Vliegbases in de Middellandse Zee (Malta vooral) zijn grotendeels komen te vervallen. RAFG is opgeheven met het einde van de Koude Oorlog. Maar het verval van de RAF gaat nog steeds verder, ook na het vertrek uit het buitenland.

bommenwerpers
Had de RAF in de jaren 60 nog 4 strategische bommenwerper types in dienst (ongeveer 90 Vulcans, 70Valiants, 80 Victors, en honderden Canberras), aan het einde van de Koude Oorlog hadden ze alleen nog wat Canberras in ondersteunende taken rondvliegen. De strategische bommenwerper was totaal verdwenen.

aanvalsvliegtuigen
De rol van de bommenwerper werd grotendeels overgenomen door de Tornado GR1 jachtbommenwerper, ondersteund door Jaguars en Harriers, maar nooit in de aantallen vliegtuigen (vooral Phantoms en Hunters) die ze vervingen, en al zeker niet voldoende om ook nog de strategische bommenwerper te vervangen.

jachtvliegtuigen
Bij de jachtvliegerij ging het al niet veel beter. Eind jaren 80 vlogen er weliswaar behoorlijk wat Tornado F3 jagers, maar vergeleken met de jaren 60 was het nog niet de helft.

Twee jaar geleden werden de laatste Jaguars buiten dienst gesteld, terwijl de opvolger (Lightning-II, ook bekend als de JSF) er nog niet is. De Harriers moeten de taken zolang waarnemen, maar tegelijkertijd ook de taken van de Sea Harrier op zee uitvoeren: twee squadrons zijn toegewezen aan de Royal Navy.
De Tornado F.3 wordt vervroegd uit dienst gesteld: tot er voldoende Typhoons zijn blijven er slechts 24 F3s in dienst om QRA-i taken uit te kunnen voeren in Engeland en op de Falklands. Tegelijkertijd worden er maar zo'n 180 Typhoons besteld (een gedeelte is namelijk nu al als 'tweedehandsje' naar Saoedi-Arabië afgevoerd) in plaats van de geplande 250 toestellen. De 'All-Round' Typhoon, oorspronkelijk bedoeld om alle tornados (ook de GR4) te vervangen vervangt nu alleen de F3, en de GR4 moet nog een tijd doorvliegen. Wel worden de hoeveelheden squadrons teruggebracht, om de vliegtuigen langer in dienst te kunnen houden door minder te vliegen.

Helicopters
Iets soortgelijks zie je ook bij de helicopters. Apache AH.1 (AH-64D-block1) is in dienst gekomen, maar wordt niet meer geupdate. Dat heeft tot gevolg dat de onderdelen schaarser worden, aangezien de meeste landen in het tempo van de Amerikaanse Apaches meegroeien. De RAF koos voor de Apache weliswaar voor krachtiger motoren, maar is wereldwijd de enige gebruiker van die motoren, waardoor het onderhoud relatief duur is. Het toestel verving de Lynx AH.7, die daarmee vrij kwam voor ondersteunend troepen transport. Echter: die blijken in Afghanistan niet/nauwelijks bruikbaar, omdat ze vermogen te kort komen voor het vliegen in bergachtig gebied. Tegelijkertijd moeten er helicopters gekannibaliseerd worden om de 20 helicopters in Afghanistan vliegende te houden. Dat gaat zo ver dat de scheidend defensiecommandant op tour door Afghanistan door een Amerikaanse Blackhawk moest worden rondgevlogen langs zijn eenheden. Premier Gordon Brown heeft afgelopen week te horen gekregen dat zijn geplande bezoek aan Afghanistan maar niet door moest gaan, want "de helicopters kunnen we wel beter inzetten, namelijk bij gevechten met de Taliban". Ondertussen huurt het Engelse leger helicopters in een derdewereldland om haar special forces in rond te laten vliegen. Het engelse leger bestuurt de dingen zelf wel, maar heeft liever eigen materieel. Een aanbod uit Oman voor een dozijn Puma helicopters (net vorige maand uit dienst gesteld) voor ¤ 6 miljoen per stuk werd afgeslagen, in plaats daarvan gaat de Royal Air Force op haar eigen helicopters de modificaties uitvoeren voor 11 miljoen per stuk die al op de Omaanse helis zitten. De reden: er mag geen enkel extra toestel worden aangeschaft, ook niet als dat goedkoper blijkt dan het ombouwen van een bestaande heli. Daarom bouwt de RAF 6 mislukte special ops Chinooks in Engeland terug tot normale chinook, terwijl een aanbod van de USArmy voor 6 normale chinooks is afgeslagen.

