abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71881688
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 23:41 schreef Gehannes het volgende:
Ik heb dit topic nu een tijdje gevolgd alleen nu vraag ik me bij Asperger af of het niet een kip en het ei verhaal is. Want is het niet zo dat sociaal contact voor elk mens een vaardigheid is die je kan verbeteren door veel met andere mensen te socializen, en dat juist de meeste mensen hier weinig met andere mensen omgaan, en juist hierdoor minder sterk zijn hierin. Ik merk juist dat als je veel vrienden hebt of veel sociaal contact hebt ( dan moet het wel positief zijn ) dat je dat zelf vertrouwen geeft en je hierdoor ook veel socialer wordt.

Terwijl als je lang zonder vrienden zit juist het tegenovergesteld het geval is. Je verleert als het waren gewoon de vaardigheid.
Mensen met ASS vinden het juist lastig om contact te maken en daardoor zullen zij minder snel vrienden. Omdat ze de ander niet of nauwelijks begrijpen is contact met andere lastig. Als jij de ander niet begrijpt zal het ook nooit tot een vriendschap komen. Zeker niet als de ander er geen begrip voor heeft.

Maar dat klopt inderdaad dat je sociaal wordt door het gewoon weg te doen. Maar dat is nu juist zo lastig voor mensen met ASS. Sociaal zijn kost hun veel energie omdat ze dingen niet begrijpen. En hebben er gewoon weg minder behoefte aan.
Het is erg ingewikkeld. En zo simpel als jij het zegt is het zeker niet.
quote:
En daarnaast lijkt mij het etiquette van asperger niet goed omdat je als het waren alles gaat associëren met de symptomen hiervan. Dus je hebt problemen of stress op je werk wat ieder mens wel heeft, maar iemand "die asperger heeft" die schrijft dat daar dan dus op af. Zo wordt je dus geleefd door het etiquette van asperger en zit je voor goed in de vicieuze cirkel vast.

Ik zeg niet dat dit bij iedereen het geval is maar dit lijkt me toch wel een logisch psychisch proces.
Daar heb je gelijk in. Je moet ASS niet als excuus gaan gebruiken. Maar je moet er wel rekening mee houden dat mensen met ASS anders reageren op bepaalde situaties. En gewoon weg niet tegen bepaalde dingen kunnen. Drukte bijvoorbeeld.
Voorbeeldje:
Voor jou is het waarschijnlijk geen probleem om door een drukken winkelstraat te lopen. Maar iemand met ASS moet daar niet aan denken. Die wordt al gek bij het idee.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:35 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Ik stond na een timeout op het punt dat ik de beslissing had genomen dat ik er alles aan wilde doen om het weer te laten werken tussen ons.

Maar ik kan er op zich wel inkomen waarom ze ermee wilde stoppen en ik heb me er nu wel bij neergelegd. Het is nog niet makkelijk natuurlijk maar het zij zo.
Jammer voor je.
Maar misschien is het wel beter zo.
Spreek je haar nog wel eens? Of heb je helemaal geen contact meer het haar?
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_71900177
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 18:06 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mensen met ASS vinden het juist lastig om contact te maken en daardoor zullen zij minder snel vrienden. Omdat ze de ander niet of nauwelijks begrijpen is contact met andere lastig. Als jij de ander niet begrijpt zal het ook nooit tot een vriendschap komen. Zeker niet als de ander er geen begrip voor heeft.

Maar dat klopt inderdaad dat je sociaal wordt door het gewoon weg te doen. Maar dat is nu juist zo lastig voor mensen met ASS. Sociaal zijn kost hun veel energie omdat ze dingen niet begrijpen. En hebben er gewoon weg minder behoefte aan.
Het is erg ingewikkeld. En zo simpel als jij het zegt is het zeker niet.
[..]
Wat ik helemaal moeilijk vind, is sociale intuïtie, dingen aanvoelen.
Ik ben een week naar een christelijke conferentie geweest. De gesprekken in groepen waren vrij goed te doen, maar er zaten wat opdrachten bij die voor mensen met autisme moeilijk zijn. Soms moet je je erg goed in een ander kunnen verplaatsen.

