abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3863060
Theoretisch klinkt dat idd prachtig. Maar helaas werkt het niet. Als de markt voor 100% vrij is, zal er een enorme tweedeling in de maatschappij ontstaan. Rijk zal rijker worden, en arm armer...

Sja, leuk als je aan de goeie kant zit, lastig als je aan de verkeerde kant zit, en geen enkele kans krijgt daaruit te komen..

I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_3863075
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:10 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je moet niets willen, je moet de markt volledig vrijlaten. Als je dit doet dan wordt ieders behoefte maximaal bevredigd en dit is toch waar het allemaal om draait of niet dan..? Als jij vind dat het milieu......nou dan koop je toch alleen producten die milieuvriendelijk zijn.

Ik ben het met je eens dat er een hoop kunstmatig in stand wordt gehouden met subsidies, maar soms is het toch echt een noodzakelijk kwaad hoor. 't Is een illusie om te denken dat de marktwerking overal iets goeds is.

Laten we eerst maar eens al die kunstzinnige ellende onder de loep nemen voordat we de landbouwsubsidie onder handen nemen. Daar zit ook een hoop troep tussen, denk ik.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 17 april 2002 @ 13:14:54 #28
11777 Grote-Smoeldriaan
Als je wint, heb je vrienden
pi_3863102
De boter, melk en andere bergen worden idd in stand gehouden door subsidies, dit is ronduit belachelijk maar goed daar kunnen we misschien een ander topic aan wijden.

Dit topic gaat eigenlijk over het economische beleid wat de SP zou willen uitvoeren en wat mijns inziens uiteindelijk Nederland niet ten goed komt. Ik ben tot nu toe nog geen argumenten tegengekomen die dat ontkrachten. Misschien mis ik ergens iets, misschien kijk ik iets over het hoofd, dat wil ik dan graag horen? Anyone?

Hard, gemeen en snel
  woensdag 17 april 2002 @ 13:15:29 #29
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3863109
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:13 schreef BarBaar het volgende:
Theoretisch klinkt dat idd prachtig. Maar helaas werkt het niet. Als de markt voor 100% vrij is, zal er een enorme tweedeling in de maatschappij ontstaan. Rijk zal rijker worden, en arm armer...
Als je me nu kunt uitleggen waarom dit zal gebeuren dan kan ik je begrijpen. Dit wordt altijd geroepen, maar nooit onderbouwd. Leg me dit nu eens uit adhv een voorbeeld ofzo

Sja, leuk als je aan de goeie kant zit, lastig als je aan de verkeerde kant zit, en geen enkele kans krijgt daaruit te komen..

Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_3863145
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:13 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat er een hoop kunstmatig in stand wordt gehouden met subsidies, maar soms is het toch echt een noodzakelijk kwaad hoor. 't Is een illusie om te denken dat de marktwerking overal iets goeds is.

Laten we eerst maar eens al die kunstzinnige ellende onder de loep nemen voordat we de landbouwsubsidie onder handen nemen. Daar zit ook een hoop troep tussen, denk ik.

Ehm, de gedachte van de landbouw afschaffen:
Op het moment wordt er ontzettend veel subsidie aan de boeren gegeven. Zoveel zelfs dat het goedkoper is de producten uit de 3de wereld te halen! Dus er blijft meer geld over als de subsidie wordt afgeschaft, en dit geld wordt besteed aan inkopen in de 3de wereld...

Heeft niets met kunstmatige zooi te maken dus...

woensdag 17 april 2002 @ 13:19:06 #31
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3863169
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:06 schreef Z het volgende:
Ik zit te twijfelen om op de SP te stemmen omdat ik op een Linkse partij wil stemmen en daar zijn er niet zoveel van, de 'oude' linkse partijen zijn allemaal zo 'verrechts'. Maar de SP is vaak niet iets te radicaal maar het is ok vaak zo dat partijprogramma's vaak extremer zijn dat dat wat werkelijk uitgevoerd word. En bovendien is de kans niet zo groot dat de SP gaat regeren dan is het misschien een beetje zonde voor je stem....
Waarom wil je links stemmen, uit principe? Je stemt toch op de partij die jouw inziens de beste plannen heeft.