Transportvloot
De RAF heeft weliswaar 7 Globemasters, maar heeft daar bij lange na niet genoeg aan voor het vullen van haar logistiek. Daarom vliegen er ook nog diverse soorten Herculessen (1e en 3e generatie) rond, en dan nog moeten de Britten An-124 toestellen inhuren, want tot het vervangen van de oudste Herculessen is nog steeds niet besloten, terwijl er wel regelmatig toestellen buiten dienst worden gesteld.
De 30 of zo huidige tankvliegtuigen (Tristar en VC10) worden uitgefaseerd zodra de A330 tankvliegtuigen (die nu gebouwd worden voor een privaat bedrijf die ze dan weer met bemanningen verhuurt aan de RAF) beschikbaar komen.

Waarom is dit nou zo'n issue?
Veel van wat er in Engeland gebeurt, gebeurt ook bij ons. Politici roepen dat we 'tenslotte al 60 jaar vrede hebben', en de noodzaak voor defensie minder aanwezig is: het vredesdivident. Uiteraard is die vrede een verdienste van de politici die ons de EU gaven. Nooit hoor je die politici over de eerste 40 jaar van die vrede, waarin de vrede zo broos was, dat hij met heel veel wapens bewaakt moest worden. Nee, 60 jaar vrede is 100% de verdienste van de politici.
Een aparte leugen uiteraard: nog geen 15 jaar geleden liep er nog een behoorlijk conflict op de Balkan, en 10 jaar geleden nog één, al duurde die aanmerkelijk korter.
Tegelijkertijd sturen ze hun legers wel verder weg dan vroeger, en voor langere tijd. Het materieel slijt harder, maar er moet langer mee gedaan worden.

Er dringt zich steeds vaker een vergelijking met de jaren 30 van de vorige eeuw bij mij op.
Toen: De Grote Oorlog (WO-I) was zo hevig en vernietigend geweest, dat wilden we nooit meer, de wapens werden massaal naar de smeltoven gebracht en de Volkerenbond ontstond. Die bleek echter al gauw een papieren tijger.
Nu: De Koude Oorlog is geweest, en daarin werd met vernietiging op wereldschaal gedreigd. Dat willen we nooit meer, onze wapens reduceren we nu al bijna 2 decennia, we willen onze problemen nu eindelijk eens echt via de VN op gaan lossen. De VN is echter al sinds haar oprichting een papieren tijger.
Toen: begin jaren 30 kwam de Grote Depressie, een economische crisis die de hele wereld verlamde. Eén van de gevolgen was dat Nederland (toch al geen grote investeerder in haar veiligheid, we waren immers neutraal) nog minder uitgaf aan defensie.
Nu: De huidige recessie is nog geen jaar oud, en we zitten volgens sommige doemdenkers nog maar aan het begin. De Europese NAVO-leden zijn geen van allen van plan om nieuwe zware investeringen te doen in hun legers, en aangegane verplichtingen te reduceren of zelfs af te zeggen.
Toen: Aan onze oostgrens weet een gesjeesde schilder die in de Grote oorlog aan de verliezende kant zat de macht te krijgen over zijn land. in zes jaar tijd weet hij het land om te toveren van een land dat aan de grond zit en gedeeltelijk bezet is, tot een enorme oorlogsmachine met bijbehorende industrie. Tegen de tijd dat Europa door heeft wat er gebeurt en begint te investeren in nieuw defensiematerieel heeft de gesjeesde schilder al twee landen (die vroeger deel uitmaakten van het duitse keizerrijk) bezet, en een derde aangesloten bij zijn nieuwe vaderland. Zijn land raakt in oorlog met het machtigste land van die tijd: Engeland, dat het nog jonge Polen steunt in zijn onafhankelijkheid. Nog een jaar later breekt er een wereldomvattende oorlog uit, ook al omdat er in het Verre Oosten een ander land een soortgelijke expansiedrift heeft.
Nu: Aan de oostgrens van de EU ligt een enorm land, waarvan de leiding berust bij een duo die bij het verliezen van de Koude Oorlog aan de verkeerde kant zaten. Sinds ze aan de macht zijn is het land langzaam maar zeker haar defensie aan het herbouwen, en rammelen ze regelmatig aan de poorten van landen die vroeger deel uitmaakten van het tsaristische/sovjet-rijk. Ze dreigen regelmatig met harde woorden richting de VS, die de nog jonge landen steunen in hun onafhankelijkheid. In het Verre Oosten rammelt een grote economische reus regelmatig met zijn kettingen.
Het westen, vooral het Europese deel, blijft dit keer echter rustig doorbezuinigen op haar defensie. In absolute aantallen valt het nog wel mee, de budgetten blijven wel iets stijgen. Maar in procenten en afgezet tegen inflatie wordt het steeds kleine beetjes minder. "We investeren niet meer in kwantiteit, maar in kwaliteit", zo zegt men. Dat zal best, maar een klein betje kwaliteit zal het nooit winnen tegen een overmacht in kwantiteit.