Het verblijf was op een camping en bij kamperen komt veel sociaal gedoe bij kijken. Anders kom je niet echt mee in het cultuurtje. In ieder geval ben ik daarin wel gegroeid. Van te veel (onbekende) mensen om me heen raak ik overprikkeld. Op die momenten voel ik me echt zo’n autistje. Ik ben meer iemand van: ik doe gewoon mijn werk, maar als je gaat kamperen gaat die vlieger niet op.

Verder vond ik het een leerzame week, sociaal was het soms best pittig.
pi_71904978
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:28 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zou het wel willen, maar dat lukt voor geen meter. Nergens aansluiting.

Ik word strontjaloers op mijn buurtjes die een zeer rijk sociaal leven hebben. Het lijkt hen zo gemakkelijk af te gaan.

Als ik mensen uitnodig, krijg ik maar al te zeer de kous op m'n kop. Ik heb soms het gevoel op dit punt gewoon melaats te zijn. Je krijg steeds de smoes dat ze het druk hebben
[..]

Dat zal best kloppen , maar waar? Afgezien daarvan is het stressvol om als alleenstaande steeds maar weer de boer op te moeten, dan heb ik weer zoiets van laat maar.... Het kost bakken aan stress....Herkenbaar?
Ik was deze week dus met mensen op pad die heel gemakkelijk contact leggen. Op deze conferentie schieten sommige mensen echt iedereen aan voor een praatje. Zelfs tijdens de maaltijden en het bijbellezen kwamen er mensen langs de tent. Ik vond het soms meer netwerken en af en toe verlangde ik even naar een "trektocht per fiets voor mensen met autisme"

Melaatsheid vind ik wel mooi bedacht: autisme is een drama als er steeds beroep wordt gedaan op je sociale intuïtie. Toch was er vrijwel overwegend begrip voor als je moeite hebt met dat sociale gedoe. Soms was het stressen, maar een reguliere omgeving is mij ook wat waard.
pi_71905198
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:36 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Als jij autisme hebt dan ben jij een autist en dat is dus (een onderdeel van) wie jij bent. Het bepaalt voor een deel jouw doen en laten.
Het voelt voor mij aan alsof ik word gescheiden van de andere mensen (normaal, neurotypisch).
Stel dat ik een chronische ziekte (bijvoorbeeld astma) zou hebben, is die ziekte dan een onderdeel van wie ik ben? Het lijkt mij niet.
pi_71905528
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 18:21 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Het voelt voor mij aan alsof ik word gescheiden van de andere mensen (normaal, neurotypisch).
Stel dat ik een chronische ziekte (bijvoorbeeld astma) zou hebben, is die ziekte dan een onderdeel van wie ik ben? Het lijkt mij niet.
Autisme wordt veroorzaakt door een "afwijkende" hersenstructuur. Logischerwijs interpreteer je dan de wereld en de mensen om je heen ook anders. Je zou toch kunnen zeggen dat o.a. dat jou de persoon maakt wie je bent? In gedrag, gevoelens, omgang met anderen enz.?

In dat kader zou ik zeggen dat het een onderdeel is van wie jij " bent". Daar is overigens helemaal niets mis mee en ik zie ook niet in waarom je het los zou willen zien van jouw eigen "ik"?
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71905932
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 18:43 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Autisme wordt veroorzaakt door een "afwijkende" hersenstructuur. Logischerwijs interpreteer je dan de wereld en de mensen om je heen ook anders. Je zou toch kunnen zeggen dat o.a. dat jou de persoon maakt wie je bent? In gedrag, gevoelens, omgang met anderen enz.?

In dat kader zou ik zeggen dat het een onderdeel is van wie jij " bent". Daar is overigens helemaal niets mis mee en ik zie ook niet in waarom je het los zou willen zien van jouw eigen "ik"?
1) Het vooroordeel dat aan autisme kleeft.
2) Mensen geloven niet altijd als je zegt dat je autisme hebt: "Jij autisme? Daar ben je veel te sociaal voor."
3) Ik kan het totaal niet indenken dat ik vrijwel alles anders interpreteer dan normale mensen.
4) Ik voel me niet thuis in activiteiten speciaal voor mensen met autisme. Mijn ambities (lees: mogelijkheden) gaan net iets verder.