Ik zie de SP samen met PVDA, CDA en GL nog wel een kabinet vormen al heeft dat niet mijn voorkeur.

Hard, gemeen en snel
pi_3863221
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:14 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
Misschien mis ik ergens iets, misschien kijk ik iets over het hoofd, dat wil ik dan graag horen? Anyone?
Volgens mij zie je voornamelijk over het hoofd dat (1) de SP hogere belastingen heft en (2) een gunstiger arbeidsklimaat (voor de werknemers) schept zodat ze op de lange termijn een productievere werksector creëert. Tevens kun je tijdens de vergrijzing niet te veel aandacht geven aan de staatsschuld. Dat kun je beter doen als de grootste vergrijzingsgolf voorbij is, dan heb je niet twee grote uitgavensposten tegelijk. Want wat de SP doet is investeren in de collectieve sector en dat is juist één van de dingen waar veel meer beroep op zal worden gedaan.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 17-04-2002 13:25]

Wittgenstein
pi_3863278
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

sgoe:

Stel je voor, 100% vrij markt economie, alles mag, niets moet, alleen de stekste overleven.

We gaan ervanuit dat je aan de "goeie" rijke kant zit: Mooie baan, goeie carriere vooruitzichten. Ja, het gaat goed met je! Je bereikt het ultieme doel, je wordt directeur van een goed lopend bedrijf!

Maar dan, oppeens, een concurent! Hij gebruikt een andere techniek, die effectiever (en om ontopic te blijven: schoner en duurzamer is). Maar gelukkig is die concurrent nog niet zo kapitaalkrachtig.

Dus heb je 2 opties:
1. je koopt zijn bedrijf op
2. je concurreert hem weg.

licht er nu aan welke de goedkoopste optie is, die kies je. Maar welke (bijvoorbeeld in milieu-opzichten) het best is, doet er niet toe.

Enne, misschien nog iets meer toegericht op arm en rijk:
Jou bedrijf, met jou als directeur, zal het best lopen met zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten (armen worden armer). Maar je bent uiteraard niet zo dom om zelf ook op een houtje te gaan zitten bijten, je geeft hezelf een riant salaris (rijken rijker).

Ik denk dat het zo wel wat duidelijker zal zijn? Kan nodig zijn om er even over te denken, voor je de (mogelijke)gevolgen voor 100% doorziet

woensdag 17 april 2002 @ 13:38:07 #34
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3863483
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:24 schreef BarBaar het volgende:

[..]

sgoe:

Stel je voor, 100% vrij markt economie, alles mag, niets moet, alleen de stekste overleven.

We gaan ervanuit dat je aan de "goeie" rijke kant zit: Mooie baan, goeie carriere vooruitzichten. Ja, het gaat goed met je! Je bereikt het ultieme doel, je wordt directeur van een goed lopend bedrijf!

Maar dan, oppeens, een concurent! Hij gebruikt een andere techniek, die effectiever (en om ontopic te blijven: schoner en duurzamer is). Maar gelukkig is die concurrent nog niet zo kapitaalkrachtig.

Dus heb je 2 opties:
1. je koopt zijn bedrijf op
2. je concurreert hem weg.

licht er nu aan welke de goedkoopste optie is, die kies je. Maar welke (bijvoorbeeld in milieu-opzichten) het best is, doet er niet toe.
Vergeet niet dat je klanten, die milieugericht zijn, dit ook weten. Zij zullen je voor verkeerde maatregelen straffen door je product niet te kopen. Maar je neemt de technologie dus over want je kunt efficienter produceren en dus goedkoper en dus kan je meer winst maken. Doordat je dit doet vervuil je minder, want je gebruikt minder grondstoffen. Als je de markt gaat controleren, is de motivatie om zulke uitvindingen te doen weg en worden ze dus ook niet gedaan. Conclusie:Het is juist goed voor het milieu.....
Enne, misschien nog iets meer toegericht op arm en rijk:
Jou bedrijf, met jou als directeur, zal het best lopen met zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten (armen worden armer).
Uiteraard, maar doordat je concurrentie hebt van andere bedrijven op de markt voor personeel (die dus ook personeel aannemen), ben je gedwongen om de prijs te betalen die het personeel waard is
Maar je bent uiteraard niet zo dom om zelf ook op een houtje te gaan zitten bijten, je geeft hezelf een riant salaris (rijken rijker).
Waardoor je product duurder wordt en je concurrentiepositie verzwakt.....
Ik denk dat het zo wel wat duidelijker zal zijn? Kan nodig zijn om er even over te denken, voor je de (mogelijke)gevolgen voor 100% doorziet

