abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72163647
In het basisonderwijs komen autisten er ook niet al te best van af. Ik lees net dat onder de kinderen die vrijgesteld zijn van de leerplicht, er relatief veel met autisme zijn. Dat verbaast me niet, gezien het belang van sociale vaardigheden en het functioneren in een grotere groep. Ik mocht al blij zijn dat ik toch naar groep 3 mocht.

Met autisme kun je gemakkelijk tussen wal en schip vallen: zeker als je een vrijwel normale intelligentie hebt. Mensen met autisme begrijpen vaak de wereld om zich heen niet. Het raakt mij toch wel dat ‘mijn’ groep vaak de boot mist, maar aan de andere kant vind ik het ook niet gemakkelijk om de autistische leefwereld te begrijpen. Het vergt veel, veel geduld.

Voor mijn werk moet ik mijn sterke en zwakke kanten uitgebreid formuleren. Maar, ga daar maar eens aan als je je autisme moeilijk kan accepteren.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 09:42:48 #202
104367 Thrackan
new and improved
pi_72163768
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 09:35 schreef sempron2400 het volgende:
In het basisonderwijs komen autisten er ook niet al te best van af. Ik lees net dat onder de kinderen die vrijgesteld zijn van de leerplicht, er relatief veel met autisme zijn. Dat verbaast me niet, gezien het belang van sociale vaardigheden en het functioneren in een grotere groep. Ik mocht al blij zijn dat ik toch naar groep 3 mocht.

Met autisme kun je gemakkelijk tussen wal en schip vallen: zeker als je een vrijwel normale intelligentie hebt. Mensen met autisme begrijpen vaak de wereld om zich heen niet. Het raakt mij toch wel dat ‘mijn’ groep vaak de boot mist, maar aan de andere kant vind ik het ook niet gemakkelijk om de autistische leefwereld te begrijpen. Het vergt veel, veel geduld.

Voor mijn werk moet ik mijn sterke en zwakke kanten uitgebreid formuleren. Maar, ga daar maar eens aan als je je autisme moeilijk kan accepteren.
Tsja, je kan het wel of niet accepteren. Beiden hebben zo hun gevolgen.
Je kan ook blijven hangen op het wel of niet accepteren, maar de gevolgen daarvan zijn vervelender voor jezelf en voor je omgeving dan wanneer je een keuze maakt.

Accepteren betekent niet hetzelfde als begrijpen, en het is ook niet nodig om alles te begrijpen om te accepteren dat je non-NT bent (om het maar even met topic-related begrippen te beschrijven).

Accepteer je jezelf zoals je bent? Of wil je jezelf veranderen? Jezelf niet accepteren en niet veranderen is de sleutel tot een hoop ongelukkigheid.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_72163958
Non-NT zijn ervaar ik een beetje als een soort scheiding. Dat vind ik moeilijk aan autisme.

Ik wil mezelf veranderen, en ben daar volop mee bezig. Op mijn werk houden ze rekening met autisme, dat vind ik heel positief. Toch slaag ik er vrij goed in om als een NT-er te functioneren. Enkele aanpassingen die nodig worden geacht voor mensen met autisme, hebben ze al losgelaten

Ik ben wel geneigd om de lat hoog te leggen qua werkpakket.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 11:13:54 #204
104367 Thrackan
new and improved
pi_72165934
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 09:53 schreef sempron2400 het volgende:
Non-NT zijn ervaar ik een beetje als een soort scheiding. Dat vind ik moeilijk aan autisme.

Ik wil mezelf veranderen, en ben daar volop mee bezig. Op mijn werk houden ze rekening met autisme, dat vind ik heel positief. Toch slaag ik er vrij goed in om als een NT-er te functioneren. Enkele aanpassingen die nodig worden geacht voor mensen met autisme, hebben ze al losgelaten

Dan heb je de keuze al gemaakt toch? Jij wil jezelf als NT-er zien en doet wat daar voor nodig is.

Dat men rekening houdt met een eigenaardigheidje of twee gebeurt heus niet alleen bij autisme, dus dat maakt je ook niet direct een autist.
Maak je niet druk om het labeltje, doe wat je zelf wil en kan, dat is toch sowieso het belangrijkste?
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_72179405
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 09:53 schreef sempron2400 het volgende:

Dat laatste klinkt bekend te veel willen En dan teleurgesteld zijn als het niet lukt.

En verder wil ik ook veranderen en daar ben ik ook mee bezig
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:06:13 #206
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72181103
quote:

Het belangrijkste is acceptatie, zowel jezelf accepteren als anderen. Hierbij geldt wel dat anderen dat ook moeten doen, en daar gaat het vaak mis.
Ik ben overigens van mening dat je je niet echt kan veranderen, maar wel aanpassen. Maar wel goed om, zoals Thrackan zegt, te lezen dat je die keuze gemaakt hebt en probeert vast te houden
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_72183824
Waarom denken mensen met autisme toch als ze willen afspreken, dat je op heel korte termijn tijd hebt?
pi_72183954
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:37 schreef sempron2400 het volgende:
Waarom denken mensen met autisme toch als ze willen afspreken, dat je op heel korte termijn tijd hebt?
Geen idee.
Omdat ze denken dat je geen leven hebt en daarom altijd tijd hebt.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_72184017
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:42 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Geen idee.
Omdat ze denken dat je geen leven hebt en daarom altijd tijd hebt.
Ik denk dat dat het is. En toen ik met een latere datum over de brug kwam, dacht meneer dat ik mijn niet-autistische vrienden voorrang gaf...
pi_72184054
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:44 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat het is. En toen ik met een latere datum over de brug kwam, dacht meneer dat ik mijn niet-autistische vrienden voorrang gaf...
Waarschijnlijk herken jij dit ook wel een beetje bij jezelf. Ik herken dit gedrag tot op een zekere hoogte wel bij mijzelf.
14 SHADES OF GREY
  woensdag 26 augustus 2009 @ 22:00:41 #211
188877 Stupendous76
pi_72184460
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:46 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Waarschijnlijk herken jij dit ook wel een beetje bij jezelf. Ik herken dit gedrag tot op een zekere hoogte wel bij mijzelf.
Ik herken het in ieder geval wel.

Als je daar iets aan hebt dan tenminste

Mijn verstand is de hele dag bezig, constant aan het denken, dromen, combineren, proberen, etc. Als ik dan iets wil, is de kans dat er op allerlei manieren al over is nagedacht bijzonder groot; veel mensen gaan pas denken als ze iets willen. Bij is het dan: ik heb er al over nagedacht, ik wil het, dus ik wil het nu, direct, geen uitstel, ook geen seconde. En da's lastig, erg lastig.
Repent, Pray, Forgive
pi_72184715
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:00 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Mijn verstand is de hele dag bezig, constant aan het denken, dromen, combineren, proberen, etc. Als ik dan iets wil, is de kans dat er op allerlei manieren al over is nagedacht bijzonder groot; veel mensen gaan pas denken als ze iets willen. Bij is het dan: ik heb er al over nagedacht, ik wil het, dus ik wil het nu, direct, geen uitstel, ook geen seconde. En da's lastig, erg lastig.
Zo denk ik niet. Althans niet zo ver. Maar als iets niet gaat op de manier dat ik het bedacht heb vind ik dat wel vervelend. Maar gelukkig kan ik dat steeds beter relativeren.
14 SHADES OF GREY
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:05:20 #213
188877 Stupendous76
pi_72188633
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:09 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Zo denk ik niet. Althans niet zo ver. Maar als iets niet gaat op de manier dat ik het bedacht heb vind ik dat wel vervelend. Maar gelukkig kan ik dat steeds beter relativeren.
Het is dan ook al stukken verbeterd, maar het vergt constante aandacht.
Repent, Pray, Forgive
pi_72209113
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:05 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Het is dan ook al stukken verbeterd, maar het vergt constante aandacht.
Inderdaad
En helaas zal dit ons altijd moeite blijven kosten. Wel steeds minder maar toch moeite.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:26 schreef Juup© het volgende:
[ afbeelding ]

Hahahaha geweldig
14 SHADES OF GREY
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:10:35 #216
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_72209273
Hij laat toch maar 3 hoeken zien?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_72209501
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:10 schreef Oxymoron het volgende:
Hahaha scherp

Misschien heeft die kamer maar 3 hoeken?
14 SHADES OF GREY
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:36:23 #218
188877 Stupendous76
pi_72212060
quote:
[ afbeelding ]

Auw, herkenbaar
Vooral dat laatste plaatje,
Repent, Pray, Forgive
pi_72213629
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:10 schreef Oxymoron het volgende:
Correct, maar er is nergens vermeld dat het een standaard kamer met 4 hoeken betreft (maar er is ook niet vermeld dat het niet zo zou zijn )
pi_72214719
quote:
[ afbeelding ]

Jeroom

Children of the night. What music they make.
pi_72214769
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:57 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Jeroom

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hahahaha
14 SHADES OF GREY
pi_72216407
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:57 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Jeroom

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
pi_72222890
quote:
[ afbeelding ]

Die cartoon!
Het lijkt er trouwens op dat het bed in de vierde hoek staat.
  dinsdag 1 september 2009 @ 10:44:00 #224
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_72334363
quote:

Heel vreemd. Bij mij kwam het pas naar boven toen ik een jaar of 11 was. Daarvoor ging het eigenlijk prima. Er was zelfs sprake van dat ik een jaartje mocht over slaan.

Blijkbaar verschilt dat heel erg

Maar in groepjes (therapieën) merkte ik ook dat ik niet veel op had met andere autisten. Die zijn dan toch weer anders vaak. Kreeg zelfs een keer ruzie toen iemand begon te kankeren op buitenlanders en ik hem er op wees dat een vooraf bepaald onbegrip voor 'ons' ook niet leuk is. Haha.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 1 september 2009 @ 10:46:25 #225
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_72334422
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:00 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Vroeger had ik dat heel erg. Mijn hersenen waren constant bezig. Nooit rust.

Nu heb ik juist grote moeite om me ergens ertoe aan te zetten iets te doen. Als ik de was wil gaan doen, wat ik gewoon zonder nadenken kan, dan nog duurt het vaak een minuutje voordat ik van mijn stoel op sta.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')