Met sommige mensen heb ik het er wel over. Als de situatie uit de hand loopt, noem ik autisme bij naam.

Soms vraag ik wat mensen over autisme weten, of er mee te leven valt. Veel mensen die ik ken, werken namelijk met kinderen met autisme.
pi_71906332
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 19:04 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

2) Mensen geloven niet altijd als je zegt dat je autisme hebt: "Jij autisme? Daar ben je veel te sociaal voor."
3) Ik kan het totaal niet indenken dat ik vrijwel alles anders interpreteer dan normale mensen.
4) Ik voel me niet thuis in activiteiten speciaal voor mensen met autisme. Mijn ambities (lees: mogelijkheden) gaan net iets verder.

Met sommige mensen heb ik het er wel over. Als de situatie uit de hand loopt, noem ik autisme bij naam.

Soms vraag ik wat mensen over autisme weten, of er mee te leven valt. Veel mensen die ik ken, werken namelijk met kinderen met autisme.
Ok, ik snap de punten die jij beschrijft. Ik denk dat we wel twee zaken door elkaar halen, namelijk of autisme een onderdeel is van wat iemand "is" (dat denk ik wel) en of je het als een onderdeel van jezelf wil zien / het de buitenwereld ook wil laten weten dat je autisme hebt (dat is natuurlijk jouw eigen keus).

Maargoed, autisme heb je ook in zoveel verschillende vormen en gradaties dat het voor iedereen anders is. Misschien functioneer jij wel gewoon normaal en dan is het ook totaal niet nodig om activiteiten te ontplooien die "speciaal voor mensen met autisme" zijn.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71922422
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 14:04 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Wat ik helemaal moeilijk vind, is sociale intuïtie, dingen aanvoelen.
Ik ben een week naar een christelijke conferentie geweest. De gesprekken in groepen waren vrij goed te doen, maar er zaten wat opdrachten bij die voor mensen met autisme moeilijk zijn. Soms moet je je erg goed in een ander kunnen verplaatsen.

Het verblijf was op een camping en bij kamperen komt veel sociaal gedoe bij kijken. Anders kom je niet echt mee in het cultuurtje. In ieder geval ben ik daarin wel gegroeid. Van te veel (onbekende) mensen om me heen raak ik overprikkeld. Op die momenten voel ik me echt zo’n autistje. Ik ben meer iemand van: ik doe gewoon mijn werk, maar als je gaat kamperen gaat die vlieger niet op.

Verder vond ik het een leerzame week, sociaal was het soms best pittig.
Je hebt wel naar je zin gehad? Weten ze daar dat je autisme hebt? Was je daar alleen heen of kende je daar al mensen?

Dat soort opdrachten waar je, jezelf in andere moet verplaatsen zijn inderdaad erg moeilijk. En daar komt natuurlijk alle gebruikenlijke prikkels nog bij. Erg vermoeiend dus.

Alhoewel ik niet zo snel naar zo'n confrentie zou gaan is dat wel leuk en leer zaam.
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 18:08 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik was deze week dus met mensen op pad die heel gemakkelijk contact leggen. Op deze conferentie schieten sommige mensen echt iedereen aan voor een praatje. Zelfs tijdens de maaltijden en het bijbellezen kwamen er mensen langs de tent. Ik vond het soms meer netwerken en af en toe verlangde ik even naar een "trektocht per fiets voor mensen met autisme"

Melaatsheid vind ik wel mooi bedacht: autisme is een drama als er steeds beroep wordt gedaan op je sociale intuïtie. Toch was er vrijwel overwegend begrip voor als je moeite hebt met dat sociale gedoe. Soms was het stressen, maar een reguliere omgeving is mij ook wat waard.
Zulke bijeenkomsten zijn inderdaad een plaats om te netwerken. Nieuwe contacten op doen. Als je daar geen behoefte aan hebt of dat lastig vind is dat erg moeilijk. Gelukkig tonen de meeste mensen wel begrip voor als je daar niet aan mee wilt doen.

Sociaal melaats dus goede omschrijving
quote:

[..]

Mee eens
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 16 augustus 2009 @ 15:33:12 #109
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_71924174
quote:

[..]