Beter voorbeeld aub
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 17 april 2002 @ 13:39:46 #35
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3863504
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:22 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Volgens mij zie je voornamelijk over het hoofd dat (1) de SP hogere belastingen heft en (2) een gunstiger arbeidsklimaat (voor de werknemers) schept zodat ze op de lange termijn een productievere werksector creëert. Tevens kun je tijdens de vergrijzing niet te veel aandacht geven aan de staatsschuld. Dat kun je beter doen als de grootste vergrijzingsgolf voorbij is, dan heb je niet twee grote uitgavensposten tegelijk. Want wat de SP doet is investeren in de collectieve sector en dat is juist één van de dingen waar veel meer beroep op zal worden gedaan.

Thanks, ik zal mijn best doen objectief te blijven.

Ik zie niet in wat (1)de hogere belastingen te maken hebben met bijvoorbeeld het inkrimpen van Schiphol en het sluiten van andere luchthavens en het negatieve effect op het bedrijfsleven daarvan.
(2)mag je me verder uitleggen hoe de SP dat precies gaat doen want daar mis ik iets. Ik denk trouwens dat de grote vergrijzingsgolf nog moet komen en je dus nu nog de staatschuld moet terugbrengen zodat je die kosten (rente) straks bespaard.

Het investeren in de collectieve sector begrijp ik maar ik denk dat er eerst een grondige reorganisatie van die sector dient plaats te vinden voordat je daar gaat investeren.

Hard, gemeen en snel
pi_3863649
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:22 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Volgens mij zie je voornamelijk over het hoofd dat (1) de SP hogere belastingen heft en (2) een gunstiger arbeidsklimaat (voor de werknemers) schept zodat ze op de lange termijn een productievere werksector creëert.

Smoeldriaan vroeg om redenen waarom de SP nederland economisch gezien niet naar de afgrond brengt. Dan geef jij aan dat ze veel belastingen heffen en een gunstig werknemersklimaat creeeren (en daarmee automatisch een ongunstig werknGEVERSklimaat). Dit zijn niet bepaald economie-stimulerende middelen, leg het eens uit?
quote:
Tevens kun je tijdens de vergrijzing niet te veel aandacht geven aan de staatsschuld. Dat kun je beter doen als de grootste vergrijzingsgolf voorbij is, dan heb je niet twee grote uitgavensposten tegelijk.
Wanneer houdt de vergrijzing op dan? Door de typische klokvorm (de staatjes van de leeftijd dus) van industriele landen zal de vergrijzing steeds erger worden.
quote:
Want wat de SP doet is investeren in de collectieve sector en dat is juist één van de dingen waar veel meer beroep op zal worden gedaan.
De SP investeert in de collectieve sector, ten koste van de particuliere sector. Meer belastingen, dus minder economische groei, etc etc-> AFGROND.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_3863731
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:39 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
Ik zie niet in wat (1)de hogere belastingen te maken hebben met bijvoorbeeld het inkrimpen van Schiphol en het sluiten van andere luchthavens en het negatieve effect op het bedrijfsleven daarvan.
Hogere belastingen betekent dat je meer kunt uitgeven, daar doelde ik eigenlijk op.
quote:
(2)mag je me verder uitleggen hoe de SP dat precies gaat doen want daar mis ik iets.
Nou ja, werknemers krijgen wat de SP betreft meer rechten, loonmatiging staat niet op hun verlanglijstje, etc. Allemaal maatregelen mijns inziens die de werknemers bij hun werk betrekken en niet zozeer alleen bij hun salaris. Volgens mij is de productiviteit die daaruit voortvloeit net zo belangrijk als een gunstig investeringsklimaat.
quote:
Ik denk trouwens dat de grote vergrijzingsgolf nog moet komen en je dus nu nog de staatschuld moet terugbrengen zodat je die kosten (rente) straks bespaard.
O, da's slordig van me... je hebt gelijk.
quote:
Het investeren in de collectieve sector begrijp ik maar ik denk dat er eerst een grondige reorganisatie van die sector dient plaats te vinden voordat je daar gaat investeren.
Daar is de SP ook voor...
Wittgenstein
pi_3863813
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:49 schreef Kennyman het volgende:
De SP investeert in de collectieve sector, ten koste van de particuliere sector. Meer belastingen, dus minder economische groei, etc etc-> AFGROND.
Ja, met de grote sociaaldemocratische regeringen in het Europa van de twintigste eeuw zijn we hard op onze bek gegaan. Wat hebben we het slecht. .