Toen het vredesdivident geïnd begon te worden sprak men van een waarschuwingstijd van 10 jaar.
In de jaren 30 had men er 6. Rusland en China laten inmiddels al weer een jaar of 5 regelmatig zien dat ze nog steeds niet van het wereldtoneel verslagen zijn. Sterker nog: om de zoveel tijd kunnen ze het even niet laten om het westen uit te dagen. China laat een duikboot opduiken midden in een Amerikaanse oefening. Rusland vliegt langs de Europese kusten met bommenwerpers, en zelfs langs de kust van midden- en zuidamerika tijdens een oefening vanuit Venezuela. China dreigt met economische oorlog tegen de VS, en voert regelmatig een cyberoorlog over het Internet tegen de VS. Rusland dreigt de energievoorziening af te sluiten en bedreigt de Oekraïne, Roemenië en Georgië als ze Amerikaanse bases op hun grondgebied toestaan.

Wanneer zitten we nou eindelijk eens in jaar 1 van die 10 jaar waarschuwingstijd? Wanneer gaat Europa weer eens een fatsoenlijke defensie voor de langere termijn neerzetten, zodat de bedreigingen weer tot het verleden behoren?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 20 juli 2009 @ 11:42:04 #2
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_71143988
TT aangepast, interessant om te lezen dat er steeds meer landen die boven komen drijven met materiaal problemen.
  maandag 20 juli 2009 @ 12:31:37 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_71145478
Ik wist niet dat het zó slecht gesteld was met de RAF
pi_71146101
Nou, voorlopig niet natuurlijk. Pas als we onszelf als 1 europa zien en als 1 europa handelen kunnen we een blok van betekenis vormen tegen de 3 andere grootmachten. Nu is het ieder voor zich en te kleinschalig.

Afgezien daarvan is het politieke zelfmoord voor welke partij dan ook om aan te kondigen dat ze fiks meer geld in defensie willen stoppen. Niemand gaat z'n vingers daaraan branden. En de Nederlandse burger? Die heeft ook wel een oplossing hoor: "Nou, dan trekken we ons toch gewoon terug uit Afghanistan en bemoeien we ons niet meer met de rest van de wereld?".
Ja, ik generaliseer.
  maandag 20 juli 2009 @ 14:30:07 #5
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_71149387
Mijn vader heeft bij de RAF gezeten dus we krijgen nog altijd de leuke boekjes en tijdschriften thuis gestuurd. Maar het is inderdaad vrij triest gesteld met de RAF, Maar hoewel in de jaren 50/60 Engeland honderden Vampires/Javelins/Buccaneers/Phantoms/Swifts/Meteors/Lightnings hadden, waren ze ook stuk voor stuk veel minder ingewikkeld en veel goedkoper dan de huidige Typhoon of Tornado F3.. Ook de kosten om een piloot te trainen was veel minder. Ook door het verval van de kolonies en dus het niet meer beschikken over de inkomsten van die kolonies hadden de strijdkrachten veel minder tot hun beschikking.