Mensen zitten vol met vooroordelen, autisme is daar geen uitzondering op.
quote:
Tja, als je betaald zou worden voor de theaterstukjes die je als autist op kunt voeren, dan waren we hier allemaal rijk denk ik.
quote:
Vind ik ook bijzonder moeilijk, maar telkens ervaar ik dat wel zo: ik merk gewoon dat ik compleet anders tegen dingen aankijk en ervaar. Het probleem zit hem er meer in dat in niet (goed) begrijp hoe anderen er over denken of hoe ik het verschil tussen hun visie en de mijne moet vertalen/overbruggen.
quote:
[..]
Da's
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_71924313
Gisteren was ik naar een meet geweest van Fok! het was wel gezellig. Gewoon een beetje wat drinken op een terras en ouwehoeren.
Alleen het blijft lastig om een gesprek aan te knopen. Maar goed als ik mij daar druk over ga maken kom ik nooit meer ergens dus lekker belangrijk.
14 SHADES OF GREY
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:53:03 #111
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_71929850
Ik kwam via via nog een informatieve site tegen, namelijk: www.autismevriendelijk.nl , staat ook in het teken van een campagne die gaat lopen in oktober over het ziektebeeld autisme, wel boeienend iig
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
pi_71929983
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:53 schreef BONG4002 het volgende:
Ik kwam via via nog een informatieve site tegen, namelijk: www.autismevriendelijk.nl , staat ook in het teken van een campagne die gaat lopen in oktober over het ziektebeeld autisme, wel boeienend iig
Bedankt
Ziet er leuk uit de site
14 SHADES OF GREY
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:00:23 #113
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_71930019
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:58 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Bedankt
Ziet er leuk uit de site
Graag gedaan

Ik wist van die site dankzij mijn werk, (werk bij de GGZ namelijk)
pi_71930150
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:00 schreef BONG4002 het volgende:

[..]

Graag gedaan

Ik wist van die site dankzij mijn werk, (werk bij de GGZ namelijk)
Vandaar
Ik ga die site eens goed bekijken er staan volgens mij wel interresante dingen op.
14 SHADES OF GREY
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:26:58 #115
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_71930604
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:06 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Vandaar
Ik ga die site eens goed bekijken er staan volgens mij wel interresante dingen op.
Het is een zeer uitgebreide site ja Vooral de folder "autismevriendelijk" spreekt me aan, alleen is die (in tegenstelling tot wat er staan "augustus") nog niet verkrijgbaar
pi_71930645
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:26 schreef BONG4002 het volgende:

[..]

Het is een zeer uitgebreide site ja Vooral de folder "autismevriendelijk" spreekt me aan, alleen is die (in tegenstelling tot wat er staan "augustus") nog niet verkrijgbaar
Er staat ook eind augustus
14 SHADES OF GREY
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:31:02 #117
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_71930701
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:28 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Er staat ook eind augustus
Dan hebben ze dat aangepast kennelijk, dat had ik nog niet gezien, thnx
pi_71930918
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:31 schreef BONG4002 het volgende:

[..]

Dan hebben ze dat aangepast kennelijk, dat had ik nog niet gezien, thnx
Dus nog even geduld
14 SHADES OF GREY
pi_71932643
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:33 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Je hebt wel naar je zin gehad? Weten ze daar dat je autisme hebt? Was je daar alleen heen of kende je daar al mensen?

Dat soort opdrachten waar je, jezelf in andere moet verplaatsen zijn inderdaad erg moeilijk. En daar komt natuurlijk alle gebruikenlijke prikkels nog bij. Erg vermoeiend dus.

Alhoewel ik niet zo snel naar zo'n confrentie zou gaan is dat wel leuk en leer zaam.
[..]

Zulke bijeenkomsten zijn inderdaad een plaats om te netwerken. Nieuwe contacten op doen. Als je daar geen behoefte aan hebt of dat lastig vind is dat erg moeilijk. Gelukkig tonen de meeste mensen wel begrip voor als je daar niet aan mee wilt doen.

Sociaal melaats dus goede omschrijving
[..]

Mee eens
Er waren hele reeksen van mooie perioden, maar af en toe heb ik echt op mijn tenen moeten lopen. Ik was er met een jong gezin dat ik heel goed ken. Zij weten dat ik een beetje anders ben, maar niet van mijn autisme. Er waren genoeg mensen zonder autisme voor wie deze Reveilweek qua indrukken (prikkels, zouden wij zeggen) ook overweldigend was.