De SP streeft naast allerlei geldelijke verplichtingen naar een mentaliteitsverandering. 72% Belasting die geheven wordt van een sociaal-minded bevolking is een minder grote rem op de economie dan 50% van een bevolking die in de ban is van het vrijemarktdenken en de individualisering. En dat toont voor mij de beperking aan van een economische analyse met haar verouderde homo economicus.

Wittgenstein
  woensdag 17 april 2002 @ 14:05:11 #39
13973 ranja
image means nothing
pi_3863885
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:06 schreef Z het volgende:
En bovendien is de kans niet zo groot dat de SP gaat regeren dan is het misschien een beetje zonde voor je stem....
Hm jij vindt het zonde als je op een niet regeringspartij stemt? Ik niet... ook of misschien juist als oppositie kun je je eigen stem laten horen. Als je in een coalitie zit moet je veel concessies doen vanwege regeeraccoorden en zo. Daar heeft een oppositiepartij geen last van. Ik wil ze dan wel zo groot mogelijk hebben.
  woensdag 17 april 2002 @ 14:06:22 #40
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3863900
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:54 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Hogere belastingen betekent dat je meer kunt uitgeven, daar doelde ik eigenlijk op.
[..]

Ja dat is logisch maar de vraag is natuurlijk of dit noodzakelijk is.
quote:
Nou ja, werknemers krijgen wat de SP betreft meer rechten, loonmatiging staat niet op hun verlanglijstje, etc. Allemaal maatregelen mijns inziens die de werknemers bij hun werk betrekken en niet zozeer alleen bij hun salaris. Volgens mij is de productiviteit die daaruit voortvloeit net zo belangrijk als een gunstig investeringsklimaat.
[..]
Geen loonmatiging doen de prijzen alleen maar stijgen. De werkgever berekent de kosten rustig door en de inflatie neemt toe waardoor de gewonnen koopkracht door meer loon weer afneemt. Tuurlijk het motiveren van werknemers is prima maar dan wel op de juiste manier.
quote:
O, da's slordig van me... je hebt gelijk.
[..]
quote:
Daar is de SP ook voor...
En gelukkig ook alle andere serieuze partijen.
De SP heeft ook best goede ideeen alleen heb ik het gevoel dat ze te ver doorslaan bijvoorbeeld met het vliegveld gebeuren.

Goede discussie in dit topic tot nu toe!

Hard, gemeen en snel
  woensdag 17 april 2002 @ 14:07:52 #41
13973 ranja
image means nothing
pi_3863922
quote:
Op woensdag 17 april 2002 12:50 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:

Ja dat is een risico, maar wat als je niet investeert en achteraf blijkt dat je het wel had terugverdient. Ik vind bovenstaande een beetje de omgekeerde wereld. Investeren is altijd een risico en sinds 11-sept misschien iets groter maar als je nu niets doet ben je sowieso te laat en hebben anderen die stap wel gemaakt. Nederland kan het zich niet veroorloven dat het bedrijfsleven vertrekt en zal daar dus aan moeten werken.