Want niet alleen de RAF was de pineut maar de RN nog veel meer. Ooit een kracht met dozijnen Slagschepen en Vliegdekschepen is de RN nu ongeveer net 2 keer zo groot als onze Marine.. terwijl het ooit 20 keer zo groot was ofzo.

In principe is een nieuwe Falklands oorlog nodig, om bewust te zijn dat de Engelsen toch echt wat slagkracht tot hun beschikking moeten hebben en niet steeds op de Amerikanen vertrouwen. Maggie kon dat toendertijd.. maar nu met Brown of later Cameron.. zal toch Amerika het harde werk moeten doen krijgt Argentinië of een andere land aanvalsdriften tegen 1 van de vele Engelse eilanden.


Maar Gloster Gladiators zijn wel kewle vliegtuigen hoor.. kijken naar de RAF in de jaren 30
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  maandag 20 juli 2009 @ 14:31:22 #6
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_71149435
quote:
Op maandag 20 juli 2009 14:30 schreef TheGaffer het volgende:
Mijn vader heeft bij de RAF gezeten dus we krijgen nog altijd de leuke boekjes en tijdschriften thuis gestuurd. Maar het is inderdaad vrij triest gesteld met de RAF, Maar hoewel in de jaren 50/60 Engeland honderden Vampires/Javelins/Buccaneers/Phantoms/Swifts/Meteors/Lightnings hadden, waren ze ook stuk voor stuk veel minder ingewikkeld en veel goedkoper dan de huidige Typhoon of Tornado F3.. Ook de kosten om een piloot te trainen was veel minder. Ook door het verval van de kolonies en dus het niet meer beschikken over de inkomsten van die kolonies hadden de strijdkrachten veel minder tot hun beschikking.

Want niet alleen de RAF was de pineut maar de RN nog veel meer. Ooit een kracht met dozijnen Slagschepen en Vliegdekschepen is de RN nu ongeveer net 2 keer zo groot als onze Marine.. terwijl het ooit 20 keer zo groot was ofzo.

In principe is een nieuwe Falklands oorlog nodig, om bewust te zijn dat de Engelsen toch echt wat slagkracht tot hun beschikking moeten hebben en niet steeds op de Amerikanen vertrouwen. Maggie kon dat toendertijd.. maar nu met Brown of later Cameron.. zal toch Amerika het harde werk moeten doen krijgt Argentinië of een andere land aanvalsdriften tegen 1 van de vele Engelse eilanden.


Maar Gloster Gladiators zijn wel kewle vliegtuigen hoor.. kijkend naar de RAF in de jaren 30
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
pi_71207448
Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben in de RAF van het VK...
  woensdag 22 juli 2009 @ 11:18:20 #8
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71208224
Interessant stukje, ook met je analyse van de geopolitieke toestand ben ik het grotendeels eens, op een groot verschil tussen de jaren dertig en nu na: er is geen land op deze aardbol dat op dit moment onder een zo ridicuul grote oorlogsboete zucht als Duitsland in de jaren dertig. Mede door de economisch deplorabele situatie die die schuld samen met de Grote Depressie creeërde, kon Hitler de macht grijpen en Duitsland omvormen tot de militaire grootmacht die het werd.

Om je een beeld te geven van de economische situatie in Duitsland destijds: een brood moest betaald worden met een kruiwagen vol Reichsmarken, zo hoog was de inflatie. En dat kwam, in de retoriek van Hitler (en dat klopte grotendeels ook wel) doordat Engeland en Frankrijk zo'n enorm hoge oorlogsboete hadden vastgesteld, dat het Duitsland de kop kostte, waardoor extremisme de kop opstak. De boete bedroeg op dat moment 132 miljard Reichsmark. Dat is echt een ridicuul hoog bedrag...
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_71214161
Gaat inderdaad niet goed met de RAF.
Zeker het tekort aan helikopters is een zeer groot probleem.