Alleen de groepsleiding heb ik verteld over mijn autisme. Een risico vind ik dat het woord ‘autisme’ zo veel van je persoonlijkheid verraadt. Verder voelt autisme alsof ik word gescheiden van mijn NT-medemens. Toch merk ik binnen mijn kerkgemeente dat je mag zijn wie je bent en ook open kan zijn over autisme. Ze houden er dan zelfs rekening mee.

Misschien maak ik het me soms onnodig moeilijk door het veelal niet te vertellen en te doen alsof ik NT’er ben
pi_71933044
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:35 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Er waren hele reeksen van mooie perioden, maar af en toe heb ik echt op mijn tenen moeten lopen. Ik was er met een jong gezin dat ik heel goed ken. Zij weten dat ik een beetje anders ben, maar niet van mijn autisme. Er waren genoeg mensen zonder autisme voor wie deze Reveilweek qua indrukken (prikkels, zouden wij zeggen) ook overweldigend was.

Alleen de groepsleiding heb ik verteld over mijn autisme. Een risico vind ik dat het woord ‘autisme’ zo veel van je persoonlijkheid verraadt. Verder voelt autisme alsof ik word gescheiden van mijn NT-medemens. Toch merk ik binnen mijn kerkgemeente dat je mag zijn wie je bent en ook open kan zijn over autisme. Ze houden er dan zelfs rekening mee.

Misschien maak ik het me soms onnodig moeilijk door het veelal niet te vertellen en te doen alsof ik NT’er ben
De Reveilweek daar gaat mijn zusje ook heen. Alleen dit jaar is ze niet geweest omdat ze in Uganda zit voor ontwikkelingswerk.

Weten dat je anders bent is vaak genoeg. Mijn collega's weten ook niet dat ik PDD heb. Wel dat ik wat problemen heb. Ik denk niet dat het veel zou toe voegen als ik vertel dat ik PDD heb.

Dat is mooi. Ik ben zelf niet gelovig maar wel gelovig op gevoed. En in een gemeente wordt iedereen geaccepteerd ongeacht hoe hij/zij is. Dat heb ik gemerkt toen ik daar nog kwam.

Niet meer doen dan. Ik vertel het alleen als het nodig is.
14 SHADES OF GREY
pi_71934402
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:45 schreef tijnbrein het volgende:
Dat is mooi. Ik ben zelf niet gelovig maar wel gelovig op gevoed. En in een gemeente wordt iedereen geaccepteerd ongeacht hoe hij/zij is. Dat heb ik gemerkt toen ik daar nog kwam.

Dat verschilt nogal per gemeente.
pi_71934463
Waarom zou je gemeente je niet accepteren
Er gaat niets boven Groningen
pi_71934538
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 22:18 schreef Hanneke12345 het volgende:

[..]

Dat verschilt nogal per gemeente.
Vertel
Als ik gelovig was dan zou ik direct weg gaan uit die gemeente. Als zij mijn niet accepteren dan wil ik daar niet bij horen.
14 SHADES OF GREY
pi_71937962
Nja, ik had niet heel veel problemen ermee, hoewel ik er nooit écht tussen gepast heb, geloof ik. (Ik ben erg goed in het negeren en ontkennen) Mijn zussen zijn nooit echt geaccepteerd door hun leeftijdsgenoten. En sowieso veel groepjesvorming in onze kerk, veel achterbaks geroddel en alles.

Ik ben er inmiddels ook wel zo goed als weg.
pi_71938779
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 00:06 schreef Hanneke12345 het volgende:
Nja, ik had niet heel veel problemen ermee, hoewel ik er nooit écht tussen gepast heb, geloof ik. (Ik ben erg goed in het negeren en ontkennen) Mijn zussen zijn nooit echt geaccepteerd door hun leeftijdsgenoten. En sowieso veel groepjesvorming in onze kerk, veel achterbaks geroddel en alles.

Ik ben er inmiddels ook wel zo goed als weg.
Oh Jullie hebben het over een kerk.. ik dacht een gemeente. Zoals den haag ofzo Never mind
Er gaat niets boven Groningen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')