Dat kun je in feite nooit zeker weten dat je 'het wel zou hebben terugverdiend als'...
Ik zeg dus dat het nu niet de tijd is dit soort risico's te nemen omdat het investeringsgeld nu beter gebruikt kan worden voor andere zaken.
pi_3864044
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:05 schreef ranja het volgende:

[..]

Hm jij vindt het zonde als je op een niet regeringspartij stemt? Ik niet... ook of misschien juist als oppositie kun je je eigen stem laten horen. Als je in een coalitie zit moet je veel concessies doen vanwege regeeraccoorden en zo. Daar heeft een oppositiepartij geen last van. Ik wil ze dan wel zo groot mogelijk hebben.

Het zit een beetje zo dat ik dus graag links wil stemmen uit principe en dat spreeky me gewoon het meest aan, maar dus ook uit reactie op de verrechtsing. Om er voor te zorgen dat er een linkse partij gaat regeren zou je bijvoorbeeld beter op de de PvdA kunnen stemmen dan op de SP, de kans is groter dat de PvdA gaat regeren (dat denk ik tenminste) Maar ja dan stem je idd niet op een programma waar je het mee eens bent maar meer tactisch. Maar voorlopig zweef ik nog 'lekker'
Aldus.
pi_3864098
quote:
Op woensdag 17 april 2002 13:38 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Beter voorbeeld aub

krijg je niet, ik moet er ook soms nog even voor zorgen dat ik in de "goeie groep" blijf

Maar ik weet niet of die klanten wel zo milieugericht zijn. Ook zij hebben "last" van die vrije markt, en zullen dus (waarschijnlijk) voor het goedkoopste product kiezen.
Goed voor het mileu gaat het zeker niet zijn. Er zal (nogmaals) gezocht worden naar de goedkoopste productie weg, en die zal waarschijnlijk niet bepaald milieuvriendelijk zijn (milieu is nl geen aspect in het ontwikkelen van het product)

Wat betreft die concurrenten en betaling van de armeren:
Ik denk niet dat het werkt zoals jij stelt. Niet alleen jij hebt er voordeel bij de lonen van je personeel laag te houden, ook jouw collega-directeur heeft dat. Dus zullen die lonen laag blijven. In praktijk denk ik zelfs dat er afspraken zullen gemaakt worden tussen bedrijven (cartelvorming (als ik dat zo goed schrijf). Maar dat gaat in deze disussie wat ver.

Tot slot jouw eigen salaris:
Daar betrap ik je op een linkse gedachte, niet meer verdienen dat nodig is. Dat werkt zo niet, mensen zullen altijd meer willen (zeker wat geld betreft), en als dat tenkoste van het bedrijf gaat, sja, dan zullen ze dat op andere manieren proberen te compenseren (bijv loonverlaging van de minder opgeleiden).

Het begint ondertussen wel een aardig "doom-verhaal" te worden overigens..

woensdag 17 april 2002 @ 14:24:01 #44
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3864149
De SP aan de macht is een politieke nachtmerrie. Hun visie en standpunten onderdrukken iedere stimulans om als mens ergens in te excelleren en maken je tot een rad in het grote Borg-schip aarde. Buiten dat is hun programma financieel zo desastreus (namelijk structureel veel meer geld uitgeven dat er is terwijl hun overige beleid de economie afzwakt) en gespeend van elk realiteitsbesef (de SP gaat de komende 5 jaar uit van een 3% groei van de economie p/j) dat binnen afzienbare tijd de begin jaren '80 financiële situatie weer begroet kan worden.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_3864155
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:06 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
Geen loonmatiging doen de prijzen alleen maar stijgen. De werkgever berekent de kosten rustig door en de inflatie neemt toe waardoor de gewonnen koopkracht door meer loon weer afneemt. Tuurlijk het motiveren van werknemers is prima maar dan wel op de juiste manier.
Dat is weer waar. Niet alles wat te koop is behoort de markt toe, maar wel bijna alles idd. Ik weet zelf niet wat het "sociaal-democratische" antwoord daarop is... Heb ook weinig tijd, kom later terug in dit topic.
Wittgenstein
pi_3864189
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:24 schreef X-Ray het volgende:
De SP aan de macht is een politieke nachtmerrie.
Als je qua economie bedoelt, dat kan ik niet weerleggen, maar dit:
quote:
Hun visie en standpunten onderdrukken iedere stimulans om als mens ergens in te excelleren
is ten enenmale onjuist. De neiging om medelevend en solidair te staan tegenover je medemens heeft een fundamenteel positieve invloed op het plezier in jezelf en je leven. Dat wordt meer dan ondersteund door allerlei onderzoeken hierover.
Wittgenstein
  woensdag 17 april 2002 @ 14:28:13 #47
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3864204
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:07 schreef ranja het volgende:

[..]

Dat kun je in feite nooit zeker weten dat je 'het wel zou hebben terugverdiend als'...
Ik zeg dus dat het nu niet de tijd is dit soort risico's te nemen omdat het investeringsgeld nu beter gebruikt kan worden voor andere zaken.

Nu niet in Schiphol investeren is ook een risico nemen!

Maar OK, welke andere zaken dan? Volgens mij wordt er voldoende geld gestoken in die zaken en met alleen een hoop geld uitgeven maar daar niets voor terugverdienen red je het ook niet!

Hard, gemeen en snel
  woensdag 17 april 2002 @ 14:30:12 #48
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3864227
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:20 schreef BarBaar het volgende:

[..]

krijg je niet, ik moet er ook soms nog even voor zorgen dat ik in de "goeie groep" blijf

Maar ik weet niet of die klanten wel zo milieugericht zijn. Ook zij hebben "last" van die vrije markt, en zullen dus (waarschijnlijk) voor het goedkoopste product kiezen.
Nee als de consument het milieu belangrijk vind, dan zal deze geen product kopen wat het milieu zwaar schaad

Goed voor het mileu gaat het zeker niet zijn. Er zal (nogmaals) gezocht worden naar de goedkoopste productie weg, en die zal waarschijnlijk niet bepaald milieuvriendelijk zijn (milieu is nl geen aspect in het ontwikkelen van het product)
Er wordt naar gestreefd naar het minimale gebruik van grondstoffen, omdat dit het goedkoopst is, wat uiteraard het beste voor het milieu is
Wat betreft die concurrenten en betaling van de armeren:
Ik denk niet dat het werkt zoals jij stelt. Niet alleen jij hebt er voordeel bij de lonen van je personeel laag te houden, ook jouw collega-directeur heeft dat. Dus zullen die lonen laag blijven.
Natuurlijk maar de prijs voor de grondstof arbeid, zal net als alle andere prijzen voor grondstoffen conform de markt zijn. Er is namelijk geen reden waarom dat niet zo zou zijn. Overigens vergeet je de vakbonden in dit proces
In praktijk denk ik zelfs dat er afspraken zullen gemaakt worden tussen bedrijven (cartelvorming (als ik dat zo goed schrijf)met een k . Maar dat gaat in deze disussie wat ver.

Tot slot jouw eigen salaris:
Daar betrap ik je op een linkse gedachte, niet meer verdienen dat nodig is. Dat werkt zo niet, mensen zullen altijd meer willen (zeker wat geld betreft), en als dat tenkoste van het bedrijf gaat, sja, dan zullen ze dat op andere manieren proberen te compenseren (bijv loonverlaging van de minder opgeleiden).
Die gaan dan allen of staken (vakbond) of gewoon naar een andere werkgever die ze wel het goede salaris betaald. Waardoor je concuren......etc.

Het begint ondertussen wel een aardig "doom-verhaal" te worden overigens..

woensdag 17 april 2002 @ 14:41:39 #49
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3864386
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:27 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Als je qua economie bedoelt, dat kan ik niet weerleggen, maar dit:
[..]

is ten enenmale onjuist. De neiging om medelevend en solidair te staan tegenover je medemens heeft een fundamenteel positieve invloed op het plezier in jezelf en je leven. Dat wordt meer dan ondersteund door allerlei onderzoeken hierover.