Las laatst dat de RAF zelfs delen van een Argentijnse Chinook, 27 jaar na dato, heeft moeten gebruiken om een in 1999 neergestortte Chinook te kunnen opknappen om hem daarna naar Afghanistan te verschepen.
( Klik )
  woensdag 22 juli 2009 @ 14:20:48 #10
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71214375
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 14:14 schreef SolDat het volgende:
Gaat inderdaad niet goed met de RAF.
Zeker het tekort aan helikopters is een zeer groot probleem.

Las laatst dat de RAF zelfs delen van een Argentijnse Chinook, 27 jaar na dato, heeft moeten gebruiken om een in 1999 neergestortte Chinook te kunnen opknappen om hem daarna naar Afghanistan te verschepen.
( Klik )
Het linkje dat je er nu bij hebt gezet gaat over Bravo November, de enige Chinook in de Falklands in 1982. Ik heb het verhaaltje over de Argentijnse Chinook ook ergens gelezen, maar zou je zelf het linkje nog even hier kunnen zetten?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 22 juli 2009 @ 14:21:26 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_71214397
''This isn't a chopper, it is a bunch of spare parts going in the same direction!''
  woensdag 22 juli 2009 @ 14:32:10 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71214792
"Helicopters cannot fly, they're so ugly the earth rejects them."

Heeft iemand eigenlijk enig idee hoe het eigenlijk staat met de overige europese krijgsmachten? Hebben wij zelf bijvoorbeeld ook een beerput zoals de RAF, maar ligt de deksel er nog op?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_71216143
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 14:20 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Het linkje dat je er nu bij hebt gezet gaat over Bravo November, de enige Chinook in de Falklands in 1982. Ik heb het verhaaltje over de Argentijnse Chinook ook ergens gelezen, maar zou je zelf het linkje nog even hier kunnen zetten?
Artikel 1
Artikel 2

Er is de laatste tijd sowieso al veel kritiek op het tekort aan helikopters in Afghanistan, zelfs in de politiek.

Daarnaast heb je ook nog eens het verhaal dat de Britten nieuwe 'plat-bodem' voertuigen aanschaffen om het aantal IED slachtoffers te verminderen...
pi_71219883
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 11:18 schreef Rock-shocker het volgende:
Interessant stukje, ook met je analyse van de geopolitieke toestand ben ik het grotendeels eens, op een groot verschil tussen de jaren dertig en nu na: er is geen land op deze aardbol dat op dit moment onder een zo ridicuul grote oorlogsboete zucht als Duitsland in de jaren dertig.

Ijsland... Het is dan wel geen oorlogsboete, maar die hebben relatief gezien ook gigantische schulden.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 22 juli 2009 @ 17:31:30 #15
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71221478
daarom moet dat land wegblijven van de EU.
Ronald super topic, mooi om te lezen.
Keep it coming, mooie bijdrage voor DEF dit.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:18:38 #16
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71228996
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 16:45 schreef Northside het volgende:

[..]

Ijsland... Het is dan wel geen oorlogsboete, maar die hebben relatief gezien ook gigantische schulden.
Tsja, bijna elk land heeft op dit moment schulden. Een oorlogsboete is voor retorische en propagandistische doeleienden toch echt wel wat anders denk ik.

Maar inderdaad, het gaat niet echt de goede kant op met Ijsland.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_71232445
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:18 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Tsja, bijna elk land heeft op dit moment schulden. Een oorlogsboete is voor retorische en propagandistische doeleienden toch echt wel wat anders denk ik.

Maar inderdaad, het gaat niet echt de goede kant op met Ijsland.
Ja, elk land "heeft wel schulden ja". Maar Ijsland heeft bovenop de normale schulden nog eens 4 miljard schuld uitstaan bij Engeland en Nederland (jaarlijks BNP ijsland = 8 miljard). Dat is wel iets meer dan "wel wat schulden", dat land zit financieel gezien gewoon totaal aan de grond. Net als Duitsland in de jaren 30.