Hier insinueer je dus de neiging om medelevend en solidair te zijn puur voorbehouden is aan standpunten als die van de SP. Fout 1.

Verder weerleg je mijn stelling dat de visies der SP iedere stimulans om ergens in te excellereren, uit te blinken, iets te bereiken, niet. Logisch, want dat kan je ook niet weerleggen. Dat is namelijk wat de SP wil: gelijkheid voor alles en iedereen op ieder vlak, en wie uitblinkt moet opzouten. Fout 2.

Verder vergeet je dat een land WEL bekostigt moet worden, OOK als we allemaal in hetzelfde pak rondlopen en fantastische zorg hebben etc, is er wel geld nodig om dat te betalen. Nederland is namelijk allesbehalve self-supporting. Fout 3.

Buiten dat, IK zou dood-, en dan ook echt DOOD ongelukkig zijn in een samenleving zoals de SP die voorstelt. Dan ben ik OF weg, OF ik maak mezelf van kant. Zoals we bij bosjes gezien hebben in landen als de DDR, Tsjecho-Slowakije ed.
Het WERKT niet Koekepan, leer nu eens van de geschiedenis. De SP ontkent en gaat tegen de gehele menselijke aard in, gaat tegen zaken als creativiteit en inventiviteit in, degradeert je tot een onbelangrijke grijze muis in het radarwerk, en iedereen die daar niet aan mee wil doen en zichzelf wil ontdekken, zijn eigen idealen na wil streven en zichzelf gelukkig wil maken, wordt als afwijkend bestempeld en onderdrukt. Fout 4.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  woensdag 17 april 2002 @ 14:54:37 #50
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3864669
quote:
Op woensdag 17 april 2002 14:41 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Hier insinueer je dus de neiging om medelevend en solidair te zijn puur voorbehouden is aan standpunten als die van de SP. Fout 1.

Verder weerleg je mijn stelling dat de visies der SP iedere stimulans om ergens in te excellereren, uit te blinken, iets te bereiken, niet. Logisch, want dat kan je ook niet weerleggen. Dat is namelijk wat de SP wil: gelijkheid voor alles en iedereen op ieder vlak, en wie uitblinkt moet opzouten. Fout 2.

Verder vergeet je dat een land WEL bekostigt moet worden, OOK als we allemaal in hetzelfde pak rondlopen en fantastische zorg hebben etc, is er wel geld nodig om dat te betalen. Nederland is namelijk allesbehalve self-supporting. Fout 3.

Buiten dat, IK zou dood-, en dan ook echt DOOD ongelukkig zijn in een samenleving zoals de SP die voorstelt. Dan ben ik OF weg, OF ik maak mezelf van kant. Zoals we bij bosjes gezien hebben in landen als de DDR, Tsjecho-Slowakije ed.
Het WERKT niet Koekepan, leer nu eens van de geschiedenis. De SP ontkent en gaat tegen de gehele menselijke aard in, gaat tegen zaken als creativiteit en inventiviteit in, degradeert je tot een onbelangrijke grijze muis in het radarwerk, en iedereen die daar niet aan mee wil doen en zichzelf wil ontdekken, zijn eigen idealen na wil streven en zichzelf gelukkig wil maken, wordt als afwijkend bestempeld en onderdrukt. Fout 4.

Ik denk dat je hier iets te ver doordraaft, dit is namelijk nergens zo in hun partijprogramma terug te vinden en ondanks dat je in bepaalde zaken best gelijk zult hebben zijn er andere bepaalde zaken waarvan je de SP nu beticht die niet te bewijzen vallen.

Maar genoeg hierover, het topic draait vooral om het economische aspect van een partij als de SP, voor een discussie over andere zaken die de SP aangaan kun je beter een ander topic openen zodat de discussie die hier gevoerd wordt zuiver blijft!

Hard, gemeen en snel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')