En als Ijsland zou terugbetalen zou Engeland dat mooi kunnen investeren in de luchtmacht, voor 2,7 miljard kan je veel doen.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:49:55 #18
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_71241333
we kunnen ijsland hebben dus als die gekke dingen gaan doen kan ik ze nog wel aan.
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:03:03 #19
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71261258
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:46 schreef Northside het volgende:

[..]

Ja, elk land "heeft wel schulden ja". Maar Ijsland heeft bovenop de normale schulden nog eens 4 miljard schuld uitstaan bij Engeland en Nederland (jaarlijks BNP ijsland = 8 miljard). Dat is wel iets meer dan "wel wat schulden", dat land zit financieel gezien gewoon totaal aan de grond. Net als Duitsland in de jaren 30.

En als Ijsland zou terugbetalen zou Engeland dat mooi kunnen investeren in de luchtmacht, voor 2,7 miljard kan je veel doen.
Het grote verschil is alleen dat het niet gaat om een oorlogsschuld. Voor de schuld waarmee Ijsland nu zit opgescheept kunnen ze niemand van buiten het land de schuld geven.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:59:29 #20
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71262883
Ik snap je niet...
Ik zou neit weten waarom Diplomatieke of Economische schulden als deze niet te wijten zijn aan het toedoen van iemand anders en oorlogs schulden per defenitie wel....
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 23 juli 2009 @ 21:18:16 #21
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71263497
Nou ja, bij de oorlogsschuld zoals die bij Duitsland bestond in de jaren twintig en dertig werd deze bewust zo debiel hoog gesteld door Engeland en Frankrijk als wraak op een vier jaar durende oorlog en voorgaande oorlogsschulden zoals die uit de jaren zeventig van de negentiende eeuw toen de Duitsers de Fransen lieten boeten voor die oorlog. Hitler had dus retorisch iets om mee te spelen, namelijk de Engelsen en de Fransen die de schuld waren van de economische malaise van Duitsland door de enorme oorlogsschuld en de economische crisis.

Als de toekomstige dictator van Ijsland iemand de schuld wil geven van de economische schuld van het land, kunnen ze alleen de heren van IceSave de schuld in de schoenen schuiven. Die hebben immers economisch roekeloos gehandeld. Dat is een groot verschil.

Komt trouwens nog bij dat Ijsland een bevolking heeft van amper 320.000 mensen, dus om dat nou als militair destabiliserende factor voor Europa en de wereld te kunnen gaan beschouwen is lichtelijk vergezocht
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  donderdag 23 juli 2009 @ 21:21:53 #22
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71263607
Ja maar zo zou je het ook kunnen doortrekken dat de Centrale mogendheden in Wo1 de oorlog maar nooit hadden moeten beginnen.. zo kun je de schuld ook aan jezelf geven. of aan anderen. Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_71265815
Deze situatie is inderdaad bijna 1 op 1 vergelijkbaar met de Koninklijke Luchtmacht.

Sad but true.
Goed stuk by the way, nog niet alles kunnen lezen maar dat doe ik wel later.
pi_71266101
De luchtmacht is bij ons meer lucht dan macht. De weinige F-16s die we hebben vallen van ellende uit elkaar en als we straks zijn opvolger hebben, hebben we nog minder jagers.
  donderdag 23 juli 2009 @ 22:36:27 #25
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71266506
genoeg vuurkracht nog hoor, en als je het vergelijkt met andere Europese landen zitten we nog niet zo aan de grond m.b.t de Luchtmacht.

Duitsland heeft toestellen die niet eens allemaal gebruikt kunnen worden waar ze voor ontwikkeld zijn.

GB idem

Belgíe.. ja als je NL erg vind, ga daar dan maar niet kijken.

Frankrijk ... ja het is Frans en buiten mijn mening over Franse techniek hebben ze enorm veel problemen met hun toestellen, ook veel aan vervanging toe waar geen geld voor is.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')